faq1 24.11.2005 22:48:17 | |
---|
Netti olisi nopea ja halpa tapa laittaa esille musiikillisia tuotoksia, mutta plagiointi hieman pelottaa. Onko teillä huonoja kokemuksia teosten "kähvellyksistä", vai olenko vaan hieman vainoharhainen? |
Mohla 25.11.2005 04:30:00 | |
---|
Ihan yhtälaillahan se plagiointi voi tapahtua vaikka julkaisisit levynkin. Ei se formaatti siihen katso. Netissä tietty biisit leviää ehkä laajemmalle, mutta eikös se ole vähän tarkoituskin? Eli vastaus kysymykseen on: olet vainoharhainen. ;) Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
Sertzo S 25.11.2005 09:21:23 | |
---|
Vanha ohje täältä netistä: Laita äänite kirjekuoreen ja postita se itsellesi ja säilytä avaamattomana. Jos ja kun huomaat ja kuulet, että teoksesi on varasttu ja kopioitu jollekin äänitteelle ja se soi esim. eri radioissa., niin voit todistaa mahdollisessa oikeudenkäynnisssä tuon avaamattomalla kirjeelläsi, josta ilmenee päivämäärä ja sisällöstä selvä varkaus. Liity Teostoon, jos biisejä syntyy ja saat niitä kaupaksikin! www.teosto.fi |
Mohla 25.11.2005 13:15:12 | |
---|
Joo. Kannattaa laittaa kirjattuna kirjeenä vielä. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
Hargon 27.11.2005 16:11:19 | |
---|
She's dead! Wrapped in plastic. |
Sertzo S 27.11.2005 17:43:39 | |
---|
Tuo kirjetemppu ei todellakaan riitä todisteeksi oikeudessa. Lisätietoa: http://www.copyrightauthority.com/poor-mans-copyright/ Kielitaitoni ei riitä tuon osoitteen sanoman ymmärtämiseen. Ei biisejä kuitenkaan noin vain varasteta, kuten joku muukin kirjoittaja on näillä palstoilla joskus todennut. Löytyykö itseltäsi mitään muita neuvoja tuollaisessa mahdollisessa plagiointitapauksessa? |
Vanha ohje täältä netistä: Laita äänite kirjekuoreen ja postita se itsellesi ja säilytä avaamattomana. Jos ja kun huomaat ja kuulet, että teoksesi on varasttu ja kopioitu jollekin äänitteelle ja se soi esim. eri radioissa., niin voit todistaa mahdollisessa oikeudenkäynnisssä tuon avaamattomalla kirjeelläsi, josta ilmenee päivämäärä ja sisällöstä selvä varkaus. Liity Teostoon, jos biisejä syntyy ja saat niitä kaupaksikin! www.teosto.fi Kirjetemppu ei todellakaan sinänsä toimi - kirjekuoren kun voi postittaa kiinni liimaamattomanakin. Joku paperisinetti jolla kuori on suljettu, ja joka menee postimerkin + leiman ali olisi ehkä vähän varmempi. Mutta mä en näe kappaleelle mitään suojaa, ikävä sanoa. Olen sitä mieltä että asiaa on täysin turha murehtia, biisejä kun tulee ja menee (sanoo Kivi n. 170 julkaistun ja Teostoon ilmoitetun biisin tuomalla rintaäänellä - julkaisemattomia on varmaan tuhat), vaan mun nähdäkseni paras toimintamalli on saada biisi mahdollisimman äkkiä kiertoon, keikoille ja levyille, jos vain mahdollista. Levyn julkaisupäivästä ainakin näkee, että biisi on jo ollut olemassa :-) |
Sertzo S 28.11.2005 09:04:53 | |
---|
Kirjetemppu ei todellakaan sinänsä toimi - kirjekuoren kun voi postittaa kiinni liimaamattomanakin. Joku paperisinetti jolla kuori on suljettu, ja joka menee postimerkin + leiman ali olisi ehkä vähän varmempi. Mutta mä en näe kappaleelle mitään suojaa, ikävä sanoa. Olen sitä mieltä että asiaa on täysin turha murehtia, biisejä kun tulee ja menee (sanoo Kivi n. 170 julkaistun ja Teostoon ilmoitetun biisin tuomalla rintaäänellä - julkaisemattomia on varmaan tuhat), vaan mun nähdäkseni paras toimintamalli on saada biisi mahdollisimman äkkiä kiertoon, keikoille ja levyille, jos vain mahdollista. Levyn julkaisupäivästä ainakin näkee, että biisi on jo ollut olemassa :-) En juurikaan muista oikeustapausta maassamme, joissa olisi kiistelty jonkun biisin/biisien plagioinnista. Hannele Laurilan firmassa oli kai jotain hämminkiä, kun tuon firman biisinikkarit olivat muistaakseni jotain ulkolaista biisiä kopioineet likimain täydellisesti. Liekö muita? |
kivi 28.11.2005 09:23:32 | |
---|
En juurikaan muista oikeustapausta maassamme, joissa olisi kiistelty jonkun biisin/biisien plagioinnista. Hannele Laurilan firmassa oli kai jotain hämminkiä, kun tuon firman biisinikkarit olivat muistaakseni jotain ulkolaista biisiä kopioineet likimain täydellisesti. Liekö muita? Kyllä mulla on sellainen tunne, että noita on ollut. Niistä vain ei ole nostettu suurempaa juttua, kun asiaan ei ole liittynyt entisiä missejä eikä salarakkaita :-) Mites esimerkiksi Yölinjalla / I Walk The Line? Suomessa biisien plagiointi on muutenkin varsin kartoittamaton alue, kun ei suoraa coverointiakaan pystytä seuraamaan tai vaivauduta raportoimaan. Tän erityisesti huomasin, kun vuosia sitten yritin Teostosta etsiä erään maamme ahkerimmista biisinsuomentajista, Moog Konttisen, käännöstietoja kappaleeseen Pieni Punahilkka / Little Red Riding Hood. Eipä juuri Konttiselle käännöslupia löytynyt, miten lie levy-yhtiö hommat hoitanut... |
Juutas 28.11.2005 20:26:05 | |
---|
En juurikaan muista oikeustapausta maassamme, joissa olisi kiistelty jonkun biisin/biisien plagioinnista. Hannele Laurilan firmassa oli kai jotain hämminkiä, kun tuon firman biisinikkarit olivat muistaakseni jotain ulkolaista biisiä kopioineet likimain täydellisesti. Liekö muita? Juu, taisi olla se Vaya Con Diosin biisi jossa hoilotetaan jotain onomapoeettista tyyliin "nee-na-ne-na"... =) Oli kopsittu aika suoraan yhtä tavua ja yhtä nuottia vaihtaen... Röyhkeyden huippu! ;-) |