Aihe: Villiä ajatusleikkiä vahvistimilla
1
kimurantti1
27.11.2005 12:31:16 (muokattu 27.11.2005 12:36:55)
Olen jo vähän aikaa leikkinyt ajatuksella vahvareiden parhaiden puolien yhdistämisestä. Käytännössä pitäisi saada kaksi vahvistinta yksiin kuoriin, tai vaikka vain yksi kanava jostain. Oletetaan että haluaisin JCM800:sen samoihin kuoriin vaikkapa Fender Twinin kanssa, kuinka hankalaa/ylipäätään mahdollista tuollainen olisi henkilöltä joka on ennenkin vahvistimia väsäillyt, jos pääsisi apinoimaan ko. vahvistimien kytkennät jostain? Edellisen esimerkin vahvistimethan ei kai ole mitään älyttömän monimutkaisia vempaimia, mutta mitenkäs esim. Mesan tuotteet? Samassa vahvistimessa Lone Starin Clean, Recton kakkos kanava ja Carvin Legacyn lead kanava.. Tuo tietenkin edellyttäisi jo hemmetisti erilaisia putkia mööpelin sisään, saisiko tuollaista edes mahtumaan mihinkään järkevän kokoiseen tilaan, niin ettei nupista tulisi 4x12-stäckin kokoinen?

Tämä on siis ajatusleikkiä henkilöltä joka ei vahvistimien toimintaa ole kovin paljoa pintaa syvemmälle tutkinut.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
tommi_899
27.11.2005 12:33:41 (muokattu 27.11.2005 12:34:02)

ei sittenkään mitään
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen shovi: eiks sua hävetä kuunnella himiä? -ota pastilli-
Jucciz
27.11.2005 12:56:36
Yleensä kytkennät ovat kuitenkin niin erilaisia, että järkevämpää on ostaa molemmat vahvistimet erikseen, yhteisiä komponentteja kun ei tavallisesti ole paljoa. Stereokaapin avulla saa molemmat nupit kiinni samaan... tai sitten ostaa sellaisen järjettömän kalliin switcherin, jolla saa ihan mihin tahansa kaappiin kiinni kaksi nuppia ettei toinen kärähdä kun toista käytetään.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
harryk
27.11.2005 12:56:47

Sain juuri valmiiksi mainitsemasi kaltaisen vahvistinyhdistelmän. Tekemässäni vahvistimessa on clean-kanavana Twinin etuaste ja crunch-kanavana modattu Marsun JCM 800. Pääteasteessa on modattu 2 x 6V6-pohjainen Deluxen pääte joka antaa n. 17-22 w. Mökää vehkeestä lähtee hyvän kaapin kanssa aivan riittävästi. itselläni on kaappina itse tehty 2x12" jossa elementtejä ovat Celestionin Greenpack ja Eminencen Red Fang rinnakkain kytkettynä. Osat jotka vahvistimeen hankin ovat parhaat mitä Suomen markkinoilta pitäisi saada. Osat tulivat maksamaan nupin kotelon kanssa n. 550 €. Suurin haaste rakentamisessa oli saada relepohjaisen kanavanvaihdon aiheuttama hurina pois. Se lähti vasta kun laitoin sille oman virtalähteen. Peli saundaa tosi hyvältä ainakin alkutestien perusteella. Jos haluat lisätietoja, laita yksityisviesti.
svilo
27.11.2005 13:30:47
Tuommoinen idea on Z:ssani, puhtaille KT-45 ja rutinalle SRZ-65, parasta mitä rahalla saa :)

www.drzamps.com/6545.html
- Life is too short for bad tone, get a Z !
harryk
27.11.2005 14:48:35

En ole viime vuosina soitellut aidolla JCM 800:lla, mutta sain mielestäni crunch-kanavaan haluamani marsu-tyyppisen soinnin. Voisin tehdä ääninäytteitä jos osaisin, mutta en tiedä miten siinä pitäisi toimia. Mietinnässä on ollut jo pitkään omat internet-sivut, mutta tässä sitä ollaan. Pääteasteella on oma osansa soinnissa mutta tavoitteena tässä projektissa oli saada aikaiseksi selkeästi twin-tyyppinen puhdas saundi joka toimii hyvin sekä roso-komppeihin sopiva saundi. Etupäässä putkina ovat JJ:n ECC803 ja päättärissä JJ:n 6V6.
kimurantti1
27.11.2005 18:58:41
Pääteasteella on oma osansa soinnissa--

Tätä ongelmaa juuri minä mietinkin, kuinka paljon esim. JCM800 kuulostaa JCM800:lta jos vain etuaste on aitoa asiaa? Pitäisi siis saada kaksi päätettä samaan vahvistimeen, onko tuollainen edes mahdollista?

Sait siis kopioitua jostain vahvareiden sisälmykset? Kuinka iso vahvistimesta (nupista?) suurinpiirtein tuli?
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
askomiko
27.11.2005 19:09:00
MikkoV:llä oli operaationa se valtava härveli, jossa on neljä totaalisen erillistä kanavaa, cleanista turboahtoon. Missähän vaiheessa lie se.
Twinkle
28.11.2005 05:29:22 (muokattu 28.11.2005 05:30:10)
Olen jo vähän aikaa leikkinyt ajatuksella vahvareiden parhaiden puolien yhdistämisestä. Käytännössä pitäisi saada kaksi vahvistinta yksiin kuoriin, tai vaikka vain yksi kanava jostain.

Tätä tutkaillaan tässä hiljakkoin, sain alustavasti luvan tehdä lopputyöni analogiaelektroniikasta, joten mahdollisesti tässä tullaan suunnittelemaan seuraavien kuukausien aikana 3-kanavainen putkivahvistin.

Tätä ongelmaa juuri minä mietinkin, kuinka paljon esim. JCM800 kuulostaa JCM800:lta jos vain etuaste on aitoa asiaa? Pitäisi siis saada kaksi päätettä samaan vahvistimeen, onko tuollainen edes mahdollista?

Sama homma minullakin mielessä. Kun tuolla Road Kingillä sohlasin, niin siinä oli mahdollista haluamansa putkikonffaus päätteelle. Samanlaista ajattelin toteuttaa minäkin, joko releohjauksella siten että ku kytkee kanavan kaksi päälle niin laite hyppää automaattisesti JCM800:ksi myös päätteen puolelta. Jos tekee vaikka yhteensä neljä kanavaa, niin periaatteessa siihen voisi laittaa parin EL84:ia ja parin 6L6:ia, eli siis vaikka toisella parilla Peavey 5150 ja Fender Blackface ja toisella parilla sitten vaikka Marshall JCM800 ja joku toinen.

Toisaalta, Luultavasti toteutus olisi järkevää tehdä hieman Tech21-tyyliin jossa siis etulevyssä on kytkimiä, joiden avulla vaihdellaan etuaste/päätekonfiguraatioita. Suoranaisesti ei siis anneta mitään että "tämä on JCM", "tämä on 5150"... vaan että "kun tämä ja tämä on näin ja tämä näin, tulee 5150 ja tällä setillä, tämä näin ja tämä näin, saadaan ulos JCM".

Ans kattoo kuitenkin mitä tulee, jos yhtään mitään.

Sait siis kopioitua jostain vahvareiden sisälmykset?

http://tdsl.duncanamps.com/schematics.php

Tuolta löytyy huomattava läjä erilaisia piirikaavioita kaikenlaisiin vahvistimiin. En tiedä kuinka paikkaansapitäviä nuo ovat, mutta mitä olen niitä tarkastellut niin aika lähelle ovat oikeaa.
maza
28.11.2005 08:54:07

Mulla on tuloillaan styrkkari, johon tulee clean-kanavaksi Fenderin Deluxe ja särökanavaksi modattu JCM800 (lisää gainia). Pääte onkin sitten omaa designiä, siihen tulee sekä 6V6:t että EL84:t ja kummallekin putkiparille oma master volume.

Näin voi sitten ajella Fenderiä Marshall-henkiseen päätteeseen (EL84) tai Marsua Fenderiin (6V6) tai enemmän tehoa tarvittaessa voi ottaa molemmat pääteputkiparit käyttöön. Raportoin lisää, jahka projekti etenee.
Bee-äf
28.11.2005 10:15:08
Miä oon miettinyt jotain samantapaista tehdä omalle nupilleni - mutta tuossa on se probleemi, että tyypillinen fenkku- ja Marsusoundi tulee aika paljon kaapeista. JCM 800 ei kuulosta yhtä hyvältä Ei-Marshall-kaapista eikä fenkkunuppi kuulosta fenkulta suljetusta 4x12 -pelistä. Mietin tehdä hi-gain etuasteen jonkun muun laitteen pohjalta, mutten tiedä vielä minkä.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
harryk
28.11.2005 11:27:55

Minun nuppini fyysinen koko on n. 50 W marsunupin luokkaa ja siten roudausystävällinen. Noista aidoista saundeista voidaan taittaa peistä loputtomiin. Jokaisella vahvistintyypillä on oma ominaissointinsa mutta mielestäni jokainen vehje on oma yksilönsä omine toleransseineen myös soinniltaan. Olen tehnyt pari 3-4 kanavaista putkipeliä aiemmin. Niissä oli fenkun ja marsun lisäksi voxin etupää. Kanavanvaihto tapahtui logiikkapiirillä ohjatulla relekytkennällä joka toimi moitteettomasti. Kanavanvaihtokytkis oli jostain vanhasta elektorista ja hifi-vahvistimen sisääntulojen valintaan suunniteltu. Tuollainen todella monikanavainen vehje alkaa kylläkin olla aika monimutkainen ja osat tulevat kohtuullisen kalliiksi. Riskinä on, että projektin lopputuloksena jää puolivalmis kallis osaläjä käteen.
JR
28.11.2005 12:21:39

Ihan hyvä ajatus, monet isot starat käyttääkin montaa vahvaria kun ei tarvi ite roudata ja rahaa on..

Myös Egnater M4 etuaste toimii vähän tuolla periaattellä. Eli putkietuaste jonka 4 kanavaa voit itse valita joko egnaterin tai randallin moduleilla (vaihtoehtoja tulee varmaan yli 20 reippaasti).
Mulla esim. twin, vox, modattu marshall, rectifier kanavat. Sitten siihen päättäriksi vaikka randall rt2/50 niin voit vaihtaa EL pääteputkia lennosta 6L6 tyylisiin. Ja kaikkien ohjaus onnistuu midillä...

Nuo vaihdettavat kanavat eivät toki ole aivan yksi yhteen alkuperäisten vahvareiden kanssa, kuulijasta riippuen jotkut huonompia ja jotkut parempia kuin esikuvansa. No ainakin marsu moduuli ajtettuna putkipäättäriin ja 4x12 kaappiin hakkaa mun vanhan jcm800:n ja DSL2000:n, muita vahvereita en ole omistanut joten en voi verrata.
Milk can hurt you
Dr. Muff
28.11.2005 12:31:46
Miä oon miettinyt jotain samantapaista tehdä omalle nupilleni - mutta tuossa on se probleemi, että tyypillinen fenkku- ja Marsusoundi tulee aika paljon kaapeista. JCM 800 ei kuulosta yhtä hyvältä Ei-Marshall-kaapista eikä fenkkunuppi kuulosta fenkulta suljetusta 4x12 -pelistä. Mietin tehdä hi-gain etuasteen jonkun muun laitteen pohjalta, mutten tiedä vielä minkä.

Juu näin kans ajattelen. Kaappi ja käytetyt elementit vaikuttaa ihan pirusti. Eipä ollut Orangen nuppi kauheen rok fenkun twin reverbin läpi.

Tuskin onnistuu rakentaa montaa eri 100% autenttista soundia, muuta kuin rakentamalla ne kaikki vahvistimet samoihin kuoriin. Vähän sinneppäin ratkaisut onnistuu mut onko siinä sitten riittävästi tolkkua? Mua ainakin vaivaa jos joku on vaan vähän sinneppäin. Se pitää olla just eikä melkein. Siksi varmaan juuri kaikki kenellä on mahdollisuus, käyttävät useampia vahvistimia samaan aikaan.
Tuumasta toiseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)