Aihe: Fenderin reverbin moddaus
1
Ocku
21.11.2005 12:01:30
Ongelma olis seuraavanlainen:

Minulla on tämä klassinen Fenderin putkijousikaiku 6G15. Klassinen ehkä, mutta juuri niin huono ja käyttökelvoton kuin nämä laitteet ovat.

Erään herra Kuhnin suositusten mukaan kaikuun on tehty muutama parannus (kiitos Mikko), ja kaikulaite tosiaan parani huomattavasti.

Tosin on edelleen yksi ongelma jäljellä, joka edelleen tekee laitteesta periaatteessa käyttökelvottoman.

Kun mix-potikkaa vääntää kovemmalle (eli lisää märkää signaalia kuivaan) niin kuivasta signaalista häipyy treblet. Tekee näin vaikkei kaiku ole edes päällä.

Eli mikä avuksi?

Alkuperäinen 6G15:han löytyy täältä:
http://www.ampwares.com/ffg/schem/reverb_6g15_schem.gif

Tästa Kuhnin modista ei ole hyvää kaavaa.
SirElwood
21.11.2005 12:07:57 (muokattu 21.11.2005 12:12:37)
Sattupa sopivasti tämä topic, itse olen aikeissa tuommoisen rakennella ja kaikki tieto on tervetullutta.

Itse en tosin pidä tuota tarpeettomana laitteena...

EDIT: kiinnostaisi kyllä tietää mitä tuossa modauksessa on tehty.

Niin, ja luulisi että tuon treblen katoamisen saisi jollain konkalla tai konkka+vastus yhdistelmällä hoideltua kuntoon, vähän niinkun kitarassakin (mutua).
Ocku
21.11.2005 13:30:54

EDIT: kiinnostaisi kyllä tietää mitä tuossa modauksessa on tehty.

Koitan jossain vaiheessa saada aikaiseksi kaavan josta modaus näkyy. Käytännössä modaus on parantanut kaiun buffertiominaisuuksia, eli nyt signaalin taso ei tipu yhtä paljon ja jaksaa puskea paremmin.

Modin jälkeen kaikulaite toimii jopa signaalin jakajana koska se jaksaa syöttää useampiakin vahvistimia ilman katoa.

Reverbin määrä vähenee vähän, mutta harva nyt käyttää kaikua täysillä kuitenkaan.

Niin, ja luulisi että tuon treblen katoamisen saisi jollain konkalla tai konkka+vastus yhdistelmällä hoideltua kuntoon, vähän niinkun kitarassakin (mutua).

Olen jostain tän tyyppisestä ratkaisusta kuullut, mutta kuulopuheen mukaan vaarana on että reverbistä pääsee matalafrekvensistä roinaa karkaamaan ulostuloon. En tiedä jos pitää paikkansa.
maza
21.11.2005 15:21:41

No tossahan on tilanne siis se että kun käännät mix-potikan mahdollisimman märäksi, ajetaan käytännössä tuota puhdasta kanavaa tosi pieneen resistanssiin -> diskantit tippuu. Eli aivan sama juttu kuin vaikka kitaran volumepotikan kanssa.

Kokeilepa jotain pientä konkkaa (vaikka 10 pF) ton potikan kuivan puolen ja lähdön väliin.
Ocku
21.11.2005 16:06:40 (muokattu 21.11.2005 18:40:15)

Kokeilepa jotain pientä konkkaa (vaikka 10 pF) ton potikan kuivan puolen ja lähdön väliin.

Salli pari tyhmää kysymystä. Tässä näkyy laitteen leiska:

http://www.ampwares.com/ffg/schem/reverb_6g15_layout.gif

Siinä on mixer potikassa kolme mustaa pistetta, ja lähtö näkyy siellä oikealla. Mihinkä tämän konkan jalat tulisi kiinnittää?

Miksi tämä ratkaisu toimii? (En yhtään epäile etteikö toimisi. Ihan kiinnostuksesta kysyn.)
Ocku
21.11.2005 16:10:55
Tässä leiskassa näkyy mitkä muutokset vempaimelle on jo tehty.

http://koti.welho.com/pmanns/Bildre/reverb_6g15_layoutprojekt.gif
KoskPaavo
21.11.2005 17:38:14
Itse olen tuollaisen myös pari vuotta sitten tehnyt ja omasta mielestäni tuo laite hakkaa ainakin kaikissa Fenderin Comboissa olevat jousikaiut mennen tullen.
Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta...
Ocku
21.11.2005 18:39:48
Itse olen tuollaisen myös pari vuotta sitten tehnyt ja omasta mielestäni tuo laite hakkaa ainakin kaikissa Fenderin Comboissa olevat jousikaiut mennen tullen.

Itse kaiun soundia en moiti. Ainakaan tässä langassa ; )

Ongelma onkin mitä se tekee kuivalle signaalille.
Ocku
27.11.2005 11:05:53
Pistin kysymyksen myös ruotsalaiseen foorumiin. Siellä muutamat innostuivat kehittelemään oikein olan takaa.
Jos ketään kiinnostaa niitten kaavat ja ehdotukset niin ne löytyvät alla olevasta linkistä.

http://gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94055

Nyt reverbiä pistetään uuteen uskoon niin että kaikuu.
fred
28.11.2005 16:00:09
Itselläni on tuollainen Fenderin jousikaiku ja sen ääni on kyllä aivan jumalainen. Keikkakäytössä kaipaisin siihen kuitenkin mahdollisuutta vaihtaa jalkakytkimellä kahden eri kaikuasetuksen välillä. Esimerkiksi pienen peruskaiun ja suuren surffikaiun välillä. Onko kellään ideaa miten toteuttaa moinen?
..ehkä jos mix säädön saisi jaettua kahdelle eri potikalle ja kytkimellä valitsisi kumpi on käytössä.. tuli tässä mieleen just. Onnistuisko noin?
Ocku
29.11.2005 16:54:23
Nyt ottaa vähän kaaliin kun en ymmärrä sanakaan tuota toista kotimaista. :(

Toivottavasti en nyt lupaa liikoja, mutta voisin jossain vaiheessa koittaa jaksaa väsätä yhteenvedon suomeksi näitten eri ratkaisujen onnistuneista ja vähemmän onnistuneista ominaisuuksista kaavoineen.

Oma kaiku matkusti viikonloppuna Ruotsiin näiden herrojen testipenkiksi, eli asia etenee hyvää vauhtia.

Onpahan yksi norjalainen jo innostunut myös tästä reverbiprojektista, ja yksi näistä ruotsalaisista perusti jo Pohjoismaiden Kaiun Ystävät - yhdistyksen.
SirElwood
30.11.2005 01:19:08
Toivottavasti en nyt lupaa liikoja, mutta voisin jossain vaiheessa koittaa jaksaa väsätä yhteenvedon suomeksi näitten eri ratkaisujen onnistuneista ja vähemmän onnistuneista ominaisuuksista kaavoineen.

Ainakin minä olisin kovin kiitollinen.

Oma kaiku matkusti viikonloppuna Ruotsiin näiden herrojen testipenkiksi, eli asia etenee hyvää vauhtia.

Hyvä että toisilla etenee. :)

Onpahan yksi norjalainen jo innostunut myös tästä reverbiprojektista, ja yksi näistä ruotsalaisista perusti jo Pohjoismaiden Kaiun Ystävät - yhdistyksen.

Oikke!
pjl
30.11.2005 09:02:01

Olisitte ollut hiljaa vaan tästäkin aiheesta... Nyt rupes kutittelemaan kaiun rakentaminen oikein kunnolla. Kerran jo luulin parantuneeni kaiun käytöstä mutta pitäsköhän sitä taas...

Ocku: Mikä se muuntaja oli jota noissa länsinaapurien skeemoissa käytettiin kaikutankkia ajamaan? Trafo15?
Ocku
30.11.2005 18:30:31

Ocku: Mikä se muuntaja oli jota noissa länsinaapurien skeemoissa käytettiin kaikutankkia ajamaan? Trafo15?

Kuulema ihan normaali yleismuuntaja mitä tämäntyyppisessä reverbissä on normaalisti. Ei aavistustakaan miksi se on kaavassa nimetty Trafo15:ksi.
KoskPaavo
30.11.2005 21:58:40
Kankaanpään Mikolta hankin tuon kaikumuuntajan , tais olla n. 20€
Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)