StoRBa 24.11.2005 21:15:12 | |
---|
Huomasin ite, että toisessa kepissä on mikit aika eri korkeuksille säädetty kun toisessa. Ja kun rupesin oikein kuuntelemaan, niin aika erilainen soundikin oli. Tietenkin molemmissa on eri mikit, mutta täytyyhän mikkien korkeuden säädön vaikuttaa soundiin. Haluankin siis tietää: Kuinka paljon/usein säädätte mikkienne korkeuksia? Ja kuinka paljon pystytte/pyritte sillä soundiinne vaikuttamaan? Miten säätämällä korkeuksia soundiinne vaikutatte? Eli miktkä säädöt tuottaa minkäkin tuloksen? Mielipiteet ja kylmät faktat tiskiin! |
ravensoul 24.11.2005 23:16:01 | |
---|
Säädän yksinkertaisesti näin: tallamikiltä haen mahdollisimman tymäkkää tehoa eli säätö niin lähelle kieliä, kunnes saavutetaan maksimi-outputti. Liian likelle säätämisestä taas on haittaa kun magneetit alkaa syödä sustainia, joten oikea korkeus haetaan kokeilemalla. Kaulamikin säädän sen jälkeen niin, että "volume-ero" tallaan olisi mahdollisimman vähäinen, mutta kuitenkin tarpeeksi kauas kielistä niin, että soundi on omaan korvaan sopivan pehmeä. Taisin juuri tehdä ennätyksen ympäripyöreän tekstin suoltamisessa.. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät #27 Luojan kiitos, olen ateisti! |
Lord of the strings 24.11.2005 23:19:43 | |
---|
Stratossa mikit melkein pleksin kanssa tasassa, paitsi tallamikki vähän korkeammalla outputin kasvattamiseksi. Proge ei ole musiikkityyli. Proge on elämäntapa. |
StoRBa 24.11.2005 23:20:53 | |
---|
Pidättekö mikkejä vaakatasossa vartaloon nähden vai haetteko kielten välistä korostusta pitämällä mikkejä kallellaan? Vai vaikuttaako tämä ees sillä tavalla? |
Guitar Hero 24.11.2005 23:50:44 | |
---|
stratossa ongelmallista on aikojen alusta lähtien ollut ohuempien kielten soiminen hiljempaa. tätä on ollut tapana kompensoida ruuvaamalla mikkejä alakielten puolelta ylemmäs. Net, kun on kuornevia, ovat välillisesti roipautettuja keesoja. |
zuppermuhle 25.11.2005 17:18:22 | |
---|
Kaulamikki on ihan alhaalla koska se klipsu meni palasiksi. Tallamikki on ehkä hiukan korkeammalla. Mörinä on pahasta... |
tommijk 25.11.2005 18:12:51 | |
---|
Säädän aina niin korkealle kuin mahdollista, eli niin alas ettei kuitenkaan viimeiseltä nauhalta soitettaessa kielet ota mikkiin. Joskus jos mikit on liian korkealla saattaa intonaatio kärsiä, varsinkin yksikelaisia mikkejä käytettäessä. "Tommy The Cat is my name and I say unto thee..." |
Eemil 25.11.2005 19:01:47 | |
---|
Pidättekö mikkejä vaakatasossa vartaloon nähden vai haetteko kielten välistä korostusta pitämällä mikkejä kallellaan? Vai vaikuttaako tämä ees sillä tavalla? En pidä, poikkeuksena S-S-S-mikityksen keskimikki, joka on suorassa. Muita mikkejä pidän ohuiden kielien puolelta lähempänä kieliä. Sillä on suuri vaikutus, kokeilemalla selviää kuinka suuri. Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös.
K100 #2 |
Sergei Fallinen 25.11.2005 20:34:08 | |
---|
Entäs Hessujen säätö sitten? Haha, tajusitteko? |
Wahi 25.11.2005 21:09:18 | |
---|
Entäs Hessujen säätö sitten? Haha, tajusitteko? Akuista puhumattakaan "Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page |
Akuista puhumattakaan Hanhia unohtamattakaan...ja sitten itse asiaan. Pidättekö mikkejä vaakatasossa vartaloon nähden vai haetteko kielten välistä korostusta pitämällä mikkejä kallellaan? Vai vaikuttaako tämä ees sillä tavalla? Itse tykkään, että kaulamiki on korkeimpien kielten puolelta paljon lähempänä runkoa kuin matalimpien kielten kohdalta. Tällein saan hieman tummempaa soundia ja kaulamikille tyypillisempää soundia. Korkeuksia on tullut paljon kokeiltua ja säädeltyä, mutta tuo äsken mainittu on ainut hyöty mitä oon tähän mennessä saannut. Musiikki on hyvää silloin kuin se kuulostaa hyvältä. |
Tony Narrows 27.11.2005 12:46:02 | |
---|
Kyllähän mikkien asentoa tulee säädeltyä sillloin tällöin. Tallamikkiä pidän aika lähellä kieliä ja ehkä hitusen verran kallellaan niin, että ylemmät kielet ovat lähempänä mikkiä. Singlecoilia keskellä olen tietoisesti laskenut ihan pohjaan, vaikka sen takia balanssi on huonompi, mutta saan sellaisen kivan kasarisaundin talla+mid yhdistelmällä ja kaula+mid on sit kivan pyöreä, mut ei niin keskiäänivooittoinen kuin, jos mikki olisi lähempänä kieliä. Kaulahumbbaa pidän sit hieman etäämpänä kielistä ja sitäkin ehkä hieman olen kallistanut lähemmaksi yläkieliä. Kyllähän mikkien asento tietenkin vaikuttaa saundiin huomattavastikin, varsinki jos puhtailla saundeilla soitetaan. Sit mitä enemmän säröä on niin eroavaisuus alkaa haihtua, kun saundi kompressoituu mössöksi :) Sitten taas jos volaa pienentää ja särö vähenee niin saundista taas kuulee miten asento todella vaikuttaa. Alias Tonza |
kunnasja 28.11.2005 10:39:41 | |
---|
"Kerran oon mikit säätäny, ja enää en säädä". Tai siis, öh... Silleesti olen pistänyt, että lähtövolume on yhtäläinen niin talla- kuin otelautamikilläkin. Mahdollinen singlecoil siinä välissä niin lähelle samaa kuin pystyy - yleensä yksikelainen jää väkisinkin hiljaisemmalle, ellei nosta naurettavan korkealle. Lopputulos voipi keikalla ja yleensäkin live-soittotilanteessa (treeneissäkin) olla yllättävän pöljän kuuloinen, jos tallamikki on kovasti äänekkäämpi kuin kaulamikki. Tai päinvastoin. Tasapaino on vahvasti suositeltava ratkaisu. Liian lähelle kieliä niitä mikkejä ei missään tapauksessa kannata hivuttaa. Tietyssä pisteessä alkaa soundi kärsiä liiallisesta rupeutumisesta. Tätä voi kokeilla esim clean-soundilla. Soittelee sellaisella clean-soundilla, joka on varmasti säröttömän puhtoinen: (Vaikka ensin kitaralla, jossa mikit on kohdallaan, ja sitten vertaa omaansa,) soundi ei saa alkaa rupsutella mitään säröjä jos ei soundissa sellaisia ole määäriteltynä! Tarkkaavainen korva (vaatinee myös hieman harjaantumista) erottaa sen "kynnyksen" jossa gainia alkaa olla liikaa, ja ääni lähtee hiipimään rupikonnakalliolle. Ei siis sen ohi, vaan juuri vähän alle, niin avot. Hunajaa ja mansikoita on sen jälkeen soundi sulla. |
Mrezzye 28.11.2005 10:51:54 (muokattu 28.11.2005 10:53:08) | |
---|
Poikki, poikki! Mikki kuvassa! Itse olen joskus jopa hienosäätänyt niitä yksittäisiä napoja hieman, mutta se menee ehkä jo vähän hifistelyn puolelle. Toki tämä on ainoa tapa säätää mikkien etäisyyttä kielistä, jos ne ovat suoraan kiinni rungossa. Kyllähän mikkien säädöillä pystyy vaikuttamaan todella paljon outputtiin. Tämä tulee sitten esille selviten putkivahvistimilla (ja ilman efektejä ennen etuastetta) säröytymisen muuttumisena. Mitä lähempänä mikit ovat kieliä, sitä kovempi output -> enemmän säröä irti etuasteesta, näin raakasti ilmaistuna. edit: pilkuvihre |
Manicci 29.11.2005 13:06:29 | |
---|
Ite oon stratossa säätäny niin et tallamikki mahdollisimman lähellä kieliä, keskimikki vähän lähempänä pleksiä ja kaulamikki melkein pleksin tasolla. Mielestäni toimii ainakin noin hyvin. Tarvittaessa mikkien kaltevuutta säätää ruuvvien takia helposti. Rock'n'Roll nousee |
BigPapa 29.11.2005 13:08:58 (muokattu 29.11.2005 13:09:52) | |
---|
Ei oo kukaan vielä maininnut balanssista mitään.Meinaan että ei olis kauheen isoa heittoa basso- ja diskakielten välillä.Kasettinauhurin VU-mittarin avulla oon itse säätänyt.Kyseeseen tulee tällöin varmaankin kallellaan olevat mikrofonit. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Ed_Guy 29.11.2005 22:02:27 | |
---|
En uskalla säätää kun pelottaa, että laitan koko soittimen paskaksi THV-Klubi #27 |
Mrezzye 29.11.2005 22:06:00 | |
---|
En uskalla säätää kun pelottaa, että laitan koko soittimen paskaksi Pistä muistiin montako kierrosta olet mitäkin mikkiä säätänyt ja mihin suuntaan, niin on helppo palauttaa alkuperäiset asetukset, jos menee metsään. |
Ed_Guy 29.11.2005 22:08:20 | |
---|
Pistä muistiin montako kierrosta olet mitäkin mikkiä säätänyt ja mihin suuntaan, niin on helppo palauttaa alkuperäiset asetukset, jos menee metsään. Juu. mutta kun minulla on taipumus saada suurta tuhoa aikaan oli asia sitten kuinka helppo tai yksinkertainen tahansa... ja oikeastaan olen ihan tyytyväinen vakio säätöihin THV-Klubi #27 |
StoRBa 29.11.2005 22:36:54 | |
---|
En uskalla säätää kun pelottaa, että laitan koko soittimen paskaksi Mullakin on ollu vähän samoja pelkoja... Oon pyrkiny tekemään mahollisimman vähän mitään muutoksia. Mut nyt huomasin just että näyttääpi olevan aika erilaiset säädöt eri kepeissä ni kaipa sitä uskaltaa kokeilla. Ja hyviä neuvojahan täältä on tullu. Pitänee varmaan ottaa ruuvari käteen ja hakee se oma soundi. |