Aihe: Straton tallamikki ja treblen yliannostus
1 2
superfly
25.11.2005 14:12:35
Stratocasterin tallamikki on äänensävyltään todella kirkas. Aivan liikaa trebleä varsinkin jos säröä törkkää. Bänditoverit luovat vihaisia katseita aina kun ruopaisee. Sama on ollut jokaisessa stratossa mitä olen kokeillut, jopa humppariläskiversiossa. Tonepotikat eivät jostain kumman syystä ole lainkaan kytkettynä tallamikkiin. Syytä tähän ei voi käsittää, koska mun käytössä ainakin tallamikki on ainut mikki minkä kanssa on minkäänlaista tarvetta säätää tonea.. Onko tähän mitään ratkaisua mielessä kellään?
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Keke Urlaub
25.11.2005 14:26:51

Stratocasterin tallamikki on äänensävyltään todella kirkas. Aivan liikaa trebleä varsinkin jos säröä törkkää. Bänditoverit luovat vihaisia katseita aina kun ruopaisee. Sama on ollut jokaisessa stratossa mitä olen kokeillut, jopa humppariläskiversiossa. Tonepotikat eivät jostain kumman syystä ole lainkaan kytkettynä tallamikkiin. Syytä tähän ei voi käsittää, koska mun käytössä ainakin tallamikki on ainut mikki minkä kanssa on minkäänlaista tarvetta säätää tonea.. Onko tähän mitään ratkaisua mielessä kellään?

Elektroniikan uudelleenkytkentä siten, että tone vaikuttaa myöskin tallamikkiin.
Knowledge is a deadly friend when no one sets the rules / The fate of all mankind I see is in the hands of fools. |
Tomtom
25.11.2005 14:42:49
Mun raato on ns. blender-kytkennällä, eli keskimmäinen namiska on master-tone, joka vaikuttaa kaikkiin mikkeihin. Alimmainen namiska taas sekoittaa esim. kaulamikkiä tallamikkiin, jos valitsimesta on vaikka just tallamikki valittuna. Nyt kun tuota on käpistellyt pari kuukautta, niin tuntuu vaan paremmalta ja paremmalta ratkaisulta tuo. Muut kitarat pölyttyy keisseissään..
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
superfly
25.11.2005 14:44:22
Mun raato on ns. blender-kytkennällä, eli keskimmäinen namiska on master-tone, joka vaikuttaa kaikkiin mikkeihin. Alimmainen namiska taas sekoittaa esim. kaulamikkiä tallamikkiin, jos valitsimesta on vaikka just tallamikki valittuna. Nyt kun tuota on käpistellyt pari kuukautta, niin tuntuu vaan paremmalta ja paremmalta ratkaisulta tuo. Muut kitarat pölyttyy keisseissään..

Tuo kuulostaa oikein käyttökelpoiselta. Mistähän löytyis kaavio/kuva moisesta kytkennästä?
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Tomtom
25.11.2005 14:53:35 (muokattu 25.11.2005 14:54:41)
http://www.acmeguitarworks.com/BLENDER-WIRING-C138.aspx

En tiiä noista kaaviloista, mutta tuolta nuo omani tilasin.Tuosta saa varmasti idean selville, ei ole asiantuntijalle varmaankaan vaikea juttu tehdä. Ei olleet varmasti halvimpia, mutta helppous voitti tälläkertaa. Toimii oikeesti.

E. ja mulla siis Fralin Vintage Hot baseplatella
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Gypsy
25.11.2005 14:57:08
Pertsa
25.11.2005 15:43:14 (muokattu 25.11.2005 15:44:33)
Joo, itse en voisi enää kuvitellakaan soittavani perusstratolla ja särösoundeilla ilman tonen kytkemistä tallamikkiin. Jopa yksikelaisesta tallamikistä saa käyttökelpoisia ja hyviä särösoundeja tuon yksinkertaisen modin jälkeen.

Eli jos et kerran tarvitse tonea esim. keskimikille ollenkaan, niin yksinkertaisinta on vain vaihtaa mikin valitsimessa piuhan paikkaa. Eli piuha joka menee keskimikistä alempaan toneen ja vaihtaa se kiinni mikinvalitsimessa tallamikille. Ei tartte kuin yksi piuha juottaa toiseen paikkaan. Ja jos ei jostain syystä tykkää modista, niin on helppo palauttaa takaisin vakiokytkentään.

Tämän seurauksena myös väliasennot kuullostavat minun mielestäni paremmilta, kun tone otetaan pois keskimikiltä. Ja vielä kun laittaa ns. baseplaten straton yksikelaiseen tallamikkiin, niin se tulee entistä käyttökelpoisemmaksi. Ainakin Customshop myy Fralinin baseplateja. Suosittelen.

Baseplate:
http://www.custom-sounds.com/epages … a2742d94dcd0105aa+FI/products/15007

Tässä on muuten linkki tuohon tone-modiin Guitarnutsin sivuille. http://www.guitarnuts.com/wiring/bridgetone.php
Tomtom
25.11.2005 16:01:08
.. Jopa yksikelaisesta tallamikistä saa käyttökelpoisia ja hyviä särösoundeja ...

Siitähän just saakin.
Rämppy
25.11.2005 16:16:04
Straton soittaminen perinteinen tallamikki päällä on taitolaji, mutta parhaimmillaan straton tallamikkisoundi on ylihyvä (mm. parhaat rokkikomppisoundit). Mulla taisi mennä vaatimattomat 10 vuotta straton kanssa sillai, että en pahemmin käyttänyt tallamikkiä yksinään, mutta nykyään suorastaan nautin tallamikillä soittamisesta. Kannattaa tosiaan kytkeä se takimmainen tonepotikka vaikuttamaan sekä keski- että tallamikkiin. Myöskin kitaran volumepotikkaa voi ruuvata pikkuisen pienemmälle, sillä pienikin ruuvaus hiljaisemmalle pehmentää treblepiikkiä. Et maininnut mitkä mikit sulla on, mutta huonoissa stratomikeissä yleisin ongelma on juuri soundin ohuus ja liian repivä treblekkyys.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Feggy
25.11.2005 16:43:17

Treblen määrää voi säätää vahvistimestä ja tallamikkiä voi laskea yläkieliltä vähän alemmas.
Haetaan basistia helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme juurevaa, mutta indietä melodista rockia, referensseinä new york punk, garage ja indie. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Sulla kamat, perustaidot ja bändikokemusta. Laita pikaviestiä.
Ze Kink
25.11.2005 16:44:48
Ajattelin laittaa tuon Blender-systeemin samalla kun vaihdan mikit tähän Tokaihin. Tosiaan häiritsee tallamikin kirkkaus, en halua mitään humpparisaundia kuitenkaan mutta tämä on liian kirkas silti.

Kokemuksia DiMarzion Virtual Vintageista? Vaikuttavat melko kovilta mikeiltä tähän. Hurinattomuus on plussaa, sillä välillä tulee soitettua vähän isommillakin säröillä.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Jucciz
25.11.2005 16:56:07
Täällä myös onnellinen Blender-kytkennän käyttäjä. Laitatin kumpaankin Stratocasteriini enkä ole katunut päivääkään. Soundipaletti on monipuolinen ja tonea voi nyt säätää kaikille mikeille yhdestä potikasta. En kyllä toisaalta ole kärsinyt liian kirkkaasta tallamikistä, saahan siinä biteä vähän enemmän ollakin. Yleensä ongelmaa ei tule kun mikit ovat keskenään soundillisesti järkevässä balanssissa eikä yksikään mikki ole luonnostaan ylikirkas.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
rosberg
25.11.2005 18:43:37
no mun mielestä sitä trebleä ei straton tallamikissä ole liikaa. se on varmaan tottumuskysymys .
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
JR
25.11.2005 18:44:21

No jaa kun mulla oli strato niin soittelin 80% ajasta tallamikillä tone aina täysillä, soundi oli ihan hyvä.
Vahvarista preesenssiä ja trebleä pois. Jos on esim marsun G12-75 elemteillä varustettu kaappi ja straton tallamikki niin kyllä siitä kivan jääpiikki otsaan soundin saa tarvittaessa ...

Halvimmat / lofi vinkit tässä kuitenkin:
Vanhalla ei niin kalliilla kitarapiuhalla saa yläpäätä hieman myös pois, samoin yli kuukauden vanhoilla kielillä.
Milk can hurt you
Volle
25.11.2005 20:44:33
Mä tykkään tuosta tallamikin riipivästä soundista: Sopii sooloihin todella hyvin, ei tarvitse boostailla. Ei-riipivää tallasoundia haen toiseksiviimeisestä asennosta, jossa tallamikki ja keskimikki on kytketty humbuckeriksi.

Stratossahan ne tulee rinnan, kun humbuckerissa kelat kytketään yleensä sarjaan. Kyllähän se hurinat poistaa yhtä lailla, toki.

Njoo. Mäkin tykkään jo valmiiksi tuosta straton tallamikin saundista. Se on särön kanssa mukavan pureva. Jos haluan vähemmän yläpäätä, pistän keskimikin päälle ja ehkä vähennän tonea. Tosin nyt omassa Peavey-stratossani on kytketty talla-asennossa tallamikin ja keskimikin kelat sarjaan humbuckeriksi, keskiasennossa pelkkä tallamikki, etuväliasennossa talla- ja kaulamikit ja etuasennossa pelkkä kaulamikki ihan normaalisti.
Nam.
Rämppy
25.11.2005 21:55:46
Treblen määrää voi säätää vahvistimestä ja tallamikkiä voi laskea yläkieliltä vähän alemmas.

Joo mutta kun vaihtaa mikkiä kesken biisin, niin soundi voi olla sen jälkeen liian tumma ;-) Tallamikin laskeminen alemmas yläkielten puolelta on hyvä idea.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Feggy
25.11.2005 22:35:03

Joo mutta kun vaihtaa mikkiä kesken biisin, niin soundi voi olla sen jälkeen liian tumma ;-) Tallamikin laskeminen alemmas yläkielten puolelta on hyvä idea.

Haeskelua se aina on ;) Kun säätää keskiasennon mukaan niin eiköhän siitä valmista tule...
Haetaan basistia helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme juurevaa, mutta indietä melodista rockia, referensseinä new york punk, garage ja indie. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Sulla kamat, perustaidot ja bändikokemusta. Laita pikaviestiä.
Pertsa
26.11.2005 19:40:52 (muokattu 26.11.2005 19:41:49)
Mä tykkään tuosta tallamikin riipivästä soundista: Sopii sooloihin todella hyvin, ei tarvitse boostailla.

Voihan se kuullostaa omaan korvaan suht' hyvältä. Varsinkin, jos soittaa vahvari maassa jossain jalkojen tasalla. Mutta yleisöön päin (tai yleensä suoraan eteen päin) se ei välttämättä kuullosta kovin hyvältä. Se sattuu. IMO. Ja aiheuttaa helposti kuulovaurion... ;-) Enkä kohdista tätä mitenkään sinuun henkilökohtaisesti. Vaan yleisesti ottaen. Toki tämä riippuu niin paljon myös vahvarin säädöistä ja vahvarista.

Mutta jo pelkästään tallamikin kytkeminen toneen helpottaa. Sillä tone täysillä se syö jo vähän sitä kirskuvinta trebleä pois. Ja tosiaan se jonkun mainitsema kitaran volume-potikan aivan aavistuksen pienemmälle kääntäminen vähentää hieman sitä pahinta jääpiikkiä. Sitten jo vähän kovemmilla säröillä tone on mun mielestä jo melkein "pakollinen".

Makuasioita tietenkin - tämäkin.
Feggy
26.11.2005 20:05:44

Makuasioita tietenkin - tämäkin.

Joo, ja kyllä jotkut nimenomaan tykkää tuollaisesta soundista. Esimerkkinä vaikka Fabulous Thunderbirdsin Jimmy Vaughan. Oli pakko tunkea vessapaperia korviin aikoinaan bändin keikalla, kun riipi niin ankarasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)