MikeS 24.11.2005 20:48:53 | |
---|
Terve. Iski kauhu päälle! Huusin itselleni Iso-Britannian Ebaysta käytetyn Gibson RD -kitaran. Olen koko ajan ollut tietoinen siitä, että tulleja ei tarvitse maksaa EU-maasta tilattaessa. Näiltä osin homma on siis hanskassa. Mutta onko ARVONLISÄVERON kanssa eri asia? Joudunko maksamaan sen käytetystä kitarasta? Vai toimiiko EU-maista tilaaminen kaikin puolin lisämaksuttomasti? Fingers crossed.. Kertokee niin saan yöni nukuttua. MIKKO |
fox 24.11.2005 20:53:58 (muokattu 24.11.2005 20:55:02) | |
---|
Terve. Iski kauhu päälle! Huusin itselleni Iso-Britannian Ebaysta käytetyn Gibson RD -kitaran. Olen koko ajan ollut tietoinen siitä, että tulleja ei tarvitse maksaa EU-maasta tilattaessa. Näiltä osin homma on siis hanskassa. Mutta onko ARVONLISÄVERON kanssa eri asia? Joudunko maksamaan sen käytetystä kitarasta? Vai toimiiko EU-maista tilaaminen kaikin puolin lisämaksuttomasti? Fingers crossed.. Kertokee niin saan yöni nukuttua. MIKKO Yksityishenkilöiden välisessä "nappikaupassa" ei EU-maitten välillä oo ainaskaan multa koskaan kukaan periny mitää ALVeja.. Ja käsittääkseni liikkeet toimittaa ALVillisena. Editti-liäkyssäri.. Minkä mallin RD? Artist, Custom vai Std? |
lxi 24.11.2005 20:54:27 | |
---|
Ei tietääkseni joudu, itse en joutunut. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
MikeS 24.11.2005 21:00:13 | |
---|
Kuulostaa lupaavalta. Onko sillä eroa ALVin kannalta, onko tavaran myyjä Iso-Britanniassa yritys vai yksityishenkilö? Myyjä omistaa jonkin auton varaosafirman. Jos on varmempaa saada tuote ALVittomana yritykseltä, voisin pyytää häntä lähettämään sen firman nimissä. Mutta jos tuolla yritys/yksityinen-hommalla ei ole väliä, niin kaipa se lähettää sen sitten omissa nimissään. Kumpaa vaihtoehtoa suosittelisitte? Se on muuten Gibson RD Artist. Lähes alkuperäiskuosissa (mint) ja sunburst. Saas nähdä onko aktiivielektroniikasta mihinkään vai vaihtaa tavallisiin mikkeihin... |
Twinkle 24.11.2005 21:01:51 (muokattu 24.11.2005 21:06:21) | |
---|
EU:n alueella saa tullivapaasti siirtää kaikkea ALV-velvollista tavaraa. Huomautetaan vielä, että tavarat on muuten verovelvollisia eli briteistä tilattu viina ja tupakka (kuuluu oleellisesti muusikoiden.nettiin) verotetaan yhä valmisteveron osalta. Koska kulutushyödykkeissä kuten kitaroissa ainoa vero on ALV, mitään maksuja ei peritä. Koska yritys jolta tilaat on briteissä, yritys itsessään on ALV-velvollinen britannian valtiolle (tosin sanoen tuote sisältää britannian arvolisäveron, jonka myyjä tilittää sitten ). Tässä tapauksessa ALV ei kuulu suomen valtiolle ollenkaan, joten sitä ei täydy periä asiakkaalta suomen tullissa. Poikkeuksena on tosin Britannian alaisuudessa olevat Jerseyn saaret, joka kuuluu siis EU:n alueeseen mutta ei veroalueeseen. Tässä tapauksessa jos tavara on kyseiseltä alueelta, on velvollinen maksamaan arvolisäveron mutta ei tullimaksua. EDIT: Lisäyksiä... tuosta ALV-hapatuksesta en ole täysin varma miten se menee, mutta täysin varma kuitenkin siitä ettei sitä rajalla kuluttajalta EU:n sisäisessä kaupassa peritä. |
Les Fender 24.11.2005 21:04:49 | |
---|
Se on muuten Gibson RD Artist. Lähes alkuperäiskuosissa (mint) ja sunburst. Saas nähdä onko aktiivielektroniikasta mihinkään vai vaihtaa tavallisiin mikkeihin... Eikös se oo se Nirvana-miesten suosioon nostama sulaneen Xplorerin näkönen LPn lavalla:9... Tuon kitaran ´70's "kauneus" jakaa kansaa... Kuvia laita kun kerran rupesit puhuun, eiks? Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
MikeS 24.11.2005 21:13:59 | |
---|
Koska yritys jolta tilaat on briteissä, yritys itsessään on ALV-velvollinen britannian valtiolle (tosin sanoen tuote sisältää britannian arvolisäveron, jonka myyjä tilittää sitten ). Tässä tapauksessa ALV ei kuulu suomen valtiolle ollenkaan, joten sitä ei täydy periä asiakkaalta suomen tullissa. Jos vielä rautalangasta voisit vääntää: mitä jos lähettäjä ei ole yritys vaan yksityishenkilö? Koskeeko maksuttomuus myös sitä tilannetta, ja onko todennäköisyys joutua maksamaan ALV sama? KIITOS! KUVIA kyseisestä kitarasta on alla olevassa linkissä. Kuvat ovat erikoisesti sen kaupan sivuilla, josta mulle tavaran myynyt sen joskus osti. Tuntui aluksi erikoiselta, kun kyseinen kauppa on Etelä-Afrikassa ja nyt myyjä ja kitara ovat Englannissa. Mutta asia on selvitetty ja kaikki ok. http://www.hughsfineguitars.co.za/pg59.htm |
Twinkle 24.11.2005 21:17:09 | |
---|
Jos vielä rautalangasta voisit vääntää: mitä jos lähettäjä ei ole yritys vaan yksityishenkilö? Koskeeko maksuttomuus myös sitä tilannetta, ja onko todennäköisyys joutua maksamaan ALV sama? KIITOS!
Et joudu maksamaan mitään, et tullia etkä ALVia. |
McNulty 24.11.2005 21:18:20 | |
---|
Sivuraide: Onpas vekkulin näköinen... joskus kyllä tuollaisen RD:n olen livenäkin nähnyt mutta enpä ole taas vuosiin. Varsin vekkuli :) Onnea vain ja toivotaan että diili sujuu mutkitta. |
MikeS 24.11.2005 21:23:11 (muokattu 24.11.2005 21:25:18) | |
---|
Sivuraide: Onpas vekkulin näköinen... joskus kyllä tuollaisen RD:n olen livenäkin nähnyt mutta enpä ole taas vuosiin. Varsin vekkuli :) Onnea vain ja toivotaan että diili sujuu mutkitta. Pitäisi sujua. Myyjällä on yli 1000 positiivista palautetta ja vaikuttaa muutenkin luotettavalta. Alas miähiä. Juu, kitaran malli tosiaan jakaa mielipiteet. Se on hyvä vain. Vähän kuin Fender Jazzmaster/Jaguar. Jazzmasterini saa kaverin! EDIT: Mäkin joskus näin tuollaisen Jyväskylän Lutakossa. Se oli noin reilu viisi vuotta sitten ja kyseessä oli jokin jyväskyläläinen indie/autotallirock-yhtye. Hitsi kun en muista nimeä. Muistan vielä kun kaveri arveli sitä "joksikin halppiskitaraksi, joita on joskus myyty USA:ssa postimyynnillä". Ihana todistaa hänen olleen väärässä, hah. Spihankin kitaristilla oli jossain videossa RD. |
gator 24.11.2005 21:34:33 | |
---|
Ompas hienon näkönen keppi. Erään 80-luvulla alkunsa saaneen Suomalaisen punkbändin kitaristi soitteli joskus tommosella. Tosin erivärisellä. Missä hintaluokissa tommoset maailmalla liikkuu? Suomessa harvemmin myynnissä näkee. |
MikeS 24.11.2005 21:52:28 | |
---|
Missä hintaluokissa tommoset maailmalla liikkuu? Suomessa harvemmin myynnissä näkee. Hinnat vaihtelee tosi paljon. About $1000-$1400 valtaosa. |
Jag 24.11.2005 21:56:44 | |
---|
nätti kitara. Laitahan lisää mietteitä kun saat kepin itelles "Tämä vastaus on annettu antamienne tietojen perusteella tiedoksenne. Sen tarkoitus on olla tarkka ja täydellinen, mutta se ei sisällä lupausta tai vakuutusta tarkkuudesta eikä täydellisyydestä eikä sitovaa velvoitetta."-Nokia help line (Mikaelo) |
zorro 25.11.2005 03:20:16 | |
---|
|
Onneksi olkoon hienosta kitarasta! Itse olin muutama viikko sitten kisaamassa ebayssa vastaavanliasesta, mutta piti antaa periksi 1000€:n jälkeen, tuo kitara oli alkup.omistajlata kaikkine papareineen ja meni 1300€:lla. -90 luvulla eräs henkilö olisi myynyt tuollaisen ebony-värityksellä 3000mk:lla kKeltaisessa pörssissä, laittoi minulle vielä valokuvankin kitarasta (Siihen aikaan ei ollut vielä nettiä ym...heh.).ja alkup.laukulla. Koira oli syönyt tuon lapinmiehen kitaralaukusta kulman ja sen vukosi en ostanut kitaraa. Olen vieläkin itselleni katkera moisesta typeryydestä, kun jätin moisen soittimen ostamatta. |
JPQ 25.11.2005 19:24:40 | |
---|
Et joudu maksamaan mitään, et tullia etkä ALVia. ALV menee kyllä thomannin tapauksessa koska jos liike myy tiettyä enempi kohdemaahan (eli nyt suomeen) niin olen saanut tietoa että ALV menee silloin ja vieläpä ostajan kotimaan mukaan. Ihmeellistä jos asia on muuttunut parempaan päin... |
fox 25.11.2005 19:51:02 | |
---|
Se on muuten Gibson RD Artist. Lähes alkuperäiskuosissa (mint) ja sunburst. Saas nähdä onko aktiivielektroniikasta mihinkään vai vaihtaa tavallisiin mikkeihin... Se vaatii vähä totuttelua.. Artisteissa noi käyttäytyy kaikki säätimet riippuen siit toisen switchin asennosta, löytyy kompressoria ja ekspanderia, treble boostia ja bassokorostusta.. Onko pitkäskaalanen (RD77 Artist) vaiko normi-Gibsonin skaala (RD79 Artist) Mä nimittäin voinen kysyä meidän basistilta kuinka nuo Robert Moogin suunnittelemat sähöt toimii.. |
Kampuzzjeah! 25.11.2005 20:12:11 | |
---|
|
MikeS 26.11.2005 09:33:46 | |
---|
Se vaatii vähä totuttelua.. Artisteissa noi käyttäytyy kaikki säätimet riippuen siit toisen switchin asennosta, löytyy kompressoria ja ekspanderia, treble boostia ja bassokorostusta.. Onko pitkäskaalanen (RD77 Artist) vaiko normi-Gibsonin skaala (RD79 Artist) Mä nimittäin voinen kysyä meidän basistilta kuinka nuo Robert Moogin suunnittelemat sähöt toimii.. Kitaran skaala on 25 1/2" eli onkos tuo nyt sitten pidempi skaala? Kiitos jos selvitätä Moog-sähköt toimii - auttaisi varmasti juuri siihen totutteluun kun tietäisi mitä nappeja kääntää ja painaa. Olen kyllä yleensä yksinkertaisten asioiden mies, mutta ajattelin tällä kertaa hurjiintua ton kepin kanssa. Jos mulla menee pää pyörälle tuon aktiivielektroniikan kanssa eikä hyvää soundia löytdy, onko iso/kallis remontti muuttaa se ammattilaisella normaalielektroniikaksi (mulla olisi valmiina sopivat mikit jo täällä)? |
MikeS 26.11.2005 09:34:22 | |
---|
hyvän paikan pedaalille keksiny! :D Onkos tuo delay vai mikä? Aluksi mietin että olisikohan painona, mutta tuntuu olevan piuhat kiinni... |