Aihe: Mesa Boogie Dual Rectifier VS Peavey JSX ?
1
Vehkis
25.11.2005 18:07:03
Hyvät muusikot!
Edessä on kitaranupin osto ja olen kahden vaiheilla. Siksi halusinkin lähestyä teitä arvon kollegat kysymällä teidän kokemuksia kyseisistä nupeista.
Tiedän molempien ominaisuuksista lähes kaiken tietämisen arvoisen, mutta on yksi osa-alue, josta en tiedä mitään.
Näin pääsemmekin varsinaiseen kysymykseen:
Kumpi nupeista on parempi tai sopivampi melodioiden/soolojen soittamiseen? JSX on kuulemma todella "artikuloiva" eli se toistaa tarkasti kaiken. Kuinka on Mesa Boogien laita? Tiedän että komppikitaristille ei voisi olla parempaa, mutta kuulostavatko soolot hyviltä? JSX:n Crunch-kanava on myös loistava rytmien soittamiseen.
Kannattaako tässä tapauksessa tehdä ns.köyhälle paras ratkaisu ja ostaa kerralla kallis Mesa vai säästää euroja ja ostaa JSX ?
Kiitos jo etukäteen!
J.RA
25.11.2005 19:49:28
Kannattaa varmaan mennä ihan itse testamaan. Niin mielipideasioita loppujenlopuksi. Itse kannatan mesaa, se on se iso soundi.. :)
-Sellasta se vaan on-
kimurantti1
25.11.2005 20:08:17 (muokattu 25.11.2005 20:16:28)
Itse ostaisin Mesan, ja suosin "kerralla hyvä"-periaatetta. On jäänyt jotenkin paha maku suuhun Peavyn vahvistimista. Mesassa on paljon isompi ja lämpimämpi soundi kuin Peaveyssä mielestäni. Mutta tosiaan, noi on NIIN eri tyyliset vahvistimet, että ei kannata lähteä valitsemaan kuulopuheiden perusteella vaan mennä kauppaan testaamaan. Mesaa voit testata Levytukussa, Peaveystä en muista.

Edit: Anteeksi että sekoitan nyt vähän valintaasi, mutta jos on varaa ostaa tuon hintaluokan vahvistin niin kannattaa testata myös Mesan Stiletto. Hevisoundia lähtee, mutta kuulemma vähän erilaista kuin se mitä on tottunut kuulemaan monilla uudemmilla levyillä -> hyvä asia (ainakin minun mielestäni). Pitäisi olla suunnilleen saman hintainen kuin Recto. Itse menen huomenna testaamaan Levytukkuun ja Stiletto on testilistalla. Aiemmin Dual Rectifier nuppia testanneena voin sitten jotain vertailua noista kahdesta kirjoitella.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
LaXu
25.11.2005 21:37:57
Molemmat vahvarit ovat mielestäni kovin kompressoituja vaikka mihin suuntaan vääntelisi potikoita, ihan puhtaalla soundillakin. Minä olen vähän sitä mieltä, että vahvistimelta on hyvä löytyä dynamiikkaa, varsinkin kevyemmän kaman soittamiseen. Ainahan sitä voi kompressoidu polkusimella tai muilla keinoin, mutta dynamiikkaa ei noin vain lisätäkään.

Recton kokeilusta on aikaa, joten en muista siitä juuri kuin etten erityisemmin pitänyt (kuten en useimmista muistakaan Mesoista, mukaan lukien Stiletto). Mesoissa on mielestäni aika reilusti "rapakonylityslisää" hinnoissa, oikeastaan ainoa joka on mielestäni melkein hintansa väärti on Lone Star Classic. Sekin kannattaa kokeilla. Vaikka sitä mainostetaan puhtaisiin ja kevyisiin säröihin soveltuvana, mielestäni vahvarista sai Drive-kytkimen kanssa aika jytkyt rokkisounditkin.

JSX oli mielestäni pitkälti samat viat kuin Triple XXX:ssakin - liian kompressoitu ja aivan liikaa gainia. Käytännössä Crunch-kanavalla tuntui olevan välillä 0-3 kevyempiä säröjä ja sen jälkeen high gainia ja überhigh gainia. Kolmikanavaiseksi vahvariksi aika yksipuolinen, sanoisin.

Tuossa 1500-2000+€ hintaluokassa on paljon erinomaisia vahvistimia, suosittelen kokeilemaan Orange Rockerverb sarjaa ja tuota Lone Star Classicia (Specialia en ole vielä päässyt kokeilemaan). Tuohon hintaan saisi myös ulkomailta Diezel Einsteinin (vähän alle 2000€)..kovasti kehuvat ämöriikan voorumeilla, mutta muuten en ole muuta kuin jokusen melko hyvältä kuulostavan klipin kuullut.
RG
26.11.2005 00:23:27
Bändimme toinen kitaristi osti juuri JSX:n ja todella hyvältä kuulosti tänään treeneissä.
Suosittelen. Mesat ovat mielestäni aivan älyttömän hintaisia siihen nähden ettei ne ole mitään ihmeellisiä vehkeitä.
N33m0
26.11.2005 00:43:55

Vaikka tämä kuulostaa ehkä hieman oudolta mutta kompressoituminen kitarasoundissa ei oo aina huono asia. Tuskin Joe saisi kaiken kuulostamaan yhtä puhtaalta jollain oikein rohealla yliajetulla pleximarsulla. Tosin sellainen ylikompressoituminen johon olen mm. englin vahvistimissa törmännyt on sitten asia erikseen...
slow music for slow people
Exhausted
26.11.2005 02:37:37

Väittäisin että tässäkin kysymyksessä kokeileminen ratkaisee. Eikä kannata rajata itseään tiettyihin malleihin. Tuossa hintaluokassa kun valinnanvaraa pitäisi riittää.
LaXu
26.11.2005 03:05:29
Vaikka tämä kuulostaa ehkä hieman oudolta mutta kompressoituminen kitarasoundissa ei oo aina huono asia. Tuskin Joe saisi kaiken kuulostamaan yhtä puhtaalta jollain oikein rohealla yliajetulla pleximarsulla. Tosin sellainen ylikompressoituminen johon olen mm. englin vahvistimissa törmännyt on sitten asia erikseen...

Tästä ylikompressoitumiselta on mielestäni juuri tuon JSX:n kanssa kyse. Puhdas kanavakin on varsin kompressoitu. Jonkun verran kompressoitumista on hyvä juttu, mutta kun se menee liiallisuuksiin, saadaan soundi, joka ei juuri soittotatsiin reagoi.
J.RA
26.11.2005 07:33:11
joka ei juuri soittotatsiin reagoi.

Toisille sekin on positiivista ;)
-Sellasta se vaan on-
Vehkis
26.11.2005 11:42:32
Kiitos kaikille vastanneille jo täs vaiheessa.Toki tänne voi edelleen pistää mielipidettään noista nupeista.Pistän myös korvan taakse ehdotukset muidenkin merkkien kokeilusta.Ainoa harmillinen puoli tos kokeilemises on, että asun Vaasassa eikä täällä ole yhdessäkään liikkeessä Mesaa,JSX:ää tai vastaavia hieman laadukkaampia nuppeja.No,oon alkuviikosta Stadis työmatkalla, jos vaikka pääsis testaamaan Fazer-musiikkiin tai vastaavaan noita nuppeja.Ja onhan Nurmon Top Sound n.80 km päässä...
Ja sit pitäis testata niitä nuppeja eri kaappien kans...varsinainen proggis, mut parempi kokeilla ajan kans ku on näin suuresta ostoksesta kyse.
Lämmin kiitos kaikille & viikonloput.
Keep on rocking in a free World!
Spike
26.11.2005 12:25:38
Sitä JSX:n ylimääräistä säröä voi varmaan hillitä vaihtamalla tarpeellisen määrän etuasteputkista rauhallisimpiin, joku ECC81/ECC82
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)