dada 22.11.2005 14:21:11 | |
---|
en tiedä onko aiheesta jo threadi, mutta.. Onko tiettävästi olemassa mitään yleistä kitaran 5-sormen näppäily tekniikkaa, jossa käytettään myös pikkurilliä näppäilyssä.. huom. näppäily. rasquerdo tai pleksi tukeminen ei riitä vastaukseksi :).. Tai, onko esim täällä Mnetissä kitaristeja jotka käyttävät (vaikka sitten jotain omaa) 5-sormi tekniikkaa? |
tupakalle 22.11.2005 14:24:26 (muokattu 22.11.2005 14:24:53) | |
---|
No jos pitää plekua etusormen ja peukun välissä, niin ylä-e.tähän vois periaatteessa soittaa pikkurillillä. Tuo nyt ei kyllä varsinaisesti sitten ole viiden sormen tekniikkaa sanan varsinaisessa merkityksessä, ja aika hankala tuolla pikkurillillä on näppäilläkään, kun se on niin pieni ja heikko. En sit tiedä. |
Ville81 22.11.2005 15:21:50 | |
---|
Joo ei pikkurilli ole käytössä edes klassisessa kitarassa. Toisaalta, en oikein keksi edes tilannetta, jossa sitä pitäisi käyttää. Neljä sormea riittää useimmille. |
Defrayer 22.11.2005 15:28:55 | |
---|
Mina! Mina! *hyppii paikallaan ja huitaa kasilla* Olen viimeisen vuoden aikana treenannut pikkurilliakin mukaan, kohtuupitkan sormisoittolaman jalkeen. Kyllahan siita on hyotoa, saa vaikempia kuvioita soitettua helposti, erityisesti Opethin soittamisessa on hyotya, olen saanut sellaisen kasityksen etta Akerfeldt soittaa viidella sormella? Pastilli?
IMIK #15, IHKK #16, THV #17 |
randy 23.11.2005 08:24:28 | |
---|
Kyllähän sitä pikkurilliä pienenä lisänä tulee monesti käytettyä, muttei sillä oikein mitään melodioita ole järkeä soittaa. "Informaatio ei ole sama kuin tieto. Tieto ei ole sama kuin viisaus. Viisaus ei ole sama kuin totuus. Totuus ei ole sama kuin kauneus. Kauneus ei ole sama kuin rakkaus. Rakkaus ei ole sama kuin musiikki. Musiikki on kaikkein parasta."
-Frank Zappa- |
risto 23.11.2005 11:06:55 | |
---|
Mitään varsinaista etua en siitä näe koska oikein opeteltuna tunnetut ja koetut tekniikat kestävät nopeuspelissä. Jos pikkurilliä aikoo käyttää lisänä on kuitenkin viisasta opetella ensin ne perustekniikat. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
Pentinpuro 23.11.2005 21:37:15 | |
---|
Joo ei pikkurilli ole käytössä edes klassisessa kitarassa. Toisaalta, en oikein keksi edes tilannetta, jossa sitä pitäisi käyttää. Neljä sormea riittää useimmille. Pikkurilli on kyllä periaatteessa käytössä klassisella puolellakin, onhan sille oma sormimerkkinsäkin (c). Ei vaan ole vielä reilussa kahdessakymmenessä vuodessa tarvinnut kertaakaan käyttää. Jos mafia vaatisi joskus jonkin sormen, niin oikea pikkurilli lähtisi harkitsematta. |
Ze Kink 23.11.2005 21:45:51 (muokattu 23.11.2005 21:48:08) | |
---|
Pikkurilli on kyllä periaatteessa käytössä klassisella puolellakin, onhan sille oma sormimerkkinsäkin (c). Ei vaan ole vielä reilussa kahdessakymmenessä vuodessa tarvinnut kertaakaan käyttää. Jos mafia vaatisi joskus jonkin sormen, niin oikea pikkurilli lähtisi harkitsematta. Itseasiassa käsittääkseni pikkurilli on e. Yhden ainoan nuotin olen nähnyt jossa oli myös pikkurilliä mukana. Itse en käytä yhtään, joskus jossain soinnuissa olen käyttänyt jos on pleku käytössä ja on tarvinnut sen 4 säveltä. Olen itsekin tuon oikean pikkurillin kannalla, jos sormi pitäisi antaa pois. E: tuo e oli siis jossakin flamencobiisissä jossa oli meganopeaa tremoloa jatkuvasti. Sormitus meni e a m i e a m i ja peukalo veteli bassoja. Ihan hyvinhän tuon tosin olisi voinut a m i a m i soittaa myös, ainakin itse soittaisin. [KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D |
dada 25.11.2005 08:35:28 | |
---|
Mitään varsinaista etua en siitä näe koska oikein opeteltuna tunnetut ja koetut tekniikat kestävät nopeuspelissä. höh.. ok kyllähän noista on todisteita, mutta turhan konservatiivista ajattelua. Eräskin neoclassinen kitara veikko sanoi tappingista, että kyllähän se pystyy vetämään kaikki nuo vanhat tilutukset ihan hyvin yhdellä sormella, mutta jos haluaa oikeasti luoda jotain uutta niin käyttäen kaikkia sormia mahdollisuuden ovat vähemmän rajattuja. tai ainakin jotenkin noin sen tulkitsin. Jos pikkurilliä aikoo käyttää lisänä on kuitenkin viisasta opetella ensin ne perustekniikat. Joo ja ovathan ne eksoottisia, kuten jo mainittu traditionaali espanjalainen flamenco ja rasquerdo (osana sitä). |
wrshredder 25.11.2005 11:03:21 | |
---|
Ricardo Iznaolan kitarakirjassa oli omat harjoituksensa myös pikkurillille.. kyllä sitäkin klassisessa käytetään ,toki hyvin harvoin. Miten vaikka näppäät viiden kielen soinnun käyttämättä pikkurilliä?(ei ooo tullu vielä vastaan ,mutta pakko niitä jossain on olla) :D.. Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä |
risto 25.11.2005 12:49:49 | |
---|
>>Mitään varsinaista etua en siitä näe koska oikein opeteltuna tunnetut ja koetut tekniikat kestävät nopeuspelissä. >höh.. ok kyllähän noista on todisteita, mutta turhan konservatiivista ajattelua. Olen konservatisti, myönnän. Repliikilläni tarkoitin, että pikkurillin käytöstä en katso olevan etua korvaamaan tunnetut ja hyväksi koetut perustekniikat. Jos sen jälkeen kun hallitsee perusjutut vielä tarvitsee lisää sormia niin siitä vaan. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
...kitaristeja jotka käyttävät 5-sormi tekniikkaa? Pakko oli testata ja oudolta kyllä tuntu, koittaa näppäillä viidellä sormella. Ei ainakaan kovin "lennokkaan" ja "ilmavan" kuuloista soittoa saanu siten aikaan. Mää ainakin olen jo niin tottunu näppäilemään kolmella tai kahdella sormella, ett jopa neljä sormea alkaa olla "otsa rypyssä ja hengitystä pidättäen" luontevuuden tasolla. |
petrutsi 26.11.2005 15:10:33 (muokattu 26.11.2005 15:12:49) | |
---|
Itse kun näppäilytekniikkaa aloin harjoittelemaan niin en mitään noista tekniikoista tiennyt, niin tuli pikkurilliäkin harjoiteltua mukaan sinne tuska päässä ja hiki nenässä. Myöhemmin tullut seurailtua niin aika harvassa nuo ammattilaiset sitä käyttää. My balls and the end of humanity..how the hell are they related? |
Pentinpuro 27.11.2005 00:09:59 | |
---|
Itseasiassa käsittääkseni pikkurilli on e. Yhden ainoan nuotin olen nähnyt jossa oli myös pikkurilliä mukana. Itse en käytä yhtään, joskus jossain soinnuissa olen käyttänyt jos on pleku käytössä ja on tarvinnut sen 4 säveltä. On muuten c. |
SpotdfK 28.11.2005 15:03:00 | |
---|
Yks hyvä kikka saada kaikki sormet mukaan soittoon on käyttää sitä peukaloa... |
Repent 28.11.2005 17:21:18 | |
---|
joskus joutuu turvautumaan siihen pikkurilliin jossain näppäilyjutuissa, mutta pääasiassa neljällä sormella pelaan. sammakonkutua |