ipp3l1 25.11.2005 16:15:47 | |
---|
Mitä liikkeitä rumpalin kannattaa treenata jos käy kuntosalilla? Siis lähinnä että siitä olisi apua rumpujen soitossa. Entä voiko liiallisesta kehonrakennuksesta (=massan kasvattamisesta) olla jotain haittaa? Lähinnä ajattelin vain, että jos esim. Käsien massa kasvaa, eikö luonnollisesti suurempi määrä massaa jouduta liikuttamaan paikasta toiseen, varsinkin kun soitetaan todella nopeasti? Toki kasvaahan ne lihakset rumpuja soitettaessakin, mutta jos hankkii "ulkopuolista apua" muskeleihin, voiko se haitata rumpujen soittoa? Noin yleensä, voiko mistään urheilulajista olla haittaa rumpujen soittamisessa? Mitä muita "kuivaharjoituksia" osaatte suositella rumpalille. Siis ei mitään rudimentteja vaan lähinnä jotain lihasharjoituksia yms. Entäs vaikkapa jonglööraaminen (miten se kirjotetaan?), mitä luulette onko siitä motoriikan kannalta ajatellen hyötyä rumpujen soitossa? Noin yleensä ilman kapuloita tapahtuvasta harjottelusta ja sitten tästä bodaus-hommasta. |
KoRn88. 25.11.2005 16:20:52 | |
---|
En nyt ole täysin varma, mutta mun mielestä tuo bodaus ei kyllä (ainakaan kovin radikaalisti) vaikuta soittoon. Kestävyyttähän sillä pumppaamisella saa, mutta itse kyllä pyrin sen kestävyyden saamaan oikealla tekniikalla enkä lihaksilla. |
Alpha 25.11.2005 16:25:57 | |
---|
Toki kasvaahan ne lihakset rumpuja soitettaessakin... Miksi mullei ole kauheita lihaksia? Olenko jotenkin outo? |
sepeli 25.11.2005 16:27:38 | |
---|
Toki kasvaahan ne lihakset rumpuja soitettaessakin No ei ne kyllä oikein kasva. Tai no jos soittaa käsipainoilla ja aina olan takaa niin voi kasvaakin. Se mitä hymykseni luulevat on vain anatominen ominaisuus |
Matjardo 25.11.2005 16:29:05 (muokattu 25.11.2005 16:31:49) | |
---|
No, itse kehitän lihaksiani ihan vaan soittamalla. Huomaan nyt n. 5 vuotta soittaneena, että onhan sitä habaa vähän tullut, ja sääriin voimaa ja kestävyyttä. Monet ovat arvanneet minut rumpaliksi käsieni perusteella, nimittäin käsivarret näyttää siltä että olisin nostellut painoja :P. Eli kyllä ne lihakset rumpaloidessakin kehittyy. Ikinä en ole missään punttiksella jaksanut käydä, kuten just joku sano, että kestävyyttä on parempi hakea hyvällä tekniikalla ku silkalla lihasvoimalla. Two coke or not two coke? |
Youni 25.11.2005 16:37:33 | |
---|
No, itse kehitän lihaksiani ihan vaan soittamalla. Huomaan nyt n. 5 vuotta soittaneena, että onhan sitä habaa vähän tullut, ja sääriin voimaa ja kestävyyttä. Monet ovat arvanneet minut rumpaliksi käsieni perusteella, nimittäin käsivarret näyttää siltä että olisin nostellut painoja :P. Eli kyllä ne lihakset rumpaloidessakin kehittyy. Ikinä en ole missään punttiksella jaksanut käydä, kuten just joku sano, että kestävyyttä on parempi hakea hyvällä tekniikalla ku silkalla lihasvoimalla. Veikkaan, että fyysinen kehitys 10 vuotiaasta 15 vuotiaaksi on sitä habaa tuonut, ei niinkään rumpujen soitto. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat |
moderndrummer88 25.11.2005 16:57:53 | |
---|
Veikkaan, että fyysinen kehitys 10 vuotiaasta 15 vuotiaaksi on sitä habaa tuonut, ei niinkään rumpujen soitto. tätä minäkin arvelisin Norsk Arysk Blak Metal! Rahhh!! |
rumpali-isti 25.11.2005 16:58:09 | |
---|
Alkakaa pojat harrastaan karatea! Jos jostain on hyötyä myös rumpujen soitossa, niin siitä. Ite oon harrastanut jo monta vuotta sekä rumpujen soittoo että karatea ja molemmat ikäänkuin "täydentävät" toisiaan. Niin, ja jos salilla tekee, niin hyviä liikkeitä ovat kyykky (taka- ja askel) haba ja penkki. Pitkät sarjat ja pienehköt painot (ts. Ei maksimeja). Lisää kestävyyttä. Maksimivoimasta voi tosiaan olla haittaa, sillä se voi ikäänkuin hidastaa. Nopeusvoimaa tarvitaan! |
Bacchus 25.11.2005 17:03:34 (muokattu 25.11.2005 17:06:13) | |
---|
No ei ne kyllä oikein kasva. Tai no jos soittaa käsipainoilla ja aina olan takaa niin voi kasvaakin. Runkkauslihas pullistuu tuossa käsivarressa. Alkakaa pojat harrastaan karatea! Jos jostain on hyötyä myös rumpujen soitossa, niin siitä. Ite oon harrastanut jo monta vuotta sekä rumpujen soittoo että karatea ja molemmat ikäänkuin... Kaikki itsepuolustuslajit on aika kaksijakoisia, toisaalta siinä saa hyvää treeniä, mutta riskinä on paikkojen hajoaminen. Itse en enää uskalla lähteä, voi jäädä soitot pitkäksi aikaa. Krav Magassa ja Mix Fightissa (nyk. Vale Tudo) hajonnut yhtä ja toista. Tosin judossa aikoinaan ei kyllä pahemmin paikat hajoillut, nuo itämaiset lajit on sinänsä terveempiä, niin fyysisesti kuin varsinkin henkisestikin. Kaikki aerobinen liikunta on kannattavaa. Jag är en hund |
HeavyMachinery 25.11.2005 17:06:05 | |
---|
Tai-Chi , siitä vaan jokaisen lihaksen yksilöllisesti kehittäviä lajeja. Kestyvyys kuntolajit voima lajit syö rentoutta ja nopeutta.... Minä tiedän - siis pelkään ! |
Tai-Chi Tätä suosittelen myös! Henkiseltä kannaltakin kehittävä laji. |
Peicco 25.11.2005 18:48:43 | |
---|
Kaiken soittamiseen tarvittavan voiman saa kyllä ihan säännöllisen soittotreenin kautta. Rumpujen soittamiseen ei tarvitse todellakaan lihasvoimaa, enemmänkin kyse on tekniikasta ja kestävyydestä (tietynlaista voimaahan sekin on). Punttitreenin ainoa negatiivinen tekijä on treenin jälkeinen yksilöllisesti vaihteleva lihasherkkyyden puute joka ilmenee sitten kankeutena ja heikompana kestävyytenä. Tätä voi tietysti ehkäistä kunnollisella lihashuollolla (lämmittely, venyttey, palauttava harjoittelu ja oikea ravinto). Oleellisinta on kuitenkin molempien harjoitusten oikeaoppinen rytmittäminen: Ensin rumputreenit ja sitten vasta punttia vääntämään. En myöskään suosittele keikkaa edeltävälle illalle rankkoja maastavetotreenejä jotka vetää takareidet pakaroita myöten tukkoon, forkuista puhumattakaan. Joo, kohta varmaan lisäravinnepuolelle tulee oma rumpaleiden tuotesarja: Tuplabasariproteiinit ja rumpaleille räätälöity optimaalisen glykeemisen indeksin hiilihydraattivalmiste keikkaillasta palautumiseen. (palautumisjuomista kun on apua jopa krapulaan. Verensokeriahan niillä vaan tasaillaan.) ;) |
sharoles 25.11.2005 18:54:11 | |
---|
ite teen ennen nukkumaan menoa jotai 30-50 punnerrusta. auttaa huomattavasti (ainaki mulla) kestävyyteen! |
Buusteri 25.11.2005 19:23:31 | |
---|
En tuosta itse aiheesta tiedä, mutta rumpujen soitto on tuonut ainakin omiin jalkoihin paljon ketteryyttä. Tämä sitten taas näkyy kaikissa liikutaharrastuksissa. ---> Ketteryyttä vaativat lajit parantavat rumpalin taitoja? http://koti.mbnet.fi/~mikkoves/Buusteri_-_Dawn_of_the_Angry.aviX |
Peicco 25.11.2005 19:36:58 | |
---|
En tuosta itse aiheesta tiedä, mutta rumpujen soitto on tuonut ainakin omiin jalkoihin paljon ketteryyttä. Tämä sitten taas näkyy kaikissa liikutaharrastuksissa. ---> Ketteryyttä vaativat lajit parantavat rumpalin taitoja? Mä en tota ihan allekirjoittaisi. Ei se soitto ketteryyttä tuo, mutta varmasti kehittänyt sun motoriikkaa ja koordinaatiokykyä parempaan suuntaan mikä näkyy liikunnassa tietysti positiivisena kehityksenä. |
mustman 25.11.2005 19:55:19 | |
---|
No tuskin kannattaa huolestua lihasten liika kasvusta ihan heti, kyllähän se vaatii pidempää treeniä, oikeaa ruokavaliota (jotta se lihas vielä kasvaisikin). Hanki kestävyyttä niinkuin joku jo sanoikin eli pdempää sarjaa. Keskivartaloa kannattaa treenaa, säästyy vaivoilta helpommin. Hartia seutua kannattaa myös kehittää. Eli ei pelkoa että lihas kasvaa ulos ihan heti normivaatteista ;) Se joka ei tee virheitä, niin ei yleensä tee mitään!! |
kampela 25.11.2005 22:22:52 | |
---|
Sauvakävely ! yks-kaks yks-kaks kaks-kaks kol-kaks.. Peruna kerrallaan.. |
Tindrum 25.11.2005 22:41:10 (muokattu 25.11.2005 23:02:43) | |
---|
No katsotaanpas joitain "huippurumpaleita". Ainoa punttisalin kautta kotiin mennyt liennee Billy Cobham. Yleisesti silmäillen näyttävät kaikki "perusterveiltä". Tosin jotkut huiput muistuttavat välillä jopa spurguja. Kaikki kuntoilu ja liikunta tietysti "parantaa" myös niitä lihaksia, joilla rumpuja soitetaan. Yhtä sääntöä ei siis liene olemassa. Maksimien vääntäminen saattaa jopa panna kädet ja jalat lukkoon. Jos on vaikeuksia saada t-paita päälle ilman apua, ollaan kai aika metsässä. Aikoinaan puhuttiin "rumpalien lihaksista". Löytyivät silloin peukalon ja etusormen välilihasta ja kyynärtaipeen päältä. Pieniä, mutta niin tehokkaita oikeassa käytössä. Rautaa kunnioittaen... m© Suosittelen vaikka sulkapalloa tai pingistä ennemmin. |
sharoles 25.11.2005 23:32:37 | |
---|
minä rakastan sulkapalloa! jalkoihin saa ehkä voimaa pyöräilystä. joten harrastan aika paljon |
Niq 26.11.2005 09:01:05 | |
---|
Mun tarttis ainakin käydä vähän tuota selkää ja hartianseutua voimistamassa, huonoryhtinen kun olen. Yleisesti ottaen hyvä liikuntamuoto on pieni hölkkä ennen soittoa tyyliin rocky. Eli huidotaan ilmaan samalla kun hölkkäillään eye of the tigerin soidessa taustalla. Ennen soittoa sitten venyttely, samoin soiton jälkeen, jotta palautuminen tapahtuu nopsemmin. "I have a cunning plan" -Baldrick |