Aihe: nettihuutokauppa ebay
1 2 3 4 5 6 7
JuSu
25.11.2005 08:42:11
Ei nuo hinnat niin kauheen halpoja sitte ole, varmaan usee päivä vielä jälellä.. Ja viimeisten minuuttien aikana veri punnitaan, ja snaipperit hyökkää.. 8I

Näin tekee.

Itseasiassa ei noita hittituotteita, Marshalleja, Englejä yms. eBayn kautta saa yhtään sen halvemmalla kuin kotimaan markkinoiltakaan. Tarjontaa toki on enemmän, mutta onpa ostajiakin moninkertainen määrä.

Esim. JCM-800 marshallit kyllä kipuaa melkein poikkeuksetta yli viidensadan euron, halutuimmat mallit vieläkin korkeammalle.

Kyttäämällä ja tuurilla saattaa saada jotain edullisesti. Jotkut tuotteet vain eivät ole muodissa, niitä irtoaa usein edullisesti. Vinkkinä Washburnin kitarat, näiden hinnat jäävät usein melko alhaisiksi, vähän mallista riippuen.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
Mikko Kankaanpää
25.11.2005 09:14:06

Suurin osa ebay kaupoistani on sujunut vailla moittseen sijaa, mutta muutamalla kerralla ovat myyjät toimineet erittäin hitaasti ja tuotetta tai vastausta sähköposteihin on saanut odotella jopa pari kuukautta. Yleensä yhteydenotto Saksasta saksalaiselta kaverilta on tuntunut vauhdittavan tilannetta huomattavasti. Isoja kauppoja en välttämättä uskaltaisi tehdä täysin tuntemattoman ebay myyjän kanssa. Hyvä olisi ainakin varmistaa että yhteystiedot pitävät paikkaansa.
http://www.uraltone.com
starsailor
25.11.2005 11:19:25 (muokattu 25.11.2005 11:40:01)
Olen ostanut ebaysta 30+ kertaa ja onnistumisprosentti on 100%, ainakin tuotteet on aina tulleet perille. Neljä kitaraa olen yhdysvalloista saanut suomeen. Ebayn kautta kitaran ostaminen on kuitenkin vähän riskaabelia, koska tuotetta ei pääse näkemään henkilökohtaisesti, joten en suosittele kovin kalliiden kitaroiden ostamista ellei tiedä mitä katsoa kuvista ja millaisia kysymyksiä tehdä jotta tuotteen kunto tulee varmasti selville. Ensimmäisessä ostamassani kitarassa oli korjattu kaulan katkeaminen josta ei mainittu ilmoituksessa. Kun vein sen kitarapajalle myyntiin heppu tarkasti vain huvikseen valoa vasten, jolloin näki hyvin pienen eron lakkapinnassa juuri siinä tyypillisessa halkeamiskohdassa. Itse en ollut tätä muutaman vuoden aikana edes huomannut... Tälläisiä voi sattua. Maksutapana tuo paypal on turvallinen koska luottokortti laskun "voi" jättää maksamatta, jos tulee huijatuksi eli tuotetta ei tule, mutta siinä on varmaan paperisota ym. edessä.

Ebayta parempi (lisäys: tai vaihtoehtoinen) tapa hankkia kitaroita on selailla jenkkiläisten musaliikkeiden soitinlistoja ja ottaa yhteyttä suoraan niihin. Kitaroista ei tarvitse maksaa listahintaa, vaan tarjouksia voi tehdä. Monet liikkeet suostuvat lähettämään eurooppaan ja suomeen. Näillä liikkeillä on aina maine kyseessä joten kynnys uunottaa on hyvin korkea. Lisäksi kannattaa liittyä keskustelusivustoihin ja selailla For Sale listoja, myös niistä voi tehdä löytöjä ja ovat kohtuullisen turvallisia. Ainakin jos kyse on speciaalilaitteista, joista ei ole tavallisilla ihmisillä tietoa. Tuo nyt myymäni Guild on hommattu juuri tällätavoin ja maksun tein tilisiirtona yksityshenkilölle. Rahojen perillemeno kesti luvatun 4. työpäivää ja muutenkin tilisiirron tekeminen oli yllättävän yksinkertaista. Onnistuu nettipankin kautta ainakin osuuspankissa ja puhelinpalvelussa auttavat kädestäpitäen jos tuntuu ettei tiedä mitä on tekemässä ;)
kulmahiomakone
25.11.2005 12:32:03
Näiden mainittujen Dynacordien estetiikka ei minun silmiini sopinut. Halpoja kylläkin, mutta ilmeisesti pitää olla kyseisen tavaran harrastaja ennenkö niistä ilo irtoaa.

Juu, no, niin. En kotiini, enkä koristeeksi-koristeeksi. Käyttöarvoltaan nuo nuo vanhat Dynacordit ovat kuitennii lyömättömiä, joten eiköhän niistä iloa irtoa soittamallakin. Ehkä tulevat vielä joskus muotiin... Eivät nuo mielestäni ole yhtään sen huonompia kuin merkkivahvistimet samalta aikakaudelta. Mieluummin tuollaisella soittaisin kuin kaupasta ostetulla tuhat euroa kalliimmalla piirilevyihmeellä.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
Tomtom
25.11.2005 12:48:57
iibeissä pitää osata snaipata ja olla liikkeellä oikeeseen aikaan. (vs. aikaero jenkkeihin)

Ei ne löydöt sieltä eka vilkaisulla löydy, vaan pitää olla kärsivällinen ja odottaa sitä oikeeta tuotetta.

Oon ostanu muutaman kiatarn, hinnat 1000-> 2000€. Ei ole ollut ongelmia huijareitten kanssa. Edellisen PRS:n myi Neil Young-niminen veikko!
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
makoskela
25.11.2005 13:39:05
Useampi kymmen kauppaa takana. Olen ostanut rapakon takaa, aasiasta ja euroopasta. Hyvin toimii. Maksut Paypal tai EU:n sisällä suoraan verkkopankista.
Eniten harmia on aiheuttanut kuriirifirmojen surkehko toiminta Suomessa. Aika surulista, kun kallis rahti jenkeistä lennätetään Suomeen parissa päivässä, jotta
maan paikallinen agentti voi hukata sen jonnekin lentoasemansa varastoon viikoksi.
GAS ei ole sairaus - se on elämäntapa.
Skige
25.11.2005 14:13:37
Kyllähän tuolta eBaysta on esimerkiksi noita pedaaleja tullut osteltua. Täysin uden metalzonen sain sieltä viiteenkymppiin. Mutta ameriikoista ostettaessa kannattaa tosiaan muistaa, että jos tavaran hinta on yli 50€, lisää Suomen tulli siihen ALV:n ja tullimaksun (yht. jotain 25%). Kyllä ne hinnat jäävät silti yleensä alemmas kuin jos Suomesta ostaisi, dollarin heikosta kurssista johtuen.
paristo
25.11.2005 14:38:37
Itse ostin vahvistimen saksasta Ebayn kautta ja kaikki meni jopa erittäin hyvin. myyjä lähetti myös bändinsä promopaketin hyväntahdoneleenä. ainoat ongelmat olivat DPD:n kuljetuksessa joka kesti turhan kauan, lähetyksen seurannan mukaan paketti oli 5päivää tanskassa. odottavan aika on pitkä. =)
mitään kallista kitaraa en kuitenkaan Ebayn kautta lähtis tilaamaan.
Selvästi pidemmälle..
Metal_Griffin
25.11.2005 17:44:13

Saksan ebaysta ostin Gibsonin. Maksu meni tilisiirtona suoraan myyjän tilille (EU-maksu) ja kitara tuli kuriirpalveluna kotiin asti. Lähetykseen otin vielä vakuutuksen täysarvosta, jos matkalla jotain sattuisi. Lisähintaa sille tuli vajaa 30€. Pari vuotta vanha kitara oli Suomen myyntihintaan verrattuna hieman alle puolet. Malli oli vielä sellainen, että Suomessa ei ole tullut vastaan käytettynä milloinkaan. Ebayssa vilahtaa joskus noita feikki ilmoituksia. Esim. pari vikkoa sitten oli myynnissä 20-30 uutta Gibsonia samalta myyjältä, jolla oli paljon postiivisia palautteita. Tuotteilla oli myynntiaikaa 1 vrk ja ilman hintavarausta. Epäilinkin jotain hämminkiä asiassa, ja kitarat hävisivät myynnistä puolen vuorokauden sisällä. Tarkemmin tutkin sitten myyjän palautteita, ja ne kaikki olivat jostain naisten vaatteista ja tangoista. Ilmeisesti tunnukset oli ryövätty petolliseen tarkoitukseen. Kannattaa siis selvittää taustoja ja mahdollisesti päästä keskusteluyhteyteen myyjän kanssa jo alkuvaiheessa.
Jamminen
25.11.2005 19:12:25 (muokattu 25.11.2005 19:18:49)
...Kyllä ne hinnat jäävät silti yleensä alemmas kuin jos Suomesta ostaisi, dollarin heikosta kurssista johtuen.

Dollarin kurssi ei ole enää heikko, eroa kesään on jo paljon.

EDIT. No niin, heikko ja heikko mikähän sen rajakin sitten on...
Maybe nothing matters anyway...
sihvoh
25.11.2005 23:16:30
Itse olen ostellu n. 30 kertaa ja kaikki kamat ovat osanneet perille. Ostamalla oppii huutokaupan tavoille:

0) Pitää suorittaa kaikki varotoimet kuten muut jo kertoivatkin
1) Hintaa ei pidä nostaa itse turhaan liian aikaisilla huudoilla
2) Toisten kanssa ei pidä kisata turhan aikaisin
3) Mietitään etukäteen oma maksimi
4) Pistetään se maksimisumma 20-30 sekuntia ennen sulkeutumista

Maksutavoista vielä voisi lisätä:

- Paypal (www.paypal.com)

Luottokorttinumero annetaan Paypalille, joka veloittaa luottokorttia maksettaessa ja toimittaa rahat myyjän Paypal-tilille. Myyjä maksaa kulut nostaessaan rahaa. Useimmat eivät veloita mitään kuluista, mutta jotkut sen 3-4% kauppahinnasta. Tämä on eBayn omistama palvelu. Rahat siirtyvät välittömästi.

- BIDPAY (www.bidpay.com)

Western Union rahansiirtopalvelun omistama sisaryritys, joka siirtää rahaa web-palvelun kautta. Elikkä tällä maksettaessa käytetään samaa tapaa kuin Western Union. Maksat BIDPAYlle luottokortilla ja he veloittavat kauppasumman + oman provikan. Jos suoritus on OK heidän mielestään, sekä myyjä että ostaja saavat sähköpostin joka kertoo suorituksen tapahtuneen. Tämän jälkeen myyjä pistää ostokset postiin. Siirto vie pari päivää max.

- Western Union

Tämä on rahansiirtoon käytetyn yrityksen toimipisteverkko ympäri maailmaa. Toimistoja on Suomessakin useissa kaupungeissa. Rahan siirto onnistuu käytännössä minne vain. Tässä pitää mennä toimistoon ja täyttää papereita, jotta saa rahat lähtemään.

- EU-maksu (oma pankki)

EU-maksu onnistuu oman pankin nettisivuston kautta (ainakin Osuuspankki, joten luulen että muillakin). Tarvitaan myyjän SWIFT/IBAN tilinumerot ja pankin tunnus, myyjän nimi ja osoite. Helppoa hommaa ja rahat siirtyvät muutamassa päivässä.

- Ulkomaan maksu (oma pankki)

Tämä onnistuu myös oman pankin nettisivuston kautta (ainakin Osuuspankki, joten luulen että muillakin). Tarvitaan myyjän SWIFT/IBAN tilinumerot ja pankin tunnus, myyjän nimi ja osoite. Helppoa hommaa ja rahat siirtyvät muutamassa päivässä.

Kaikkia näitä olen käyttänyt ja nehän toimivat... ihmeellistä on tämä nykymaailma. Ei tällasesta voinut vielä 10 vuotta sitten uneksiakaan :-)
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
fox
25.11.2005 23:42:13

Kaikkia näitä olen käyttänyt ja nehän toimivat... ihmeellistä on tämä nykymaailma. Ei tällasesta voinut vielä 10 vuotta sitten uneksiakaan :-)

Ei todellakaan..Taannoin ku enemmän noita kitarahommia tein, piti täyttää pankissa nippu papruja, että sai aikaseks maksumääräyksen, tullissa piti olla kaiken maailman paperit, tullausarvoilmoitus, ostetusta valuutasta pankin todistus ym.. *huoh*
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
lukeman
28.11.2005 20:05:41
Iski vaihteeksi hillitön räkkivimma. Ebayn kautta Saksanmaalta on tulossa Rocktron velocity 300, Rocktron pro gap ultra, Furman power condition ja Korg dtr-1000. Midiohjainpedaali pitää vielä löytää.
Royal Banzai
03.01.2006 02:01:20
Meniköhän tuo saksan ebayhin kirjautuminen ihan oikein kun se lopulta sanoi vain että lähettää POSTILLA minulle jonkun vahvistuskoodin? Babelfishin avulla englansin ja siitä suomensin, jotta näin kovalla kielitaidolla sitä peippailtiin... No, en ainakaan mitään tilinumeroita tai muita laittanut että en mä varmaan vahingossa mitään ostanutkaan.
roses are red
violets are blue
and all my base
are belong to you.
www.sweetmoses.net
oiva tumpeloinen
03.01.2006 02:16:45
Iski vaihteeksi hillitön räkkivimma. Ebayn kautta Saksanmaalta on tulossa Rocktron velocity 300, Rocktron pro gap ultra, Furman power condition ja Korg dtr-1000. Midiohjainpedaali pitää vielä löytää.

Minkä Furmanin tilasit?

Meniköhän tuo saksan ebayhin kirjautuminen ihan oikein kun se lopulta sanoi vain että lähettää POSTILLA minulle jonkun vahvistuskoodin? Babelfishin avulla englansin ja siitä suomensin, jotta näin kovalla kielitaidolla sitä peippailtiin... No, en ainakaan mitään tilinumeroita tai muita laittanut että en mä varmaan vahingossa mitään ostanutkaan.

Itse tein tuon kirjautumisen Brittien ebayn kautta. Oli mielestäni huomattavasti vaivattomampaa lukea suoraan englantia, kuin käännellä saksaa aluksi englanniksi.

Ne vahvistukset tullee sulle sinne sähköpostiin, minkä ilmoitit niille. Näin ainakin mulla. Lisäksi, jos sulla on joku "luotettava" osoite postillesi, ei rekisteröitymiseen tarvita luottokortin numeroita.
ReBeat
03.01.2006 02:21:05 (muokattu 03.01.2006 02:22:07)

Royal Banzai, tarkoititko rekisteröitymistä? Jos ei välttämättä halua saksantaitoaan parantaa niin se on ihan sama vaikka rekisteröityy eBay.comiin. Samat tavarat sieltä saa näkyviin.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
lukeman
03.01.2006 06:42:02
Minkä Furmanin tilasit?

Se on tuo Furman PL PLUS E. Tosin en ole sitä vielä räkkiin laittanut kun on tuo kasaus vielä hieman kesken. Ebaysta yleisesti, noin 40 kauppaa olen sen kautta tehnyt ja jokainen tuote on tullut perille. Olen ostanut Jenkeistä, Japanista, Israelista, Argentiinasta, Italiasta, Ranskasta ja Saksasta. Tuolta pidempää olen ostanut pääasiassa cd-/dvd-levyjä. Euroopan alueelta lähinnä kitaratavaraa. Euroopan sisällä kun olen kauppaa tehnyt, EU-maksuna olen maksanut. Aina homma on toiminut hyvin. Ja niitä myyjän palautteita kannattaa aina tarkistella.
Jake.e
03.01.2006 11:34:05
Paras urbaanilegenda on kuitenkin se että joku osti grillivoileivän eBaysta jollaki 20000:lla dollarilla kun siinä oli "neitsyt marian kasvot" :).
..::Onko sulla tulta? -Hei beibi mä olen tulta::..
Royal Banzai
03.01.2006 13:15:32
Jaahas. Kirjaudun sitten ebay.comiin. Kiitos vinkistä!

Miten saan poistettua tuon ensimmäisen rekisteröinnin?
roses are red
violets are blue
and all my base
are belong to you.
www.sweetmoses.net
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)