Aihe: Tässä soolossa on opettelemista, hihhaa
1 2 3 4 5 6 7
Zed
10.07.2003 19:34:03

Minusta on outoa, ja jopa ahdistavaa että joku tutustuu kitaraan tällaiselta kantilta. Ynkällä on tähän clowniin verrattuna jotakin näkemystä jutuissaan, mutta molemmat ovat surullisia esimerkkejä siitä, mitä tapahtuu kun musiikkia lähestytään matemaattisesta näkökulmasta. Kitara on soitin, ei urheiluväline. Tilukulttuuri on pullistelua ja silmän lumetta. Minua ei ainakaan kiinnosta kuunnella sooloa, joka alkaa perussävelestä, ja samaa kuviota myöten nousee huippusäveleen: vrilidididiluvrilidididilu, kunnes lähtee laskemaan takaisin alas. Tällä synnytetään mielikuvia, tietämättömien päähän tehdään kuva majesteetillisesta virtuositeetista, joka on pohjimmiltaan halpaa kuin kindermunasta putkahtanut sormus. Sitä sitten 16-vuotiaat kuuntelevat leveä hymy lapsekkailla kasvoilla kitaransoiton ja musiikin noustua kehityksensä huippuun... mielikuvissa. Kasvakaa aikuisiksi jumalauta.
Your ass is as sweet as ass can be.
R.Cooley
10.07.2003 19:38:12 (muokattu 10.07.2003 19:41:49)
Kasvakaa aikuisiksi jumalauta.

No kyllä minä haluan isona vaikka ihan vitsillä soittaa tollasia juttuja (ynkää enempi). Siis en tarkoita kokoajan shreddaa, mutta jos tekee mieli niin osaisin shreddailla.
Kelatkaa nyt, olis saakelin siistiä kavereiden kanssa olla leikkimielistä tilutus skabaa.
Ainaki mun mielestä.
Satriani on voittamaton
noir
10.07.2003 22:41:09
- - olis saakelin siistiä kavereiden kanssa olla leikkimielistä tilutus skabaa. - -

Jossain keikalla voisi tietysti kitaristit ottaa toisistaan mittaa sillävälin, kun rumpali virittää tominsa.
Knowledge is power, France is bacon.
R.Cooley
10.07.2003 22:44:57
Jossain keikalla voisi tietysti kitaristit ottaa toisistaan mittaa sillävälin, kun rumpali virittää tominsa.

No, ajattelin ihan vaikka millon tahansa; esim. kesällä kun käyvät mökillä on kummillakin akustiset mukana ja soittelevat ja juovat siinä piha tuoleissa.
Satriani on voittamaton
Hammer Of The Gods
11.07.2003 06:52:26
Kitara on soitin, ei urheiluväline.

Amen!!!!!
Mitä helpommin, sitä helpommin!
Dick Parker
11.07.2003 07:58:45
Minusta on outoa, ja jopa ahdistavaa että joku tutustuu kitaraan tällaiselta kantilta. Ynkällä on tähän clowniin verrattuna jotakin näkemystä jutuissaan, mutta molemmat ovat surullisia esimerkkejä siitä, mitä tapahtuu kun musiikkia lähestytään matemaattisesta näkökulmasta. Kitara on soitin, ei urheiluväline. Tilukulttuuri on pullistelua ja silmän lumetta. Minua ei ainakaan kiinnosta kuunnella sooloa, joka alkaa perussävelestä, ja samaa kuviota myöten nousee huippusäveleen: vrilidididiluvrilidididilu, kunnes lähtee laskemaan takaisin alas. Tällä synnytetään mielikuvia, tietämättömien päähän tehdään kuva majesteetillisesta virtuositeetista, joka on pohjimmiltaan halpaa kuin kindermunasta putkahtanut sormus. Sitä sitten 16-vuotiaat kuuntelevat leveä hymy lapsekkailla kasvoilla kitaransoiton ja musiikin noustua kehityksensä huippuun... mielikuvissa. Kasvakaa aikuisiksi jumalauta.

Oletko kuullut esim. Ynkän Far Beyond the Sunin, Black Starin, Evil Eyen, Cryingin tai Trilogy Suite 0p. 5? Kyllä Yngwie on virtuoosi. Sillä on oma nimikkosaundi ja oma tyyli plus, että se on varmastikin yksi maailman merkittävimmistä kitaristeista. Ja Ynkällä on siistin kuulonen vibrato. Omasta mielestäni paremmalta kuulostava kuin Hendrixillä.
Jucciz
11.07.2003 09:02:52
No hoho! Ynkän vibrato on kyllä about hirveimmän kuuloinen asia mitä tällä planeetalla on koskaan kuultu. Sama pätee miehen soundivalintoihin ja soittoon muutenkin. Ainoastaan tuo Francesco-pojan jutut vetää vertoja Ynkän tyylitajuttomuudelle. Sitä paitsi, Ynkän soitto on pahasti jämähtänyt siihen, mitä se on ollut 80-luvulta asti. Ei siinä silloinkaan mitään musiikillisesti mielenkiintoista ollut, mutta vielä pahempi juttu on, ettei miestä näytä edes kiinnostavan kehittyä mihinkään suuntaan vaan edelleen tärkeintä näyttää olevan nuottien määrä sekuntia kohden.
R.Cooley
11.07.2003 11:02:32
Oletko kuullut esim. Ynkän Far Beyond the Sunin, Black Starin, Evil Eyen, Cryingin tai Trilogy Suite 0p. 5? Kyllä Yngwie on virtuoosi. Sillä on oma nimikkosaundi ja oma tyyli plus, että se on varmastikin yksi maailman merkittävimmistä kitaristeista. Ja Ynkällä on siistin kuulonen vibrato. Omasta mielestäni paremmalta kuulostava kuin Hendrixillä.

Totta, totta. Jokaisella meillä on oma tyylimme vaikka ihan treeni tavoista lähtien.
Satriani on voittamaton
Makuupussimies
11.07.2003 11:50:15
Sitten mullakin on mahiksia. aloitin kyllä "jo" 16 vuotiaana.

Muwhahahahaaa. Mä alotin 12-vuotiaana.

Tosta vielä että se oli oikeassa joka sanoi että kitara ei ole urheiluväline, ja kitaran soitto ei ole urheilua.
No olishan se ihan kivaa tollasta "shreddausta" oppia mutta ei sitä kuitenkaan omissa lauluissa käytettäisi, se nimittäin kuulostaa rumalta.
"Stay out of the road if you wanna grow old" -Pink Floyd
pwallin
13.07.2003 20:52:13

Olen kyllä kuullut; tapanani ei ole esittää vahvoja mielenilmaisuja ellen ole aiheeseen jokseenkin analyyttisesti tutustunut. Nopeuteen ja aggressiivisuuteen perustuva tyyli ei ole kaunis eikä musikaalinen.

Selitäppä sitten Paganini ja vaikkapa Vivaldin 4 vuodenaikaa vika biisin viulutilut? Sähkikselläkin homma pelaa ja tunnelataus vain on erilainen. Puuduttavuus on sitten eri asia ja tyylitajuttomuus, ei itse nopeus ole pahasta.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
pwallin
13.07.2003 21:03:50

Hauskaa että miehen soittoasento, kitaran samankaltaisuus(?) ja soittotyyli muistuttaa melkoisesti Rusty Cooleytä. Pikkauskäsi on eri asennossa kylläkin...eikä siellä mielestäni niin hirveästi kromaattisia juttuja ollut kun katsoo sormiakin. Tosin en jaksanut kovin tarkkaan tutkia, joten kertokaa aika jossa niitä on...

Ja miksi noita netin näytteitä tehdään usein äänittämällä kameran mikrofonin kautta tms. jolloin mukana on liikaa akustista tilatuntua ja plekun ääniä sotkemassa itse soundia ja kokonaisuutta? Ok, jos on jotain peitettävää soitossa, niin ymmärrän asian tai jos homman äänittää simppelisti, niin silloinhan se kuulostaakin tuolta, mutta vähän kaiuttimen eristämistä tai linjaan soittoa selventäisi asiaa huomattavasti.

Hups, taisin vastata omaan kysymykseeni ainakin osin, heh.

Sen verran hyvää, että jos tuohon laittaa hyvät soinnut mukaan, niin uskon että ihan järkevää siitä saisi ainakin osittain ja itse asiassa toi oli paras Farerin esitys mitä itse olen kuullut (enpä paljon ole tutkinutkaan).

Niin, ja jos otetaan melkein mistä tahansa musiikista sointupohja pois, niin puuduttavaa se on lähes aina vaikka poikkeuksiakin on.
Zed
13.07.2003 21:14:55 (muokattu 13.07.2003 21:19:08)

Selitäppä sitten Paganini ja vaikkapa Vivaldin 4 vuodenaikaa vika biisin viulutilut? Sähkikselläkin homma pelaa ja tunnelataus vain on erilainen. Puuduttavuus on sitten eri asia ja tyylitajuttomuus, ei itse nopeus ole pahasta.

Selitäpä 'sitten'? Miksi 'sitten'? Missään vaiheessa en sanonut nopeuden sinänsä olevan pahasta; sanoin että nopeus ja raivo itsetarkoituksena on läpinäkyvää ja typerää. Vaikka tuossa mainitsemassasi 4 vuodenaikaa -teoksessa on eräänlaisia 'tiluja', on melodinen jäsentely kuitenkin niin vahva, että täysin selkeä ja perusteltu kokonaiskuva musiikille muodostuu. Oliko tuossa Farerin näytöksessä sitä (vihje: ei)? Onko 4 vuodenaikaa alusta loppuun tasaisen nopealla tilutuksella soitettu? Mielestäni ei, siinä on hienoja nyansseja ja dynamiikkaa barokkimusiikille tyypillisesti, mutta jos Malmsteeni tekisi siitä oman version, kaikki rauhalliset ja tunnelmalliset kohdat (joita teos on täynnä) olisi kompressoitu tasapaksuksi ja meluisaksi äänipuuroksi. Ihan kuin tyyppi ei soittaessaan osaisi nousta asteikolla korkeammalle ilman että jokaisen nuotin ympäriltä pitää soittaa helvetinmoinen rypäs asteikon muita ääniä.

Sokea ja musiikin kannalta epäolennainen nopeuden palvonta on mielestäni turhimpia pätemiskeinoja musiikin maailmassa. Perseestä näin suomeksi sanottuna.
Your ass is as sweet as ass can be.
Vilhelmus
13.07.2003 21:18:05

Oliko tämä se kuuluisa Fareri? Tai ainakin paljonpuhuttu?
Heh, kyllä hymy hiipii huulille. Musiikin kanssa tällä ei ollut mitään tekemistä.
Vichy maistuu tutulle.
pwallin
13.07.2003 21:31:41

Selitäpä 'sitten'? Miksi 'sitten'? Missään vaiheessa en sanonut nopeuden sinänsä olevan pahasta; sanoin että nopeus ja raivo itsetarkoituksena on läpinäkyvää ja typerää..

Ei välttämättä jos se on hyvin tehty. Tosin usein niin kyllä valitsettavasti on. Usein tuo itsetarkoitus on vain vaikeasti todisteltava asia kun hemmo saattaa oikeasti olla aikaansa edellä ja muut tajuavat sen vasta myöhemmin. Esimerkkinä Ynkkä (taas) jota radiossakin mollattiin eräästä biisistä joka kuitenkin on melkoisen hieno näin vuosien jälkeen kuunneltunakin.

Vaikka tuossa mainitsemassasi 4 vuodenaikaa -teoksessa on eräänlaisia 'tiluja', on melodinen jäsentely kuitenkin niin vahva, että täysin selkeä ja perusteltu kokonaiskuva musiikille muodostuu.
Toi vuodenaikojen vika biisin loppu on kyllä melko suoraa shreddausta viululla ja pomppasi esiin eka kuulemallakin ja moni kitaristi sen on varmaan tsekannutkin. Ota huomioon että siinä on taustat mukana joka antaa hommalle luonteen.

Onko 4 vuodenaikaa alusta loppuun tasaisen nopealla tilutuksella soitettu? Mielestäni ei, siinä on hienoja nyansseja ja dynamiikkaa barokkimusiikille tyypillisesti, mutta jos Malmsteeni tekisi siitä oman version, kaikki rauhalliset ja tunnelmalliset kohdat (joita teos on täynnä) olisi kompressoitu tasapaksuksi ja meluisaksi äänipuuroksi. Ihan kuin tyyppi ei soittaessaan osaisi nousta asteikolla korkeammalle ilman että jokaisen nuotin ympäriltä pitää soittaa helvetinmoinen rypäs asteikon muita ääniä.

En puhu koko "vuodenajoista", vaan osista siitä jos ottaa sointupohjan pois. Lisäksi Ynkkäkään ei aina puurota hommaa ja dynamiikkaa löytyy sen klassiselta levyltäkin. En ole hirveä Ynkkäfani, joten en jaksa tästä edes kinastella. Lisäksi ainoa tietämäni "4 vuodenaikaa" joka soi rock -vaikutteisilla radiokanavilla/televisiossa on Vanessa Maen versio ja sen rytmiikka ei vaihtele...miksikö? No kuuluu populaarimusiikin yleisimpiin "hyväksyttyihin" asioihin erityisesti nykyisin. Eli Ynkänkin versio olisi lähinnä "modernisoitu" vaikka sortuisi se niihin "juttuihinsa" ajoittain kuitenkin.
pwallin
13.07.2003 21:33:33 (muokattu 13.07.2003 23:40:50)

raivo itsetarkoituksena on läpinäkyvää ja typerää.

Siis moni punk-musakin (varsinkin HC) ja muu energinen musa on läpinäkyvää ja typerää? Siinä hyvin tehty itsetarkoitus kyllä toimii mielestäni hyvin. Samoin kuin esim. Motorheadin basso -soundi joka on ihan tarkoituksella aina "jyrää" biisistä huolimatta.
pwallin
13.07.2003 21:36:23 (muokattu 14.07.2003 08:05:53)

sanoin että nopeus ja raivo itsetarkoituksena on läpinäkyvää ja typerää.

Ai niin, sanaa "itsetarkoitus" en kyllä löydä alkuperäisestä sanomastasi...ainakaan vastaavasta kohdasta. Taitaa kertoa jotain "analyyttisesta tutkimisesta" jonka mainitsit. Omat sanomiset siis kannattaa edes hallita, heh.
Robert
13.07.2003 21:49:10
Naurettavaa paskaa. Joillakin ihmisillä ei ilmeisesti ole vapaa-ajasta puutetta... Tai jotain.
Syökää poijjaat lakua, niin tuloo mustaa paskaa!
JarnoH
13.07.2003 23:20:45

Hmm.. enpä kyllä tuollaisesta järjettömästä surinatilusta ole ikinä tykännyt. Eihän tossa kohta ihmisen korva enää edes erota noita säveliä toisistaan :|
" La ballerina si chiama bella rusa "
arcana
14.07.2003 01:14:36
Music. Wasted time between solos.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)