Aihe: Paras suomenkielinen sanoitus
1 2
gösplstorm
10.11.2005 15:44:16 (muokattu 10.11.2005 15:44:57)
Mikä on sun mielestä paras suomenkielinen sanoitus ja miksi? copypeistaa sanat vaikka jostain vastaukseen jos pystyt. En oo ite niin kauheesti kuunnellu mitään suomenkielistä musaa mutta nyt oon alkanu tajuta et suomeksikin saa tehtyä helvetin hyviä sanoituksia. Ite tykkään varsinkin tuomari nurmion sanoituksista, ne on niin sillai tyylikkäästi yhteiskuntakriittisiä mut ei kuitenkaan liian raskaita, riimit keventää niitä mukavasti. Puhun nyt varsinkin tosta "kohdusta hautaan"-levystä esim. "makasiinin luona"-kappale.

Ei nyt kyllä mistään netistä löydy noita sanoja mut ei voi mitään.

EDIT:hups
Pahin virheesi on aina myös viimeisesi. www.TheZippyWackos.com SAFBSRIYA #1
Rokkinorsu
13.11.2005 15:46:31
Hmm, en voi kyllä yksittäisiä biisejä sanoo, mutta minun mielestä Toni Wirtasella on pirun hyvät sanotukset melkein kaikissa Apulannan kappaleissa mitä oon kuunnellu. Aika pätevä äijä munsta.
Basisti. (Kertonee kaiken oleellisen?) ;)
elbowski
13.11.2005 22:29:40 (muokattu 13.11.2005 22:32:08)
Mokoma - Koiruoho

Upeeta, tunteellista.

E. Annala on suosikkini sanoittajista.
Why don't you take some responsibility? You're pointing fingers and blaming everybody
Shudder to think if I lived like you, they would be shaking too if they only knew
clanius
15.11.2005 09:19:26 (muokattu 15.11.2005 09:19:48)
Vexi Salmella on sana hallussa!
Allekirjoittaneen mielestä Suomen paras sanoittaja. Sanoittanut Irwinille melkein koko tuotannon.
Kärpäsruoska
15.11.2005 14:56:30
Dave Lindholm - Pieni ja hento ote.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. THV-klubi #28 Romantikkoitkijät #34
Meisseli
17.11.2005 19:41:20

Kauko Röyhkä-Paha maa.

Tässä on niin karu meininki.
www.strangefruit-band.com My life is brilliant www.must.fi
gösplstorm
18.11.2005 15:37:07
Vexi Salmella on sana hallussa!

Samaa mieltä. Samoin musta kyl mokomalla on jotain iha ookoita sanoituksia vaik mä en hevistä niin perusta
Pahin virheesi on aina myös viimeisesi. www.TheZippyWackos.com SAFBSRIYA #1
spk78
22.11.2005 17:38:36
Kyllä se taitaa olla Ismo Alangon Kun Suomi putos puusta. Loistavaa tekstiä maalaisseudun teknologisoitumista ja kansainvälistymisestä.
Nurmiolla on niin paljon loistavia tekstejä että paha lähteä sanomaan yhtä parasta. Ruhtinas on ainakin melko järisyttävä kokemus, tosin hienot sovitukset tukevat sanoituksia tehden niistä vielä "hyytävämmät".
Hot RedX
23.11.2005 11:01:00
Kyllä se taitaa olla Ismo Alangon Kun Suomi putos puusta. Loistavaa tekstiä maalaisseudun teknologisoitumista ja kansainvälistymisestä.
Nurmiolla on niin paljon loistavia tekstejä että paha lähteä sanomaan yhtä parasta. Ruhtinas on ainakin melko järisyttävä kokemus, tosin hienot sovitukset tukevat sanoituksia tehden niistä vielä "hyytävämmät".

Munki mielestä Ismolla on aika hyviä ideoita niissä sen jutuissa ja kyllä Hectorkin on ihan jees ja samaten Pelle"Pele" Miljuuna.
Cmx tyyppiset löpinät lähinnä masentaa. (Laiton jo varuix ton tähän koska ihan salee joku sen sanoittajan tähänkin laittaa)
So What? Who Cares?
Linda
24.11.2005 14:52:08
Kukaan ei tee sitä kuin Tommi Liimatta. "Älä suihkussa itke ettei lattia kastu/lyö päätäsi oveen jossa lukee bastu" on eräs lempisäkeeni.
"Christians, huh? So forgive me." - Bill Hicks
shagriml
24.11.2005 18:32:00

Mikko Alatalo - Ihmisen Ikävä Toisen Luo

Vaikken Alatalofani olekkaan niin siinä on niin osuva, kaunis, suomalainen ja surullinen biisi että hattua täytyy nostaa. Suomilyriikan parhaimmistoa...
SGitar
24.11.2005 20:13:49
Mä tykkään itte eppujen sanotuksista. Sopivasti huumoria ja muutenki älykkäitä. Ekojen levyjen sanotukset naurattaa paljon :) En kyllä parasta pysty sanoo...
Sillon vasta saundi nasta, lähtee irti joka kitarasta, kun tarpeeks vääntää nappulasta - Eppu Normaali
LNA
24.11.2005 20:35:19

Leevi and the Leavings: "Kiinalaisessa pesulassa"
Tacere's new promo-CD "Eras - Reveries" out now!
Life's a beach and then you dive.
Jani The Rock
24.11.2005 20:40:49

Leevi and the Leavings: "Kiinalaisessa pesulassa"

Hieno biisi, ja samalta älppäriltä löytyvä "Kerro terveiset lapsille" samoin...

Mä olen miettinyt pääni puhki minkä lyriikan tähän sanoisin, mutta kun hyviä ehdokkaita on niin paljon. Röyhkästä Juiceen ja Leevistä Inkvisition kautta Noitalinna Huraa!:han. Ja sitten on tietysti Jaakko Tepot ja Junnu Vainiot ja Huuhaa Innaset.

Mutta kai se hienoin juttu on edelleen se teiniaikainen tajunnan räjäyttäjä, eli Kollaa Kestään Jäähyväiset aseille.
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1
maelstrom
24.11.2005 23:02:25
Muutamia loistavuuksia:

Sielun Veljet - Rakkaudesta
Kauko Röyhkä - Herra Presidentti
Maj Karma - Aaverakastaja
Juha "Watt" Vainio - Ystävän laulu
Turun Romantiikka - Kalifornia-Kioto

Lopuksi mainitsen sen paljon pelätyn CMX:n. Biisiksi valitsen veisun Olkoon täysi sinun maljasi.
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
Lesko
26.11.2005 00:36:53
Tätä ei tarvitse kahta kertaa miettiä. Ehdottomasti Eino Leino runo "Se kuitenkin liikkuu" josta sitten Vesa-Matti Loiri on komean tulkinnan vetänyt levylle.

En enää pelkää. Yö on haihtunut,
ei mua enää hullun houreet vaivaa,
on murhe mulla työksi vaihtunut,
nään kukat, kummut sekä sinitaivaan
kuin ennen kuultavina, kirkkahina;
ja veren aallot hyrskyy valtavina,
ma tunnen voimaa vaikka vuoret siirtää,
taas aatos kantaa, pilvilöitä piirtää,
ja käsi sydämellä maailmalle
ma lausun, voitetulle voittajalle:
se kuitenkin liikkuu!

Kun vieno joutuu keskeen karkean,
niin useasti karkeampi voittaa.
Ken kuulee ärjyessä ulapan,
jos lapsi lammen heljän ääntä soittaa?
Ja lapsi vaikee. Min' en vaiennut,
näin monta sortuvan, en sortunut,
ma opin sotalaulut lainehilta
ja tarmon julman taivaan jumalilta,
voin käyttää kalpaani kuin kanneltain,
löin monta iskua ja itse sain:
se kuitenkin liikkuu!

Se liikkuu sentään, sydän ylväs tuo,
min luulin murtuneen jo hautaan mustaan,
se päältään rautapantsarinsa luo,
se itkee, nauraa, hehkuu innostustaan.
Taas tohdin toivoa, taas tohdin luottaa,
taas eespäin nähdä, uutta aikaa uottaa,
nään tuhat silmissäni tulikerää,
maailmat syntyy, sydänhaaveet herää,
ja vaikka pettäis kaikkein muiden usko,
maa pimeneisi, haihtuis huomenrusko,
se kuitenkin liikkuu!

Te tuokaa tänne Lapin tunturi
ja sydän tää sen alle haudatkaatte,
se senkin alla vielä liikkuvi,
maanjäristykset tuntea te saatte;
se polkekaa, se pistää kantapäähän,
se jäätäkää, niin kukat kasvaa jäähän,
se pankaa pihteihin, se katkoo pihdit,
se vangitkaa, niin vaikee vankinihdit,
ja voittolauluin kivikaaret kaikaa,
kun irti, ihannoiden uutta aikaa,
se kuitenkin liikkuu!

Ma tiedän kyllä: tulee kuolema
ja elonlangan armaan poikki leikkaa,
voi olla kylmä, valju huomenna
se mies, mi tänään vereväisnä veikkaa,
maan alla maata, päällä multaa syli;
mut yli haudan, kuolemankin yli
käy vapaus, jolle sykki sydänkulta,
se elää, henkii, vaikka painaa multa,
se palaa liekin lailla syksy-öissä,
tyrannit pelkää, mutta kansain töissä
se kuitenkin liikkuu!

Ei muuta sanottavaa. Kyllä pistää pienen ihmisen hiljaiseksi...
"-Nemo est tam senex, qui se annum non putet posse vivere" "-Nemo nisi mors" "-Labitur occulte fallitque volatilis aetas" "-Vade et fac tu similiter"
Kapina
27.11.2005 15:23:35
Ei voi mitään yhtä piisiä sanua. Sanoittajia voin kolme: NurmiO, AlankO ja SalO. On niitä muitakin kunkkuja ja kinkkuja.

Mutta kai se hienoin juttu on edelleen se teiniaikainen tajunnan räjäyttäjä, eli Kollaa Kestään Jäähyväiset aseille.

Ai, sinunkin?
"Tarvitsen sinua yhtä paljon kuin jänis ansalankaa."
Jani The Rock
27.11.2005 19:49:44

Ai, sinunkin?

Kyä näin o. Sen kun sillon aikoinaan kuuli, niin vois sanoa, että koko maailmankuva muuttui.
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1
Kapina
27.11.2005 20:20:04
Kyä näin o. Sen kun sillon aikoinaan kuuli, niin vois sanoa, että koko maailmankuva muuttui.

Hm.. Mulla oli oikeestaa alkanu lupaavasti muuttumaan jo ennen tuota, mutta siitä tuli semmonen lopullinen "posauttaja" ja rakas piisi, soundtrack of my early teens.. Siinon semmosta jotain ihan liian vilpitöntä että siitä tykkää.. Tosin olihan tää piisi olemassa jo ennen Kollaata mutta väliäkös hällä. Kollaa nyt oli muutenki kova. Ja on.
"Tarvitsen sinua yhtä paljon kuin jänis ansalankaa."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)