Aihe: Slidesta FAQia..
1 2 3
NYdoll
21.11.2005 16:57:18

voisikohan joku tehdä slidekitaroinnista jonkin sorttista FAQia. Veikkaisin, että aika monelta löytyy kotoaan slideputki, muttei tietoa siitä kuinka sitä tulisi käyttää. Tottakai on hyvä opetella näitä asioita itse ja päättelemällä kun oppii niin asiat jäävät varmasti selkärankaan, mutta helpottaisi kummasti, jos joku selittäisi alkeet yksinkertaisesti.
"Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless
sn
21.11.2005 17:04:53 (muokattu 21.11.2005 17:08:44)
Komppaan ontuvasti slidella.
apenaattori
21.11.2005 18:33:37
Olisi kyllä ihan hauskaa, jos joku ultimate blues guitar master kävisi FAQin vääntämässä... Voisi itsekin tehdä/ostaa sliden ja opetella sillä säheltämään.
"The harder you try the dumber you look."
Wahi
21.11.2005 22:14:32
Hyvä idea. Monesti on pitänyt opetella soittamaan slidea, mutta kuinkas sitten kävikään? :D
"Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page
Abugali
21.11.2005 22:39:27
Itsekkin tilasin sliden, mutta kuinka ollakkaan vähän liian pienen, mahtuu juuri ja juuri pikkurilliin :)
dfloreno
21.11.2005 22:44:35 (muokattu 21.11.2005 22:46:41)

Itsekkin tilasin sliden, mutta kuinka ollakkaan vähän liian pienen, mahtuu juuri ja juuri pikkurilliin :)

Hyvä idea. Aika paljon on tuota slide-hommaa on tullut harrasteltua, voisin yrittää saada jotain aikaiseksi, viisaammat voivat sitten korjata, lisätä ja parannella.

EDIT: ja pahimpaan hätään allekirjoittaneelta löytyy linkistä jotain sepustusta mitä tulee itse slide-putkeen:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=10&t=65057&o=0&co=0
God made me funky
rattledad
21.11.2005 22:50:35

blyysi
22.11.2005 08:11:00 (muokattu 22.11.2005 08:33:22)

http://www.acousticguitar.com/lessons/slide/1.shtml

Lukaisin tuon linkin läpi nopeasti ja siinä nousi esiin todella tärkeä seikka ei tämä "damping ja muting". Noita kannattaa tosiaan treenailla alkuun hyvinkin paljon. Homma tulee astetta vaikeammaksi kun siirrytään pois ylä-E:ltä. Silloin tätä "muting" -juttua voi hyvin tehdä oikean käden keskarilla, nimettömällä ja pikkusormella sekä peukun tyviosalla, joka ikäänkuin lepää kielten päällä. Kuulostaa monimutkaiselta, mutta kun aikansa liu'uttelee, tule "tarpeettomat" kielet "kuoletettua" automaattisesti. Toi on tosi tärkeää, muuten slidesoitto on vaan yhtä rätinää.

Helpohko tapa päästä itse asiaan käsiksi on virittää kitara avoimeen D:hen tai E:hen ja sitten tapailla vaikka siitä 10-12 nauhan tuntumasta klassisia bluesriffejä, joita voi kuunnella vaikkapa Elmore Jamesin tai varhaisen Fleetwood Mackin levyiltä. Nuotit löytyvät aika nopeasti, mikä on yleensä palkitsevaa. Siinä soitellessa "slidetatsikin" sitten alkaa kehittymään.

Toivottavasti dfloreno tai joku muu postaa jotain kokonaisvaltaisempaa, mutta tässä jotakin!
Mrezzye
22.11.2005 09:39:56

Sitten opettelen soittamaan hieman myös slidella, kun keksivät sellaisen putken, joka ei rikkoonnu (lasinen ei siis käy), eikä ruostu. Pari putkea olen hankkinut ja molemmat on olleet sisältä umpiruosteessa noin kuukauden jälkeen (vain pari käyttökertaa siis) paketin avaamisesta. Ehkä minulla vaan on niin syövyttävä sormihiki ;)
Darsu
22.11.2005 16:18:12
Onhan niitä keraamisia... esim. Dunlopin Mudslide toimii oivasti, vaikka onkin yhtä katu-uskottava kuin valmiiksi kulutetut farkut.
"Säälittävää."
JuliusUK
22.11.2005 17:19:17
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=10&t=65057&o=0&co=0

Hei Dave,

ootko lukenu Soundin numerosta 3/2005 E-liikkeen? Tai ainaski ne on lainannu sun juttua siinä :). Saitko palkkiota tosta?
Vad sa juden till taxiföraren? - Mera G.A.S.!
dfloreno
22.11.2005 22:28:57

Hei Dave,

ootko lukenu Soundin numerosta 3/2005 E-liikkeen? Tai ainaski ne on lainannu sun juttua siinä :). Saitko palkkiota tosta?

Oon mä sen lukenut, tottakai. Esa haastatteli mua sitä varten, ja kysyi saako tuota 'artikkelia' lainata. En saanut palkkiota, enhän mä sentään sitä juttua itse lehteen kirjoittanut. Mutta mulle riitti palkkioksi se, että Esan kaltainen guru tulee multa kyselee moisia asioita :).
God made me funky
TheLemon
22.11.2005 22:44:45
hyvä idea. ny äkkiä joku väsäämää faq tästäki...
"When you're performing at a standard that is so incredible and intense, it can't help but change your psyche" -Jimmy Page
temppiz
22.11.2005 22:57:10

hyvä idea. ny äkkiä joku väsäämää faq tästäki...

No tuskinpa tästä aiheesta omaa FAQia tarvii tehdä, mutta esim soittotekniikoita ja muita kikkoja otsikon alle tällainen tietopläjäys olisi ihan tervetullut.
.taidemok aakom ediaT
Cujo
24.11.2005 15:58:36
Mitenkäs kun noita slideputkia on niin monenlaisia, niin millainen olisi hyvä alkuun.
Lasi vai metalli vai keraaminen? Miten pitkä? Miten paksut seinät? Ja sitten että kannattaisiko opetella soittamaan putki nimettömässä vai pikkusormessa?
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
Darsu
24.11.2005 18:00:21 (muokattu 24.11.2005 18:02:51)
Pikkusormessa pitäminen mahdollistaa parhaiten normaalisoiton slide sormessa rajoittamatta kuitenkaan millään tavalla slidesoitantaa itseään. Best of both worlds, ikäänkuin.

Itse kannatan mahdollimman paksuseinäistä slideä, oli materiaali mikä tahansa: mitä painavampi putki, sitä parempi sustain.
"Säälittävää."
Turder
24.11.2005 18:45:42
Pikkusormessa pitäminen mahdollistaa parhaiten normaalisoiton slide sormessa rajoittamatta kuitenkaan millään tavalla slidesoitantaa itseään. Best of both worlds, ikäänkuin.

Olen miettinyt tätä. Mites jos laittaisi sliden etusormeen ja muilla sormilla painelisi otelautaa? Tällöin voisi soittaa normaalisti barreja ja sitten voisi väliin kikkailla slidella ja soittaa yhtä kieltä kerrallaan tai vetää pitkiä barreslideja soinnusta toiseen. Tuo pikkusormi tekniikka lienee kylläkin järkevin.
"You're watching Sessions@AOL...get a life" -Brad Paisley
Cujo
24.11.2005 19:18:54
Miten tiukasti sen putken pitää istua sormessa, vai onko tämä ihan makuasia?
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
Darsu
24.11.2005 23:14:30
Turder, toimii hienosti sekin.

Hauskaa mutta kohtuullisen käyttökelvotonta slidepelleilyä pääsee myös harjoittamaan soittamalla (mielellään kaulamikki päällä) vasemmalla kädellä täppäilemällä kun samalla lyhentää kieliä slidellä tallan puolelta. Tällä menetelmällä pääsee esim. kokeilemaan 10-sävelistä tasavireistä asteikkoa, kun sliden pysäköi n. 1.5 sentin verran Straton keskimikin etupuolelle.
"Säälittävää."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)