Aihe: Engl screamer clean/särö vaihtelu
1
Tee
24.11.2005 22:35:48
Eli kun tuossa vehkeessä on vaan yks EQ, ja tuommoista oon vähän ajatellu musarin jatkeeksi hommata jossain vaiheessa kun pitäis vähän soundipalettia laajentaa, miten toimii. Ja muutenkin nuo cleanit englistä, säröt kyllä ilmeisesti löytyy. Pistäkääpä kokemuksia ennenkuin vaivaudun lähtemään itse vehjettä testaan, on aina sen verran vaivalloista se homma. Ilmeisesti sen särö ja clean kanaville oman eq:n voittasin kun sijottaisin powerballiin, onko muuta? Hintaeroa on melkoisesti. Eli pitäisi toimia täysin puhtaasta mättösäröön vaihto ilman ongelmia, yhdellä eq:lla ilmeisesti jonkinnäköistä kompromissia saa tehdä. Kertokaapa :)
:K
mab_
25.11.2005 11:56:25 (muokattu 25.11.2005 12:05:04)
Clean-puoli on screamerissä yllättävän hyvä. Vaikea näin sanallisesti kuvailla mutta pehmeä ja pyöreähkö mutta tarvittaessa myös kirkas ja terävä, olematta kuitenkaan liian pistävä. Dynamiikkaa löytyy myös erittäin hyvin. Itsellä oli aikaisemmin Ashdownin Peacemaker ja täytyy todeta että Screamer on jollain tavalla helpompi soitettava. Riippuu tietysti myös kitarasta, ainakin oma HW1 Strato ssh-mikityksellä tuntuu kuin tehdyltä tuolle vahvistimelle.

Särökanava on tietyllä tapaa kireä, totta. Ja varsinkin combomalli ei potki säröillä juurikaan, erillisellä kaapilla tämä tietysti korjaantuisi. Soft-lead kanava tuntuu jotenkin jykevämmältä kuin heavy-lead mutta heavy-leadissa on enemmän sustainia.

Yhteinen EQ- tietysti rajoittaa jonkinverran. Niissä biiseissä joissa särö on enemmän merkitsevä käännän eq:n särölle sopivampaan asentoon ja niissä missä cleanit on tärkeämpiä taas päinvastoin. Käytännössä tuo tarkoittanee middle-potikan kääntelyä. Ei olisi kyllä välttämätöntä mutta ei pahakaan homma.

Yhteenvetona: Erittäin monipuolinen ja laadukas vahvistin. Suosittelen.

Suosittelen myös Z-5 pedaalin hankitaa jotta kanavien vaihdot, reverb ja volumeboost olisivat helposti käytettävissä.
Exhausted
25.11.2005 15:05:10

melkein tein jo topicin Screamerin cleanista kanavasta. Siitä on tullut vähän ristiriitaisia kommentteja. Pysyykö se kuinka puhtaana kun volumea nostaa?
Antti1
25.11.2005 15:07:19
Pysyykö se kuinka puhtaana kun volumea nostaa?

Pysyy. :) Siis kyllähän se muroille menee humpparilla, jos gainia on paljon (no paljon ja paljon, onko puhtalla koskaan paljon gainia...). Sitä tosin on huomattavan helppo säätää siitä vahvarin potikasta...
"Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune
Exhausted
25.11.2005 15:19:11

Joo...tuokin on asia joka ei selviä kuin itse kokeilemalla. harmi vaan että se pitäisi melkein päästä testaamaan treenikämppäolosuhteissa, että onko se cleani varmasti sitten puhdas niillä voimakkuuksilla mitä kämpillä soitetaan.
madu
25.11.2005 15:20:42 (muokattu 25.11.2005 15:21:32)
Screamerissahan on puhtaalle kanavalla oma gaininsa eli vipu nimeltä Clean. Lead vipu taas vaikuttaa gainiin särökanavilla HeavyLead ja Soft Lead. Itse olen näillä ainakin saanut aikaan sen että puhdas ei säröydä. Sitten vain lead kanavan lead volumella tasoittaa kanavien volumen erot niin homma toimii.

Toki clean kanavan saa säröytymään jos kuumalla tallahumbuckerilla hakkaa reippaasti mutta näin kai käy useammilla muillakin putkipeleillä mikäli volumea on tarpeeksi. Yhteisestä EQ:stakaan ei mulle sinänsä ole ollut ongelmaa koska sattuu mukavasti sopimaan säädöt sekä puhtaalle että särölle. Tarpeen tulle G-majorin EQ:lla pystyy sitten vaikuttamaan mutta eipä sille ole vielä tarvetta tullut.
I'm afraid that I was very, very drunk...
Spasi
25.05.2006 20:50:51

Nostetaanpas tätä. Eli tällainen dilemma nyt on kun sellaisia biisejä tulee soitettua aikas paljon joissa on paljon sekä puhdasta että säröä, ja kyllästyttää se kompromissien haku vahvarin säädöissä kun siinä on se yhteinen eq. Käyttääkö kukaan jotain ulkopuolista efektiä ja midiohjainta eq:n ja efektien ohjaukseen? Pikkasen olen harkinnut tuon G-Majorin ja jonkun midilankun hommaamista, onko hintansa väärti vai suositteletteko vahvarin vaihtoa vaikka nykyisestä soundista pidänkin? Siis pidän kompromissittomasta soundista: Leadistä lead-asetuksilla ja cleanistä clean-asetuksilla.
Toksia!
Eemil
25.05.2006 22:11:27
Nostetaanpas tätä. Eli tällainen dilemma nyt on kun sellaisia biisejä tulee soitettua aikas paljon joissa on paljon sekä puhdasta että säröä, ja kyllästyttää se kompromissien haku vahvarin säädöissä kun siinä on se yhteinen eq. Käyttääkö kukaan jotain ulkopuolista efektiä ja midiohjainta eq:n ja efektien ohjaukseen? Pikkasen olen harkinnut tuon G-Majorin ja jonkun midilankun hommaamista, onko hintansa väärti vai suositteletteko vahvarin vaihtoa vaikka nykyisestä soundista pidänkin? Siis pidän kompromissittomasta soundista: Leadistä lead-asetuksilla ja cleanistä clean-asetuksilla.
Toksia!

G-majurilla saa kyllä höystettyä saundit parempaan kuntoon pienellä rahalla ja vaivalla, suosittelen. Vaikka kuinka olen etsinyt niin majorissa ei taida olla presettikohtaista EQ:ta, joka olisi kyllä plussaa.
Gärf - Mimi K100#2
oiva tumpeloinen
25.05.2006 22:36:02
G-majurilla saa kyllä höystettyä saundit parempaan kuntoon pienellä rahalla ja vaivalla, suosittelen. Vaikka kuinka olen etsinyt niin majorissa ei taida olla presettikohtaista EQ:ta, joka olisi kyllä plussaa.

Onkos sen EQ sitten master-tyyppinen?

Jännä, kun EQ mainitaan kuitenkin efekteissä:

EQ
The G•Major EQ is a three band parametric equalizer. Use the EQ as

a general compensation to perfectly match you’re the rest of your rig
to give radical changes to your sound
to give that extra edge on specific sounds when needed

Tuo viimeinen kohta kertoisi, että sitä voisi käyttää jotenkin tuohon tarkoitukseen? Mun mielestä joku kertoi käyttävänsä vain Majorin EQta systeemissään....

Mut en mä tiedä, kun mulla ei tollasta ole. Oudolta tommoinen kuitenkin kuulostaa...
Spasi
25.05.2006 23:46:27

Ai no ilman tuota presettikohtaista eq:ta tuo olisi melkein turha ostos minun kannalta.
Kiva olisi jos joku osaisi varmuudella kertoa että onko se tuossa vai ei!
Fortune
26.05.2006 00:18:51 (muokattu 26.05.2006 00:25:16)
Muistaakseni uusimmissa G-majorin softaversioissa EQ on muistipaikkakohtaisesti määritettävissä. Tai no on se useamman vuoden ajan ollut.

Löytyy tuplaklikkaamalla Noise Gate-namiskaa ja scrollaamalla Parameter-rullaa.
Look behind you, a three-necked guitar!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)