Aihe: Hyviä ja huonoja levytyksiä?
1 2
Heartwood
15.11.2005 23:36:21
Viime aikoina on klassinen musiikki alkanut kiinnostaa enemmän ja enemmän. Levynostelua on kuitenkin hillinnyt se tosiseikka, että esimerkiksi Bachin fuugia tai konserttoja on saatavilla n. miljardina erilaisena levytyksenä.

Osaisitteko te kokeneemmat klassisen ystävät kenties suositella nyypälle joitain tiettyjä hyväksi havaitsemianne levytyksiä? Onko eri levy-yhtiöiden tuotosten välillä suurta eroa? Myös varoitukset ovat tervetulleita, jos tiedätte jotain huonolaatuisia levytyksiä joihin ei kannata koskea tikullakaan.

Sekä halpis- että täyshintaiset levyt tulevat kysymykseen.

Mikäli tällainen ketju on jo olemassa niin aloittaja saunan taakse ja lukkoa ketjulle.

Kiitoksia jo etukäteen.
"The colonel is breakdancing! Give me a break!" -William Shatner
Kärpäsruoska
16.11.2005 22:42:05
Rubinsteinin Chopin-tulkinnat. Ehkä hiukan kliseinen vastaus jne. mutta hyvältä kuulostavat silti. Rakastan.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. THV-klubi #28 Romantikkoitkijät #34
filtteri
16.11.2005 23:59:26 (muokattu 17.11.2005 23:48:31)

Suuntaa antava voi olla tällainen puutteellinen lista. Jos löydät levytyksiä tällaisilta muusikoilta, sinulla on hyvä mahdollisuus löytää kauniisti levytettyä musiikkia. Yleensä asia on niin, että hyvät viulustit ja pianistit soittavat hyvissä orkestereissa, ja hyvää orkesteria johtaa usein hyvä kapelimestari. Täytyy vielä mainita, että Leonard Bernstein oli mielestäni orkesterijohtajana tasaisin työssään.

Levymerkit:
Deutsche Grammophon, Sony-BMG, Philips, BIS ja EMI

Sinfoniaorkesterit:
Vienna Philharmonic, Berlin Philharmonic, New York Philharmonic, London Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra

Kapelimestarit:
Herbert Von Karajan, Leonard Bernstein, Wilhelm Furtwangler, Karl Bohm, Otto Klemperer, Claudio Abbado, George Solti, John Eliot Gardner, Carlos Kleiber, Simon Rattle, Pierre Boulez, Esa-Pekka Salonen, Daniel Barenboim

Pianistit:
Vladimir Horowitz, Arthur Rubinstein, Sviatoslav Richter, Claudio Arrau, Vladimir Ashkenazy, Maurizio Pollini, Alfred Brendel, Martha Argerich, Glenn Gould, Emil Gilels, Krystian Zimerman, Arturo Michelangeli

Viulisit:
Jascha Heifetz, Yehudi Menuhin, Itzhak Perlman, Nathan Milstein, Isaac Stern, Maxim Vengerov, Anne-Sophie Mutter

Edit: Säveltäjämestarin, wrshredderin ja egagan ehdotukset lisätty
Sävis
17.11.2005 13:37:23
Laitanpa tänne pari lisäystä.

Sinfoniaorkesterit:
Vienna Philharmonic, Berlin Philharmonic, New York Philharmonic, London Symphony Orchestra
, Chicago Symphony Orchestra

Kapelimestarit:
Herbert Von Karajan, Leonard Bernstein, Wilhelm Furtwangler, Karl Bohm, Otto Klemperer, Claudio Abbado, George Solti, John Eliot Gardner, Carlos Kleiber
, Pierre Boulez, Esa-Pekka Salonen

Pianistit:
Vladimir Horowitz, Arthur Rubinstein, Sviatoslav Richter, Claudio Arrau, Vladimir Ashkenazy, Maurizio Pollini, Alfred Brendel, Martha Argerich, Glenn Gould, Emil Gilels, Krystian Zimerman, Arturo Michelangeli

Viulisit:
Jascha Heifetz, Yehudi Menuhin, Itzhak Perlman, Nathan Milstein, Isaac Stern, Maxim Vengerov, Anne-Sophie Mutter

Viulisteista Itzhak Perlman on levyttänyt varmaan kaikki "tärkeät" konsertot erittäin ansiokkaasti. Voin suositella ainakin Perlmanin tulkintoja Prokofjevin konsertoista (joita on siis kaksi).
"Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
wrshredder
17.11.2005 14:19:19
Kukas se kapellimestari nyt onkaan ku oon nähny monta kertaa televisiossa. sellane kihara tukka... Simon Rattle! ..se se oli.
Ajattelin vaan että voiskohan tää kans mennä tohon listaan.
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
filtteri
17.11.2005 14:32:27

Kukas se kapellimestari nyt onkaan ku oon nähny monta kertaa televisiossa. sellane kihara tukka... Simon Rattle! ..se se oli.
Ajattelin vaan että voiskohan tää kans mennä tohon listaan.

Kyllä vain. Olen kuullut hänen Mahlerin sinfonioitaan kehuttavan.
Säviksen ja sun ehdotukset lisätty listaan.
Uppi
17.11.2005 17:13:57
Bachin preludeista ja fuugista András Schiffin levytykset ovat mielestäni hienoimpia.
megatherium
17.11.2005 18:50:59
Rubinsteinin Chopin-tulkinnat. Ehkä hiukan kliseinen vastaus jne. mutta hyvältä kuulostavat silti. Rakastan.

Minusta Ashkenazyn Chopintulkintojen vertaisia tuskin löytyy.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
17.11.2005 18:52:49
Bachin preludeista ja fuugista András Schiffin levytykset ovat mielestäni hienoimpia.

Urkuteoksista Peter Hartfordin ovat ylittämättömiä, ainakin preludien, toccatojen, fuugien ym. parissa. koraalialkusoitot Coopman on ehkä toteuttanut hienostuneemalla kosketusaistilla.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
egaga
17.11.2005 23:43:35
Minnes jäi sellistit, varsinkin Jaqcueline Du Pre?
Kapellimestareihin lisäisin Barenboimin.
Levymerkkejä: Deutsche Grammophon, Sony-BMG, Philips, BIS ja EMI.
Tosi hifisti puhkoo silmänsä.
Herra-X
18.11.2005 14:50:11
Itse olen liian aloittelija kertomaan mitään fiksua, mutta ehdotan tätä FAQiksi.
kalamies#39 >-)))>
Kärpäsruoska
18.11.2005 23:29:42

Pitääkin ottaa selvää. Kiitos!
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. THV-klubi #28 Romantikkoitkijät #34
Heartwood
19.11.2005 14:34:06 (muokattu 19.11.2005 14:34:22)
Itse olen liian aloittelija kertomaan mitään fiksua, mutta ehdotan tätä FAQiksi.

Ihan hyvä idea, voisi helpottaa muidenkin kuin itseni tutustumista klassisen musiikin säveltäjiin.

E: Ja suuret kiitokset vielä kerran kaikille vastanneille.
"The colonel is breakdancing! Give me a break!" -William Shatner
J.Ahonen
24.11.2005 13:30:14 (muokattu 24.11.2005 13:32:00)
En viitsi uutta aihetta aloittaa. Mutta osaako joku sanoa, onko Debussyn piano musiikista mitään kaiken kattavaa painosta?

Minulla on yksi 3 cd:n setti jossa on Satie:n piano menoa samoin Debussyn, ja Ravelin piano konsertit.

Tais maksaa 10e, ja perkeles! parhaat versiot noista. Olisiko se ollut joku Famous piano music tai jotain. Keltaiset kannet.

Ei mene aina niin, että halvat on huonoja.

Lisäys: Esim. Kuuntelin LSO:N versiot noista Ravelin piano konserteista, häviää 100-0 tuolle halpis painokselle. Kaverilla on (muistaakseni) EMI:n painos, se on kanssa kelvollinen.
filtteri
25.11.2005 01:38:18

Lisäys: Esim. Kuuntelin LSO:N versiot noista Ravelin piano konserteista, häviää 100-0 tuolle halpis painokselle. Kaverilla on (muistaakseni) EMI:n painos, se on kanssa kelvollinen.

Michelangelin soittamana Ravelin G-major -pianokonsertto kuulostaa lähes taianomaiselta. Aivan loistavaa tulkintaa.
etnopoju
25.11.2005 12:03:59

ernst ansermet ja stravinsky on aika lyömätön combo.
J.Ahonen
25.11.2005 13:14:13
Minua on askarruttanut aina se seikka, että miltein kaikki klasari mitä kuulemme, on "covereita".

Esim. Voinhan hommata maailman parhaat ja eniten vaikkapa Beatlesilta kuulostavat jäbät soittamaan Beatlesia, mutta ei se silti ole sama asia. Olisi kiva kuulla vaikka Beethovenia itse tulkitsemassa omaa musaansa. Mutta minkäs teet kun ei paljoa Bachillakaan ollut Minidisc soittimia/studioita.
Herra-X
25.11.2005 13:49:52
Minua on askarruttanut aina se seikka, että miltein kaikki klasari mitä kuulemme, on "covereita".

Esim. Voinhan hommata maailman parhaat ja eniten vaikkapa Beatlesilta kuulostavat jäbät soittamaan Beatlesia, mutta ei se silti ole sama asia. Olisi kiva kuulla vaikka Beethovenia itse tulkitsemassa omaa musaansa. Mutta minkäs teet kun ei paljoa Bachillakaan ollut Minidisc soittimia/studioita.

Olisi hauska kuulla Beethovenin soittavan yhdeksännen sinfoniansa.
kalamies#39 >-)))>
klobasa
29.11.2005 16:43:16 (muokattu 29.11.2005 16:45:37)

Ashkenazyn soittamat Rachmaninovin teokset on kyllä sellaista tönkköä dynamiikatonta hakkausta ettei mitään järkeä.

Rachmaninovin 3:s pianokonsertto: Horowitz / Ormandy ´78 (vai oliko se 79`). Täydellinen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)