Aihe: Ibanez JEM Steve Vai -Signaturet kautta vuosien
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Mrezzye
19.11.2005 15:07:58 (muokattu 19.11.2005 15:10:59)

Noita "Custom Jemejä" sen sijaan on moni kitaranrakentaja tehnyt itse, mm. Jemsitelllä liikkuu useampiakin tekijöitä (ainakin nimim. littlegreenman, Jeremy Ferguson, LGM-Guitarsin omistaja).

Nyt olis pätäkkää, kun sain Universen myytyä, uuteen kitaraan. Toivottavasti tulee JEM vastaan pian, ettei GAS-peikko vie rahoja ennen sitä.

Yhtä "Custom-JEMiä" mulle tarjottiin. Ihmetyttää tosiaan, kun en ole minäkään aiemmin moisista kuullut. Noh... katsellaan. Liekö vaan ostettu JEM -kaula ja lyöty RG:hen kiinni.
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.

Osta
Mrezzye
19.11.2005 15:11:20

Tuplat
zepeteus
19.11.2005 16:43:08
Liekö vaan ostettu JEM -kaula ja lyöty RG:hen kiinni.

Mites se Ibanezin virallinen kanta on noissa nykyään? Ennen ei ainakaan virallista kautta saanut kaulaa muuta kuin vaihtamalla vanhan viallisen, kuluneen tai rikkoutuneen kaulan tilalle. Silloinkin vaihdettiin (korvausta vastaan) vain juuri samanlaiseen kaulaan, mikäli mahdollista.

Tokihan oikeita custom-kauloja saa muiden tekemänä kitaraan kuin kitaraan, mutta alkuperäistä JEM-kaulaa ei, paloittelematta aitoa JEM:iä siis. Vai?
Ze Kink
19.11.2005 18:20:57
Ainaskin miun Jemissä tuntuma on (taisiis oli) kyllä paljolti erilainen kuin RG:ssä. Enemmän tykkäsin, paksumpi, kulmikkaampi. Rok.

Joo, tuo Jemin kaula on paksumpi ja vähän eri muotoinen. Sopii ainakin mun käteen.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
gibsonjp
19.11.2005 18:39:35
Aiheesta hiukan sivuun jos ei haittaa..? Kysyisin ibanezeista tietäviltä, että mikä voisi olla tarkka malli: vuoden 95-96 rg (s sarjanumerossa on kai Samic eli Korea lienee alkuperämaa?) Maksoi kuulemma uutena (olen siis tosiaan käytettyä ostamassa josta olen vasta kuvan nähnyt ja rg:ksi tunnistin mutta en saanut selville tarkkaa mallia..) tuolloin 4000-5000mk. Mikäköhän sopisi näihin vähäisiin tietoihin ja mitä mieltä olette kitaroista? Ibanezia en tosiaan ole eläissäni omistanut..
Hold on a second, I need a coctail!
Ze Kink
19.11.2005 19:24:33
Aiheesta hiukan sivuun jos ei haittaa..? Kysyisin ibanezeista tietäviltä, että mikä voisi olla tarkka malli: vuoden 95-96 rg (s sarjanumerossa on kai Samic eli Korea lienee alkuperämaa?) Maksoi kuulemma uutena (olen siis tosiaan käytettyä ostamassa josta olen vasta kuvan nähnyt ja rg:ksi tunnistin mutta en saanut selville tarkkaa mallia..) tuolloin 4000-5000mk. Mikäköhän sopisi näihin vähäisiin tietoihin ja mitä mieltä olette kitaroista? Ibanezia en tosiaan ole eläissäni omistanut..

Ei pahemmin kerro vielä mitään. Kuvan kanssa ratkeaisi kohtuu varmasti.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
gibsonjp
19.11.2005 19:39:45
Joo sori! Ajattelin vaan kysyä että olisiko mitään sanonut! Kitara tulee mulle ma testiin, joten eiköhän sitten ratkea! Kysyn sitten täältä jos ei..:) Kuvan kanssa :D
maggot
21.11.2005 08:52:03
Mitenkäs tällainen asia: Onko onko noissa jem mallien puissa yms. paljonkin eroa kalleimpiin RG malleihin verrattuna? Mietin vain eroa esim. oman RG750 ja jemin välillä ajateltuna. Nimittäin ajattelin vaihtaa tuohon rg750:seen ensi kuussa evot kaulaan ja tallaan mutta mielenkiinnosta asiaa tiedustelen. Muistelen että noissa jemeissä olisi kuitenkin Vai lisää aika paljon, näin olen täältäkin lukenut.
"reality is a very fragile thing after all..."
Mrezzye
21.11.2005 09:38:28

Mitenkäs tällainen asia: Onko onko noissa jem mallien puissa yms. paljonkin eroa kalleimpiin RG malleihin verrattuna? Mietin vain eroa esim. oman RG750 ja jemin välillä ajateltuna. Nimittäin ajattelin vaihtaa tuohon rg750:seen ensi kuussa evot kaulaan ja tallaan mutta mielenkiinnosta asiaa tiedustelen. Muistelen että noissa jemeissä olisi kuitenkin Vai lisää aika paljon, näin olen täältäkin lukenut.

No joo... Kyllähän uudesta JEMistä pyydetty hinta, pitkälti yli 2000€ on aika kova raha, kun kitara loppujen lopuksi poikkeaa paremmista RG:istä aika vähän. Sinänsä en tiedä valkataanko JEMeihin parempia puita, mutta sen tiedän, että JEMit ovat kyllä parempia soittaa (nimenomaan kaula), varustettu paremmilla mikeillä ja (yleensä) huomattavasti paremman näköisiä. Käytettyjä JEMejä liikkuu kuitenkin ihan kohtuuhintaan ja mielelläni niistä pikkuparannuksista vähän ekstraa maksan. Jos paremman luokan RG:hen vaihtaa vaikkapa Evolution -mikit, niin ollaan jo aika lähellä käytetyn JEMin hintaa. Satanen tai pari (tai neljä) ei minusta merkkaa mitään, jos ulkonäkö on miellyttävämpi.
maggot
21.11.2005 10:45:58
No joo... Kyllähän uudesta JEMistä pyydetty hinta, pitkälti yli 2000€ on aika kova raha, kun kitara loppujen lopuksi poikkeaa paremmista RG:istä aika vähän. Sinänsä en tiedä valkataanko JEMeihin parempia puita, mutta sen tiedän, että JEMit ovat kyllä parempia soittaa (nimenomaan kaula), varustettu paremmilla mikeillä ja (yleensä) huomattavasti paremman näköisiä. Käytettyjä JEMejä liikkuu kuitenkin ihan kohtuuhintaan ja mielelläni niistä pikkuparannuksista vähän ekstraa maksan. Jos paremman luokan RG:hen vaihtaa vaikkapa Evolution -mikit, niin ollaan jo aika lähellä käytetyn JEMin hintaa. Satanen tai pari (tai neljä) ei minusta merkkaa mitään, jos ulkonäkö on miellyttävämpi.

Aivan, kyllähän noitten uusien jemien hinnat on melko korkeita. Itellä olisi hinku joko usa customiin tai sitten tuollaiseen -90 luvun alun jemiin. Mutta rupesin viikonloppuna miettimään juurikin tuota asiaa että kun vaihdan omaan rg750:seen ne evolutionit kaulaan ja tallaan niin ollaanko periaatteessa jo melko lähellä jemiä. Tietysti kaulan profiili on erilainen ja eihän siinä ole monkey grippiä eikä sitä tallan alla olevaa systeemiä, en tiedä onko sillä jotain erityistä nimeä mutta muuten kaiketi talla on sama ja virittimet ilmeisesti myöskin jne.
Mrezzye
21.11.2005 11:29:13

Tietysti kaulan profiili on erilainen

Tämä on se juttu, josta maksan aika paljon mielelläni lisää. Kaula on kuitenkin se tärkein asia sen soitettavuuden kannalta ja itse pidän JEM profiilista. Siinä on enemmän tuntumaa, kuin esim. Wizardissa IMO. Milli lisää paksuutta kriittisiin paikkoihin merkitsee oikeasti todella paljon, vaikka luulisi ettei niin pienillä muutoksilla ole juurikaan merkitystä. Onhan toki sallittua pitää vaikkapa juuri vanhaa Wizardin ohuinta 17mm kaulaa parhaana, mutta minun käteeni se ei sovi. Jos RG muuten miellyttää, niin eihän sitä suotta kannata JEMistä maksaa. Toki RG:t on tylsemmän näköisiäkin kuin JEMit. Mutta, mutta... sekin on makuasia.
McNulty
21.11.2005 12:41:50
Mites se Ibanezin virallinen kanta on noissa nykyään? Ennen ei ainakaan virallista kautta saanut kaulaa muuta kuin vaihtamalla vanhan viallisen, kuluneen tai rikkoutuneen kaulan tilalle. Silloinkin vaihdettiin (korvausta vastaan) vain juuri samanlaiseen kaulaan, mikäli mahdollista.

Sama homma edelleen. JEMin kaulaa ei saa ostettua vasta kun on vanha kaula viety maahatuojalle tai lähetetty Japaniaan.

Tokihan oikeita custom-kauloja saa muiden tekemänä kitaraan kuin kitaraan, mutta alkuperäistä JEM-kaulaa ei, paloittelematta aitoa JEM:iä siis. Vai?

No, moni on ostanut RG:hen JEM-kaulan tuolta Yankeelandian Ebaysta. Niin teki minunkin kaveri. Osti sellaisen "neonkeltaisen" RG:n pari vuotta sitten ja sai siitä kaulan katki reeniksellä seiväshyppyä harrastaessa :)

Kamu marssi ebayn sivuja selaileen ja muistaakseni 200 dollarilla sieltä irtos vähän vanhempi JEM-kaula missä oli keltainen se viiniköynnös-inlay. Sopii siis passelisti keltaisen RG:n kanssa yhteen. Myös lapa on keltainen.

http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1990/rg5.jpg
http://www.jemsite.com/jem/model/jem777vdy.htm

Tuollaisesta kitarasta (RG550 Desert Yellow-värillä) sekä JEM777VDY kaulasta kyse siis.
Mrezzye
21.11.2005 14:20:54

Tuollaisesta kitarasta (RG550 Desert Yellow-värillä) sekä JEM777VDY kaulasta kyse siis.

Niin... tuohan ei ole siis ihan normaali JEM-mitoilla oleva kaula:

JEM777VDY Note - It's neck has the dimensions of the Wizard neck.(Lähde: http://www.jemsite.com/jem/spec.htm)

Tuon takia muutama malli on poissa laskuista, kunhan JEMin hankin.
Velli
21.11.2005 14:35:19

Mikään Korea-malli ei koskaan maksanut 4000-5000mk. Kallein oli RG420FA jonka ovh oli 3750mk (sen sai tingittyä 3000mk:aan).
maggot
21.11.2005 18:00:06
Jos RG muuten miellyttää, niin eihän sitä suotta kannata JEMistä maksaa. Toki RG:t on tylsemmän näköisiäkin kuin JEMit. Mutta, mutta... sekin on makuasia.

No mä henk.kohtaisesti pidän RG malleista todella paljon. Liekö sitten itsessä keräilijän vikaa hieman koska olen kuitenkin ajatellut ostaa joko jemin tai sitten usa customin kunhan vain sopiva ehdokas tulee vastaan.
gibsonjp
23.11.2005 10:54:46
Mikään Korea-malli ei koskaan maksanut 4000-5000mk. Kallein oli RG420FA jonka ovh oli 3750mk
Kiitosta! Joo en noista ibukoista mitään tiedä... Sain kitaran testiin ja se on ihan jees soittaa. Mallista vaan ei ole tarkkaa kuvaa vieläkään:( Käytin sen musaliikkeessä, samalla kun hain lisenssifloikkaan yhden lisäjousen. Hänkään ei mallia varmaksi osannut sanoa ja lisäsi vielä että täältä sitä ainakin on turha kysellä...;) Sanoi vielä että sarjanro:n alussa oleva S tarkoittaa serial number, eikä Samick niin kuin joku ilmeisen paremmin tietävä täällä minua valisti!? "Korealaisten mikeistä kuulemma ei voi tietää..." Mitähän tuollaisesta kitarasta voisi maksaa? Kitara on kyllä ulkoisesti erittäin laadukkaassa kunnossa. Myyjä ei ole kitaraihmisiä, joten ei aivan varmasti hintaakaan muistanut. Sellainen vaan tuli hommattua kuulemma. Paha sanoa:) Mutta tuplasti jännittävämpää kuin sukututkimus :D!!
Veco
23.11.2005 11:43:32
Kiitosta! Joo en noista ibukoista mitään tiedä... Sain kitaran testiin ja se on ihan jees soittaa. Mallista vaan ei ole tarkkaa kuvaa vieläkään:( Käytin sen musaliikkeessä, samalla kun hain lisenssifloikkaan yhden lisäjousen. Hänkään ei mallia varmaksi osannut sanoa ja lisäsi vielä että täältä sitä ainakin on turha kysellä...;) Sanoi vielä että sarjanro:n alussa oleva S tarkoittaa serial number, eikä Samick niin kuin joku ilmeisen paremmin tietävä täällä minua valisti!? "Korealaisten mikeistä kuulemma ei voi tietää..." Mitähän tuollaisesta kitarasta voisi maksaa? Kitara on kyllä ulkoisesti erittäin laadukkaassa kunnossa. Myyjä ei ole kitaraihmisiä, joten ei aivan varmasti hintaakaan muistanut. Sellainen vaan tuli hommattua kuulemma. Paha sanoa:) Mutta tuplasti jännittävämpää kuin sukututkimus :D!!

Jos se on naamioitunut Jimi Hendrixin kateissa oleva kitara. :)
Erittäin tosi ison järkyttävän kokoisen valtava.
gibsonjp
23.11.2005 11:46:35
Älä muuta sa :) No.. Tärkeintähän on että mikä tuntuu hyvältä!
Mrezzye
23.11.2005 11:55:50

Älä muuta sa :) No.. Tärkeintähän on että mikä tuntuu hyvältä!

Älä sitten kitaraa osta, käytä rahat johonkin, mikä tuntuu hyvältä ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)