Aihe: Floikkaskeba D-Vireeseen
1
Death-Hippie
22.11.2005 09:39:00
Onko mitään ideaa pudottaa floyd-rose tallanen skeba d-vireeseen? Vire pysyy ihan kiitettävästi ("pienellä" 4 tunnin ruuvaamisella) kun vire on perus-E. Tuleeko tavallista pahempia ongelmia vireen kanssa. Kärsiikö kaularauta?
Mrezzye
22.11.2005 09:42:23 (muokattu 22.11.2005 09:48:02)

Toimii se. No hätä. Kaularautaa joutuu ehkä säätämään, samoin toki kielisatsi kannattaa valita hieman paksumpien joukosta. Myös hienovirettä todennäköisesti joutuu hieman laittamaan kohdilleen. Mitään vahinkoa kitaralle tuosta kuitenkaan ei ole.

EDIT:

Onko mitään ideaa pudottaa floyd-rose tallanen skeba d-vireeseen?

Niin... siitä että onko siinä ideaa, niin jokainen päättäköön itse. Jos nyt haluaa jostain syystä matalampaa soudia, niin ehkä. Riippuu musiikkityylistä. Jos pelkkää metallia väännät, niin mikäpä nottei, mutta kyllä siitä soinnista se klangi vähenee ja siten myös heleys, jos vaikkapa puhtailla haluat välillä soitella. Eb-vire on minusta aika passeli perusvireen lisäksi. Makuasioitahan nämäkin hyvin pitkälti toki ovat, joten varmasti tulee kirjoituksia puolesta ja vastaan.
Ziggy Bubba
23.11.2005 01:59:20

Mikäs siinä kyllähän D-vireeseen on ihan mukava välillä pudottaa, ei vaan noilla floikka-kepeillä... Hommaat astetta paksummat kielet ja väännät vireen kanssa about 5 tuntia (:P) niin se on siinä. Kaularautaa voi kääntää jos tarvetta ilmenee.
www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet!
McNulty
23.11.2005 02:17:19
Minulla on pari "floikallista" skebaa D-vireessä. Kielisettinä on 10-52 missä G-kielenä on punottu .020

Hyvin toimii ja säätöihin meni aikaa sellanen 10-15min (sen jälkeen kun olin saanut uudet kielet skebaan kiinni ja virittäminen alkoi)
BMF
23.11.2005 09:42:32 (muokattu 23.11.2005 09:44:23)
Minulla on pari "floikallista" skebaa toinen B-vireessä. Ja toinen C# vireessä

Hyvin toimii ja säätöihin meni aikaa sellanen 10-15min

Veit sanat suustani, tai ainakin melkein :) Mistä nämä 5 tuntia kommentit tulevat?
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.
wiggy
23.11.2005 10:10:24

kyllä siitä soinnista se klangi vähenee ja siten myös heleys, jos vaikkapa puhtailla haluat välillä soitella.
Klangin saa takaisin paksuntamalla kielet.
I'm living it, you're just hearing it!
DZN
23.11.2005 11:01:49
Kyllä se D onnistuu helposti. Kielet kannattaa tosiaankin laittaa vähän jytkymmiksi. Mulla on 11-56 ja niillä soittaminen tuntuu vielä helpolta, tosin säätövaraa floikassa ei enää oikein riitä sitä paksummille kielille. Monesti alavireissä se tuntuma on niin löysä että pahaa tekee. D on vielä inhimmillinen vire. Sitä alemmas mentäessä muuttuu jo kitaran soundi aika paljon. Mulla kitarat ei toimi alle c#:n. B olisi mukava Carcass ja At the gatesia soitellessa mutta kitara kuullostaa jo niin sekaselta. Kielet niihin vireisiin menee jo niin tajuttomin paksuihin, että baritonikitara on jo ihan kätevä. Caparisonin alavire kitarat olisi myös mielenkiintoisia kokeilla...
McNulty
23.11.2005 11:21:43
Mistä nämä 5 tuntia kommentit tulevat?

Vissiin siitä että se pelottavan monimutkaiselta näyttävä talla tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta säätää. Kieltenvaihto ja säädöt on sellanen 5-15min homma... suurimmat säädöt tekee sitten seuraavan 5-15min aikana. Aika harvoin tarvii enää tuota puoltuntista edes viettää, kun vire, kielisetti yms. on vakiintunut.

Kyllähän siihen säätämiseen saa aikaa kuluun, esim. jos tallaa vetävät jouset ovat löystyneet vuosien kuluessa (huom! niitäkin pitää siis uusia jos talla on kovassa käytössä) ja kun kitaraan heittää paksumman kielisetin, toki se talla ponkaisee itsensä ylös sieltä kolosestaan. Tässä vaiheessa moni aloitteleva floikka-säätäjä jää vielä virittämään skebaa ja koittaa saada tallaa palautumaan paikoilleen. Äkkiä siinä puolikas päivä tuhlaantuu mikäli esim. 9-42 setille säädettyä tallaa med löysät jouset koittaa fiksata kuntoon 11-52 setille tms.

Eli, ei se Floyd nyt niin vaikea ole säätää, kun vaan treenaa pari kertaa ja oppii parin ruuvin löysäämisen ja kiristämisen :)
Mrezzye
23.11.2005 11:28:02

Klangin saa takaisin paksuntamalla kielet.

Ei se nyt ihan suoraan noin toimi... Kyllä se perussoundi muuttuu väkisin, vaikka mitä konsteja käyttää. En sitä sano, etteikö D-vire voi kuulostaa hyvältä, mutta se kuulostaa erilaiselta, kuin "normivire". jopa Eb on selvästi erilainen.
Ilez885
23.11.2005 11:47:54

vaatiihan se ehkä oman totuttelunsa soitella matalassa vireessä. Soundit muuttuu raskaammiksi kuin perus E-vireessä.
Kuitenkin kannattaa tosiaan laittaa paksut kielet, jos meinaat virittää alavireeseen. Mä ainakin yritin laittaa oman 8-sarjaisen floikkani DGCFADhen ja eihän siitä tullut mitään kun kielet oli ihan löysät, eikä kestäneet vireessä ollenkaan :D.
nakedzen
23.11.2005 12:58:35
Eiköhän se onnistu, kun omassa Jacksonissa oli aikoinaan GCGCFAd-vire. :D
Lisäät vaan jousia ja hiukan säädät ruuvarilla niin se on siinä.
"Only dead fish go with the flow" Metallia
Ziggy Bubba
23.11.2005 20:35:42

Mistä nämä 5 tuntia kommentit tulevat?

No, oiskohan tossa ollut "hiukan" karrikointia mukana ja joku hymiöntapainenkin vielä perässä?

Mulle, joka en floikkaa käytä, toi RG:ni talla aiheutti alkuun pientä vitutusta kun tappelin vireen kanssa, ei sen kummempaa. Nyt se onkin blokattuna ja kitara on standardi B-vireessä.
www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet!
Johann Onn
24.11.2005 01:31:27 (muokattu 24.11.2005 01:47:16)
....lisenssifloikka... ...blokattuna... ...kitara... ...vireessä.

Ainakin täällä. Pihinä blokkasin sen parilla pyyhekumin palalla. Tai oikeastaan yhdelle, jonka halkaisin.

Aika helppoa sitä olis käyttää, kuten "kuuluu": laittaa vireeseen, kiristää / löysää niitä jousien "kiristysruuveja". Kääntää kammesta ("ylöspäin") ja nappaa pyyhekumit pois.

Nouseeko, laskeeko ?

Jos näin on on, niin pyyhekumit takas ja taas kiristetään / löysätään, jne., kunnes se on oikeessa asennossa.

Mutt koska en käytä kampea, pysykööt blokattuna.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)