Aihe: Millainen läppäri kannattaa hankkia?
1 2
ZzzZ
07.07.2003 16:03:50

Elikkä tuollainen hieman "laajahko" kysymys olisi esitettävänä. Hintaluokka olisi n1200e. Millaisia äänikorttimahdollisuuksia on olemassa? millaisia koneita itse omistatte?
Yritin kysellä tota asiaa tuolta toiselta palstalta mutta ei vastauksia tullut.
Tarkoituksena olisi äänittää myös sisään ns livesoittimia kuten kitaraa, mutta 4-sisääntuloa riittäisi aivan loistavasti.
Jabbe
07.07.2003 17:04:21
Miksi läppäri? Eikö perinteinen torniboxi kelpaisi?
Joo. Ei. Joo. Ei. Google. Ei. Joo. Ei. Joo. Ei. Google. Ei. Joo. Ei.
Juho L
07.07.2003 17:24:56
Elikkä tuollainen hieman "laajahko" kysymys olisi esitettävänä. Hintaluokka olisi n1200e. Millaisia äänikorttimahdollisuuksia on olemassa? millaisia koneita itse omistatte?
Yritin kysellä tota asiaa tuolta toiselta palstalta mutta ei vastauksia tullut.
Tarkoituksena olisi äänittää myös sisään ns livesoittimia kuten kitaraa, mutta 4-sisääntuloa riittäisi aivan loistavasti.

Voi olla aika nihkeää saada tuohon hommaan sopivaa laptopia 1200 eurolla, kun äänikortitkin kannettaviin maksaa enemmän kuin perinteiset PCI-kortit.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
Juho L
07.07.2003 17:25:13

Laptop on bändikämpällä helpompi hävittää.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
ZzzZ
07.07.2003 17:31:58

No siis mulla on perinteinen torniboxi himassa kyllä ja siihen kytkettynä audiosysteemit jne mutta kun pitäisi saada kannettava sen takia että se on kannetttava eli voi ottaa mukaan kun lähtee pidemmäksi aikaa pois himasta. Periaatteeessa teen aika pitkälti editointia, sämplejä, äänen muokkausta ja sitten lisäksi äänitän ehkäpä kitaraa päälle. Voi olla että periaatteessa tarvitsisin tota läppäriä enemmänkin demotason äänityksiin, kokeiluihin, äänten/metelin tekemiseen. Sitten olisi hyvä jos pystyisi hyödyntämään läppäriä myös keikoilla, että pystyisi ajamaan sieltä ääntä ulos.
huuuh...millähän hinnalla sitä irtoaisi edes siedettävä läppäri sitten siedettävällä äänikortilla?
Juntunen
08.07.2003 13:50:58

No siis mulla on perinteinen torniboxi himassa kyllä ja siihen kytkettynä audiosysteemit jne mutta kun pitäisi saada kannettava sen takia että se on kannetttava eli voi ottaa mukaan kun lähtee pidemmäksi aikaa pois himasta. Periaatteeessa teen aika pitkälti editointia, sämplejä, äänen muokkausta ja sitten lisäksi äänitän ehkäpä kitaraa päälle. Voi olla että periaatteessa tarvitsisin tota läppäriä enemmänkin demotason äänityksiin, kokeiluihin, äänten/metelin tekemiseen. Sitten olisi hyvä jos pystyisi hyödyntämään läppäriä myös keikoilla, että pystyisi ajamaan sieltä ääntä ulos.
huuuh...millähän hinnalla sitä irtoaisi edes siedettävä läppäri sitten siedettävällä äänikortilla?

Hitto minulla on ihan sama homma ollut mietinnässä. Tarvisin läppäriä juuri nauhoituksiin, esim demotukset ja keikat. Jos siihen vain saisi jotenkin ihmeellisesti kiinni sellaisen moniraita (esim. 8in) kortin. Menee vaan pakostakin USB tai FireWire-kikkailuksi, kun ei niihin PCI-kortteja saa mitenkään ja tahtoo olla nuo USB-/FireWire-säädöt on vielä vähän lapsenkengissä jotenkin.
ZzzZ
08.07.2003 14:54:59

Hitto minulla on ihan sama homma ollut mietinnässä. Tarvisin läppäriä juuri nauhoituksiin, esim demotukset ja keikat. Jos siihen vain saisi jotenkin ihmeellisesti kiinni sellaisen moniraita (esim. 8in) kortin. Menee vaan pakostakin USB tai FireWire-kikkailuksi, kun ei niihin PCI-kortteja saa mitenkään ja tahtoo olla nuo USB-/FireWire-säädöt on vielä vähän lapsenkengissä jotenkin.

Jep, eli miten toi firewire homma toimii muuten? eli siinä pitää siis olla ulkopuolinen boxi ilmeisesti? toimiiko se sitten ns äänikorttina vai pitääkö olla vielä erikseen ? puuh. mutta käsittääkseni toi firewire on kuitenkin huomattavasti nopeampi kuin usb2 väylä.
Olen tässä yrittänyt selvittää jos löytyisi jotakin arvosteluja/yms koskien läppärien käyttöä musiikin teossa mutta aika hiljasta on ollut tulosten suhteen. JOs joku tietää jonkun linkin niin ilmoittele ihmeessä.
Juntunen
08.07.2003 15:07:51

Jep, eli miten toi firewire homma toimii muuten? eli siinä pitää siis olla ulkopuolinen boxi ilmeisesti? toimiiko se sitten ns äänikorttina vai pitääkö olla vielä erikseen ? puuh. mutta käsittääkseni toi firewire on kuitenkin huomattavasti nopeampi kuin usb2 väylä.
Olen tässä yrittänyt selvittää jos löytyisi jotakin arvosteluja/yms koskien läppärien käyttöä musiikin teossa mutta aika hiljasta on ollut tulosten suhteen. JOs joku tietää jonkun linkin niin ilmoittele ihmeessä.

Tässäpä M-audion firewire
http://www.m-audio.net/products/m-audio/fw410.php

Ja tässä samaisen valmistajan USB:t
http://www.m-audio.net/products/m-audio/USBaudio.php

Näyttää ihan kelpo leluilta kyllä. Hinnat on vaan aika kovia.
PIM
08.07.2003 15:19:02
Minä kyllä lähtisin ratkomaan hommaa raituripohjalta. Fostexin Vf160 mahtuu hyvin budjettiin ja on näppärämpi ja varmasti luotettavampi kuin mikään läppäri treenisolosuhteissa. Tonnikahdellasadalla saat vielä pöytäkoneeseen adat-väyläisen äänikortin millä saat Fostexin kiinni koneeseen jolloin se toimii PC:n vinkkelistä katsottuna myös 8-kanavaisena analogi-interfeisinä ja raidat siirtyy koneiden välillä helposti. Samaan budjettiin mahtuu vielä n-Track studio jos sulla ei ole softaa ennestään.

Keikkaäänityksiä silmällä pitäen Fostexissa on yksi helevetin hyvä ominaisuus ja se on tietysti toi ADAT väylä, jonka kautta saa 8 lisäinputtia. Nyt kun Behringerin uus ADA8000 mikkietuaste-ADDAmuunnin hässäkkä jossain vaiheessa tulee kauppoihin niin silloin pikkasen reilulla tonnilla saa aikas näppärästi liikuteltavan systeemin jossa ei raidat lopu ihan alkuunsa kesken. Vastaava systeemi läppärin ympärille rakennettuna maksaa luultavasti lähes kolminkertaisesti.
Ostakaa ny jotain, jooko?
Juntunen
08.07.2003 16:42:42

Minä kyllä lähtisin ratkomaan hommaa raituripohjalta. Fostexin Vf160 mahtuu hyvin budjettiin ja on näppärämpi ja varmasti luotettavampi..

Menee nyt vähän aiheesta ulos, mutta minkäslainen vehje on tuo Fostexin Vf80? En varmaankaan tällaisissa "demo-olosuhteissa" tarvitse kuin 8 sisäänmenoa. Niillä saa ihan ok jälkeä jo kun osaa.

Miten tuolla saisi helpoiten raidat siirrettyä koneelle, kun tuossa ei näy olevan ulostuloja kuin stereo ja digipuolellakin on vain S/PDIF I/O eikä ADATtia?
ZzzZ
08.07.2003 19:34:48

Tässäpä M-audion firewire
http://www.m-audio.net/products/m-audio/fw410.php

Ja tässä samaisen valmistajan USB:t
http://www.m-audio.net/products/m-audio/USBaudio.php

Näyttää ihan kelpo leluilta kyllä. Hinnat on vaan aika kovia.

Tiedätkö kuka tota M-audiota suomessa myy? ja onko muita vastaavia tuotteita mihin hintaan olemassa? ilmeisesti pro toolsilla on joku vielä kalliimpi boxisysteemi. Mutte siis jos ostaa ton boxin niin millanen äänikorttihässäkkä kannattaa hommata siihen sitten?
Juntunen
08.07.2003 20:51:32

Tiedätkö kuka tota M-audiota suomessa myy? ja onko muita vastaavia tuotteita mihin hintaan olemassa? ilmeisesti pro toolsilla on joku vielä kalliimpi boxisysteemi. Mutte siis jos ostaa ton boxin niin millanen äänikorttihässäkkä kannattaa hommata siihen sitten?

M-audiota on myynnissä ainakin Luthmanilla (http://www.intoluthman.fi). Ainakaan noihin ei käsittääkseni tarvi mitään muita äänikortteja. Nuo OVAT äänikortteja. :)
PIM
08.07.2003 21:32:35
Menee nyt vähän aiheesta ulos, mutta minkäslainen vehje on tuo Fostexin Vf80? En varmaankaan tällaisissa "demo-olosuhteissa" tarvitse kuin 8 sisäänmenoa. Niillä saa ihan ok jälkeä jo kun osaa.

Tässä ei kai ole kuin pari äänittävää kanavaa ja muutenkin aika onneton vehje jos vertaa Vf160:een.

Miten tuolla saisi helpoiten raidat siirrettyä koneelle, kun tuossa ei näy olevan ulostuloja kuin stereo ja digipuolellakin on vain S/PDIF I/O eikä ADATtia?

ADAT on yks niistä ominaisuuksista minkä takia VF160 ylivoimainen verrattuna VF80:een.
Peten KesäAle, klikkaa nimimerkkiä.
Juntunen
08.07.2003 21:40:54 (muokattu 08.07.2003 21:41:18)

Tässä ei kai ole kuin pari äänittävää kanavaa ja muutenkin aika onneton vehje jos vertaa Vf160:een.

http://www.fostex.co.jp/int/pages/products/dmer/vf80.htm

"8 recording tracks plus 16 additional ghost tracks for multiple takes. 24 recording tracks in total"

Eli on siinä 8 kanavaa.

ADAT on yks niistä ominaisuuksista minkä takia VF160 ylivoimainen verrattuna VF80:een.

En tiedä miksi ihmeessä vähän kartan tuota sanaa ADAT. Jotenkin kaikki siihen liittyvä tuntuu niin kalliilta ja ammattimaiselta. :) Minä kun en tarvitsisi kuin simppelin vehkeen mihin saan nauhoitettua minimissään se 8 raitaa sisään ja siitä koneelle miksattavaksi.

Tosin eihän sitä ikinä tiedä mitä tulee vielä tarvitsemaan jahka tässä harrastuneisuus muuttuu vakavammaksi vuosien myötä. Sikäli tuollainen laajennettava ominaisuus kun ADAT voisi olla ihan kätevä esim. äänikortissa.
PIM
08.07.2003 23:13:55
http://www.fostex.co.jp/int/pages/products/dmer/vf80.htm

"8 recording tracks plus 16 additional ghost tracks for multiple takes. 24 recording tracks in total"

Eli on siinä 8 kanavaa.

Kyseessä on playback raidat, eli kuinka monta raitaa voi miksata kuunneltavaksi, mutta minä puhuin yhtäaikaa äänitetävien kanavien määrästä, joka tuossa on kaksi. Digitaalivehkeistä puhuttaessa raita ja kanava on kaksi täysin eri asiaa, mitä eroa markkinamiehet eivät juurikaan välitä korostaa vaan markkinoivat laitteitaan väärillä mielikuvilla.

En tiedä miksi ihmeessä vähän kartan tuota sanaa ADAT. Jotenkin kaikki siihen liittyvä tuntuu niin kalliilta ja ammattimaiselta. :) Minä kun en tarvitsisi kuin simppelin vehkeen mihin saan nauhoitettua minimissään se 8 raitaa sisään ja siitä koneelle miksattavaksi.

Älä nyt sekoita sitä vanhoihin ja kalliisiin ADAT raitureihin vaan kyseessä on sieltä peräisin oleva optisessa kaapelissa kulkeva tiedonsiirto protokolla, joka siirtää 8 kanavaa yhtä aikaa yhtä kaapelia pitkin.

Mutta jos haluat äänittää 8 raitaa kerrallaan niin tarvitset siihen 8 raitaa kerrallaan äänittävän laitteen eli Vf160 tai jonkun muun vastaavan. Näiden kanssa kannattaa olla tarkkana ettei mene kiireessä vipuun.

Tosin eihän sitä ikinä tiedä mitä tulee vielä tarvitsemaan jahka tässä harrastuneisuus muuttuu vakavammaksi vuosien myötä. Sikäli tuollainen laajennettava ominaisuus kun ADAT voisi olla ihan kätevä esim. äänikortissa.

Ja raiturissa myös jos sen haluaa kytkeä siihen äänikorttiin. Yks asia mitä mä olen aina yrittänyt korostaa on että kattokaa nyt vuosi pari eteenpäin ja yrittäkää valita sellainen systeemi, mistä on jotain iloa vielä silloinkin. Vähän kuin jos ostais pikkulapselle kenkiä ja valitsisi aina sen kokoiset kuin lapsen jalka on ostopäivänä. Taas ollaan ostamassa uutta kuukauden parin päästä kun ominaisuudet loppuu kesken.
Peten KesäAle, klikkaa nimimerkkiä.
ZzzZ
09.07.2003 14:43:00

M-audiota on myynnissä ainakin Luthmanilla (http://www.intoluthman.fi). Ainakaan noihin ei käsittääkseni tarvi mitään muita äänikortteja. Nuo OVAT äänikortteja. :)

jeps jeps...tota onko tietoa mistään muusta, kentien hinnaltaa hieman halvemmasta vastaavasta laitteesta?
Juntunen
09.07.2003 22:21:21

jeps jeps...tota onko tietoa mistään muusta, kentien hinnaltaa hieman halvemmasta vastaavasta laitteesta?

Eipä kyllä tule mieleen. En ole itsekään etsinyt tuon enempää kun ei ole vielä tuo mobiili äänityshomma tärkeyslistan yläpäässä.
ZzzZ
10.07.2003 12:06:47

Eipä kyllä tule mieleen. En ole itsekään etsinyt tuon enempää kun ei ole vielä tuo mobiili äänityshomma tärkeyslistan yläpäässä.

hmm, joo, ois kyllä hyvä saada tietää muutenkin noista vaihtoehdoista ja omista käyttökokemuksista muutenkin, mitä kannattaa ottaa huomioon jne. löysin tossa rytmi lehden läppäriartikkelin mutta sekin oli muistaakseni vuoden tai kaksi vanha.
Juntunen
10.07.2003 16:35:49

On muuten melko käsittämätöntä että kukaan valmistaja ei ole vielä saanut aikaiseksi halpaa 8 kanavaista mikkietuaste/adda-muunninboxia firewire tai usb2 väylällä.

Samaa olen miettinyt. On se kumma juttu vaan.

Tässäpä aiheellinen palaute vaikka M-audiolle. Sellainen pelkkä palikka vain.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)