Aihe: Musiikilla tienaaminen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
kivi
02.11.2005 21:13:13
Kysymys kuuluukin: onko Turunen ahne vai Holopainen mahdollisesti saita työnantajana? Vai oliko orkesteri ehkä keikkatauolla vuonna 2004?

Kuten Sliv aivan oikein huomautti, Tarja Turunen ei maksa veroa Suomeen eikä hänellä siis ole täällä veronalaista tuloakaan. Argentiinan vastaavalla listalla, jos sellainen on, laulajattaremme saattaa hyvinkin komeilla, ellei hänen verotuksensa sitten mene vaikka Andorraan tai Cayman-saarille.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
varakeef
02.11.2005 21:24:48
Kuten Sliv aivan oikein huomautti, Tarja Turunen ei maksa veroa Suomeen eikä hänellä siis ole täällä veronalaista tuloakaan. Argentiinan vastaavalla listalla, jos sellainen on, laulajattaremme saattaa hyvinkin komeilla, ellei hänen verotuksensa sitten mene vaikka Andorraan tai Cayman-saarille.

Niin, Turusen kotimaa lienee Suomi, kun hän täällä asuu ja ainakin jossain määrin on suomalaisen verojärjestelmän piirissä, (kun tuokin määrä on verottajan haaviin jäänyt).

Räikkönen ei tainnut maksaa tänne pennin kunaa veroja...
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kivi
02.11.2005 21:51:34
Niin, Turusen kotimaa lienee Suomi, kun hän täällä asuu ja ainakin jossain määrin on suomalaisen verojärjestelmän piirissä, (kun tuokin määrä on verottajan haaviin jäänyt).

Räikkönen ei tainnut maksaa tänne pennin kunaa veroja...

Jos Turusen veroprosentti Suomeen on nolla, kuten olen käsittänyt, hän ei varmastikaan ole Suomen verotuksen piirissä. Sitä en tiedä, onko avioliitto tuonut mukanaan esim kaksoiskansalaisuuden, vai onko Turunen edelleen Suomen kansalainen, mutta tänne hän ei missään tapauksessa näyttäisi maksavan veroja, kuten ei tarvitsekaan, jos Kuusankosken rivari ei ole pääasiallinen asunto ja poissaolopäivät täyttyvät, kuten varmasti täyttyvät.

Tuo 5000 euroa voi olla jokin sellainen tulo, josta on ollut helpompi maksaa 60% arviovero kuin hoitaa asia "oikein".
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
TTK
22.11.2005 14:37:49
Sori, löysin tuosta alempaa aiheeseen liittyviä vastauksia; kuten tilitoimiston puoleen kääntymisen, toiminimen perustamisen tai ohjelmatoimiston.

Täytyy vain todeta, että lujassa on hilut...
Blues_lad
23.12.2005 21:15:15
Mun ohjeeni on että teet biisejä ja ilmotat ne teostoon sitten tet niistä 2-3 parhaasta demon ja liität paperille sanat ja sit vaan lähettelet niitä ympäriinsä muusikoille ja kustantajille. Jos biisis on tarpeeksi hyviä niin eiköhän joku sillanpää niitä laula.
-Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L-
Jabe
14.01.2006 14:44:37

Jos oma bändimme tekisi, sanotaan, 500e palkalla satunnaisen baarikeikan lähiseudulla, siitä jäisi 100e per/olento käteen.

Miten ihmeessä siitä niin paljon jäisi?
fidZi
25.01.2006 21:57:11
Täällä on paljon juttua ollut muusikkona tienaamisesta.

Mutta: entäs jos opiskelisikin muusikoksi, vaikka Pop&Jazz-konservatoriosta, joka kuitenkin on ammattikorkeakoulu, niin miten sillä elää oikeasti? Tässä vuoden päästä ylioppilaaksi kirjoittavana olen alkanut nyt miettiä musiikkialaa tosissani. Muusikoksi opiskelee monia, ja monet heistä eivät todellakaan elä muusikkona: kysyntää ei vain ole tarpeeksi. Tietenkin kyseessä on osittain yrittäjän homma, mutta löytyykö musiikkikoulutuksella mitä musiikkiin liittyviä ammatteja, ja elääkö niillä oikeasti?

Mieleeni on ainakin tullut itse muusikon lisäksi musiikkitoimittaja, musiikinopettaja, tuottaja, musiikkiteknikko ja musiikkikaupan myyjä. Mitä muita musiikkialan koulutuksella mahdollisia ammatteja on? Olisi hyvä tietää, minkälaisille työmarkkinoille on astumassa. Ei olisi varmastikaan kivaa ajatella keski-ikäisenä Siwan kassana, että olisi ehkä sittenkin pitänyt nuorena opiskella alaa, jolta löytyy työtä. Pitäisikö siis musiikki pitää vain harrastusasteella, vai onko musiikkibisnekseen sukeltaminen mahdolliseksi leipätyökseen sen arvoista?
Et ce temps, où est-il allé?
ankkiz
27.07.2006 13:51:20

Minä nyt en paljoa mitään mistään tiedä enkä aijo musiikilla tienata, mutta aikalailla paljon kaikissa asioissa (esim musiikkitapahtumienjärjestämisessä) auttaa mainostaminen. Eli ei kun vain sponsoreita hakemaan ja sitten laittelemaan tarroja soittimiin, kotisivuille bannereita, tarroja keikkapakuun/bussiin (jos siis omistatte sen :D) ja mainostusta välispiikeissä yms jännää.

Niin ja sitten jos se paikka maksaa ruuatkin missä keikkaa vedätte niin silloinhan jo elätätte itseänne kun syötte kunnolla masun täyteen (paitsi jos teillä on normaalisti ollut tapana syödä 5x lämminruoka päivässä, ja ähkyyn asti)

Ei nuo nyt niin kauheasti auta, mutta kun on monia tollaisia "ei kauheasti auttavia" niin niistä syntyykin paljon :)
Mikko/DE
04.10.2006 09:00:53

Minä nyt en paljoa mitään mistään tiedä enkä aijo musiikilla tienata, mutta aikalailla paljon kaikissa asioissa (esim musiikkitapahtumienjärjestämisessä) auttaa mainostaminen. Eli ei kun vain sponsoreita hakemaan ja sitten laittelemaan tarroja soittimiin, kotisivuille bannereita, tarroja keikkapakuun/bussiin (jos siis omistatte sen :D) ja mainostusta välispiikeissä yms jännää.

Niin ja sitten jos se paikka maksaa ruuatkin missä keikkaa vedätte niin silloinhan jo elätätte itseänne kun syötte kunnolla masun täyteen (paitsi jos teillä on normaalisti ollut tapana syödä 5x lämminruoka päivässä, ja ähkyyn asti)

Ei nuo nyt niin kauheasti auta, mutta kun on monia tollaisia "ei kauheasti auttavia" niin niistä syntyykin paljon :)

Ekaan vinkkiin en sano, mitään, muutakuin että ite en sponsoreita juurikaan haluaisi.

Mutta juu, ei siinä paljoa rahaa kulu jos on rundilla yli puolet vuodesta ja keikkapaikat tarjoaa ruuat ja hotelli aamupalan. Mulla on yleensä rundilla viikkobudjetti 50e. Usein siitäkin jää yli, vaikka se on tietysti sitten käytettävä johonkin tarpeettomaan.

Suurin ongelma maailmalla on, että bändit ovat tyhmiä ja laiskoja. Suomessakin näkee bändejä jotka matkustavat vaikka Helsingistä Turkuun 12-paikkaisella nightlinerilla, vaikka junalla(kamat ja tekniikka pakulla) pääsis yhtä hyvin. Kyse on vaan siitä mihin bändi haluaa rahansa käyttää. Tiestysti ymmärrän jos bändin uran kohokohta on tienata sellaisia summia, että voi maksaa bussirundin suomessa, niin pitäähän se tehdä. Itse en ole vielä kertaakaan tehnyt keikkaa C-kortti sprinteriä isommalla autolla ja jokunen keikka on tullut tehtyä...
Ibanez_Sam
07.09.2007 18:18:16 (muokattu 07.09.2007 18:21:29)
http://tomhess.net.29.m6.net/MusicCareer.aspx

Tuo on varmaankin maailman pätevin paikka opiskella pro muusikon elämää. Jos enkku sujuu sujuvasti, olet liikkeellä oikealla asenteella ja on hieman rahaa investoida niin sinne sekaan vaan!
Simo78
21.11.2007 14:01:09
Suurin ongelma maailmalla on, että bändit ovat tyhmiä ja laiskoja. Suomessakin näkee bändejä jotka matkustavat vaikka Helsingistä Turkuun 12-paikkaisella nightlinerilla, vaikka junalla(kamat ja tekniikka pakulla) pääsis yhtä hyvin. Kyse on vaan siitä mihin bändi haluaa rahansa käyttää. Tiestysti ymmärrän jos bändin uran kohokohta on tienata sellaisia summia, että voi maksaa bussirundin suomessa, niin pitäähän se tehdä. Itse en ole vielä kertaakaan tehnyt keikkaa C-kortti sprinteriä isommalla autolla ja jokunen keikka on tullut tehtyä...

Joo kyllä näyttää isommatkin keikkaliksat uppoutuvan kustannuksiin, jos niin haluaa. Yksi kaveri bändi aikoinaan vaihtoi levy-yhtiön vuokraaman keikkabussin, meikän faijan pakuun, että jäis keikoista jotain käteenkin. En mainitse bändiä, mutta olivat kuitenkin "nimekkäämpi" orkesteri.

Offtopiccina: Onnea DE:lle Eurooppaan ja maailmalle, ootte saanut ansaitsemaanne huomiota!! Mä en ole kauhean perillä teidän suunnitelmista, mutta milloin seuraava levyä uskaltaa odottaa?
AngusYoung
19.12.2007 15:17:30
Kuinka paljon itse bändi saa yleisestikin myydyistä levystä? Eli ottaako levy-yhtiö paljonkin rahaa noista? En oo paljon näihin juttuihin vielä perehtynyt, joten en vielä tiedä mitään.
Booligan
25.01.2008 11:58:34

Aika vaikeaa on musiikilla elättää itsensä kokonaan. Lisätienistiä ehkä. Suomi vaan tuppaa olemaan sellainen maa, että "don't quit your day-job.."

Tähänkin syy on yksinkertasempi ku monet luulee: vähän ihmisiä. Populaatio on todella pieni (tänne mahtuis helposti 2-3 kertaa enemmän ihmisiä)--> markkina-alue on pieni--> ostajia ei paljoa. oikeestaan tolla selittyy kokonaan se miksi täällä liikkuu taideammattilaisten piireissä ym. niin vähän rahaa.
nuotteja säästämättä
black-dog
06.03.2008 17:01:20
pakko myöntää... ois se mahtavaa jos soittamalla vois elantonsa tienata, ja vielä semmosella musiikilla josta tykkää. Vaikea ala se on ja vaikea päästä tuohon tavotteeseen.
Watch my back sano kyttyräselkä
Hi-Fly
13.03.2008 11:35:49

Toimin tuottajana / biisin tekijänä, ja tällä hetkellä teen niitä biisejä lähinnä Yhdysvaltoihin ja satunnaisiin Euroopan maihin. Lähinnä kiinnostaisi paljonko Suomessa tekijät saavat per biisi?
arto123
28.10.2008 15:07:27 (muokattu 28.10.2008 15:08:29)
Tarviiko humppabändissä osata nuotteja? Ei kai komppikitaristin ainakaan tartte.

Aika hyvä olet jos onnistut elättämään itsesi soittamalla ja välttymään vahingossakaan nuottien oppimiselta.

Itellä pyöriny viimeaikoina paljonkin mielessä tää musalla eläminen, voisko parempaa kohtaloa toivoa? Mua on ruvennu nii ärsyttää sällit jotka sanoo nii kiven kovaa ja melkee jopa hyökkäävästi ett"ei musalla elä!" Luuleeko ihmiset et se menee jakeluun sillä? Perkele, jos joku on 11 vuotiaasta halunnu elättää itsensä musalla ja tehny toit sen etee, uskonu et se on mahollista ni miten sen pään käännät? Musta tuntuu et joitan tyyppejä rupee vaa tollasten sällien jutut inspiroimaa enemmän musalla elämisee, vaikke se oliski totta.

Mutta sitä en ymmärrä kun porukka sanoo et musa elättää vain kourallisen ihmisiä suomessa. Siitä kourallisesta mulle tulee mieleen him, bodom, negative, rasmus jnejnejne. Vain mun omat suosikit. Jotenkin mulla on sellainen kutina et musta tuntuu et Yö ja eppu normaali ja aplanta ja niin vitun edelleen elättää ittensä musiikilla. Mut pointti onki siinä et jos noi on miljönäärejä nii missä ne normaalibudjetilla elävät muusikot on, vai onko niitä olemassa? Jos nekin sisälletään siihen kouralliseen niin mahtaa olla helvetillinen koura.

Eihän se voi mennä niin, että alexi laiho on miljönääri ja siitä seuraava muusikko; minä, syön yhden ruisleivän päivässä ja asun ulkosalla? eikö keskimenestyneet muusikot sitten elä musiikilla, vaikka heistä asteen paremmat eläisivätkin herroiksi?

Jotenkin olen taipuvainen uskomaan, että jos sillä haluaa elää enemmän kuin ne 200 muuta nuorta jotka haaveilevat elviksen kenkien täyttämisestä, sillä myös elää.

Tosin mua on ruvennut huolestuttaa ku on kuullu näitä juttuja tekijänoikeuksista sun muusta mut en oo ottanu viel selvää, onko nyt tullu jokin uus laki ainakin jenkeissä, ettei muusikot elä senkään vertaa mitä nykyään? Luin juttua, en muista mistä.
I know, it's only rock'n'roll but I like it!
Chevelle
23.11.2008 01:06:54 (muokattu 11.01.2009 16:58:49)
Olen miettinyt, että onko suhteet tosiaan niin suuressa asemassa musiikkibisneksessä. Siis ainahan niistä puhutaan, mutta miten se homma tosiasiassa toimii?

Jos bändillä olisi ilmainen pääsy studioon ja valmista musiikkia niin onko tällöin helpompi saada levytyssopimus ns. "masterdiilillä"? (saattaa olla aivan hatusta vedetty termi) Siis, onko levyn tekeminen Suomessa niin kallista, että levy-yhtiö hyötyisi siitä, että levy tulisi valmiina pakettina? Entäpä palkkiot tällöin?

Entäpä jos bändillä olisi vielä keikkavarusteitakin lisäksi? Toimiiko se siis niin, että bändi aina hommaa omat keikkakamansa, vai tulevatko ne levy-yhtiöltä? Tarkoittaen siis esim. monitoreja sekä valoja. Keneltä miksaajat ja muut yleensä tulevat?

Kuten kirjoituksesta saattaa huomata, ei minulla ole kovin paljon omakohtaisia kokemuksia kyseisestä bisneksestä, joten olisi ihan kiva tietää näistä asioista :)
kivi
29.11.2008 12:34:24 (muokattu 29.11.2008 12:37:46)
Olen miettinyt, että onko suhteet tosiaan niin suuressa asemassa musiikkibisneksessä. Siis ainahan niistä puhutaan, mutta miten se homma tosiasiassa toimii?

Jos bändillä olisi ilmainen pääsy studioon ja valmista musiikkia niin onko tällöin helpompi saada levytyssopimus ns. "masterdiilillä"? (saattaa olla aivan hatusta vedetty termi) Siis, onko levyn tekeminen Suomessa niin kallista, että levy-yhtiö hyötyisi siitä, että levy tulisi valmiina pakettina? Entäpä palkkiot tällöin?

Entäpä jos bändillä olisi vielä keikkavarusteitakin lisäksi? Toimiiko se siis niin, että bändi aina hommaa omat keikkakamansa, vai tulevatko ne levy-yhtiöltä? Tarkoittaen siis esim. monitoreja sekä valoja. Keneltä miksaajat ja muut yleensä tulevat?

Kuten kirjoituksesta saattaa huomata, ei minulla ole kovin paljon omakohtaisia kokemuksia kyseisestä bisneksestä, joten olisi ihan kiva tietää näistä asioista :)

Kirjoitettuani kymmenisen riviä vastausta tajusin, että molemmille tulee parempi mieli, jos haet kirjastosta tai tilaat kustantajalta www.riffi.com kirjoittamani kirjan Rokkibändin ABC. Siinä vastataan kaikkiin näihin kysymyksiin. Hintakin on vain 17,50.
En mielelläni mainosta (joo, enpä) mutta ei taida olla toista teosta joka vastaisi noihin kysymyksiin paremmin. Kilpailevat teokset kutenj Artist ABC, Sinä olet tähti, Ruma Bändinpoikanen ja muut jotenkin aina kiertävät tällaiset vaikeat kysymykset.
:-)
(Handsome Dick Manitoba)
Razorous
21.12.2008 00:02:29
HALOO! Tuo "nehän saa 10000 keikasta" -ajattelutapahan on ihan sama kun kelaisi, että mäkkärin kassalla työskentelevä teini saa ottaa sen kassan siitä mukaansa kun lähtee kotio.

Hän puhuu hei tik takista joka on Suomen menestyneimpiä suomalaista musaa soittavia bändejä. Katoin kerran jonkun festaritelevisioinnin ohessa haastattelua joltain keikkapaikanpitäjältä joka kertoi että Suomessa suurelle bändille voidaan maksaa jopa 10 000e yhdeltä kekalta. Tuo on tietysti vain niissä suuremmissa tilaisuuksissa, että en tiedä miten tavastioilla sun muilla maksetaan:P
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)