Aihe: Uusi talla vai vanhan hionta ?
1
Zeni
21.11.2005 22:11:15 (muokattu 21.11.2005 22:12:45)
Epiphonesta meni taas pari kieltä poikki. Olivat n.2kk vanhat eli vikaa on ilmeisesti tallassa tai jossain muualla. Edelliset kesti puoli vuotta. Onneksi oli varakielet niin sai paikalleen lennosta. Olen ottanut tavaksi aina niillä vanhoilla kielillä hioa tuota tallapalojen uraa vaihdon yhteydessä. Ilmeisesti ei ole auttanut silti, pitäiskö tuota yrittää hioa viilalla vai suoraan vaihtaa uusi talla tilalle ? Ei huvittaisi vaihdella kieliä noin usein.
Les Fender
21.11.2005 22:30:48
Ilman muuta hioa kannattaa, ei kylläkään viilalla. Tarkoitushan on tallapalan kulmia pyöristää, ei muokata muuten. Karkeudeltaan tonnista hiomapaperia ostat ja taitat siittä sellaisen kulman joka mahtuu tallapalan uraan ja ei kun hiomaan.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Volle
21.11.2005 22:34:37 (muokattu 21.11.2005 22:35:39)
Mä olen todennut, ettei "kielillä hionta" hirmuisesti auta. Oman tune-o-maticini tallapalat hioin n. 200:lla hiomapaperilla. Nyt on pyöreät kolot, mutta en kyllä vielä viikon perusteella osaa sanoa paraneeko kielten kestävyys. Ainakin ovat toistaiseksi kestäneet. :)

edit: hidas. Ja muutenkin olen vissiin vähän karkea, kun toiset suosittelevat 1000:sta paperia. :)
Nam.
Zeni
21.11.2005 22:51:35
Koitetaan hiontaa ensin. Ei nyt oikein huvittaisi uutta tallaa tilata, mutta toisaalta yksi kielisetti vielä niin samat rahat on hävitty. ajattelin vaan kun täällä on ollut aiemmin puhetta tuosta tallan heikkolaatuisuudesta.

Mahtaako 11-kielisetti mennä paikalleen ihan ongelmitta, ilman että tarvitsee koskea kaularautaan ? Tähän asti olen soitellut 9 ja 10 setillä, mutta himottaisi tuollainen minkä voisi jo laittaa D-vireeseen.
Ekku01
22.11.2005 02:00:25 (muokattu 22.11.2005 02:02:40)
Koitetaan hiontaa ensin. Ei nyt oikein huvittaisi uutta tallaa tilata, mutta toisaalta yksi kielisetti vielä niin samat rahat on hävitty. ajattelin vaan kun täällä on ollut aiemmin puhetta tuosta tallan heikkolaatuisuudesta.

Graph Techin tallapaloilla ainakin loppuu kielten katkeilu tallan osalta. Gotohin tallaa voi myös kokeilla (maksaa noin 30€). Tai ensin hommaat tuon uuden tallan ja sitten jos vielä tuntuu että kieliä menee niin Graph Techin paloja hommaamaan.
(Itselläni ei Gotohin TOM:it ole kieliä katkoneet).

Mahtaako 11-kielisetti mennä paikalleen ihan ongelmitta, ilman että tarvitsee koskea kaularautaan ? Tähän asti olen soitellut 9 ja 10 setillä, mutta himottaisi tuollainen minkä voisi jo laittaa D-vireeseen.

Jos ei muuta niin satulaurat varmaan ainakin joutuu viilamaan 11-setille.
Bad Company...till the day I die..."
Les Fender
22.11.2005 02:47:39
Miettisin noita vaihtoehtoja pikkaisen, ennen kuin rupeaisin osia vaihtamaan.
Jep jep, hiomaan vaan. kyllä katkeilun pitäis loppua jos se tuosta johtuu. Niin ja niitä kieliä kannattaa tilata vaikka porukalla jostain niin saa 3-4€ setti. Jos vähänkin enämpi soittelee niin kaks kuukautta ei kyllä kuulosta liian lyhyeltä vaihtoajalta.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
rosberg
22.11.2005 08:27:22
jos vähänkin enemmän soittelee, niin kerran kuussa kannattaisi vaihtaa. vähän niin kuin frederik - 8 kertaa päivässä.
myy minulle iban sound tank -sarjan tubescreamer.
VMM
22.11.2005 08:28:44
Moi!

Mulla oli sama ongelma, kyseessä siis sama kitara. Päätin vaihtaa tallapalat string savereihin, mutta kun tätä yritettiin, oli tallapalojen säädöt niin jumissa ettei hommasta tullut mitään. On kyllä todella lohdutonta laatua epiphonen vakiotalla, ja vaikka hiominen auttaisi niin sitä saa tehdä usein: talla on tosi pehmeää tavaraa. Vaihdoin sitten tilalle kolmenkympin gotohin, parannus on merkittävä. Myös intonaatiosäädöt toimii nyt!

/vm
drlecter
22.11.2005 10:12:16 (muokattu 22.11.2005 10:13:27)

Tilasin schecteriin schallerin roller tallan. Mulla kestää setti 2 viikkoa soittoa. nykyisellä gotohin tallalla.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=31&t=79549&o=0&co=30
Ihminen on viisas mies. NOME Kisaranta ROK-ROK!!!
Zeni
22.11.2005 15:22:34
Onhan tuo meno paikoitellen melko rääkkäystä. Tosin soitan yleensä 2-3päivää viikossa ja silloin sellaiset 4-8tuntia. Epiphonen omat kielet kesti 6kk, vaihdoin dr:t tilalle kun vitonen mäni poikki. Pari kuukautta ja vitonen poikki. Nyt vitonen ja nelonen poikki.

Kai se täytyy alkaa hiomaan, ens kuussa sitten joko Gibsoni tai uusi talla (vähän vaihtelee ;)

Kaularautaan ei tarvitse mennä koskemaan vaikka laittaisikin 11-setin ?

Tollanen rullatalla voisi olla ilmeisesti melko kätevä ? Ei tarvitsisi löysäillä kieliä intonaation säätöön jne. Millaiset on kokemukset noista ?
pekurides
22.11.2005 22:17:54

Eip taida paljon saundit kiinnostaa jos vetelee 6kk samoilla epin ensiasennuskielillä:)
mulla kanssa kerran kuussa menee vaihtoon ja ihan saundien ja vireen takia... ettei vaa ny ois vika siellä plektran ja olkapään välissä... no teoria tämäkin vaan:)
Tsemppiä!
Zeni
22.11.2005 22:29:05 (muokattu 22.11.2005 22:37:58)
Eip taida paljon saundit kiinnostaa jos vetelee 6kk samoilla epin ensiasennuskielillä:)
mulla kanssa kerran kuussa menee vaihtoon ja ihan saundien ja vireen takia... ettei vaa ny ois vika siellä plektran ja olkapään välissä... no teoria tämäkin vaan:)
Tsemppiä!

Mä en ole niin tarkka noiden kanssa, päasia että säröt paukkuu ja on kivaa. Vire oli ihan jees eikä saundeissakaan vikaa, ainut haitta että ne rämisi uudesta lähtien. Olishan ne voinut vaihtaa muttei jaksanut. Oli ne tosiaan melko mielenkiintoisen näköiset kyllä tuon puolen vuoden jälkeen.

Jos aina säätäis niin ei tässä ehtis muuta tekekään.

Jos joku jaksaa vielä vastata tuohon kaularauta-kysymykseen niin olen kiitollinen.
pekurides
22.11.2005 22:46:55

Räminät johtuu yleensä siitä ku säädöt persiillään, eli kielet liian matalalla ja/tai sit kaula "liian suorassa" , voi johtua jos soitat liian matalalla vireellä, vaikuttaaa enemmän kuin kielten paksuus ja tässä tapauksessa paksumpi setti vois auttaa asiaa ja ehkä ei tarvis säätää rautaa... huh ..
ite käytän epissä 12,13 settejä ja ne toimii kyl paremmin raskaan mahonkibodyn kanssa ku alkaa runkokin resonoimaan eikä pelkkä mikki vaan soi.
(juu tiedän kyllä että korea epit mitäsattuu puuta mut mulla on tsekkimalli mahongilla)

Ja kolmanneksi, nauhat voi olla kanssa erikorkuisia/ kuluneita jos rämisee vain tietyistä paikoista.
KAIVA ESIIN KITARAN SÄÄTÖOHJEET näiltä sivuilta ni rupeaa peitto heilumaan:)
Zeni
22.11.2005 23:03:23
Räminät johtuu yleensä siitä ku säädöt persiillään, eli kielet liian matalalla ja/tai sit kaula "liian suorassa" , voi johtua jos soitat liian matalalla vireellä, vaikuttaaa enemmän kuin kielten paksuus ja tässä tapauksessa paksumpi setti vois auttaa asiaa ja ehkä ei tarvis säätää rautaa... huh ..
ite käytän epissä 12,13 settejä ja ne toimii kyl paremmin raskaan mahonkibodyn kanssa ku alkaa runkokin resonoimaan eikä pelkkä mikki vaan soi.
(juu tiedän kyllä että korea epit mitäsattuu puuta mut mulla on tsekkimalli mahongilla)

Oon tsekannut nuo kielten säätöohjeet ja perusteet alkaa olla jo ihan hallinnassa. Noi epin vakiot oli vaan sellaiset rämisevät. Vakiovireelle olen soittanut, nyt ajattelin kokeilla dropattua. Tarviis varmaan ostaa toinen kitara että voisi samalla pitää toisen vakio vireessä.

Kaularautaa en kyllä uskalla säätää että sitten menee ammattilaiselle, kaikki muu kyllä onnistuu jo.
Ekku01
22.11.2005 23:03:29
Jos joku jaksaa vielä vastata tuohon kaularauta-kysymykseen niin olen kiitollinen.

No sen oikeastaan näkee vasta sitten kun kielet on vaihdettu. Jos kaula tuntuu menevän liian koveraksi, nostaen kielten korkeutta ylä-rekisterissä ja haluat että tatsi on tismalleen sama kuin nytkin, niin saattaa tuota joutua vähän säätämään.

Toisaalta paksut kielet tarvitsevat hivenen enemmän tilaa joten myös isompi relief voi olla hyväkin juttu. Kokeilemalla se selviää. Jos tuntuu että ei skulaa 11-setillä niin sitten kympit takas taikka uudet säädöt.
Zeni
22.11.2005 23:06:34
No sen oikeastaan näkee vasta sitten kun kielet on vaihdettu. Jos kaula tuntuu menevän liian koveraksi, nostaen kielten korkeutta ylä-rekisterissä ja haluat että tatsi on tismalleen sama kuin nytkin, niin saattaa tuota joutua vähän säätämään.

Toisaalta paksut kielet tarvitsevat hivenen enemmän tilaa joten myös isompi relief voi olla hyväkin juttu. Kokeilemalla se selviää. Jos tuntuu että ei skulaa 11-setillä niin sitten kympit takas taikka uudet säädöt.

Okei, mutta tuo kaula ei tuosta kuitenkaan jää banaaniksi jos hetkellisesti kokeilee ? Ihmevenkuloita nämä. Mahtaako muuten mikään setti olla hyvä soittaa sekä d-vireessä että normaalivireellä ? Molemmilla tulee vedettyä, d:llä lähinnä kun pojat haluaa soittaa kotiteollisuutta.
Ekku01
22.11.2005 23:13:43 (muokattu 22.11.2005 23:16:27)
Okei, mutta tuo kaula ei tuosta kuitenkaan jää banaaniksi jos hetkellisesti kokeilee ? Ihmevenkuloita nämä. Mahtaako muuten mikään setti olla hyvä soittaa sekä d-vireessä että normaalivireellä ? Molemmilla tulee vedettyä, d:llä lähinnä kun pojat haluaa soittaa kotiteollisuutta.

Ei se banaaniksi jää eikä edes mene. Jos nyt olet 9-setilläkin noilla säädöillä soittanut E-vireessä, niin se on kohtalaisen lähellä 11-setin D-virettä, siis se kielten vetovoima joka kohdistuu kaulaan.

(Vaikka laittaisit sähkökitaraan 13-setin E-vireeseen niin ei se kaulaa pysyvästi väännä banaaniksi, vain siksi ajaksi kun ne kielet sitä vetävät. Klassisissa kitaroissa voi tulla herkästi pysyviä vaurioita, niissä kun ei kaularautaa ole).

Normaali- ja D-vireeseen tuo 11-setti on varmaan aika passeli. 10½:stahan voi myös kokeilla jos tuntuu että E-vireessä on liian raskas tahkota yhdellätoista.
pekurides
22.11.2005 23:43:28

juu, rohkeesti vaan pikkasen kerralla ja käyt vaikka jossain puljussa vakoilemassa miltä sen oikein säädetyn kaulan pitäisi näyttää hehheh!

ps. iteki tulee aina välillä ihan huvikseen ruuvattua ku ei osaa päättää missä on mukamas paras sillä viikolla:)
Zeni
23.11.2005 15:52:25
juu, rohkeesti vaan pikkasen kerralla ja käyt vaikka jossain puljussa vakoilemassa miltä sen oikein säädetyn kaulan pitäisi näyttää hehheh!

ps. iteki tulee aina välillä ihan huvikseen ruuvattua ku ei osaa päättää missä on mukamas paras sillä viikolla:)

Mä en kyllä kovin herkästi menisi kaularautaan koskemaan, sillähän vaan tasataan sitä vetovoimaa. Eikös säädön jälkeen pidä sen antaa olla paikallaankin ja kaula sitten pikku hiljaa asettuu säädettyyn tilaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)