Aihe: Ruuveja
1
simop
12.11.2005 02:08:23
Mitkä olisivat sopivia ruuveja Straton kaulaliitokseen kaulalevyn kanssa? Entä pleksin, jakkilevyn, mikkien ja hihnanuppien kiinnitykseen?

SP-Elektroniikassa näyttäisi olevan ruuveja, mutta tarjonta on vähän turhankin laaja. Hieman halvemmaksi tulisi varmaan ostaa rautakaupasta, mutta nuo lienevät nimenomaan kitaralle tarkoitettuja, ja kun tuolta kuitenkin osia tilaan.
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/gp20.pdf
Hulicaster
12.11.2005 11:39:26
SP:n myyjät ovat oman kokemuksen mukaan todella asiantuntevia, eli jos mahdollista, mene itse paikan päälle. Saat oikeat ruuvit suoraan kouraan kun vain kysyt mikä mihinkin sopii.
vrajala
12.11.2005 13:12:19
Voit myös soittaa tai lähettää sähköpostia selvittääksesi asian ennen varsinaista tilausta. Yhtäkkiä katsottuna tuolta löytyy kyllä kaikki tarpeelliset ruuvit. Halvemmalla tietysti saat kun ostat rautakaupasta tms. Se on kuitenkin hankalampaa eikä kaikkia tarpeellisia välttämättä löydy yhdestä paikasta.
Mää sano.
simop
12.11.2005 16:40:06
Kyllä mä sieltä jo kysyinkin, mutta vastaus oli melko epämääräinen. Siellä käyminen ei ole oikein viisasta yli 400 kilometrin etäisyyden vuoksi. :)
Tällainene se vastaus oli:
kaule 4-4.5mm, jakle 2.5-3mm., hn 3-3.5mm, (mikrofonin) suoja 3-3.5mm,
pleksi 2.5-3.5mm

Osaisiko joku tarkentaa, vai haittaako se mitään, jos ruuvit ovat puoli milliä ohuemmat/paksummat kuin "pitäisi"? Pitäisikö noissa olla ovaali- vai puolipallokanta? Ruuvien pituuksilla ei liene väliä, kunhan eivät tule bodyn toiselta puolelta läpi. :)
kulmahiomakone
12.11.2005 19:37:47
Osaisiko joku tarkentaa, vai haittaako se mitään, jos ruuvit ovat puoli milliä ohuemmat/paksummat kuin "pitäisi"? Pitäisikö noissa olla ovaali- vai puolipallokanta? Ruuvien pituuksilla ei liene väliä, kunhan eivät tule bodyn toiselta puolelta läpi. :)

Vedän tän nyt ihan lonkalta. Joskus olen samasta asiasta täällä kysynyt ja sitten selvittänyt myös vastauksen. Säie löytynee haulla. Joka tapauksessa ruuviksi käy, tai sen pitää olla, tavallinen levyruuvi. Siinä on tiheämpi kierre kuin puuruuvissa. Ruuvin paksuus on kaupan vehkeissä joko 3,8, 4, tai 4,2 mm, en muista, paristakin kitarasta tuli kyllä mitattua ja kaikissa se oli sama. Muistaakseni noita ruuveja ei saa nelimillisinä, vaan ne juurikin 4,2 millisinä tai 3,8 millisiä... Pituus riippuu sitten siitä, että kuinka paljon sitä ruuvia kaulaan mahtuu. Itse ostin 50 millisiä ruuveja, joista sahailin rautasahalla sopivasti pois. Kärki kannattaa ehkä muutenkin sahata, jotta "tehokasta kierrepintaa" on enemmän. 40 milliset olisivat muistaakseni olleet mulle liian lyhyitä, ja 45 millisiä ei ollut. Kanta on ovaali, eli uppo-kupu.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
spyykko
21.11.2005 14:45:09

Sopiiko kaulan kiinnitysruuviksi "Levyruuvi DIN 7983B Kiiltosinkitty 4.2x45" (1)?
Aikaisemman keskustelun (2) mukaan DIN 7983 -ruuvi olisi sopiva, mutta ainakaan Ruuvi.Netissä ei niitä ole tarpeeksi pitkinä. Kai DIN 7983B sopii myös.

B-tyyppi on päästään katkaistu, näyttää siis samalta kuin vakio (AB-tyyppinen), josta on pätkäisty sahalla pari ekaa kierrosta pois.

Mikkien kiinnittäminen on suurin "mysteeri". SP-Elektroniikasta sanottiin, että yksikelaisten mikrofonien kiinnittämiseen käytetään puuruuveja (noin 3,5x20mm), koska mikrofoneissa ei ole kierteitä. Onko tosiaan näin?

Mä olen kiinnittänyt kyllä yksikelaiseni koneruuveilla. Kyllä se siihen fenolipaperiin sen verran jenkaa tekee, että toimii.

Stewart MacDonaldin nettisivuilla (3) sanotaan ruuvien olevan 11/16" pitkiä ja kierteen 6-32 (mitähän tämä edes tarkoittaa?)

#6 UNF vakio tuumainen kierre, ulkohalkaisija 0.138", nousu 32 kierrosta tuumalle.

Kunniamaininta loistavista lähdeviitteistä.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
21.11.2005 15:14:07 (muokattu 21.11.2005 15:15:35)
Eiko tuo ole enemminkin 6-32 UNC? Eli vähän M3.5:sta pienempi...
UNF -hienokierteet ois tuon kokoluokan lähellä ois 5-44 UNF ja 6-40 UNF.
spyykko
21.11.2005 15:22:21

Eiko tuo ole enemminkin 6-32 UNC? Eli vähän M3.5:sta pienempi...
UNF -hienokierteet ois tuon kokoluokan lähellä ois 5-44 UNF ja 6-40 UNF.

Juu, nimen omaan vakiokierre, eli UNC(oarse), ei hienokierre UNF(ine). Valitan sekaannustani.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
simop
22.11.2005 00:12:46
B-tyyppi on päästään katkaistu, näyttää siis samalta kuin vakio (AB-tyyppinen), josta on pätkäisty sahalla pari ekaa kierrosta pois.

Ok. Tilasin noita ruuveja ja vähän muitakin Ruuvi.Netistä, kun ei paikallisessa ruuviliikkeessä ollut. Hintaa kertyi kuluineen alle kaksi euroa, joten menetys ei ole suuri, vaikkeivät ruuvit olisikaan sopivia.

Mä olen kiinnittänyt kyllä yksikelaiseni koneruuveilla. Kyllä se siihen fenolipaperiin sen verran jenkaa tekee, että toimii.

Huomasin, että kyllähän noihin käy melkeinpä mikä tahansa ruuvi. Paksumpia joutuu vääntämään hieman kovempaa. :) Sen verran joustavaa ainetta tuo on.

Kokeilin aluksi erään humbuckerin 2,5mm paksuista ruuvia, joka tuntui menevän mainiosti ja kierteetkin sopivat. Kokeilin myös Tokain straton mikkien kiinnitysruuvia (3mm), joka meni myös (voimalla) ja tuntui hieman tukevammalta. Tilasinkin tuolta Ruuvi.Netistä 3mm paksuisia koneruuveja linssi-/ovaalikannalla.

Kunniamaininta loistavista lähdeviitteistä.

Kiitos. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)