Aihe: Plektrabasistit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Definhel
06.06.2003 19:25:55
1OK! Meitä on moneen junaan.

2Toki plektralla saa muitakin ääniä aikaiseksi kuin "plök, plök".

3Nyt täytyy tunnustaa että ohi meni. Et osaa soittaa plekulla? Toisaalta hauskasti ilmaistu, jopa naurahdin ääneen.

1.Kommentoitko muita vai mua?
2.Niin saa: "plök-boom"-"plök-boom"-"plök-baam".
3.Osaan soittaa, katso no2.

Ärsyttää niin perhanasti.
Be Chrool To Your Scuel
absqua
06.06.2003 20:00:31
Vastaus kysymykseen 1:

Tuo oli yleisluontoinen kommentti siitä että makuja on monia.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Esko Deel
07.06.2003 09:09:08
Tyler Durden
ESKO DEEL
KEKKONE PERKELE!!!

Tiedämmekö me kenties toisemme?
Sanomattakin selvää...
nuorikitaristi
01.07.2003 12:36:54
yksinkertaisesti (kitaristina uskallan väittää) joitakin juttuja on mahdoton (basistinkaan) soitella sormilla.

Onko näin?!?! Mielipiteistähän ei voi kiistellä.
ai sä!?
bassline
02.07.2003 10:22:52
soittakaapa vaikka RHCP:n parallel universea sormilla. Eipä kuulosta kovin hyvältä.

Sormilla se menee sekin...:) Mut kyllä se vaan niinon ettei plekulla saa soitettua kaikkee mitä sormilla... Koittaas sitte täpätä plekulla....:) Sormilla menee soinnut ja riffit... ei se sen kummempaa... Ja tottumisesta se kiinni on ja pitkälti..soittaako lätkällä vai sormilla...
Sormista kuitenkin irtoo "se" soundi....
minkä pirun takia....?
Methal
03.07.2003 12:20:06

Itse soittelen molemmilla, yleensä sormilla koska käsi ei puudu yhtä nopeasti ku plekulla soittaessa. Kuka oikeasti pystyis runkkaa niin kovaa jatkuvasti...Noniin!

Mutta kyllähän tuota näkee Harrisinkin Maidenin keikoilla käyttävän peukaloa plekun sijasta että...

Mutta miten kukin taitojensa puitteissa pystyy soittamaan.
We'll never stop we'll never quit 'cos we're Metallica!!!
dgdg Basisti
04.07.2003 23:11:37
mä kylläki soitan kahel sormel. jos on joku nopee kappale ni soitan plektralla.
mikapyh
05.07.2003 09:51:25

itse soittelen kummallakin tavalla ja olen tullut siihen tulokseen, että on biisejä joita on hyvä soittaa sormilla ja niitä joita on hyvä soittaa plekulla...
soittakaapa vaikka RHCP:n parallel universea sormilla. Eipä kuulosta kovin hyvältä.

No mutta jos pystyy(jaksaa!) parallel universeen pistään kellontarkkoja 16-osia sormilla niin kyllä se siinä on erilailla munaa...
JE
07.07.2003 01:09:29
Itse välillä käytän säröpedaalia basson kanssa. Olen ostanut sellaisen peukaloon kiinnitettävän rautaplektran koska joudun joskus soittamaan kvinttejä samanaikaisesti ylimmiltä kieliltä, helpottui, mutta huono puoli on se että peukutus ei onnistu. Muuten tykkään enemmän sormilla soittamista.

Soittiko muuten Dire Straitsin kitaristi sormilla?
O Ain Raum
lxi
07.07.2003 09:59:49
Soittiko muuten Dire Straitsin kitaristi sormilla?

Soitti ja soittaa edelleen.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
SirElwood
07.07.2003 14:05:24
oma kommenttini aiheeseen on, että soundi ratkaisee. Aivan sama muuten vaikka soittas varpailla...
poko
08.07.2003 11:13:47

Nyt seuraa tarina:

Oma käsitykseni oli että tosi basistit soittaa sormin. Harjoittelin soittamaan sormin erään bändimme biisin. Olimme menossa studioon nauhoituksiin, ja koska tuottajamme on basisti ajattelin että on noloa jollei biisit taitu sormin. Kun aloitimme basson nauhoitukset niin tuottaja sanoi " emmä anna sun soittaa sormin, nyt tehään rokkii eikä mitään v**** jatsii ".

Mitä tähän sanoo " tosi basistit "?
Prowleri
08.07.2003 19:10:33 (muokattu 08.07.2003 19:13:10)
Mitä tähän sanoo " tosi basistit "?

Että John Entwistlekin soitti, pääosin, sormilla.

Pleku on vain tyylikeino, jos joku tuottava henkilö vaatii että ei saa soittaa sormin niin aika amatööri taitaa olla. Varsinkin jos on basisti, vai voiko tuollaisesta kommentista edes basistiksi enää kutsua.
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
poko
09.07.2003 08:50:52

Pleku on vain tyylikeino, jos joku tuottava henkilö vaatii että ei saa soittaa sormin niin aika amatööri taitaa olla. Varsinkin jos on basisti, vai voiko tuollaisesta kommentista edes basistiksi enää kutsua.

No ei se ihan mikään amatööri kyl oo......... Homma vaan on niin et ku musiikkilaji on raskasta suomirockia, jossa kitarat murisee ja bassossa on raskas särö, niin plektralla soitettu tyyli on paras. Ei tarvi kolmea kitaristia kuten T.R & trio niskalaukaus.
Basistin kulli / 4 = kitaristin kikkeli
Karlsson
09.07.2003 14:26:17
No ei se ihan mikään amatööri kyl oo......... Homma vaan on niin et ku musiikkilaji on raskasta suomirockia, jossa kitarat murisee ja bassossa on raskas särö, niin plektralla soitettu tyyli on paras. Ei tarvi kolmea kitaristia kuten T.R & trio niskalaukaus.

Blah, siltä puuttuu usko asiaan. Sormilla rykäsee helposti sellasta murinaa (säröllä tai ilman) että siinä jää kitaristit alle. Tietysti "rantasauna" helpottaa asiaa, mut kuitenni...

Kyllä jos osaa (ja osaa) soittaa sormilla niin särökin pelaa ihan hyvin. Tana mitää muoviläpysköjä tartte siinä!

Tosin otan tähän kyllä sen varauksen, että jos pleku soundia tarttee jostain syystä, niin sitte saa sitä käyttääkin.
Mutta en hyväksy ,itse itseni valtuuttaen, syyksi plekun käyttöön sitä, ettei kuulu kunnolla ilman tai että plekulla voi jotain juttuja paremmin soittaa. Ei oo totta! Not true!

"plakulla soittavat basistit on turhautuneita kitaristeja"
"Luuletsä et sä osaat laulaa?" -Känninen Pekka Pohjola Robert Plantille
poko
09.07.2003 15:11:26

"plakulla soittavat basistit on turhautuneita kitaristeja"

Onko plektralla soittava basisti kitaristia ala-arvoisempi. Missä veljesrakkaus?
Itse soitan plektralla, sormilla tai vaikka perseellä jos soitto kuulostaa paremmalta. Oma mielipiteeni vain on että (sormibasso+kitara)säröllä = plektrabasso säröllä.
Basistin kulli / 4 = kitaristin kikkeli
JE
10.07.2003 00:20:58
Vaikka ostin rautaplektran, niin olen luopunut siitä koska se rupesi tippumaan sormesta ja släppäys ei onnistu. Eli sormilla soittelen myös kitaraa, välillä myös plektralla.
O Ain Raum
metalbass
10.07.2003 18:26:42

Soitan yleensä kolmella sormella,mut jos haluu tietynlaista tiukkuutta ja tarkkuutta(saa tietysti myös sormilla)niin kannattaa joitain biisejä soittaa myös plekulla.
Prowleri
10.07.2003 18:49:12
Tietty se riippuu vähän kielistäkin sekä bassoista, teräsroundeilla tuntuu välillä saavan aikaan vain ärsyttävää raapimisääntä enemmän kuin varsinaista plekusaundia, joillakin flateilla taas tulee plekulla hakattuna mukava kellomainen "pingi" siihen attackkiin. Yleensä olenkin plekulla soittaessani vääntänyt tonet nollille, jotta saundiin tulisi vain se attackki mukaan eikä häröääniä. Sormisoittajille vinkiksi että rokkipuolella tuota plekua viljellään tuon keskialuehöökin saamiseksi aika paljon, suunnilleen saman asian ajaa mielestäni keskialueen buustailu EQsta.

Jostain syystä joihinkin mitä yllättävimpiin biiseihin sopii pleku, kokeilkaapa esimerkiksi Sweet Child o' Mineen - ja tietty se perinteinen harhaluulo että bassoplekun _pitää_ olla se mahdollisimman tuhti voidaan karistaa, itselläni parhaiten toimii sellainen medium eli n. 1mm tienoilla oleva.
Myytävänä: Warwick Thumb BO 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)