Aihe: Piirustuksista
1
ruma-tero
20.11.2005 13:01:57
Olen tässä etsiskellyt SG:n piirustuksia, ja löysinkin tuolta:
http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/

Ihan vaan tiedoksi että ovat muuten hyvät, mutta vaan suurinpiirtein sinnepäin.. Minkähän tähden joku viittii nähdä moisen vaivan että piirtää kuvat ja pistää ne jakoon, muttei sitten kumminkaan tee sitä kunnolla?
Sain sitten käsiini ehdan pelin ja piirsin sen.

Kuinka pitkä kaulatasku siihen muuten kannattaa tehdä? Meneekö se kaulamikin kolon ohi?
Kuinka syvät mikkikolot ovat?
En siis viittiny ruveta purkamaan lainavehjettä, että olisin nuo selvittänyt, ja kiirekin oli..
vrajala
20.11.2005 13:56:56
Minkähän tähden joku viittii nähdä moisen vaivan että piirtää kuvat ja pistää ne jakoon, muttei sitten kumminkaan tee sitä kunnolla?

Alkuperäisen ihan tarkka kopioiminen ei välttämättä ole kaikille niin tärkeää.

Kuinka pitkä kaulatasku siihen muuten kannattaa tehdä? Meneekö se kaulamikin kolon ohi?

Muistaakseni SG:ssä kaula jatkuu kaulamikin kolon puoleen väliin tai 3/4 siitä. Nämä varmaankin vaihtelevat aikakausittain. 60-luvun puolivälissä ovat olleet tuon 3/4-osaa kaulamikin kolossa, ainakin Hiscockin kirjan mukaan.

Kuinka syvät mikkikolot ovat?

Tee sopivat? Tämä riippuu hiukan siitäkin tehdäänkö tasapohjaiset kolot ja halutaanko kaikkien maailman 2-kelaisten mahtuvan sinne. Ainakin Duncanin sivuilta löytyy mikkien mittoja. Noista voi sitten määrittää itselleen sopivat syvyydet.
Mää sano.
erkko
20.11.2005 14:44:52
Juu noiden netissä pyörivien piirustusten kanssa saa tosiaan olla varuillaan. Mä latasin samasta paikasta LesPaul DC juniorin (näitä tehtiin vaan -59) kuvan, jonka oli piirtänyt tyyppi jolla kyseinen kitara oikeasti on. Tein kitaran piirustuksessa olevien mittojen mukaisen. Kun sitten Lontossa näin tollaisen kitaran oikeasti livenä niin huomasin että mun kitarassa kaula oli aivan järjettömän paksu oikeaan nähden. Samoin body oli sellainen 7mm liian paksu. Elikkä piirtäjä ei ollut osannut mitata kitaran mittoja oikein. Mua otti noi mittavirheet niin paljon päähän että irrotin kaulan liimauksista ja ohensin bodyn ja kaulan suunnilleen oikeisiin mittoihin;-)

PS. Ei muuten kannata luottaa ihan sokeasti muihinkaan kuviin: AMF:ltä ostetussa Precisionin piirrustuksessa on myös yksi nauha mitoitettu muistaakseni 0,5mm väärään paikkaan. Huomasin virheen ihan sattumalta kun tein samaan aikaan kaksi basson kaulaa samalla skaalalla mutta eri piirrustuksista.
vrajala
20.11.2005 14:55:12
No sitte siinä piirustuksen nimiössä ei tarttis lukea jonkin mallin nimeä, vaan jotain muuta.

Olet tietysti oikeassa siinä, että ihmiset voivat tulla harhaanjohdetuiksi jos nimet ovat samoja kuin alkuperäiset eikä missään lue kuvien olevan suuntaa-antavia tms. Mulla on muutenkin ehkä vähän erilainen lähestymistapa näihin juttuihin. Mä lähden automaattisesti siitä ajatuksesta, että ne harrastelijoiden tekemät kuvat ovat vaan sinne päin, eivät tarkkoja kopioita. Ja jokainen käyttäkööt kuvia niin kuin parhaaksi näkee. Kaikki eivät tietysti ajattele samalla tavalla.

Mutta mä harrastan muutenkin tota suunnittelupuolta näiden rakennusprojektien yhteydessä. Kaikkia se ei kiinnosta.

Ja tuo SG:kaulaliitoksen seutu ei näytä siltä tukevimmalta.

Totta, eikä se sitä olekaan. Gibsonilla on ollut aikojen saatossa ongelmia SG:n, Juniorin ja Specialin kaulaliitosten kestävyyden suhteen. Jälkimmäisissä tosin lähinnä doublecut-malleissa.
Mää sano.
ruma-tero
20.11.2005 15:07:57
Mulla on muutenkin ehkä vähän erilainen lähestymistapa näihin juttuihin. Mä lähden automaattisesti siitä ajatuksesta, että ne harrastelijoiden tekemät kuvat ovat vaan sinne päin, eivät tarkkoja kopioita. Ja jokainen käyttäkööt kuvia niin kuin parhaaksi näkee. Kaikki eivät tietysti ajattele samalla tavalla.

Asia selvä. Tässä nyt eniten kismitti tuo ettei kuvat olleet sitä mitä piti. Ei onneksi mitään vahinkoa tullut, eikä tarvinnut niistä maksaa.

Totta, eikä se sitä olekaan. Gibsonilla on ollut aikojen saatossa ongelmia SG:n, Juniorin ja Specialin kaulaliitosten kestävyyden suhteen. Jälkimmäisissä tosin lähinnä doublecut-malleissa.

Sitä on myös aika vaikea vahvistaakkaan. Vahvistusta toisi liitoksen tekeminen useammalla tapilla, ns. sormiliitoksella, mutta tuo mikkikolo on hankalassa paikassa kun se vie liitokselta lujuutta.
fox
20.11.2005 16:00:19

Sitä on myös aika vaikea vahvistaakkaan. Vahvistusta toisi liitoksen tekeminen useammalla tapilla, ns. sormiliitoksella, mutta tuo mikkikolo on hankalassa paikassa kun se vie liitokselta lujuutta.

Vanhoissa 26xx-Ibanez Artisteissa on vahvistusta tehty kahtapuolta kaulaa olevilla kovapuutapeilla, ovat siis sillee kaulataskun ja kaulan saumassa. Noissa kitaroissa on myös etumikin kolo hyvin lähellä rungon etuosaa. Kaulataskun jatkaminen etumikkikolon "yli" on hyvä lisä lujuuden lisäämiseen, kyllä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
spyykko
20.11.2005 18:29:25

Minkähän tähden joku viittii nähdä moisen vaivan että piirtää kuvat ja pistää ne jakoon, muttei sitten kumminkaan tee sitä kunnolla?

Markalla saa markan tavaran. Käsittääkseni nuo kuvat olivat ilmaiset...

Sama vikahan vaivaa esim. suurinta osaa ilmaisia tabeja. Ilmaiseksi jakoon laittavat tuotoksiaan yleensä sellaiset ihmiset jotka homama eivät oikein osaa. Ne ketkä osaisivat tehdä kunnolla, eivät yleensä viitsi sitä vaivaa, joka kitarapiirustuksissakin olisi varsin iso, nähdä. Tai sitten haluavat vaivastaan maksun.

Kitarapiirustuksia tekevät yleensä ihmiset jotka joko eivät oikein ymmärrä teknisestä piirtämisestä mitään, tai sitten ne jotka osaisivat piirtää, mutta eivät oikein tajua mikä soittimissa on olennaista. Noissa ilmaisissa kuvissa puutteita näyttäisi aika usein olevan molemmissa ominaisuuksissa.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
20.11.2005 18:37:40
Kitarapiirustuksia tekevät yleensä ihmiset jotka joko eivät oikein ymmärrä teknisestä piirtämisestä mitään, tai sitten ne jotka osaisivat piirtää, mutta eivät oikein tajua mikä soittimissa on olennaista. Noissa ilmaisissa kuvissa puutteita näyttäisi aika usein olevan molemmissa ominaisuuksissa.

Näin.
Mulla ois visiona tehdä 3D-malli Lespasta ja samaan hikeenhän siitä tekis nopsasti piirustukset, mutta perhana kun se kannen mallintaminen pintamallinnustyökaluilla ei oikein ole hallussa! Noh, jospa sitä joskus ehtisi reenaamaan.

..Ja mitä tulee yleensäkin noihin piirustusten heittoihin sen lisäksi että piirustukset on tehty huonosti tietämättömyydellä, niin myöskin kitaroiden mallien tarkat mitat vaihtelee. Esim. juuri Les Pauleja on tehty vuosien saatossa eri mitoilla, ja taitaapi nytkin olla Custom Shopin ja ison puolen runkojen mitoituksissa eroja.
spyykko
20.11.2005 18:43:21

Mulla ois visiona tehdä 3D-malli Lespasta ja samaan hikeenhän siitä tekis nopsasti piirustukset, mutta perhana kun se kannen mallintaminen pintamallinnustyökaluilla ei oikein ole hallussa! Noh, jospa sitä joskus ehtisi reenaamaan.

Mun mielestä tommoset hommat pitäisi tehdä 3-D skannerilla mallineista. Tuollaisten kaksoiskaarevien pintojen tekeminen on paljon helpompaa käsin, kuin koneella. Ei ole ihme että autojenkin pintapellit yleensä tehdään savimallista skannaamalla, eikä suoraan koneella.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
20.11.2005 18:47:29
Mun mielestä tommoset hommat pitäisi tehdä 3-D skannerilla mallineista. Tuollaisten kaksoiskaarevien pintojen tekeminen on paljon helpompaa käsin, kuin koneella. Ei ole ihme että autojenkin pintapellit yleensä tehdään savimallista skannaamalla, eikä suoraan koneella.

No mutta sittenhän se menis ihan tuloksen tekemiseksi jos pinnat skannaisi (enkä käsittääkseni saisi siihen vehjettä käyttöön). Pointti oiskin mallintaa ne muodot koneella. Harrastuksen vuoksi :o)

2D:nä LP:n piirustukset ei sitten niin kova homma oiskaan. Itse asiassa oonkin tehnyt itselleni esim. rungon muodoista .dxf:n muttei mun käytössä ole mitään syytä jatkaa siitä täydellisempää piirustusta, mihkä sitä ny edes tarttis...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)