moder 19.11.2005 09:27:48 (muokattu 19.11.2005 09:38:12) | |
---|
Tämän olisi voinut laittaa tietokone-palstallekin, mutta uskoisin tämän saavan täällä studioammattilaisten kommentointia :) Eli homma on seuraava: Olen äänitellyt PC:llä (softana Cubase VST 5.1) tuommoisia ei_niin_vakavia biisiprojekteja. Kun halusin helpolla päästä, eikä kaikkia soittimia tai kunnollista taitoa niiden soittamiseen ole, niin useat instrumentit (jopa rummut+basso) olen ottanut synasta valmiina presetteinä. Ja laiskuuttani monona tietysti.. Tuloksenahan on sitten hieman mitäänsanomatonta ja vaisua soundia. Mitkä olisi hyviä keinoja lähteä parantelemaan noita digisoundeja hieman elävimmiksi ? saada sitä paljon puhuttua "lämpöä" soundiin. Kenties monistaa raidat stereoksi ja panoroida jotenkin, vai jotain efektiä ? olisikos putkietuasteen hankinta ajankohtainen, vai saako sillä digisoundista parempaa? Vai pyydänkö mahdottomia..? |
Vilhelmus 19.11.2005 09:41:22 | |
---|
Vai pyydänkö mahdottomia..? Kyl. |
kivi 19.11.2005 11:04:50 (muokattu 19.11.2005 11:05:21) | |
---|
Kyl. Eip suink. Pasnasta ei saa konvehtia, mutta kokonaissoundia voi kyllä lämmittää - ensin tosin kannattaa katsoa että alle 800 Hz alueella todella on ääntä. Yleinen tapa lämmittää ääni on ajaa miksaus kelamankalle niin että neulat pyörivät punaisella, ja ottaa ääni sitten takaisin toistopäästä, ennen kuin läpiprinttausta pääsee syntymään. Tällainen "kompressori" muokkaa mun makuuni ääntä juuri sopivasti ja poistaa kylmyyttä. Samaa voi hakea jollain paremmalla analogisella masterkompuralla. |
Firewalk 19.11.2005 11:11:41 | |
---|
Ripaus analogisäröä auttaa myös kylmään saundiin. |
kivi 19.11.2005 11:20:08 | |
---|
Ripaus analogisäröä auttaa myös kylmään saundiin. Mut älä laita Tubescreameria tai Distortion+:aa pöytään, eivät kestä linjatason jännitettä. Yliohjaa mieluummin jotain muuta laitetta, vaikkapa vanhaa analogimikseriä. |
moder 19.11.2005 11:34:19 | |
---|
Täytyypä jossain vaiheessa kokeilla ajaa jonkun vanhan mankan läpi meteliä.... Mutta mites, onko noista Cubasen efekteistä tai jostain muusta tietokoneella tapahtuvasta käsittelystä apua ? |
kivi 19.11.2005 11:39:23 | |
---|
Täytyypä jossain vaiheessa kokeilla ajaa jonkun vanhan mankan läpi meteliä.... Mutta mites, onko noista Cubasen efekteistä tai jostain muusta tietokoneella tapahtuvasta käsittelystä apua ? Parametrinen EQ ja kompressori ovat avainasemassa, mutta hienovaraisesti. Niillä noin periaatteessa saa mitä tahansa tehtyä, myös pilattua kaiken. |
milcoin 19.11.2005 14:57:20 | |
---|
Tämän olisi voinut laittaa tietokone-palstallekin, mutta uskoisin tämän saavan täällä studioammattilaisten kommentointia :) Eli homma on seuraava: Olen äänitellyt PC:llä (softana Cubase VST 5.1) tuommoisia ei_niin_vakavia biisiprojekteja. Kun halusin helpolla päästä, eikä kaikkia soittimia tai kunnollista taitoa niiden soittamiseen ole, niin useat instrumentit (jopa rummut+basso) olen ottanut synasta valmiina presetteinä. Ja laiskuuttani monona tietysti.. Tuloksenahan on sitten hieman mitäänsanomatonta ja vaisua soundia. Mitkä olisi hyviä keinoja lähteä parantelemaan noita digisoundeja hieman elävimmiksi ? saada sitä paljon puhuttua "lämpöä" soundiin. Kenties monistaa raidat stereoksi ja panoroida jotenkin, vai jotain efektiä ? olisikos putkietuasteen hankinta ajankohtainen, vai saako sillä digisoundista parempaa? Vai pyydänkö mahdottomia..? Älä nyt loukkaannu mutta mitä noilla äänityksillä on tarkoitus tehdä? Jos ne on omaks iloks ja demotusmielessä niin "kylmyys" ei varmaan haittaa ketään. Jos ne taas on tehty kaupallisessa mielessä niin ne pitäis alunperinkin äänittää jollain muulla tavalla. Mutta juu, kai se pieni särö aina auttaa. Mielellään oikeilla vermeillä koska plugarit on aina tietyllä tavalla staattisen kuuloisia. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
varakeef 19.11.2005 18:42:31 | |
---|
Mut älä laita Tubescreameria tai Distortion+:aa pöytään, eivät kestä linjatason jännitettä. Onkos tuo varmaa tietoa ja missä merkityksessä eivät kestä? Olen nimittäin villissä nuoruudessani ajanut pöydän auxista tavaraa mitä erilaisimpiin lattiaefekteihin, muun ohella Coronin oktaaveriin... saivat hifistit ptkän nenän. Onko tubescreamerissa jotain erityistä tuossa suhteessa vai kävikö vain ns hyvä mäihä? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Onkos tuo varmaa tietoa ja missä merkityksessä eivät kestä? Olen nimittäin villissä nuoruudessani ajanut pöydän auxista tavaraa mitä erilaisimpiin lattiaefekteihin, muun ohella Coronin oktaaveriin... saivat hifistit ptkän nenän. Ajan vieläkin. Mutta mä oon vielä nuori. Kivellä menee tietty tahdistin ja kuulolaite sekasin linjajännittestä. Eiku oikeesti Kivi, onko TS:ssä jotain erityistä muihin speduihin nähden? "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
moder 19.11.2005 20:42:34 | |
---|
Älä nyt loukkaannu mutta mitä noilla äänityksillä on tarkoitus tehdä? Jos ne on omaks iloks ja demotusmielessä niin "kylmyys" ei varmaan haittaa ketään. Jos ne taas on tehty kaupallisessa mielessä niin ne pitäis alunperinkin äänittää jollain muulla tavalla. Tietysti kyseessä on vain omaksi iloksi ääniteltyjä yhden illan projekteja, oikeisiin äänityksiin käytetään kunnon kalustoa. Olisihan se kuitenkin hienoa saada nuo yksinkertaisetkin äänitykset soundaamaan hyvältä.. |
sami_sumea 19.11.2005 20:58:41 | |
---|
Tietysti kyseessä on vain omaksi iloksi ääniteltyjä yhden illan projekteja, oikeisiin äänityksiin käytetään kunnon kalustoa. Olisihan se kuitenkin hienoa saada nuo yksinkertaisetkin äänitykset soundaamaan hyvältä.. Hae kokeeksi vaikka TBT:n ilmaisplugareita netistä (esmes semmoinen ku GreaseTube on hyvä), niillä saa analogisärön korviketta ilmaiseksi digimaailmassa.. Toimii ihan jees yleensä jos ei oo oikeeta analogikilkutinta mistä pistää läpi. Monoraitoja saa smoothailtua ja leviteltyä yleensä ajelemalla niitä esm jonkun hyvän stereochorus-plugarin läpi, kunhan tietää mitä tekee. ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. |
Lennu 19.11.2005 21:03:37 | |
---|
Toimii ihan jees yleensä jos ei oo oikeeta analogikilkutinta mistä pistää läpi. Monoraitoja saa smoothailtua ja leviteltyä yleensä ajelemalla niitä esm jonkun hyvän stereochorus-plugarin läpi, kunhan tietää mitä tekee. No kun himassa väkertää, niin kaikkeahan saa kokeilla. Ja pitääkin. Jos saat sitä lämpöä, niin kerro mullekin miten sitä saa. Mulle porattiin korvat vasta ala-asteen puukässäntunnilla. Paitsi että silloinkin olin rebel ja menin käsitöihin ainoana poikana. Neuloin vielä villasukat ja sain niistä kympin. Ei ole silti vielä auennut uraa tekstiiliteollisuudessa ja elän vielä avosuhteessa naisen kanssa. Enhän mä osaa perkele tehä mitään kunnolla. *jupinaa* - how did you think I got these inside, by osmosis? |
kivi 20.11.2005 13:56:59 | |
---|
Onkos tuo varmaa tietoa ja missä merkityksessä eivät kestä? Olen nimittäin villissä nuoruudessani ajanut pöydän auxista tavaraa mitä erilaisimpiin lattiaefekteihin, muun ohella Coronin oktaaveriin... saivat hifistit ptkän nenän. Onko tubescreamerissa jotain erityistä tuossa suhteessa vai kävikö vain ns hyvä mäihä? Tää on taas näitä juttuja, mistä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta niin ne sanovat. Joku sellainen juttu, että piiriä ei ole suojattu jännitteeltä tai jotain - mä en ole elektronikkaekspertti, mutta kyselen faktaa kun satun sellaisen kanssa seuraavaksi puheisiin. Yksi Distortion+ on kärähtänyt, mutta joo, mäkin ajan lattiaefekteihin edelleen, ja esimerkiksi Electro-Harmonix Electric Mistress on mainio tapa kaivaa laulua esiin jos hyväksyy sen, että soundi on kapea kuin Apulannalla. Jos haluaa pelata varman päälle, niin laittaa ennen efektejä passiivisen DI-boksin takaperin, sen halvempaa impedanssimuunninta ei olekaan. Eli sama llatavalla kuin re-ampatessa. Jos ei tiedä, pitää ottaa riski. Palaneet pedaalit on varsinkin säröpuolella huomattavan halpoja korjauttaa (kaiut ja vastaavat ovat vaikeampia), ja niistä tulee vähintään yhtä hyviä kuin uutena. Samalla voi vaihtaa laadukkaampia osia ja vaikka lisätä trimmereitä laitteen sisuksiin. :-) |
varakeef 20.11.2005 14:28:52 | |
---|
Jos ei tiedä, pitää ottaa riski. Hieno ajatus. Mutta vakavasti, kyllähän monet urkurit käsittääkseni saattavat kytkeä nimenomaan tubescreamerin keyboardin ja vahvistimen väliin - ja eivätkös nekin ihan linjatasolla pelaa? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
StJerky 21.11.2005 08:50:01 (muokattu 21.11.2005 08:51:18) | |
---|
kyllähän monet urkurit käsittääkseni saattavat kytkeä nimenomaan tubescreamerin keyboardin ja vahvistimen väliin Kyllä. Meidän entisellä urkurilla oli nimenomaan Ibanez Tubescreamer Hammondin ja Leslien välissä. Vuosikausia. Mutta en kyllä tiedä mitään siitä signaalista (onko linjatasoinen). |
CryptoFib 21.11.2005 15:16:51 (muokattu 21.11.2005 15:17:18) | |
---|
Hauska juttu sinänsä. Spekuloida, että digiäänessä ei oo lämpöä, eikä sitä sinne saiskaan. Ihmetyttää. Kai nyt mitä tahansa soundia saa digitaalisesti muokattua lämpimäksi, siinä missä analogivehjekin? Ei kai analogipiirit niin salatieteellisiä asioita sisällä, ettei niitä digitaalisesti voisi jäljitellä. Ite oon sitä mieltä, että lämpöä saat tuhnuttamalla soundia. =) tietynlaista eequtusta ja putkimallinnosta peräkkäin, niin eiköhän se siitä. Digisoundihan on aika puhdas, joten sitä pitää vaan "huonontaa". ps. pieni provosointi on aina kohdallaan... ;) Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista. |
CryptoFib 21.11.2005 15:31:46 | |
---|
Hieno ajatus. Mutta vakavasti, kyllähän monet urkurit käsittääkseni saattavat kytkeä nimenomaan tubescreamerin keyboardin ja vahvistimen väliin - ja eivätkös nekin ihan linjatasolla pelaa? Ite oon kuullu koht. uskottavalta taholta että Big Muffia ovat eräät käyttäneet menestyksellä. Samalta taholta tuli neuvo nauhakompuran käyttöstä uruille miksausvaiheessa. Vaan empä tiiä, ko en oo kokeillu. =) Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista. |
CryptoFib 22.11.2005 01:58:49 (muokattu 22.11.2005 02:00:21) | |
---|
pitkälti psyyke-/fiilisjuttu tuo analogin ylivertaisuus.. Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista. |
varakeef 22.11.2005 09:38:16 | |
---|
ps. pieni provosointi on aina kohdallaan... ;) Eikä kolmannenkaan yrityksen jälkeen kukaan tunnu provosoituvan. Mahtaa harmittaa... "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |