blackelf 18.11.2005 18:45:30 | |
---|
Miten te gurut erotatte basson äänen sieltä kaiken muun hälyn takaa ,että voitte soittaa sen..Ja vieläpä oikein? Itellä ei onnistu, kuin jotkut introt, jossa rämpätään Em-Am- linjaa. Oisko jotain vinkkejä? "Basso on parhautta" |
J.Hollström 18.11.2005 18:55:13 | |
---|
Kuunnella semmosta musaa missä basso erottuu. No joo... Toivottavasti joku fiksumpi neuvoo paremmin. Sori. Jukka Hollström |
absqua 18.11.2005 19:59:44 | |
---|
Miten te gurut erotatte basson äänen sieltä kaiken muun hälyn takaa ,että voitte soittaa sen..Ja vieläpä oikein? Itellä ei onnistu, kuin jotkut introt, jossa rämpätään Em-Am- linjaa. Oisko jotain vinkkejä? Se on vaan treenikysymys. Ennenpitkää korva harjaantuu erottamaan bassoäänet paremmin ja paremmin. Tietenkin aina löytyy levyjä, joista ei millään tahdo kuulla mitä se basso soittelee, mutta niissäkin pystyy yleensä ns. valistunut arvaus-menetelmällä generoimaan todennäköisesti suhteellisen oikean bassolinjan. Eli: soittelet vaan levyjen mukana ja yrität opetella niitä juttuja sieltä. Kyllä se siitä. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Niskamies 18.11.2005 20:06:51 | |
---|
Tässäkin asiassa harjoitus tekee mestarin. Aloita helpommista biiseistä. |
blackelf 18.11.2005 20:11:14 | |
---|
No oiskos jotain vinkkejä näistä helpoista biiseistä? Mieluiten jotain rockia tai heviä. Ehkäpä mieluiten "rockballadeja" mutta kai sitä vois jotain muutakin yrittää. Mulla vaan on niin suppea musiikkimaku "Basso on parhautta" |
Niskamies 18.11.2005 20:13:02 | |
---|
No oiskos jotain vinkkejä näistä helpoista biiseistä? Mieluiten jotain rockia tai heviä. Ehkäpä mieluiten "rockballadeja" mutta kai sitä vois jotain muutakin yrittää. Mulla vaan on niin suppea musiikkimaku AC/DC on aika jeppis blokkauksen aloittamiseen. |
blackelf 18.11.2005 20:35:16 | |
---|
Joo no pitää siihen sitten tutustua. "Hymiö" "Basso on parhautta" |
Tana 18.11.2005 21:14:56 (muokattu 18.11.2005 21:16:02) | |
---|
Jos vaan musiikkimaku antaa myöten, niin Red Hot Chili Peppers. Flean bassottelu on melkoisen hyvin erottuvaa ja kuuluvaa :) Myös Rage against the machinen ja Audioslaven biiseissä On selkeää ja erottuvaa bassonsoittoa á la Tim Commerford. Bookayasha! |
Kaake 18.11.2005 21:26:37 | |
---|
Stone Temple Pilots. Esmes levy Shangi La Dee Da ja raita Hello It's Late. STP:llä paljon mukavia bassolinjoja ja suht erottuvia. No väärinhän se meni. |
poppamies 18.11.2005 23:10:34 | |
---|
Kannattaa aloittaa sellaisella biisillä missä on selkeä ja toistuva bassoriffi. Mielellään sellainen riffi joka toistuu samana kuviona joka soinnulla. Eikä kannata ainoastaan kuunnella vaan soittaa levyn mukana. Jos on vaikea kuulla miten se basso menee niin viimeistään silloin kun itse soittaa erilailla, ja parhaimmassa tapauksesa samalla tavalla niin kuulee kyllä meneekö oikein tai väärin. Kun soittaa saman äänen mitä levyllä niin se ääni kuuluu "paremmin" ja kun soittaa väärän äänen se ikään kuin vaimenee. Eräs keino on myös että laitat stereot isolle ja menet eri huoneeseen. Seinät vaimentaa muun musiikin mutta bassot kuulu selvästi seinienkin läpi. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! |
Basismi 18.11.2005 23:39:58 | |
---|
Mielenkiintoinen kysymys, itse olen ollut siinä luulossa että kaikkihan nyt kuulee ja erottaa mitä basso tekee. No hyvä lähtökohta on kuunnella musiikkia sellaisella laitteistolla jolla se basso myös kuuluu, eli ei millään tietokoneen kottaraispöntöillä. Viistous helpottaa soittamista! |
Bassovadelma 19.11.2005 10:55:31 | |
---|
Jos musamaku antaa myöten niin jotain Beatlesia, Totoa tai vaikkapa Pink Floydia. Niissä on ainakin joissain biiseissä selviä toistuvia ja erottuvia bassokulkuja, ettei pelkkää suoraa.. Sellaista on mielestäni mielekkäämpi soitella, haastetta muttei liian paha. Ja sitten kun kehittyy niin vaikeampia vaan. Die schönen Mädchen sind nicht schön.. |
J.Hollström 19.11.2005 11:02:49 | |
---|
Jukka Hollström |
Jorbagha 19.11.2005 11:22:51 | |
---|
Kuuntele hyvillä koppakuulokkeilla tai tasokkailla stereoilla. Nykyään bassoa korostetaan niin taajuskaistan alapäässä, että millä tahansa vehkeillä et sitä edes välttämättä kuule. |
sirdickyj 19.11.2005 12:42:13 | |
---|
Se on vaan treenikysymys. Ennenpitkää korva harjaantuu erottamaan bassoäänet paremmin ja paremmin. ...ja mitkä hyvänsä muutkin äänet. Siksipä vastustankin kaikkea "musikaalinen-ei musikaalinen"- bullshittiä, vaikka toki oikomisen nimissä itsekin välillä noita käytän. Kaikkea voi oppia, vaikka moni väittää, että sävelkorvaa joko on tai ei ole. Mulla ei todellakaan ollut vielä tossa n. 10v. sitten, mutta väkisin vaan väänsin ja treenailin yökaudet jotain Eaglesia ja muuta mahdollisimman harmonista musaa. Sieltä ne perusasiat sitten pikkuhiljaa löytyi. Toinen juttu on sitten, kun pitää alkaa löytää perussoinnusta poikkeavia juttuja, käännöksiä jne. Nekin löytyy, mutta mun mielestä on kyllä niin, että esim. jotain terssikäännöksiä saati vähän monimutkaisempia juttuja on aika vaikea löytää, jos ei ole edes perustasolla tietämystä sellaisten sointujen olemassaolosta. Tuo nyt koskee enemmänkin tietenkin soittimia, joilla soitetaan sointuja, mutta tossa just otettiin cover-settiin DAD:n "Soft dogs", ja siinä basso menee aika paljon korvaavilla bassoäänillä pelaamiseks, joutu kaivaa kitaraa apuun ja tsekkaamaan ensin ne soinnut sillä. Loppujen lopuks matalia ääniä on ainakin mun paljon vaikeempi erottaa kun korkeita. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! |
BigPapa 19.11.2005 12:45:37 | |
---|
Vois tietenkin kuunnella niitä Creameja vaikka ja kääntää balanssin vaan siihen kanavaan jossa ei kitara seiso.Silloin kuuluu basso.Ja korva kyllä oppii kun sitä harjaannuttaa. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
sirdickyj 19.11.2005 12:55:14 | |
---|
Vois tietenkin kuunnella niitä Creameja vaikka ja kääntää balanssin vaan siihen kanavaan jossa ei kitara seiso.Silloin kuuluu basso.Ja korva kyllä oppii kun sitä harjaannuttaa. Joo näin on, ja samanlaisia juttuja on Beatlesin ja Van Halenin ekoilla levyillä, basso toisessa kanavassa ja kitara ja laulu toisessa. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! |
mä kuulen sen ainakin ihan jees, kun kuuntelen vähän aikaa. ja paremmin kuulee kun on hyvä bassari. Moro, mun nimi on lassi. Lähtöpaikkani ulvilan massi. Kädessäni kassi ja sen sisällä passi, mutta määränpäätä ei ole! |
rmac 19.11.2005 14:03:21 (muokattu 19.11.2005 18:15:31) | |
---|
"'Mm. Poppamies' antoikin tuossa jo pari hyvää vinkkiä." Jos käytössäsi on levysoitin (tai jokin muu härpätin) jossa voi säätää hallitusti kierrosnopeutta esim. 33/45. Laitappa LP kierroksille 45 ja avot, bassokuviot kuuluvat selkeästi. Miten sitten soittaa mukana? Kuuntelee kuvion ja harjoittelee sitten itsekseen tai 33-nopeudella. Soittelee suoraan 45-nopeudella mukana - aika nopea saa olla, hyvää treenausta. PS Huomaat muuten pian, että valitut kierrosluvut/suhde eivät ole ihan sattumaa. |
sirdickyj 19.11.2005 14:06:17 | |
---|
"'Poppamies' antoikin tuossa jo pari hyvää vinkkiä." Jos käytössäsi on levysoitin (tai jokin muu härpätin) jossa voi säätää hallitusti kierrosnopeutta esim. 33/45. Laitappa LP kierroksille 45 ja avot, bassokuviot kuuluvat selkeästi. Miten sitten soittaa mukana? Aika nopea saa olla (treenausta) ja huomaat pian, että eivät ole sattumaa nämä valitut kierrosluvut. Nyt meni viuuh vaan yli hilseen että pöllähti... En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! |