Aihe: Olen addikti! Asiaa LP:n kaulataskusta yms..
1
vrajala
19.11.2005 13:25:26
Tuleeko mieleen muita syitä miksi systeemiä ei voisi tehdä näin?

Eipä oikein tuu, konnen ihan tarkalleen ymmärtänyt mitä tarkoitat.

Sitten onko ideoita miten on kaikkein paras tapa saada 52 x 230 x 550 koivukalikasta 2 kitaran kannet?

Jos jokainen sahaus höyläyksineen vie vähintään 4 mm, menee tuo antamillasi paksuuksilla vähän turhan tiukille. Jos puu ei ole tällä hetkellä höylättynä ja suorana ei kannata edes yrittää. Kapeateräisellä vannesahalla tuo ei mun kokemusteni mukaan onnistu lainkaan, terä kun lähtee helposti uimaan. Sirkkelillä onnistuu, kun vedät puun ensin toisesta reunasta halki, käännät ja halkaiset toisen reunan. Mikäli keskelle jää kaistale, voi sen vetää vielä vannesahalla.

Voit tietysti vedä puun sahatavaksi jollekin isompia puita käsittelevälle puusepälle. Niitten vehkeillä tollaset halkasut onnistuvat paremmin ja hukkamateriaali vähenee. Siltikin tuo on melko kinthaalla. Förstås?
Mää sano.
Aakoo
19.11.2005 16:58:14 (muokattu 19.11.2005 16:58:54)
Eipä oikein tuu, konnen ihan tarkalleen ymmärtänyt mitä tarkoitat.

Uusi yritys:

Siinä vaiheessa kun LP:n rungong mahongit ovat vielä kokonaisia klapeja, eli niille ei ole tehty mitään, ajetaan sirkkelillä kummankin puoliskan reunaan sirkkelillä vinot sahaukset, joka syvyys on tasan puolet kaulan "tennonin" leveydestä. Tän jälkeen kalikkaan liimataan, naulataan tai muuten vaan kiinnitetään päälle toiseen päätyyn pieni rima, joka on juuri sen verran korkea, että kun laitetaan kalikka pöydälle, niin pöydän ja kalikan väliin syntyy haluttu kaulan kulma. Tän jälkeen sahataan sirkkelillä niin, että aiemmin sahauksen ja uuden sahauksen jälkeen kalikassa on puolikas kaulatasku, joka menee koko kitran rungon läpi.

auttaisikos tämä kuva mitään:
http://malaxzoo.blogdns.net/gallery … itemId=394&g2_imageViewsIndex=1

Ylempi neliö on rungon puolikas päältä kuvattu. Harmaa alue on se mitä sahataan pois. Alempi neliö puolestaan on sama kalikka sivusta. Taas harmaa alue on se mitä sahataan pois.

Jos jokainen sahaus höyläyksineen vie vähintään 4 mm, menee tuo antamillasi paksuuksilla vähän turhan tiukille. Jos puu ei ole tällä hetkellä höylättynä ja suorana ei kannata edes yrittää. Kapeateräisellä vannesahalla tuo ei mun kokemusteni mukaan onnistu lainkaan, terä kun lähtee helposti uimaan. Sirkkelillä onnistuu, kun vedät puun ensin toisesta reunasta halki, käännät ja halkaiset toisen reunan. Mikäli keskelle jää kaistale, voi sen vetää vielä vannesahalla.

Voit tietysti vedä puun sahatavaksi jollekin isompia puita käsittelevälle puusepälle. Niitten vehkeillä tollaset halkasut onnistuvat paremmin ja hukkamateriaali vähenee. Siltikin tuo on melko kinthaalla. Förstås?

Kylllä kannatti kysyä ennen kuin lähti sahailemaan =) Eli jotta saisin tuosta kalikasta 2 kantta, niin puuta menee hukkaan ainakin 3 x 4mm = 12 mm! Eli jäljelle jää korkeintaan 40 mm? No katsotaan miltä palikka näyttää kun se saapuu..
Juniper
19.11.2005 17:34:22
Mä liimaisin bodyn kasaan ilman ylimääräisiä sahauksia ja jyrsisin kaulataskun/uran vasta kun kaula olisi valmiina bodyyn laitettavaksi.
erkko
19.11.2005 18:46:48
Loimukoivulankun halkaiseminen onnistuu hyvin kunnollisella vannesahalla. Mä oon sahannut monta 2x13mm loimukoivukantta 32mm lankusta. Homma täytyy vaan hoitaa niin, että ensin höylää toisen leveän sivun oikohöylällä suoraksi. Leveydestä kannatta myös ennen halkaisua ottaa ylimääräiset pois, kannattanee jättää vain n. 1-2cm ylimääräistä leveyttä. Sitten vannesahassa on syytä olla terävä terä ja tukeva ohjuri jonka avulla sahattavasta palasta tulee tasalevyinen. Kannattaa varmaan myös sahausten välissä käyttää lankku oikohöylässä. Kannattaa muistaa että Les Paulin kannen kanssa paksuus ei edes ole niin kovin tarkkaa: sehän on puoli tuumaa paksu vain keskikohdasta, reunat saa jäädä vähän vajaiksi.
Juniper
19.11.2005 20:39:01
Heh mulle on näytetty että ohjuria ei saa käyttää kun lankkua halkaistaan vannesahalla. Olen myös kantapään kautta oppinut, että vapaalla kädellä halkeaa helpommin ilman turhaa kiemurtelua.
Oleelllista on että ei vedetä kerralla halki vaan pikkuhiljaa edeten, välillä pakkia ottamalla.
erkko
19.11.2005 21:46:24
Sulle on opetettu aika outoja juttuja:

-totta kai ohjuria kannattaa käyttää: terän ja ohjurin väliin jätetään just se mitta minkä paksuiseksi kansi halutaan. Kunnollinen terävä vannesahan terä ei kiemurtele.

-vannesahalla EI SAA PERUUTELLA: pakitus tipauttaa terän rissojen päältä jos terä tarttuu pakittaessa sahattavaan kappaleeseen. Se on sitten laakista terä katki.

Jos terä tuntuu purevan kovaa puuhun kiinni niin hommaa voi auttaa niin että kun on vähän matkaa sahannut naputtelee auki sahattuun päähän pienet puukiilat jotka kampeavat sahauskohtaa pikkaisen auki.
Tim
20.11.2005 00:03:59

Minäkin liimaisin ensin bodyn yhteen, ja sitten jyrsimellä vetäisin taskun.
Paremman näköinen ehkä tulee, jos ei vedä ihan perään asti taskua. Ei se varmaan paljon stop-barin takana enää auta.
Tuolta voit saada vähän ideoita:
http://www.mcnaughtguitars.com/index15.htm
Mike M. Hiirenloukku
20.11.2005 00:13:14
Luulen ymmärtäneeni mitä tarkoitat kaulataskukysymyksessäsi. Mielestäni ihan toimivan oloinen ratkaisu. Jyrsimälläkinhän tuon saa, mutta ei tuo noinkaan nyt huonolta idealta tunnu - jopa paremmalta kenties. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Aakoo
20.11.2005 10:25:35
Tuossa keskeneräisessä LP:ssä on kaulatasku tehty juuri tuolla perinteisellä tavalla. Mun mielestä ongelma oli vaan se että kun tein hyvät jyrsintä ohjurit taskulle, niin tuli ongelmaksi saada taskusta tarpeeksi syvää.. Kyllähän se sitten onnistui, kun laittoi terän niin huulille kuin mahdollista.

Soundillista hyötyä en jaksa uskoa tuosta taskusta olevan. Suurin hyöty tulee todennäköisesti olevan siinä, että se on nopeampi tehdä ja luulen saavani sirkkeliillä tarkempaa jälkeä urasta, kuin mitä jyrsimellä tekisin.

Timin mainitsemassa linkissä oleva metodi on ehkä nätimpi ulospäin, kun kaulan puut eivät tule näkyviin rungon peräosasta. Ehkä mun pitää vähän jatkojalostaa tätä mun suunnitelmaa, että saan kaulan perän piiloon.

Joltain ruotsalaisen rakentelijan sivuilla törmäsin metodiin, jossa hän ensimmäisenä liimasi bodyn yhteen ja sitten ennen muotojen sahaamista jyrsi kaulataskun ja muut syvennykset. Tästä mä aloitin miettimään asiaa eteenpäin ja tulipa sitten mieleen, että mitä jos kaulataskun tekisi jo ennen liimaamista.

Täältä muuten löytyi ko. rakentelijan sivu:
http://www.fagerlund.biz/index1.htm
vrajala
20.11.2005 13:34:16
No nyt ymmärsin. Sanotaanko että ei tuollaisen liitoksen tekemiseen ole periaatteessa mitään estettä. Kannattaa pitää kuitenkin mielessä, että (hyvän) kaulataskun toleranssit ovat melko tiukkoja. Tällaiseen tarkkuuteen pääseminen vaatii sirkkelillä jonkin verran asettelua. Ja liimausvaiheessa on tosiaan oltava tarkka jotta palat ovat ehdottomasti kohdallaan. Kohdistustappien käyttöä kannattaa harkita. Mä tekisin tuollaisen taskun silti ennemmin jyrsimellä. Jos tuntuu että terä loppuu kesken, kannattaa hakea jostain 2- tai 3-leikkuinen 8mm metalliterä (tai 12 jos istukka antaa myöden). Noissa on pituutta varmasti riittämiin eikä hintakaan ole kauhia. Ja leikkaavat puuta ihan kelvollisesti, itse asiassa paremmin kuin edulliset puulle tarkoitetut terät.

Kylllä kannatti kysyä ennen kuin lähti sahailemaan =)

No toi 4 milliä oli sellanen heitto, ei ihan tarkkaa faktaa. Sanotaanko että 3mm sirkkelinterällä ja höyläyksillä voi päästä tuohon neljään, joku 4,5 voi olla todennäköisempää. Hyvällä vannesahalla voi hyvällä tuurilla päästä kolmeenkin milliin. Kannattaa pitää sekin mielessä, että kuivakin puu voi vetää itsensä halkaisun jälkeen kaarelle. Tämä voi joissain tapauksissa lisätä hukkapuun määrää melkoisesti.
Mää sano.
Juniper
20.11.2005 20:16:32
Sulle on opetettu aika outoja juttuja:

-totta kai ohjuria kannattaa käyttää: terän ja ohjurin väliin jätetään just se mitta minkä paksuiseksi kansi halutaan. Kunnollinen terävä vannesahan terä ei kiemurtele.

-vannesahalla EI SAA PERUUTELLA: pakitus tipauttaa terän rissojen päältä jos terä tarttuu pakittaessa sahattavaan kappaleeseen. Se on sitten laakista terä katki.

Jos terä tuntuu purevan kovaa puuhun kiinni niin hommaa voi auttaa niin että kun on vähän matkaa sahannut naputtelee auki sahattuun päähän pienet puukiilat jotka kampeavat sahauskohtaa pikkaisen auki.

Et oo tainnu kunnon kovaa loimuvaahteraa sahata vannesahalla halki.
Uudella terällä ohjuria vasten kiemurteli melkein kansi puun piloille.
Vapaalla kädellä taas ei kiemurtele, kun sahaa edestakasin.
Soitinrakentaja ihan näytti kädestä pitäen miten vaahtera halkaistaan. Ja painotti että ohjuri ei toimi kansipuun halkaisuun.
Vannesahalla pitää kyetä ottamaan pakkia. Miten helkkarissa kuvioita voidaan sahata, jos ei pääse välillä peruuttelemaan.
erkko
20.11.2005 21:10:01 (muokattu 20.11.2005 21:21:46)
Ketjussa oli kyse loimukoivuisten kansien halkisahaamisesta. Tässä on yksi kansi jonka olen sahannut 32mm loimukoivusta:
http://www.kolumbus.fi/erkko.salonen/images/esrite_hamer1.jpg
Muiden kansien kuvia löytyy kotikoneelta jos edelleen epäilyttää;-)
Ohuemmassa tavarassa voi vannesahalla peruutella varovasti jos tietää mitä tekee, mutta 20cm:n pölkyn halkaisussa käy varmasti huonosti jos alkaa peruuttelemaan. Mäkin voin näyttää sulle ihan kädestä pitäen miten kansi sahataan ohjurilla jos asut Hesassa päin: pitäisi nimittäin sahata yhdet kansipuut parin viikon sisällä. Ilman ohjuria 20cm paksua sahauskohtaa ei takuulla saa halkaistua niin tarkasti että ketjun aloittajan kysymästä palikasta saisi neljä palaa joita hän tarvitsisi.
erkko
20.11.2005 21:10:34 (muokattu 20.11.2005 21:20:37)
Oho, tuli sama teksti moneen kertaan!
erkko
20.11.2005 21:11:13 (muokattu 20.11.2005 21:20:45)
erkko
20.11.2005 21:11:39 (muokattu 20.11.2005 21:20:49)
WALTZU
21.11.2005 07:35:00
Sitten onko ideoita miten on kaikkein paras tapa saada 52 x 230 x 550 koivukalikasta 2 kitaran kannet? Ajatus on tehdä Teleen n. 5 mm paksu kansi ja ylijäävä osa halkaistaan kahtia ja laitetaan LP:hen. Mun laskujen mukaan tuosta voisi teoriassa saada jotakuinkin 15-17mm paksun kannen Lepakkoon. Se riittänee ihan hyvin.

Tuli meneillä olevaan explorer projektiin sahattua vastaava koivu"kansi" käsin halki
Pieni hampaisella sahalla jos sahaa niin hukkaan menee noin kolme milliä,tosin meni siinä "hukkaan" myös melkein kokonainen vapaapäivä mutta kun ei jaksanu sinne sahallekkaan lähtee joka sijaitsee kymmenen kilsan päässä. :@)
White punks on dope !!!
Aakoo
21.11.2005 07:58:51
Tuli meneillä olevaan explorer projektiin sahattua vastaava koivu"kansi" käsin halki
Pieni hampaisella sahalla jos sahaa niin hukkaan menee noin kolme milliä,tosin meni siinä "hukkaan" myös melkein kokonainen vapaapäivä mutta kun ei jaksanu sinne sahallekkaan lähtee joka sijaitsee kymmenen kilsan päässä. :@)

kovat jätkät tekee työtä käsillään :-). Nostan hattua sulle!
Metal90
07.12.2005 19:30:44
jos kaulan ja rungon liitos on hieman väljä,eli siis vain tosi vähän niin onko sitä viisasta liimata? vai olisiko viisaampaa tehdä skitasta suosista pulttikaulainen??

Kitara olisi ESP: EX tyylinen

Voisko saada apuja pikaviestillä . kiitos
ESP. Astetta paree
Jymi
09.12.2005 10:17:12 (muokattu 09.12.2005 20:27:19)
Onko tässä linkissä näkyvissä se toteutus mitä haet ? http://www.guitaristjeffmiller.com/mods12.htm

Voisiko sen jutun tehdä myös siten, että tekeekin läpirungon kaulan. Eli mahonkipalat liimaa kaulan kylkiin, mutta sitten vielä koko homman päälle vaan erillinen kansi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)