le pargo 18.11.2005 18:35:38 | |
---|
Lakkasin kakkasin strato-projektini kaulan Mastonin kirkkaalla akryylispraylakalla (~10€) ja sain todeta,että lakka oli syöpynyt niiltä kohdin miltä kaula oli kosketuksissa telineen vaahtomuovi pehmikkeeseen. Mistähän mahtaa johtua?, muut kitarani viihtyvät kyllä telineessä varsin mainiosti. Kaula oli kyllä kuivunutkin pari kuukautta ennen tapahtunutta. Ajattelinkin nyt vaihtaa lakkaa, kun toi Maston on mielestäni myös turhan pehmee ja kolhualtis.Olisko kellään suositella jotain hyvää, suht edullista spraylakkaa, jonka vois vetää edellisen päälle, ilman että hioo puulle asti, menettäen samalla hyvän petsauksen? |
Aakoo 18.11.2005 19:18:15 | |
---|
|
le pargo 18.11.2005 20:05:31 | |
---|
Jahas, että sellasta. Elikkäpä siis: Kun spraylakkaan, pidän lakkakerrosten välissä muutaman minuutin (körssi)paussin ja seuraavan kerroksen vedän aina edellisen lakkakerroksen ollessa vielä hieman kostea, MUTTA jos meinaan pitää paussin, niin annankin lakan kuivua koko viikon. Täten vältyn lakkamössöiltä. |
Mahtanee olla sama juttu, kuin joillain telineillä nitroselluloosalakan kanssa, eli eivät vaan sovi keskenänsä käytettäväksi. Ittellä joskus oli samaa ongelmaa dicco-lakan ja tavallisen mustan sähköteipin kanssa, sulattaapi lakkaa, ainakin se kyseinen teippi. |
poppamies 18.11.2005 23:41:50 | |
---|
... lakka oli syöpynyt niiltä kohdin miltä kaula oli kosketuksissa telineen vaahtomuovi pehmikkeeseen... Tässä tapauksessa ei ole kyse lakkaongelmasta tai lakan kuivumisesta, tai että olisit tehnyt nitään väärin vaan yksinkertaisesti siitä että kitaratelineen muovista erittyy kemikaaleja (ehkä jotain liuottima) joka sulattaa sen lakan. Milulle kävi täsmälleen samalla tavalla erään oman basson kanssa kun se oli studiolla lainassa. Omassa telineessä ei ollut ongelmia mutta kun basso oli joitain kuukausia studion telineessä niin lakka syöpyi siitä tuen kohdalta. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! |
le pargo 19.11.2005 16:12:45 | |
---|
Osaako joku vielä kertoa, että voinko mä silti vaihtaa lakkamerkkiä varauksetta, jos kuitenkin pysyttelen akryylilakoissa..? Ajattelin hioa tuon vanhan lakan jossain määrin pois ja vetää päälle uuden kerroksen. Toi Mastonin pinta ei kuiteskaan oikein miellytä mua, oli lakkausvirhe tai ei. Jos sais tuollaisen gibsonin nitrosellulakkaa tasoa olevan kovuuden, ni olisin jo tyytyväinen. Mä olen muuten vetäny leveetä maalarinteippiä tuohon multistandin ylätukeen, mutta pari kertaa on käyny niin, että kaverit kitaroita tyypätessään on laittanu straton väärään väliin telineessä.. Eihän se nyt haittaa ku se on jo valmiiksi syöpyny, mutta sen jälkeen ku saan toiseen kertaan lakattua, saattaa alkaa kyrpimään. |
Haku Robotti 21.11.2005 09:26:05 | |
---|
Osaako joku vielä kertoa, että voinko mä silti vaihtaa lakkamerkkiä varauksetta, jos kuitenkin pysyttelen akryylilakoissa..? Ajattelin hioa tuon vanhan lakan jossain määrin pois ja vetää päälle uuden kerroksen. Toi Mastonin pinta ei kuiteskaan oikein miellytä mua, oli lakkausvirhe tai ei. Jos sais tuollaisen gibsonin nitrosellulakkaa tasoa olevan kovuuden, ni olisin jo tyytyväinen... Varmaan kannattaa tsekata autolakat, 2-komponenttiset. Mutta asiaan, Gibsonkin kaihtaa vinyyliä: http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/Vinyl/vinyl.html Puun väriset sähkikset on puolivalmiita. |
Juzzu 21.11.2005 09:38:20 | |
---|
|