Aihe: Kitaraa hankkimassa. ESP Eclipse II?
1
Jzci
18.11.2005 00:55:23 (muokattu 18.11.2005 01:00:07)

Elikkä uutta kitaraa olen hankkimassa. Tässä viitisen tuntia nettiä selanneena tämä tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta:

http://www.espguitars.co.jp/oversea/standard_gt/ecli_2stbc.html
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-182023.html

Bändimme basistilla on vastaava kitara joten testailtua on tullut, ja jopa yhden keikankin olen tuollaisella soittanut, rakastuin heti ko. kitaran soitettavuuteen, yleiseen tuntumaan, soundiin ja ulkonäköön (vielä tuolla värityksellä mikä tuossa kuvassa on, tuo kitara lähentelee mielestäni täydellisyyttä). Ihan sikaa säkissä en siis ole ostamassa. Ei haluta vaan ihan välittömästi pistää tuollaista summaa rahaa menemään, joten ensin kuulisin mielelläni jotain mielipiteitä/kokemuksia tuosta kepakosta.

Omalla kohdallani ainoa asia tässä joka luo jonkinlaista epävarmuutta on se, että täällä pohjoisessa asustaessa ei ole paljoa noita kitaroita tullut testailtua kun yksinkertaisesti ei ole mahdollisuutta. Paikallisen musaliikkeen seinällä roikkuu rivi squiereita ja jotain halpis jacksoneita ym. kampetta mikä ei minua juuri vähempää voisi kiinostaa, eikä sitä oikein voi sanoa että "tilaappas tänne tuommoinen kitara, tahtoisin testata". Vaikka tällä hetkellä en kitaralta keksi mitään vaatimusta/kriteeriä mitä tuo ylläoleva kitara ei täyttäisi, silti takaraivossa pyörii ajatus että tuolta jostain löytyisi samalla rahalla joku vielä uskomattomampi soitin. Tämmöistä rahasummaa ei kannata tuhlata ihan tuosta vaan, eihän?

E: Vielä tämmöinen juttu, tuolla thomannin sivuilla tiedoissa lukee että "(with push-push Tap switch)". Mikäs tuo on?
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Tiluliluliitä: TÄÄLTÄ
Jzci
18.11.2005 01:36:46

Huonoa sitten plagioitu malli, ruma lapa, rumat otelautamerkit, minun mielestäninuo mikit voi olla myös huono juttu, kallis tasoisekseen, ei earvanaa kuten ltd 1000-sarjasissa...

Se että malli on plagioitu, ei minua ainakaan haittaa yhtään. Lavasta ja otelautamerkeistäkin pidän. Itseasiassa nuo otelautamerkit ovat mielestäni jollain kummalla tavalla hienot vaikka tavallaan ovatkin aika hölmöt/kummalliset. Mikit taasen soveltuvat tämänhetkisiin touhuihini ihan mainiosti, joskin tuo '81 kaulassa hieman epäillyttää, ja ajattelinkin lätkäistä edellisestä kitarastani tuon '85:n kaulaan jos tuo '81 ei tunnu hyvältä. Tuo '85 kaulassa on ainakin tähän asti hoitanut hommansa vaatimallani tavalla tämänhetkisessa Tokain LP:ssä, ja jos jossain vaiheessa alkaa EMG:t tympimään, niin mikithän voi vaihtaa. Kallis tasoisekseen? Tästä juuri en osaa sanoa paljoa kun nuo "tasot ovat hieman hukassa" kun en noita laadukkaampia kitaroita ole kovin paljoa päässyt kokeilemaan. Entäs tuo earvana satula, ei kai se erillisenäkään voi älyttömästi maksaa? Sen käsityksen olen saanut että tuo earvana on aika hyvä systeemi, vaikken ole itse edes ikinä nähnyt sellaista.

Noista LTD malleista sen verran, että itselleni jostain syystä aiheuttaa suurta vi****sta tuo noiden kolmen potikan ärsyttävä asettelu, ja sekin vielä että niitä on kolme. Niitä pitää olla 1, 2 tai 4! :) Nyt saan kaikkien strato fanien vihat niskoilleni..

Tuo Gibsonin LP standard jostain käytettynä on myöskin yksi vaihtoehto joka tässä pyörii päässä, mitään en ole lyönyt vielä lukkoon, satuin vain ihastumaan tuohon Eclipseen aika pahasti.
Niskamies
18.11.2005 07:04:59
Tuo Gibsonin LP standard jostain käytettynä on myöskin yksi vaihtoehto joka tässä pyörii päässä, mitään en ole lyönyt vielä lukkoon, satuin vain ihastumaan tuohon Eclipseen aika pahasti.

Tämä ei nyt ehkä ihan ensimmäinen asia ole, mitä kitaraa ostaessa pitäisi harkita, mutta:

jos kyllästyt tohon skebaan vaikka viiden vuoden kuluttua, ja päätät myydä sen pois. Gibsonista saat edelleen sen 1600 euroa, tai sen mitä siitä maksoit ellet enemmänkin, kuin ESP:stä saat ehkä tonnin.
-AK-
18.11.2005 07:59:49
Varmastikin hyvä kitara, ottasin ennemmin kuin Gibsonin LP:n. ESP:n laatu on ollut kokemuksien perusteelal hyvää, tosin eivät kokeilemani Gibsonitkaan huonoja ole olleet. ESP:n Eclipse vaan omaa paremmat ominaisuudet minulle. Ja eroa halvempaan LTD:hen ja Tokaihin luulisi löytyvän jo muuallakin kuin muutamassa aikaisemmin mainitussa yksityiskohdassa.
madu
18.11.2005 08:51:45 (muokattu 18.11.2005 08:59:38)
Eclipse malleissa ulkonäkö on Les Paulin kopio mutta mitä nyt on muutamaa tullut soitettua niin Eclipset ovat rakenteeltaan sekä soinniltaankin huomattavasti eroavia LP:istä: Kitara on ohuempi, ergonomisempi (paremmin muotoiltu bodyn takaosasta) sekä paljon kevyempi.

Vertaisin ehkä mielummin tätä PRS:n singlecutteihin jos nyt ei muotoilua oteta huomioon. Tai sitten en vertaisi mihinkään. Myös LTD Deluxe sarjalaiset Eclpiset ovat osoittautuneet oiviksi peleiksi joissa on hintaansa nähden todella laadukkaat osat (hyvät mikit, sperzelit jne. jne.) Itse tosin ottaisin tuon kitaran ehdottomasti Seymour Duncanin passiivi mikityksillä mutta ilmeisesti tuota väritystä ei saa passiiveilla?

Niin ja jotta kirjoitus olisi puolueeton en omista Eclipseä vaan Gibson LP:n :)
I'm afraid that I was very, very drunk...
apuri
18.11.2005 09:39:19
Osta se kitara minkä haluat äläkä kuuntele muita.

Tossa esp:ssä on ominaisuuksia joita ei taida mistään uusista Gibsonen les pauleista löytyä.
Jumbonauhat, lukittavat virittimet ja kaulan profiili pienellä vahvennuksella lavan kohdalla. Tossahan tulee laukku mukana.

Ainut samantyylinen vaihtoehto on Tokain se eebenotelautainen zakk wylde-malli mutta siinä ei tule laukkua.

Torillakin näyttää olevan yksi eclipse-I tsekkaisin ehkä sen ensimmäiseksi.
madu
18.11.2005 09:53:14
Osta se kitara minkä haluat äläkä kuuntele muita.

Tossa esp:ssä on ominaisuuksia joita ei taida mistään uusista Gibsonen les pauleista löytyä.
Jumbonauhat, lukittavat virittimet ja kaulan profiili pienellä vahvennuksella lavan kohdalla. Tossahan tulee laukku mukana.

Nimenomaan näin eli ostat se mikä hyvältä tuntuu. Käy testaamassa Gibson LP:tä niin tiedät nopeasti kumpi on sinun juttu. Sen verran voin sanoa että eroa noissa on ulkonäköä lukuunottamatta reilusti. Ihan eri kitaroita.
I'm afraid that I was very, very drunk...
Vilhelmus
18.11.2005 09:58:55

Eclipse malleissa ulkonäkö on Les Paulin kopio mutta mitä nyt on muutamaa tullut soitettua niin Eclipset ovat rakenteeltaan sekä soinniltaankin huomattavasti eroavia LP:istä: Kitara on ohuempi, ergonomisempi (paremmin muotoiltu bodyn takaosasta) sekä paljon kevyempi.

Tätä minäkin tuli sanomaan, mutta Madu oli jo ollut asialla. "Aito" Les Paul ja Eclipse ovat ulkonäöllisestä yhteneväisyydestä huolimatta aivan eri kitara. Ainakin etpä-huomaa-missä-kitarassa-nämä-ovat -kasiykkösillä soundiltaan kitara on lesoa huomattavasti honottavamman soundinen, mutta tässä yhteydessä honotus ei ole suoraan negatiivinen termi. Ite diggaan soundista kovasti, toimii sekä yksinään että bändin kanssa.

Ja kuten todettu, Eclipse sopii hyvin lapaseen ja on hengeltään selvästi perinnelesoa hevimpi.
Tomtom
18.11.2005 10:45:35
Eikös musamaailmasta löydy noita? Yksi tuttu osti tuollaisen ja tykkäsi kovasti. Näin itse kitaran livenä ja kuuntelinkin keikalla ( Randallin ja GT-3:sen läpi). Hienon näköinen laite, hyvin tehty viimeistely jne. En ehtinyt käpistelemään tuota itse kylläkään. Näytti hyvältä jopa meikäläisen "tohvelit ja villatakki"-kitara-ideologialla.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
mhaarala
18.11.2005 10:53:34
Kova raha kopiosta :)
Huonoa sitten plagioitu malli, ruma lapa, rumat otelautamerkit, minun mielestäninuo mikit voi olla myös huono juttu, kallis tasoisekseen, ei earvanaa kuten ltd 1000-sarjasissa...

Taitaa 90% kaikista kitaroista olla enemmän tai vähemmän plagioituja koska niitä muotoja on kuitenkin sen verran rajoitetusti... minusta Eclipsen lapa taas on ihan nätti, samoin otelautamerkit. Ltd:ssä on tietysti enemmän krumeluuria ja earvana, joten ei sitäkään varmaan kannata pois rajata ilman tarkastelua. Soittaahan Megadethin Glen Droverkin pääasiassa juuri tuollaisella 1000-sarjan Ltd:llä... :)

Itse ehkä katsoisin myös tuonne Les Paul Studioiden suuntaan... ovat nättejä ja hillittyjä soittimia. Ja sitten olisi se "ihan oikee kipsoni" jos siitä saa itselleen lisäkiksiä... :)
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Jzci
18.11.2005 12:10:35

Nimenomaan näin eli ostat se mikä hyvältä tuntuu. Käy testaamassa Gibson LP:tä niin tiedät nopeasti kumpi on sinun juttu. Sen verran voin sanoa että eroa noissa on ulkonäköä lukuunottamatta reilusti. Ihan eri kitaroita.

Olen testannut yhtä tutun Gibsonin Custom LP:tä, ja yhtä kaverin isoveljen Gibsonin Studio LP:tä (studiolla soittanut muutaman keikankin), ja voin sanoa että näiden kokemuksien perusteella kallistuisin tuon eclipsen suuntaan. Täysin totta on kyllä tuo että nuo ovat ulkonäöstään huolimatta täysin eri kitaroita, eikä tuo eclipse kuulosta (ainakaan mielestäni) juuri ollenkaan varsinaiselta LP:ltä, tuntumasta nyt puhumattakaan. Tiedossa siis on että ihan eri kitaroista nyt on kyse. Aina olen ihaillut ja himoinnut noita "ihan aitoja" gibsoneita, tuo eclipse kuitenkin tuntuisi soveltuvan minulle kaikesta huolimatta paremmin. Standard LP:tä haluttaisi päästä vielä testaamaan. Pitäisi lähteä käymään oulussa kun ei täällä kemissä varmaan tuollaista löydy testattavaksi.
Jzci
18.11.2005 12:11:16

Eikös musamaailmasta löydy noita?

Harmi että musamaailmaan on n. 730km matkaa. :)
JLM
18.11.2005 12:15:19

Ostin oman Eclipseni käytettynä, jolloin hinta ja laatu kohtasivat enemmän kuin hyvin. 1600€ tuntuu kyllä aika karvaalta hinnalta itselleni, mutta jos tunnet toisin, niin anna mennä vaan. Hyvä kitara se on. Vertailun vuoksi kannattaa ensin kuitenkin testailla ltd:n 1000 ja 400 versiot samasta kitarasta. Ltd:n ec-1000 mallia olen itsekin kokeillut pariin kertaan ja se oli mielestäni hyvin samalla viivalla oman kitarani kanssa laatunsa puolesta. Viimeistely oli jopa parempi.
Jzci
18.11.2005 12:36:34

Vertailun vuoksi kannattaa ensin kuitenkin testailla ltd:n 1000 ja 400 versiot samasta kitarasta.

Mainittakoon noista malleista että en pidä tuosta potikoiden asettelusta noissa tippaakaan, ja ihan sen takia ovat jo pois suljettu vaihtoehto.
ballfish
18.11.2005 13:33:18 (muokattu 18.11.2005 13:34:25)
http://www.espguitars.co.jp/oversea/standard_gt/ecli_2acsb.html

ÄÄÄÄHÄÄÄHÄÄH, olen rakastunut.

Osta toi. Pikaisella testauksella voin sanoa, että hyväntuntuinen keppi.
panyy
22.11.2005 18:04:50
kuopion viiking musiikissa oli tommone käytettynä jotai väh päälle 1000€. mallista en kyllä oo varma mut esp eclipse se ainaski oli.
JEAH!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)