Aihe: opettelemassa laulamaan
1 2
18is9
18.11.2005 08:53:57

Ei muuta kuin sankarihevaajien suohonkirkujaksi. Asiantuntijat kyseisellä alalla, oletteko muuten tietoisia yhdestäkään kappaleesta, jossa olisi käytetty huilurekisteriä?

Jaa-a. Heavypuolelta tulee mieleen Deep Purplen ikivanha live jostain 70-luvun alusta. Siinä Ian Gillan laulaa kilpaa Blackmoren kitaran kanssa ja vetää juuri niikuin itse totesit sen hemmetin korkean falsetti -a:n yläpuolelle aina e:hen asti. Ja kuulostaa siltä että sille tulee murros siinä a:n jälkeen joten olettaisin että tässä ollaan harvinaisessa miesten huilurekisterissä. Ei muuten kuulosta kovin ässälle, ainoastaan korkealle!

Oma kokemukseni on ettei huilurekisteriin kannata pyrkiä ellei tiedä mitä tekee. Minäkin pystyn laulamaan väkisellä sen korkean falsetti-a:n yläpuolelle mutta se sattuu eikä tunnu terveelliseltä. Joten a saa luvan riittää (tai gis huonona päivänä). Hoho :). Ei se laatu vaan se korkeus!
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Jemo
24.11.2005 14:22:28

Hmm. Toisinaan ilmeisesti löydän tuon pää-äänen, jolla pääsen erittäin korkealle. Se on hivenen vaikeaa, ja vaatii outoja vetoja pysyäkseen. Murtuu helposti falsetin kautta alemmas.
Falsetin muodostus on ainakin minulle erittäin helppoa. Mutten pääse sillä juurikaan tavallista ääntä korkeammalle. Falsetilla teoreettinen raja on jossain kitaran ylä-e:n ensimmäisellä oktaavinauhalla. Mutta se sattuu. Tavallisella äänellä menee toisinaan c samalta kieleltä, toisinaan vain a, mutta falsetilla pääsen ehkä d:hen sillätavalla "kiltisti".
Eräs tuttuni osaa kiljaista sellaisen aivan järkyttävän korkean äänen. Ääni on kova, kantaa, ja sitä riittää, mutta hän ei osaa kontrolloida sitä. Se ei kuulemma ole falsettikaan, eikä hän osaa tähdätä sitä mihinkään säveleen. Se on vain äärimmäisen korkea...ääni. Liekkö tämä olisi sitten se huilurekisteri.
Itse osasin tuollatavalla kirkua viimeksi joskus 14 vuotiaana. Sitten äänenmurros vei sen mennessään. Nyt olen 19 vuotias.

Mutta joo, kokeellinen äänenmuodostus on erittäin mielenkiintoista. On hauskaa kokeilla erilaisia pää-ääniä, raspeja, murinoita ja örinöitä, kurkkuäänia, falsetteja ja kirkumisia. Vielä kun tietäisi, ettei tappaisi lauluääntään näillä testaillessaan, niin voisi nukkua yönsä hivenen levollisemmin :)

-Jemo
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
paavi
24.11.2005 14:58:40
Jännä toi clippi. On kyllä äijällä äänialaa. :) Henkilökohtasesti en kyllä osaa tuota huiluääntä lainkaan. Pääsen tuonne A5:seen kirkumalla suhteellisen vahvasti (oon baritoni), mutta sitten tulee täysi stoppi. En oo kyllä paljon yrittänytkään etsiä kyseistä ääntä, mutta kova homma siinä varmaan olisi.

Kaveri osaa sellasen lokkikiljaisun, joka menee arviolta jossain siellä E6:n paikkeilla ja on itseasiassa tosi voimakaskin. Se taitaa vaan olla aika hallitsematon ja kestää tosiaan vain sen lyhyen kiljaisun hetken. Se jaksaa kyllä aina naurattaa. :)
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
Lasbe
15.04.2007 19:11:55
Olisiko teillä jotain teknisiä harjoituksia, joilla saisi äänen resonoimaan oikein päässä? Kun itse laulan korkealta laulu on useimmiten paskan kuuloista vaikka laulaisin oikeaa nuottia. Onko tämä asia kontaktissa resonoinnin kanssa?
-Varmasti yksi asia on rentous ja hengitysyhteys, mutta vaikka kuinka yritän muodostaa ääntä puskematta, rennosti. Lopputulos on silti "munaton" ja kireä.
Onko kuitenkin olemassa harjoitusta, jolla samalla saisi noihin korkampiin ääniin vähän meisseliä!?
tinuli
16.04.2007 22:15:47
hmm..Siis jos korkealta laulaessa minulla tärisee otsassa ja poskionteloissa(?)->laulan päärekisterissä? Itelläni tuli yks ilta lievä migreeni parin tunnin treenien jälkeen...(oli tauko;p)
lakeoftears
17.04.2007 00:03:10
Jotta minulla ääni tuntuu otsassa eli laulaen päärekisterissä, vaatii se jonkin näköistä ponnistelua. Eli väärin. Tuntuu kummallliselta että tämän voisi tuottaa ilman vääntämistä. :/
aargh
tinuli
17.04.2007 10:08:54
aijaah..No mutta mulla taas on hankalampaa laulaa rintarekisterissä,matalalta.. Mahd.yksilöllisiä eroja? No en tiiä.. Kyllähän mä siihen pyrin ihan ajatuksen kanssa ja kunnon harjotuksilla. Mutta tämmösistä kannattaa puhua oman open kanssa, kuitenkin hän kuulee ja näkee mitä teet..jos opettajasi "ei ole perehtynyt" asioihin, niin kyllä niitä opettajiakin on, joille asia on jäänyt korvan taakse. muutenkin on hyvä joskus käydä muillakin opetuksessa, että voit saada uutta näkökulmaa ja siitä voi soveltaa ns.parhaat tiedot ja opit päältä. (huom.en väitä ettei kannata jatkaa nyk. open tunteja)
tinuli
17.04.2007 10:31:34
Niin ja vielä sellainen juttu, ettei kannata juuttua tuntemaan vain ainoastaan onteloiden,yms. toimintaa. Muista aina tuki ja hengitys, rentous ja suun avaaminen..leuka ja muutenkin ole mahd.rento. Varmaan tiesitkin jo..?
Saatan nyt höpöttää,mutta:joillain on tummempi, toisilla kirkkaampi(mulla on),jne..ääni Kyllä se siitä reippaan harjoittelun myötä valkenee..;p Tsemppiä!
lakeoftears
17.04.2007 11:53:26
Hyvä kun nykyisen opettajan edes löysin ja vieläpä uskallaudun siä joskus käymään :D Mutta ymmärsin kyl pointin. Hienoa tekstiä kyllä ihan asiaa puhut :p
aargh
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)