Aihe: Hyvä A/B -boxi?
1 2
Jabe
08.07.2003 11:25:36

A/B -boxeista on ollut juttua aiemminkin, mutta kyselen vielä, että mikä olisi minulle passeli. Aion lisätä sen pedalboardiini niin, että toinen linja menee vain virittimelle ja toinen jatkaa normaalia signaaliketjua efekteille ja edelleen styrkkariin. Pointtina tässä on tietysti se, että kun polkaisen boxin virittimelle menevään linjaan, niin styrkkari vaikenee, ja voin viritellä rauhassa.

Haen nimenomaan boxia, joka vaikuttaisi styrkkarille menevän signaalin laatuun mahdollisimman vähän. Kun pedalboardissa alkaa olla muutenkin jo reippahasti tavaraa, niin en halua yhtään enempää gainia ja presensiä syöviä matolaatikoita. Niin, ja mukavaa olisi sekin, jos boxi olisi melko pieni.

Ja vielä tämmöinen detailji: onko noita olemassa pasiivisia ja aktiivisia? Jos vermeessä on ledi (tai kaksi) näyttämässä mikä signaali on valittu, niin sittenhän se tarvii virtalähteen eikös juu? Jos taas ledejä ei ole, niin sittenhän mitään virtalähdettä ei tarvita, vai? Onko aktiivisuudella/passiivisuudella muuta merkitystä kuin tuo ledi? (Kivahan se merkkivalo kait olisi.)
booster
08.07.2003 11:28:48
Mulla on BOSSin Line Selector, jota voi käyttää myös A/B-boksina. Suosittelen lämpimästi, ei väritä saundia ainakaan minun korvani mukaan, ja lisäksi sopii moneen eri käyttötarkoitukseen.
Kitarakamakaavio
Wanted:
Strato (Yamaha, Squier, (Tokai, Fender) T:reen alueelta
Keinokuorma
Super Overdrive tai Blues Drive
Pekkatapio
08.07.2003 11:38:21
Eihän tuollaista ole hankala rakentaa itsekään, tilaa tarvitsee kolmelle jakille ja yhdelle kytkimelle.
Kalm
08.07.2003 12:12:07
Onko aktiivisuudella/passiivisuudella muuta merkitystä kuin tuo ledi? (Kivahan se merkkivalo kait olisi.)

Bossin aktiivisessa LS-2:ssa on ainakin puskurivahvistin ja mahdollisuus säätää outputtien tasoja. Mielestäni hyvä feature vaikka true bypass uupuukin(=kun sähkö loppuu, niin soitto loppuu).
Jabe
08.07.2003 12:36:10

Bossin aktiivisessa LS-2:ssa on ainakin puskurivahvistin ja mahdollisuus säätää outputtien tasoja.

Aijaa. Siinähän on aika paljon kaikkee (... toisaalta minulle ehkä tarpeetontakin.) Mutta LS voisi kyllä olla hyvä ostos.

Eihän tuollaista ole hankala rakentaa itsekään, tilaa tarvitsee kolmelle jakille ja yhdelle kytkimelle.

Ei varmaan. Mutta pitäisi löytää hyvä kotelo: tukeva, metallinen passelin kokoinen boxi. Mistä sellainen? Ja se kytkin pitäisi olla hyvä: toisaalta tarpeeksi monotusta kestävä ja toisaalta sellainen, joka ei aiheuta signaaliin mitään häiriötä.

Voiko passiivinen kytkin muuten sinällään olla "true bypass"? Meinaan, jos itse rakentelisi, niin eikös tuo kytkin olisi juuri se kriittinen osa (kun eihän siinä oikeastaan muita osia olekaan).
Häät ilman tansseja on kuin kusellakäynti ilman pierua.
Jabe
08.07.2003 12:40:01

Mitäköhän muuten nuo Eric Johnsonin A/B -boxit on: http://www.ericjohnson.com/pictures/MainBoard.JPG ?

Aika pätevän näköisiä, pieniä boxeja. Varmaankin jotain itse väsäiltyjä.
MrGuitarist
08.07.2003 12:40:12
Ainakin tässä lähikaupassa on pari DODin passiivista a/b-boksia. Toimivat oikein hyvin, eivätkä väritä soundia. Hintakaan ei ollut paha, tosin en aivan tarkkaan sitä muistakaan.
Pekkatapio
08.07.2003 12:45:19
Voiko passiivinen kytkin muuten sinällään olla "true bypass"? Meinaan, jos itse rakentelisi, niin eikös tuo kytkin olisi juuri se kriittinen osa (kun eihän siinä oikeastaan muita osia olekaan).

Itse rakentelin passiivisen looppiboksin sellaisella elektroniikkaliikkeestä hankkimallani peruslaatua olevalla jalkakytkimellä. Kestää ainakin sen kitaran signaalin, kun kyljessä lukee, että 250VAC ja joitain ampeereja oli myös ;)

En mikään kultakorva ole, mutta ei tuo mielestäni häiriötä/tason laskua aiheuta millään lailla. Eikä true bypassia saa mitenkään (paitsi suprajohteilla) aikaan, on sillä kuparijohdolla ja kytkimelläkin vastusta ja kapasitanssia.
HS
08.07.2003 12:46:08
Terve

Meikäläiselläkin on tuo DODin A-B boxi juuri tuollaisessa Jaben kuvaamassa "viritinkäytössä". Hyvin toimii, enkä ole huomannut soundin värittymistä. Pieni kooltaan. Merkkivaloa ei tosin ole.
Nobelsilla on myös ledeillä varustettu A-B boxi. Löytynee muistaakseni ainakin Thomanin valikoimasta.
echo
08.07.2003 12:50:26
...että toinen linja menee vain virittimelle ja toinen jatkaa normaalia signaaliketjua efekteille ja edelleen styrkkariin.

Tai sittten et tarvitse A/B boksia välttämättä lainkaan.
Ainakin LS-2 on aika kallis hankkia vain tämän takia.

Minulla on Boss TU-2 Chromatic Tuner ekana lenkissä, sillä voi virittää ilman ettei kuulu styrkkarista mitään ja on erittäin hyvä viritysvehje. Eikä muuta signaalia/ääntä mitenkään.
sell your computer...buy a guitar - tom petty
Peter Gunn
08.07.2003 12:54:23

Mutta pitäisi löytää hyvä kotelo: tukeva, metallinen passelin kokoinen boxi. Mistä sellainen?

http://www.kouluelektroniikka.fi/cg … mp;alaryhma=Valualumiinikotelosarja

Varmasti tukeva.
booster
08.07.2003 12:55:16
Ainakin LS-2 on aika kallis hankkia vain tämän takia.

LS-2:ta voi käyttää niin moneen tarkoitukseen, että tuskin se on turha tai "liian kallis".
Mäkin ostin sen alunperin särö- ja puhdassaundien vaihtelua varten, sittemmin käytin sitä särön ja puhtaan saundin sekoittamiseen, välillä se oli A/B-boksina ja splitterinä, joskus kokeilin sitä clean boostina (siitä saa 20db), ja tällä hetkellä se on wanna-be-true-bypassina kytkinhäiriöiselle tubescreamerille..
Kitarakamakaavio
Wanted:
Strato (Yamaha, Squier, (Tokai, Fender) T:reen alueelta
Keinokuorma
Super Overdrive tai Blues Drive
Jabe
08.07.2003 13:00:33

Kiitos tähänastisista hyvistä vastauksista. Funtsin vielä kaikkia vaihtoehtoja: itse rakentamista, valmiin ostamista tai tuota viritintä. Mulla vaan on jo erittäin hyvä viritin, jota ei semmoisenaan voi pistää kitaran signaaaliketjuun - siksi aloin ajatella tätä A/B boksihommaa.

Jos on relavanttia myytävää, niin tarjoilkaa pikaviestillä. Laitan kyllä ilmon torillekin, jahka tiedän mitä haluan.
PIM
08.07.2003 13:06:46
Ostakaa ny jotain, jooko?
Jabe
08.07.2003 13:12:07

Kävisikö jompi kumpi näistä?

No kah, nuohan ovat juuri semmoisia mitä tarvin. Lead Footissa on hintakin aika kohdallaan. Lieneekö laatu ok? Boss tuntuisi varmemmalta valinnalta - ja siinä on merkkivalokin.
juini
08.07.2003 14:58:33
Voiko passiivinen kytkin muuten sinällään olla "true bypass"?

Nimenomaan passiivinen kytkin voi olla "true bypass". Mekaanisesti toimiva DPDT kytkin poistaa virittimen signaalitiestä fyysisesti kokonaan, eli vastaa samaa, kuin nyppäisi piuhat irti ja kytkisi suoraan seuraavaan purkkiin. Itse olen näitä rakennellut, enkä ainakaan normaalilla yleismittarilla ole saanut mitattua enempää resistanssia, kuin piuhoissa normaalisti on. Vähän kikkailemalla saa boksiin myös ledin.

http://www.geofex.com/FX_images/milltbbx.gif
Jabe
18.07.2003 20:35:13

Tein sitten itse (tai oikeastaan veljeni teki). Ostin RadioDuosta:

- Tuhdin alumiinikotelon (kooltaan vähän pienempi kuin esim. BOSS -spedut), hinta 10 euroa
- Kolme jakkia, hinta yht 3,45 euroa
- PDPT -kytkimen, hinta 11,60 euroa

Tarvikeet siis yhteensä 25,05 euroa. Ei ihan niin halpaa kuin etukäteen ajattelin. Toisaalta en vertaillut hintoja .. painuin vain RadioDuon ja sain samantien kaiken haluamani.

Sitten menin veljeni luo (jonka kanssa myös moditin VOX wahia - siitä myöhemmin toinen viestiketju). Veljellä on hyvät työkalut ja vakaa kolvauskäsi. Oisko menny n. 20 min, kun laatikkoon oli porattu sopivat reijät, jakit ja kytkin kiinnitetty ja johdot kolvattu. En laittanut boxiin lediä. Tein vain simppelin A/B -boxin: yksi sisäänmeno kitaralle, ja kytkin joka valitsee kumpaan ulostuloon signaali jatkaa. Väriksi jätin pirteän harmaan - en maalannut koteloa, vaikka askomikon krokoloop väikkyikin mielessä :-)

Lopputulos oli erinomainen. Kun äsken testailin vermettä, en kuule mitään vaikutusta signaaliin (tarkoitan .. häiriötä tai vaimenemista styrkkarille menevään signaaliin). Kytkin tuntuu tukevalta, ja sain boxin näppärästi pedaalilautaan takiaistarralla.

Näin. Eihän tuossa mitään erikoista ole, mutta ajattelin vaan raportoida, kun niin moni vaivautui vastaamaan kysmykseeni. Pähkinänkuoressa; sain 25 eurolla tarvitsemani laadukkaan true-bypass a/b boxin.
"Love is the only force capable of transforming an enemy into a friend". --Martin Luther King, Jr.
hemmo
18.07.2003 20:50:55

Tein sitten itse (tai oikeastaan veljeni teki).

En nyt muista mistä kaupasta ostin mustan vastaavan AB-laitteen ilman lediä. Olikohan se 20 eur?
No-name merkkiä, ehkä kiinalainen, toimii hyvin. True-by-passista ei niin tiedä.

Prkl, miksen tarjonnut sitä sulle. Okei, sul on hifimalli.
Säröä beibi!
askomiko
18.07.2003 20:59:50
Kuuluuko yhtään läpi ulostuloista? Mulla kuuluu hiljaa.

Mutta, maalaa se!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)