Aihe: opettelemassa laulamaan
1 2
lakeoftears
14.11.2005 18:38:49
kovin opettelemas lauleskelemaan ja ongelmana on kun laulaa korkeammalta niin pomppaa todella huomattavasti falsettoon aina. pää-ääni ilmeisemmin hukassa. ensiksi miten opin tuota pää-ääntä käyttämään ja miten tuota pomppua falsettoon voi lieventää että sitä voisi käyttää. sen tiedän että sulavasti painetta vähentämällä tuo vaihtaminen pitäisi tehdä mutta kuulostaa paljon helpommalta.
faith
14.11.2005 20:56:56
kovin opettelemas lauleskelemaan ja ongelmana on kun laulaa korkeammalta niin pomppaa todella huomattavasti falsettoon aina. pää-ääni ilmeisemmin hukassa. ensiksi miten opin tuota pää-ääntä käyttämään ja miten tuota pomppua falsettoon voi lieventää että sitä voisi käyttää. sen tiedän että sulavasti painetta vähentämällä tuo vaihtaminen pitäisi tehdä mutta kuulostaa paljon helpommalta.

Näitä juttuja just ite harjottelen.. selvästi reenauksen määrä auttaa, löydät sen tavan kokeilemalla. itellä tulee harjoteltua semmosen kolmisen tuntiaki joskus päivittäin, ja kyllä se sieltä. =)
aijommi
14.11.2005 21:02:51
Varmaan liittyy äänenmurrokseen, odota vähän aikaa jos se siitä helpottuisi.
lakeoftears
15.11.2005 00:07:26
kyllä se äänenmurros pitäs jo pikku hiljaa olla takana päin ;) mutta kai tämäkin ongelma vain kovalla ja rennol treenil menee !
tanjuli
15.11.2005 00:48:24
kyllä se äänenmurros pitäs jo pikku hiljaa olla takana päin ;) mutta kai tämäkin ongelma vain kovalla ja rennol treenil menee !

ei se treenin määrä vaan se laatu. hyvä nyrkkisääntö että tunti ja sitten puolen tunnin tauko. ei kylmiltään maratonillekaan lähdetä.
[i hear voices but at least they're on tune]
faith
15.11.2005 11:28:44
ei se treenin määrä vaan se laatu. hyvä nyrkkisääntö että tunti ja sitten puolen tunnin tauko. ei kylmiltään maratonillekaan lähdetä.

aivan, hyvä pointti. itellä unohtu täsmentää että ne reenit ei tosiaankaan mene putkella, enkä suostu esim kuororeenejä vetään tauotta vaikka muut sitä vaatis. ääni ei oikein tykkää, varsinkaan ku minun pittää vaihella siellä stemmaa => laulan parhaimmillaan lähes 2 oktaavin alalta. ei ääni (ainakaan mulla) kestä sitä ilman pausseja.
lakeoftears
15.11.2005 12:00:27
joskus sitä intoo vaan riittää ettei meinaa millään ajatella mikä on kannattavinta :D mutta miten tämän pää-äänen löydän? kun yritän korkeammalle niin aina menee falsettoon. se ja nuotissa pysyminen tuottaa eniten vielä ongelmia :> äh ei ongelmia siis vaan haasteita ;)
hannakatriina
15.11.2005 14:08:58

mutta miten tämän pää-äänen löydän? kun yritän korkeammalle niin aina menee falsettoon

Pää-ääni oli mullakin alkuun aika hukassa. Osittain hoksasin jutun, kun tajusin, että niitä ääniä pitää laulaa vähän kevyemmin - kyllä niihin sitten myöhemmin saa voimaa lisää, kun tajuaa miten ne tehdään. Olennaista on myös, että ne äänet soi tosi edessä, eli ääni resonoi pään onteloissa (posket, otsa) eikä niinkään rinnassa tai jossain tuolla kitalaessa. (Puhun nyt siis vaan kevyen musan laulusta, klassisesta äänenmuodostuksesta en tiedä tarpeeks, et miten siinä nämä asiat tehdään.)

Kokeilepas vaikka näin: liu'uta ääntä a-vokaalilla alhaalta ylös, leuka rentona, ja työnnä samalla kieli reilusti ulos suusta. Tää voi vaikuttaa ihan idioottimaiselta, mutta näin äänen sijoitus tulee automaattisesti ainakin tarpeeks eteen... saa kuulostaakin nasaalilta. Tai kokeile vinkua m-äänteellä korkealta ihan kuin koiranpentu, liu'uttaen ääntä ylhäältä alaspäin. Mulla ainakin ääni suorastaan tärähtää otsaan ja nenään, ja itse asiassa silmissäkin tärisee... Enempää en osaa nyt auttaa, kun itselläkin on vielä vähän hataralla pohjalla mikä omassa laulussani on falsettia ja mikä pää-ääntä. Miehillä kun se falsetti on paljon selkeämmin erotettavissa. Mut pitää miettiä asiaa lisää...
lakeoftears
15.11.2005 16:29:36
tuosta on varmasti apua kiitän :)! eikun reenaileen
lakeoftears
16.11.2005 16:20:19
rintaääni vaan tuntuu laajenevan :DD mutta pää-ääntä ei tuu kun muuttuu vain falsetoksi. äh. eikös pää-äänenki pitäis olla aika huilumainen ni jos vain mulla falsetto kuulostaa saman tyyliseltä enkä osaa näitä erottaa. hämäävää.
hannakatriina
16.11.2005 20:40:29 (muokattu 16.11.2005 20:43:02)

eikös pää-äänenki pitäis olla aika huilumainen ni jos vain mulla falsetto kuulostaa saman tyyliseltä enkä osaa näitä erottaa. hämäävää.

Se on tosi hämäävä juttu tuo falsetti. Ja tosiaan aika lähellä pää-ääntä. Seuraavat kommentit sillä varauksella, että olen itse oivaltanut asian oikein (koska ei kukaan ole näitä minulle opettanut vielä tähän mennessä - ja aionkin kiusata opettajia kiperillä kysymyksillä tästä eteenpäin).
Mulla pää-ääni on vähemmän huilumainen ja enemmän rock tai ainakin ehkä vähän terävämpi, voimakkaampi ja nasaalimpi kuin falsetti. Falsetti kuulostaa soundin puolesta enemmän klassiselle laululle, koska ääni resonoi vähän eri paikassa.
Montaa juttua vaan tekee käytännössä, mut ei välttämättä tiedä että mitä tekee ja miten. Tai ei ainakaan osaa sitä selittää. Falsetissa äänihuulet ei (kai?) värähtele enää toisiaan vasten vaan ilma kulkee siitä välistä ja siitä se huilumainen soundi. Vai..? Minun kohdalla falsetti-keskustelu on laulutunneilla tyssännyt siihen, että ei naiset sitä falsettia mihinkään tarvii, että se on enemmänkin miesten juttu.

Aloin tässä muutamia päiviä sitten miettiä, että taidan kuitenkin laulaa ihan korkeimmat äänet f2-d3 (tai mihin milloinkin yltää) falsetissa. Ainakin tuossa f2:en kohdalla mulla on joku aivan hämärä kohta, jossa on pakko vaihtaa tekniikkaa - ei pääse enää ylöspäin samalla systeemillä (yhdistetyllä pää- ja rintaäänellä tai pelkällä pää-äänellä) kuin siihen asti. Särähtää jossain tuolla nenän takana ja ääni särkyy tai ei tule ääntä ollenkaan, jos ei vaihda tekniikkaa... ei pitäis olla kiinni hengityksestä tai tuesta tms. vaan ääni vaan yksinkertaisesti loppuu. Mutta sillä äänellä millä laulan nuo korkeimmat äänet pääsen myös matalalle, jolloin se on ohuen huilumainen ja aivan saman kuuloinen kuin miesten falsetti.

Onko kellään naispuolisella laulajalla vastaavaa kokemusta? Ei mun laulunopettaja oikein osannut sanoa, että mitä minä siinä kohdassa teen... eikä sillä käy niin, mutta se onkin korkeaääninen sopraano ja mulla taas on tosi matala lauluääni. Toisaalta kiva kun löytyy koko ajan uusia haasteita ja opeteltavia asioita. Tietysti jos joku osaisi enemmän valaista asiaa, niin pääsisi vähän vähemmällä kokeilulla ja vois oivaltaa nopeemmin...

Muuta en osaa nyt vinkiksi enää keskustelun aloittajalle tähän falsettiasiaan sanoa (ainakaan ennen kuin itse opettelen lisää), kuin että juttele ja laulele jonkun miespuolisen laulajan kanssa, joka tiedostaa itsellään pää-äänen ja falsetin ja osaa tehdä molemmat.
tanjuli
16.11.2005 22:53:39
rintaääni vaan tuntuu laajenevan :DD mutta pää-ääntä ei tuu kun muuttuu vain falsetoksi. äh. eikös pää-äänenki pitäis olla aika huilumainen ni jos vain mulla falsetto kuulostaa saman tyyliseltä enkä osaa näitä erottaa. hämäävää.
aina, kun laulamisessa ilmenee ongelma ts. vaikeampi asia, kannattaa alkaa samantien hokemaan itselleen, että voi viedä viikkoja, kuukausia, jopa vuosia, että k.o. asia korjaantuu. laulamisessa varsinkin, kun kyse on ei-tahdonalaisten lihasten lihasmuistin muuttamisesta.

falsetin ja (tuetun) pää-äänen eroista puhuttaessa menee hirvittävän usein sekaisin saundi ja elimistön toiminta. ihmisäänen rekisterithän ovat vain äänihuulten toimintamuotoja, joilla syntyy tietynlainen saundi. eli...
- narina = äänihuulet värähtelevät toisiaan vasten niin hitaasti, että yksittäisen äänihuulikontaktin voi kuulla.
- rintaääni = äänihuulet värähtelevät toisiaan vasten koko pituudeltaan ja paksuudeltaan.
- pää-ääni = äänihuulet värähtelevät toisiaan vasten koko pituudeltaan, mutta ainoastaan yläreunastaan.
- falsetti (tässä tarkoitan tuetonta pää-ääntä) = äänihuulet eivät värähtele toisiaan vasten koko pituudeltaan, vaan keskiosaan jää pieni "rako", jonka kautta pakeneva ilma aiheuttaa äänen huokoisuuden.
- huilurekisteri = äänihuulet eivät värähtele toisiaan vasten, vaan muodostavat ikäänkuin "huulet" joiden läpi kulkeva ilma "viheltää."

ja rekistereillähän on yhtä monta nimitystä kun on rekistereistä puhujia.
[i hear voices but at least they're on tune]
lakeoftears
16.11.2005 23:10:08
mutta kiitos jo näistä :)!
hannakatriina
17.11.2005 00:09:50

- huilurekisteri = äänihuulet eivät värähtele toisiaan vasten, vaan muodostavat ikäänkuin "huulet" joiden läpi kulkeva ilma "viheltää."

Kiitti selvityksestä :) Sehän voikin olla minulla (ja aika todennäköisesti onkin) tuo huilurekisteri millä ne korkeimmat äänet tulee. Voisin ainakin olettaa sillä perusteella, että äänen tuottaminen tuntuu murroskohdan molemmin puolin aika erilaiselta, mutta silti on kuitenkin samalla tavalla tukea kropasta koko ajan (eli ei ole ainakaan huokoinen ja tukematon falsettiääni kyseessä). Jos toisessa rekisterissä äänihuulet värähtelee ja toisessa ilma vaan viheltää läpi, niin ihmekös tuo jos siinä kohdassa on pieni "porras". Huilurekisterin hitsaaminen saumattomaksi pää-ääneen taitaakin sitten olla se seuraava vuosikausien projekti...
hannakatriina
17.11.2005 09:26:32

Jaa-a. Onkohan tässäkin sitten kyse jostain termistöeroista..? Ei mulla ainakaan ne ylimmät äänet rasita kurkkua tai ääntä mitenkään ja se tekniikka millä ne vedän on ainoo tapa millä itse asiassa niitä edes saan tuotettua. Ei se ole kirkumista lähelläkään, ei myöskään soundin puolesta. Ääni on huilumainen, mutta kiinteä. Vai oisko kyseessä sitten joku ero nais- ja mieslaulajien välillä näissä ylimmissä äänissä (pianon keskic:stä n. puolitoista - pari oktaavia ylöspäin)? Tämähän alkaa mennä mielenkiintoiseksi ja on ehdottomasti tutkimisen arvoinen asia... selvitellään lisää..!
Kolada
17.11.2005 09:56:24
Asiantuntijat kyseisellä alalla, oletteko muuten tietoisia yhdestäkään kappaleesta, jossa olisi käytetty huilurekisteriä?

En ole asiantuntija, mutta Mariah Carey käyttää tuota huilurekisteriä silloin tällöin. Miehistä sen avulla "viheltelee" mm. Brett Manning (joka taitaa olla lähinnä opettaja) http://www.singingsuccess.com/5octavewindow.htm
Kiippari-Kalle
17.11.2005 19:47:35
En ole asiantuntija, mutta Mariah Carey käyttää tuota huilurekisteriä silloin tällöin. Miehistä sen avulla "viheltelee" mm. Brett Manning (joka taitaa olla lähinnä opettaja) http://www.singingsuccess.com/5octavewindow.htm

Jaah, onpas vaan äijällä ääniala. Täytyy sanoa että jos hän pystyy oikeasti hallitsemaan tuon (tuossahan kuuluu olevan vibraattoakin) niin miksipä eivät muutkin. Voi olla oma "vihellyksen" tuottamisen hankaluus siitäkin johtuvaa, että käytän kovasti kurkunpään nostoa yleensäkin korkeiden äänien tuotannassa, ja jännitän muutenkin paljon päänalueen lihaksia, mikä ei ainakaan oppikirjojen ja opettajien mukaan ole tervettä. Eikä se varmaan olekaan, jos sillä tavalla ei jaksa laulaa kappaletta tai kahta pitempään. Itselläni jännitysongelmat alkavat F#4:sen kohdalla, siis käytännössä sillä kohtaa, missä vahva rintaääni loppuu. eli pitää alkaa ohentamaan ääntä.

Jaa-a. Onkohan tässäkin sitten kyse jostain termistöeroista..?

Lukaisinpas vielä kerran tuon Baxterin kertomuksen rekistereistä. "The whistle register is a freak situation when you tense the vocal folds and push so much air past that they whistle just as you do with your lips. The pitch is controlled by air, and like the vocal fry, is only used as an accent. When your voice is blown it will crack into whistle tones because the folds are fatigued and swollen." Tähän perään Baxter käsittelee rekisterejä sellaisen otsikon alla että "The registers are a fact of life, breaks are not". Seuraavat kappaleet olivat tulkittavissa siten, että myös huilurekisterin pystyy liittämään osaksi omaa lauluäänialaa. Että ei muuta kuin treenailemaan. Voi olla että puhumme ihan erilaisesta äänestä, omat testailut kyseisen äänen kanssa liittyvät lähinnä suihkukirkumiseen ja kovemman ja korkeamman äänen tavoitteluun. Se mitä huomasin noiden testien aikana, että kirkaisuilla pääsi kuitenkin alemmaskin kuin A5, eli kirkaisurekisteri on samalla tavalla "päällekkäin" muiden rekisterien kanssa kuin esim. Rintaääni ja pää-ääni. Lisäksi huomasin, että kun oikein testaili, sai jopa kaksi ääntä päällekkäin, vihellyksen ja matalamman äänen (kenties rintaäänen?).

Tämähän alkaa mennä mielenkiintoiseksi ja on ehdottomasti tutkimisen arvoinen asia... selvitellään lisää..!

Testailut ovat sittemmin jääneet, kun niistä syntyy hieman melusaastetta, ei ole paikkaa missä jatkaa "arvokasta tutkimustyötä". On totta että Suomessa tiedetään tai jaetaan tietoon aivan liian vähän tällaista modernimpaa äänentuotto-oppia. Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla muidenkin kokemuksia ja näkemyksiä vihellysrekistereistä ja narinarekistereistä sun muista jutuista. MuTu-tuntumalla tehdyt analyysit ovat erittäinkin hyödyllistä tietoa kaikille täällä asioiville (MuTu= Muusikoitten.net Tuntuma).
hannakatriina
17.11.2005 21:48:24

The pitch is controlled by air, and like the vocal fry, is only used as an accent. When your voice is blown it will crack into whistle tones because the folds are fatigued and swollen."

No niin, ei se siis tuon määritelmän mukaan ollut huilurekisteri minulla niissä korkeissa äänissä, koska en säätele sävelkorkeutta ilmalla vaan muuten. Eli sitten sen on oltava jonkinlaista tuettua falsettia, joka resonoi vaan tosi korkealla päässä ja tuntuu erilaiselta kuin normaali pää-ääni. Mutta noita huilurekisteriääniäkin pystyn näköjään tuottamaan, en kylläkään hallitsemaan... että onpahan opettelemista seuraaviksi vuosiksi kaiken muun ohella! Joo, ja yks opettaja on opettanut mulle, että falsetti on se kun äänihuulet ei enää värähtele vastakkain...

On totta että Suomessa tiedetään tai jaetaan tietoon aivan liian vähän tällaista modernimpaa äänentuotto-oppia. Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla muidenkin kokemuksia ja näkemyksiä vihellysrekistereistä ja narinarekistereistä sun muista jutuista.

Samaa mieltä. Ja minusta ois todellakin aiheellista käydä näitä juttuja läpi myös laulunopettajakoulutuksessa ainakin popjazz-puolella. Suorastaan ärsyttää, kun opettajat ei osaa neuvoa. Kysyin tänään tuosta huilurekisteristä laulutunnilla - eipä ollut nykyinen ope moisesta kuullutkaan. Uskomatonta! Miten minä sitten asiat selvitän omille oppilaille, jos kukaan ei selvitä niitä minulle??! En haluais myöskään tehdä niin paljoo omaa "kokeilevaa tutkimustyötä" että hajotan ääneni etsiessäni parhaita tapoja näihin extreme-ääntelyihin...
ubiquity
18.11.2005 00:27:38
Ja minusta ois todellakin aiheellista käydä näitä juttuja läpi myös popjazz laulunopettajakoulutuksessa ...

biliiv mii. Kyllä niitä käydäänkin, uusi polvi rantautuu pikkuhiljaa.
Ja suoraan sanottuna eivät nuo asiat ole olleet mitään salaisuuksia, ainoastaan harvojen ja valittujen opettajien kiinnostuslistalla.
Täytyy muistaa kuitenkin että ammattimainen poplauluopetus on ihan kaikkialla vielä aika nuori ala, jos verrataan vaikkapa kaimaansa klassisella puolella.
Nyt on mahdollisuus olla pioneeri =D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)