Aihe: Kitaranuppia ostamassa..
1 2 3
NeonKnight
16.11.2005 11:55:47
Mitä hintaluokkaa?
J.RA
16.11.2005 11:57:37
Aika lavea aihe. Kannattaa ensiksi miettiä omaa soundimieltymystä ja millaiseen tarkoitukseen vahvistinta tarviit. Rajaisi huomattavasti malleja ja merkkejä. Kannattaa myös miettiä mitä ominaisuuksia vahvistimeltasi haluat, esim. monta kanavaa tarviit?

Näin on paljon helpompi muiden heittää kommentteja kehiin. Vaihtoehdoista paras on tietenkin että marssit itse sinne musaliikkeeseen ja pistät eri vahvistimet testipenkkiin. Tiedän kyllä että tämä ei ole kaikille mahdollista koska liikkeet ovat niin kaukana; tiedätpä ainakin mikä itseäsi eniten miellyttää koska jokaisella soittajalla on niin omat mieltymyksesnsä.
-Sellasta se vaan on-
nakedzen
16.11.2005 14:39:43
Että päästään alkuun:

500-1000€

rokkii: jcm800
hevii: 5150/6505, ENGL Thunder, Tech21
jatzii: jotain Fenderiltä

1000-2000€
rokkii: Orange, VHT
hevii: ENGL, Framus, Krank, VHT

2000-????€
Bogner, VHT, Mad Professor

Tästä topicista tosin tulee noin 650 sivua pitkä.
"Only dead fish go with the flow" Metallia
McNulty
16.11.2005 15:13:28
Millaisiin seikkoihin tulisi ostaessa huomiota kiinnittää

No ainakin soundeihin... kenties vielä parin erilaisen kaapin kanssa.
Eli testaamalla selviää parhaiten mikä on se "oma" kone. Itse en ainakaan ostaisi ainuttakaan vahvistinta ilman että sitä testaisin huolella. Nuppia pitää päästä soittamaan myös lujaa, joten yleensä kannattaa tehdä vaikka kauppiaan kanssa siten, että ottaa nupin (jos itsellä on kaappi jo valmiina) testiin päiväksi pariksi. Kokeilee sitä hissukseen, kokeilee sitä reeniksellä.

Kiinnittäisin ostaessa myös huomiota tapaan millä se vahvistin on toteutettu. Eli onko se putkinuppi, transistori vaiko kenties joku digitaalinen mallintava/hybridi?

Tsekkaa testatessa läpi vahvistimen ominaisuudet, eli käy läpi jokaisen kanavan (yleensä nupissa on 1-4 kanavaa) ja katsoo millaisia asetuksia sekä toimintoja nupista löytyy.

Itselläni homma menee usein niin, että kartoitan aluksi omat tarpeeni mitä vahvistimelta odotan. Esim. vaikka näin:
- Oltava 3 kanavaa (puhdas, crunch, lead)
- FX Loop löydyttävä myös
- Kanavia pääsee jalkakytkimellä vaihteleen
- Toteutettu putkilla (esim. EL34 tai 6L6)
- Hinnaltaan se ja se
- Toimiva ja simppeli käyttöliittymä (eli ei mitään potikkahelvettiä ala Mesa RoadKing)
- sopiva väri, sopiva ulkoasu jne jne...

ja millaisia kokemuksia käyttäjillä on eri merkeistä ja malleista.

Merkkejä ja malleja on aivan järjettömästi tarjolla. Lähes jokaiselta merkiltä löytyy hyviä laitteita, oli se sitten Fender, Mesa/Boogie, Laney, Peavey, Randall, Brunetti, ENGL, Marshall, Vox, Ashdown, Diezel, Bogner, Krank, Framus, Naylor, Ampeg, Hiwatt, Orange, Dumble, Carvin, Victoria, Kendrick, Matchless, Budda, Crate, Soldano, THD, Rivera, VHT, ja niin edelleen.

Miten eri merkit sopivat eri musiikkityyleihin yms.

Aika monen valmistajan nupilla voi soittaa mitä vain. Uusin tuttavuus meikäläiselle oli tuo Diezel VH4 nuppi josta löytyy 4 kanavaa ja se kyllä taipui ihan jazz-jutuista äärimetalliin. Aivan tajuttoman loistava nuppi enkä vielä ole parempaa testaillut. Bogner Ecstacy, Framus Dragon, ENGL Powerball olivat myös monipuolisia nuppeja joista löytyi soundeja lähes joka lähtöön.

Ei muuta kuin tsekkaileen valmistajien kotisivuja ja onkii sieltä vaikka esille ko. vahvistimien käyttäjiä. Siitä pystyy jo jonkin verran päättelemään mihin musaan valmistajan vahvistimet ovat menneet.
gibsonjp
17.11.2005 08:55:31
Joo taisi mennä aika laveaksi..:) Ajattelin että foorumia seuraa varmasti myös niitä ihmisiä, jotka tarvisevat esim. juuri ensimmäisen nupin ostoon hiukan apuja kokeneemmilta soittajilta. Etteivät mahdollisesti tiukalla olevat rahat mene "hukkaan" tietämättömyydestä tai pelkkien mainospuheiden vuoksi! Itse olen tässä tilanteesta ja haluaisinkin kuulla juuri aiheista mitä itse nostittekin jo esille neutraalilta kannalta, eli miten esimerkiksi digitaalivahvistimet ja niiden tarjoamat efektit toimivat käytännössä ja miltä kuulostavat esikuvaan nähden? Budjettia en sen takia määritellyt, koska se on jokaisella eri ja näin ollen olisi hyvä saada tietoa eri hintaluokkien vahvistimista - mielellään hiukan yksityiskohtaisemmin. Kiitos jo nyt vastanneille!
Hold on a second, I need a coctail!
oiva tumpeloinen
17.11.2005 09:56:08
Ajattelin että foorumia seuraa varmasti myös niitä ihmisiä, jotka tarvisevat esim. juuri ensimmäisen nupin ostoon hiukan apuja kokeneemmilta soittajilta. Etteivät mahdollisesti tiukalla olevat rahat mene "hukkaan" tietämättömyydestä tai pelkkien mainospuheiden vuoksi!

Ajatuksena hieno, mutta käytännösä toteutus yskii. Tällä foorumilla kun törmää todella usein hypetykseen, mikä vähän lisää kysymällä paljastuu kuulopuheeksi. Saahan täältä paljon suuntaa antavia neuvoja, joilla on hyvä mennä kauppaan kokeilemaan eri vahvistimia, mutta itse jättäisin arvostelut täällä omaan arvoonsa. Selkeä hyöty tästä on, että saattaa kuulla jostain aivan uudesta vahvistinmerkistä, mistä ei ollut aiemmin kuullutkaan.

Nakedzen:
500-1000€

hevii: Tech21

En tiedä miksi, mutta mä luettelisin tuon Tech:n ihan mihin tahansa muuhun kategoriaan noista sun vaihtoehdoista kuin heviin.
Dr. Muff
17.11.2005 10:20:26
Ajatuksena hieno, mutta käytännösä toteutus yskii. Tällä foorumilla kun törmää todella usein hypetykseen, mikä vähän lisää kysymällä paljastuu kuulopuheeksi. Saahan täältä paljon suuntaa antavia neuvoja, joilla on hyvä mennä kauppaan kokeilemaan eri vahvistimia, mutta itse jättäisin arvostelut täällä omaan arvoonsa. Selkeä hyöty tästä on, että saattaa kuulla jostain aivan uudesta vahvistinmerkistä, mistä ei ollut aiemmin kuullutkaan.

Totta. Muutenkin on ehkä vähän kohtuutonta vaatia kattavaa esitelmää kaikista vahvistimista, kaikissa hintaluokissa. Näin internetin aikakautena tietoa saa helposti esim valmistajien sivuilta, käyttäjäkokemuksia eri foorumeilta (h-c, fenderforum, thegearpage, mnet jne) mutta sekään ei riitä. Jonkun muun pitäisi se tehdä puolesta. Nykynuoret :)

Noh, vaustaukseksi tulet saamaan toisenkäden tietoa ja hypetystä omista vahvistimista. Suosittelisin ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja testaamaan lähikauppojen laitteet. Ja sen jälkeen esittämään tarkempia kysymyksia.
Tuumasta toiseen.
gibsonjp
17.11.2005 10:36:13
Juu tuo on ihmisen puhetta joka tietää asioista! Kohtuutonta eli ei..:) Itse en ole noista sivuista kuullutkaan joten hienoa että annoit vihjeen.. Ensinnäkään en vaadi mitään. kysyin ihmisiltä - vaikka sitten nykynuorilta että mitä kannattaa ostaa. Olisi hyvä tietää jotain ennen liikkeeseen menoa. Siellä kun iskee heti kiinni myyjä, jolle on opetettu ulkoa jokaisen liikkeessä myytävän vahvistimen lyhyt mainospuhe: "Huonoja vahvistimia ei ole olemassakaan ja kaikki soveltuvat kaikkeen yms." Paras tapa on varmasti juuri itse testaus, mutta olisi silti mukava saada vinkkejä kuinka luovia tässä vahvistinmeressä. Tämä on ainakin minun kokemukseni. Ajattelin ilmeisen virheellisesti että muillakin voisi olla haluja tietää kokeneiden soittajien suosittelemia pelejä. Mikäli kysyn käyttäjien realistisista, käsinkosketeltavista kokemuksista mielestänne väärällä foorumilla, niin anteeksi kovasti!
Dr. Muff
17.11.2005 10:59:07
Mikäli kysyn käyttäjien realistisista, käsinkosketeltavista kokemuksista mielestänne väärällä foorumilla, niin anteeksi kovasti!

No need for that. Mut kysymyksesi on tajuttoman laaja. Vahvistimia on miljuuna, kuka tykkää mistäkin. Vähän niinku menisi jonnekkin tietokonefriikkien foorumille kysymään et mikä tietokone mun kannattais ostaa, kertomatta hintaa tai käyttötarkoitusta. Niitäkin on miljuuna.
Tuumasta toiseen.
Rajapatsas
17.11.2005 11:23:58

Itse ostin tuossa taannoin Fenkun Prosonic -nupin ja siinä ei ole kuin se huono puoli, että siinä on kaksi kanavaa. Kompatessahan se nyt ei sanottavasti haittaa, mutta sooloihin ei buustia pelkällä nupilla kyllä saa. Tehoiltaan tuo ilmoitettu 60 wattia on täysin riittävä rankempaankin mättöön. Onhan noita matolaatikoita (Boss Overdrive, Boss Metalzone), mutta ei niistä oikein buustiksi ole ollut.

Eli siis kolme kanavaa on aika ehdoton mikäli sooloja veivaa...
Da Make
17.11.2005 11:31:34
Kannattaa testata myös Laney. Tykkään itse kovasti tuosta VH100R mallista, hyvät kleanit, erilliset EQ:t ja tarvittaessa hyvinkin jyhkeä särökanava. Dynamiikka on kohdallaan ja särölläkin säilyttää mielestäni mukavasti kitaran ominaissoundin.
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
nakedzen
17.11.2005 13:07:50
En tiedä miksi, mutta mä luettelisin tuon Tech:n ihan mihin tahansa muuhun kategoriaan noista sun vaihtoehdoista kuin heviin.

Joo, kyllähän suurin osa niistä sinne menee. Tuo PSA-1 kyllä hoitaa hevit
aivan mainiosti.
"Only dead fish go with the flow" Metallia
StoRBa
17.11.2005 14:15:09

Ite sain kivaan hintaan Marsun JCM2000 100W putkinupin ja käytetyn Marsukaapin DLX-musiikista 1550e. Lähtee mitä loistavimmat soundit nupista lampimästä ja kirkkaasta kliinistä cruntsin blues soundin kautta tiukkaan hevimättöön. Ainut miinus on ehkäpä kanavien yhteinen EQ, mutta jos ei aio soittaa samalla keikalla sekä bluesia että hevimeteliä niin eipä tuo haittane. Uutena ostettu kaappi tuo kylläkin lisähintaa aika rutkasti.
Carnal Creation live @ Factory 20.11. Sinclined
LaXu
17.11.2005 14:24:19
Samoilla linjoilla bonecrusherin kanssa. Kannattaa tosiaan miettiä mitä ominaisuuksia ehdottomasti tarvitsee ja millaista soundia hakee. Jos tekee mieli mahdollisimman hyvää puhdasta, eivät vaikkapa ENGL:n vahvarit ole paras vaihtoehto. Vastaavasti keikkakäyttöön sopivaa vahvistinta etsittäessä ei joku pienitehoinen transistoricombo ole fiksu valinta. Harvalla on kuitenkaan intoa tai aikaa testata joka ikistä vahvistinta joten jonkinlainen rajaaminen auttaa asiaa. Ominaisuuksien ja hinnan suhteen tämä lienee helpointa, soundi kun selviää vasta kokeilemalla.
TheWickerMan
17.11.2005 14:25:16 (muokattu 17.11.2005 14:26:10)
Kannattaa testata myös Laney. Tykkään itse kovasti tuosta VH100R mallista, hyvät kleanit, erilliset EQ:t ja tarvittaessa hyvinkin jyhkeä särökanava. Dynamiikka on kohdallaan ja särölläkin säilyttää mielestäni mukavasti kitaran ominaissoundin.

Hmm, ite haeskelen sellasta säröä joka ei ois diskanttivoittonen ja ohut. Onko VH100R todellakin sitten jyhkeä?

Jotkut sanonu sitä liian diskanttivoittoskeks. Mutta naah, niinniin pitäis käyä ite testimässä.
Drink, Drank, Punk
Exhausted
17.11.2005 14:45:01

Mielestäni kannattaisi aloittaa ihan alusta. Mikä on budjettisi? Onko nuppi varmasti oikea ratkaisu? Mihin tarkoitukseen vahvistin tulee? Käytätkö säröpedaalia saundisi luomiseen?
Da Make
17.11.2005 15:01:08
Hmm, ite haeskelen sellasta säröä joka ei ois diskanttivoittonen ja ohut. Onko VH100R todellakin sitten jyhkeä?

Jotkut sanonu sitä liian diskanttivoittoskeks. Mutta naah, niinniin pitäis käyä ite testimässä.

Ei minusta ollenkaan diskanttivoittoinen, tosin riippuu kanssa miten säätää. Testatessani Precense alle klo 12 ja trebleäkään ei yli klo13, midlellä sitten kokeilin kaikkenlaista ja toimi oikein mallikkaasti. Ehkä ihan sellaista v-scoop soundia siitä ei saa, mutta lyömällä efektilenkkiin ulkoisen EQ:n sekin ratkeaa.

Tulpat korvissa soittaessa ei ollut mitään treble riipinää havaittaessa, enkä muista huomanneeni sitä alhaisemmilla voimakkuuksilla ilman tulppia soittaessanikaan. Testiin vaan, vahvareita ei ikinä pitäisi alkaa testailemaan, rupee himottamaan. Tässä oli melkein se soundi jonka otan omasta JCM-800 tyyppisestä pedaalien ja EQ:n kanssa sisäänrakennettuna valmiina. Kätevää, ja lisäksi hyvä kleani erillisillä säädöillä.
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
gibsonjp
18.11.2005 07:34:31
Nuppi on minusta ehdottomasti oikea ratkaisu sen jälkeen kun combon (Marshall) huomasin riittämättömäksi. Hyvä on! Vaikka yritin ajatella ettei keskustelu keskittyisi liikaa itseeni, vaan että jokainen asiasta tietoa haluava/tarvitseva saisi jotain irti kokeneiden kommenteista, määrittelen omaksi hintahaarukakseni -800€. Eli jos nyt saan kuulla mielipiteitänne ja kokemuksianne niin auttanee se myös muita näinkin..
Feggy
18.11.2005 09:47:37

Itse ostin tuossa taannoin Fenkun Prosonic -nupin ja siinä ei ole kuin se huono puoli, että siinä on kaksi kanavaa. Kompatessahan se nyt ei sanottavasti haittaa, mutta sooloihin ei buustia pelkällä nupilla kyllä saa. Tehoiltaan tuo ilmoitettu 60 wattia on täysin riittävä rankempaankin mättöön. Onhan noita matolaatikoita (Boss Overdrive, Boss Metalzone), mutta ei niistä oikein buustiksi ole ollut.

Eli siis kolme kanavaa on aika ehdoton mikäli sooloja veivaa...

Höpö höpö. Homma eq ja buustaa sillä.
Haetaan perusasiat hallitseva basisti helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme omalaatuista melodista rockia, jossa Bo Diddley ja Blues Explosion yhdistyy Televisioniin ja Tom Waitsiin. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Laita pikaviestiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)