Aihe: Humbuckerin ja Tallan asennus
1 2
ruma-tero
15.11.2005 10:58:02
Tuskin. Miksi se pitää laittaa ihan eteen, miksei laita oikealle kohdalle? :o)

No; ajattelin että tässä on nyt kaksi tapaa. Tuolla alkupuolella neuvottiin ruuvaamaan se ylä-e tallapala ihan eteen ja siihen suhteuttaen ruuvata talla paikalleen, ja tämä stewmacin ohje on sitten pikkusen eri.
Tuo tallapala-etuasentoon-tapa taitaa antaa enemmän säätövaraa muille paloille, jos sitä tarvii. En tiedä, kun en ole asian kanssa joutunut painimaan. Kitaranrakennus rajoittuu yhteen nailonkieliseen, eikä siinä moista tarvinnut pähkiä...

No esimerkiksi kaikissa Tune-o-maticeissa mitä minä olen nähnyt on 'postit' eli ne kiinnitystolpat/kierteet keskeisesti tallassa, joten näin ollen tuo käy kaikille tune-o-maticeille. Tietenkin jos käyttää ultra-paksuja kieliä tai matalia vireitä, voisi olla järkevää sijoittaa joku ABR-1 pikkaisen taaemmaksi, mutta se onkin sitten jo toinen stoori...

Jep. TOM onkin selkeämpi tapaus, kuin tommonen tele-tyyppinen talla jossa murphyn lakien mukaan ne reiät on sitten millin kaks poskellaan...;-)

Kiitos vastauksesta. Tässä joutuu vielä tekemään monta tyhmää kysymystä ja mukava kun joku jaksaa vastailla.
Juzzu
15.11.2005 11:03:33
No; ajattelin että tässä on nyt kaksi tapaa. Tuolla alkupuolella neuvottiin ruuvaamaan se ylä-e tallapala ihan eteen ja siihen suhteuttaen ruuvata talla paikalleen, ja tämä stewmacin ohje on sitten pikkusen eri.

No, mutta sama lopputulos.

Mä en kuitenkaan lähtis siihen että ruuvaisin tallapalan _ihan_ eteen ja mitoittaisin sen mukaan, jotain työtoleranssia pitää olle. Soitinrakentaja kertoili esim. TOMien kanssa käyttävänsä n. 2mm rakoa ohuen E-kielin kanssa, mutta mä taidan kokeilla vielä isompaa rakoa, sopii mun työtavoille ja toleransseille ehkä paremmin :o)

Tuo tallapala-etuasentoon-tapa taitaa antaa enemmän säätövaraa muille paloille, jos sitä tarvii.

Toki, mutta on sitten syytä pitää huolta että se tallapala on saletttiin oikealla kohdallaan. Muuten harmittaa.
Lisävaraa saa myös kasvattamalla tallan kulmaa siitä 4:stä asteesta.

Jep. TOM onkin selkeämpi tapaus, kuin tommonen tele-tyyppinen talla jossa murphyn lakien mukaan ne reiät on sitten millin kaks poskellaan...;-)

Mitkä reiät? Enemmänhän telen talloissa on säätövaraa kuin TOMeissa.
Trebla
15.11.2005 11:16:48
Tuo tallapala-etuasentoon-tapa taitaa antaa enemmän säätövaraa muille paloille, jos sitä tarvii. En tiedä, kun en ole asian kanssa joutunut painimaan. Kitaranrakennus rajoittuu yhteen nailonkieliseen, eikä siinä moista tarvinnut pähkiä...

Jos TOMin asentaa siten, että ylä-e:n posti on juuri tuossa "skaalassa", vähintäänkin puolet (käytännössä enemmänkin) säätövarasta on hyödytöntä. Aiheutuen siitä, että säätöalue on symmetrisesti kiinnitysruuvin etu- ja takapuolella.
Taasen tuollaisessa tallassa, mistä on kysyjä linkittänyt kuvan, mahdollisesti ohuilla kielillä on säätövaran kanssa ongelmia (jos mitoitettu "kiinnitysruuvit skaalaan")

Minullekin on opetettu (mahdollisesti erheellisesti), että ylä-e:n säädöt "eteen" ja siinä on skaala.

Täytyispä ihan pirruuttaan ostaa kitaraan 8-setti (vai onko vieläkin ohuempia), säätää intonaatiot kohdalleen ja mittailla paljonko skaala on teoreettista pidempi.
Voisi sitten ottaa tuon eräänlaiseksi perusasetukseksi.

Vaikkei se tätä kysynytkään
"Language is a virus from outer space." -- William S. Burroughs
ruma-tero
15.11.2005 16:32:50
Mitkä reiät? Enemmänhän telen talloissa on säätövaraa kuin TOMeissa.

Olkoon. Se nyt oli enemmänkin semmonen huonon vitsin poikanen... Se kun kuitenkin on nyt ainakin mulla niin että jos joku voi mennä pieleen niin se menee; että sen takia arvelen itse mittaavani tallan paikkaa suoraan tallapaloista, enkä ruuvin reiistä...

Sitä vielä kysyisin, että paljonko on noin keskimäärin eroa ylä- ja ala-een skaalan pituudessa?
Juzzu
15.11.2005 16:37:13 (muokattu 15.11.2005 16:40:53)
Olkoon. Se nyt oli enemmänkin semmonen huonon vitsin poikanen..

Huumorintajuni on huono mutta paska.

Sitä vielä kysyisin, että paljonko on noin keskimäärin eroa ylä- ja ala-een skaalan pituudessa?

Enpä ossoo sanoa suoralta kädeltä, sehän riippuu käytettävästä kielisetistä ja vireestä - mitä paksumpi kielisetti ja/tai matalampi vire, sitä enemmän kompensaatiota kielet tarvitsevat. Paksuilla kielillä tallapalat ovat siis taaempana kuin ohuille.
ruma-tero
15.11.2005 16:42:32
Huumorintajuni on huono mutta paska.

Sama vika...;)
big mac
26.11.2005 23:02:28

Tuo Stewmacin tapa ilmoittaa nauhalaskurissaan etäisyys tallan ruuviin on oikeastaan ihan sieltä itsestään ja syvältä. Se lienee tarkoitettu luku- ja kirjoitustaidottomille jenkeille, joille pitää vääntää kaikki rautalangasta. Minä ainakin mittaan 12-nauhasta mensuurin puolikkaan ylä-e:hen ja säädän ylä-e:n tallasta melko eteen. En kuitenkaan ihan eteen, vaikka tietämäni mukaan se olisi ihan vaaratonta. Ei vara kuitenkaan venhettä kaada...
Hullu kaiken kokeilee...
Aki
05.12.2005 03:52:10 (muokattu 05.12.2005 03:53:02)

Noin 6mm.

Kun E1-kieli kerää vähääkään ömmöä, sen massa lisääntyy hassuista kohdista, jolloin intonaatio saattaa heittää rajustikin, kumpaan tahansa suuntaan. Myös tämän takia olisi mielestäni tyhmää mitata skaala säätövaran ollessa tapissa.

Intonaatio säädetään yleensä uusilla kielillä, mutta kuitenkin.

-Aik.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)