Aihe: mac vai pc?
1 2 3 4 5
cubasisti
12.11.2005 15:09:51
Tietääkseni kovalevyissä on ns. vara-alueita, joille levy itse alkaa siirtää dataa alueilta, joiden se päättelee olevan vikaantumassa. Jospa levy "korjasi" itse itsensä? Tosin vara-alueiden käyttäminen tarkoittaa, että siellä on _jotain_ vikaa.
WanhaWetäjä
12.11.2005 15:51:19

Tietääkseni kovalevyissä on ns. vara-alueita, joille levy itse alkaa siirtää dataa alueilta, joiden se päättelee olevan vikaantumassa. Jospa levy "korjasi" itse itsensä? Tosin vara-alueiden käyttäminen tarkoittaa, että siellä on _jotain_ vikaa.

No sehän tossa on outoo,että tuo varalevy oli lähes tyhjä...poistin sieltä senkin vähän,ja jo himassa tuo levytyökalu näytti tosiaankin että vika ois korjaantunut...no vein kuitenkin huoltoon,kun kerran takuu on...

Miten sitten tuo yhteensopimaton äänikortti liittyy asiaan,who knows?

No,ens viikolla on uus kortti,katotaan sitten:-)
humppa on kaunista ja haitari vuotaa..
Kassu
12.11.2005 15:58:38
No sehän tossa on outoo,että tuo varalevy oli lähes tyhjä...poistin sieltä senkin vähän,ja jo himassa tuo levytyökalu näytti tosiaankin että vika ois korjaantunut...no vein kuitenkin huoltoon,kun kerran takuu on...

Miten sitten tuo yhteensopimaton äänikortti liittyy asiaan,who knows?

No,ens viikolla on uus kortti,katotaan sitten:-)

Käsittääkseni jos työnnät koneen sisälle melkein mitä vaan rikkinäistä tai sopimatonta rautaa niin tulee ongelmia.
BotneLapio
15.11.2005 15:08:54
Lisätään tähän nyt vielä omatkin kommentit.

Mulla on aina ollut PC, monta vuotta meni ennekuin opin tuntemaan windowssin perinpohjaisesti. Harrastelin ennen kaikkea muutakin PC:llä kuin musantekoa, nykyäänkin tulee jonkun verran pelailtua, joten siinä samalla oppi ikäänkuin kantapään kautta. Nyt kuitenkin ainakin luulen tuntevani XP:n hyvin, joten saan musakäyttikseni niin minimaaliseksi, että se vie VARMASTI vähemmän muistia / resursseja kuin OSX defaulttina.

Eipä ole XP kaatuillut. Softasolmut, mitä olen kokenut, ovat TODELLA harvoin johtuneet käyttiksestä itsestään.

Windows XP pitää tuntea todella hyvin, ennenkuin sen saa vakavaan musantekoon sopivaksi. Varmasti OS:änkin saa säädettyä minimaaliseksi. Kyse on siitä, etten jaksa opetella kokonaan uutta käyttistä. Samasta syystä en vaihda Linuxiin.

Mulla ei oo mitään Macceja tai Linux-PC:itä vastaan, päinvastoin.

Jos tuntee molemmat käyttikset hyvin, XP:n ja OSX:än, tulee PC halvemmaksi.

PC:tä on helpompi / halvempi ylläpitää / huoltaa itse.

Mitä olen mäkeillä musaa duunannu, jotenkin se fiilis on sellanen enemmän "proomaisempi". :-)

Pähkinänkuoressa IMHO: Mac studioon, PC himaan.
-=Botnee!!=-
BotneLapio
15.11.2005 22:29:29
Asiallista tekstiä kieltämättä, mut en tajua miksi Mac mielletään aina studiokoneeksi pelkästään. 549 eurolla saa jo Macin joka on kaunis ja huomaamattoman pieni ja hiljaisempi kuin 90% PC-koneista, tehokin riittää kotikäyttöön. Miksei sitä siis makkariin :)

Koska suurin osa ainakin suomalaisista ihmisistä on tottunut käyttämään / nähnyt kavereilla PC:n, ja tajuaa edes jotain windowssin käytöstä. Ja nyky -merkkikoneet alkavat olla ihan hyvännäköisiäkin. Peruspulliainen, joka haluaa nettiin, ostaa PC:n, ja näitä ihmisiähän on enemmistö. Olen tässä vuosien varrella korjaillut / säätänyt kymmenien ihmisten koneita, eikä yhelläkään ollut mäkkiä. No en tietenkään olisi mäkkeja edes osannut säätää, mutta ei yksikään apua tarvitseva ilmoittanut konettansa kyseiseksi. Kaikki, tai ainakin suurin osa näistä tavallisista ihmisistä oli ns. "rivikansalaisia". "Tavallinen" suomalainen, jolla on sitten vähän ylimääräistä rahaa, ja joka on vähän muotitietoisempi, tossun alla oleva mies, tai exclusive -tuotteita hakeva hahmo ostaa mäkin, koska mieltää sen kalliimmaksi, "ei jokaisella" -olevaksi tuotteeksi. Mutta ei sen takia, että se olisi jotenkin luotettavampi tai parempi, vaan sen takia, että muotoilu laitteissa on tyylikkäämpi ja hintalappu tyyriimpi. Näin kyseinen ihminen mieltää ostaneensa paremman koneen. PC:hen kyllä saa tarvittaessa vaikka minkälaisia koteloita.

Painotan edelleen, että mulla ei ole mitään mäkkejä vastaan.

Ei sitä mäkkiä tietenkään pelkästään studiokäyttöön mielletä, tai ainakaan minä en miellä, tehdäänhän esim. lehdet, leffat ym. ammattituotannot suurimmaksi osaksi mäkeillä.

Sanotaan nyt vaikka sitten näin:

IMHO: mäkit ammattikäyttöön, PC:t kotiin.

E: Kirjoitetaampa lisää kun tämä väittely on hauskaa.

Näin tehkäämme.

Sanoit että olet pitkään harjoitellut PC:n käyttöä jotta sen saisit toimimaan, etkä halua vaihtaa kokonaan uuteen järjestelmään? Tiesitkö, että OS X:n kanssa ei tarvitse opetella mitään kikkoja saadakseen sen toimimaan?

Ei XP:ssäkään mitään kikkoja tarvita, jotta sen saa toimimaan. Siihen taas tarvitaan kikkoja, tai lähinnä kokemusta / tietoa, jotta sen saa optimoitua juuri tiettyyn käyttötarkoitukseen. Varmasti sama pätee OSX:ään.

Joo, muistia tämä kyllä kaipaa ehkä enemmän kuin PC. Mutta jos PC:ssä koko ajan pyörivät virussoftat ja palomuurit viemässä resursseja, niin tuskin tämä on valttikortti.

Muistia tarvitaan enemmän juuri sen takia, että OSX:ssäkin varmasti pyörii jotain tyyliin "avustan sinua sähköpostisi luonnissa" -servicejä, vai mitä ne nyt ikinä ovatkaan OSX:ässä.

Mulla on PC:ssä siis kaksi XP:n asennusta, molemmat on minimoitu, mutta musakäyttiksestä on disabloitu verkkokortti (ulkoinen ADSL-modeemi), joten mitään palomuureja tai virustorjuntoja ei kyseisessä käyttiksessä tarvita, koska MITÄÄN nettiliikennettä ei tule modeemissa kiinni olevaa, koneen päässä olevaa verkkokaapelin liitintä edemmäksi. Sisäisellä modeemilla sama homma, disabloidaan vaan koko modeemi. Ja jotta välttäisimme paskan tulevan kaapelia pitkin juuri kun käyttis on buutattu, ja ollaan "menossa" disabloimaan kyseistä laitetta, otetaan koko verkkokaapeli irti modeemista (tai puhelinjohtopiuha sisäisestä modeemista) ennenkuin lähetään edes asentamaan musakäyttistä. Kuulostaa varmaan hassulta, mutta näin on nykyään tehtävä, koska madot ym. kasket tulevat päivittämättömään XP:hen sekunneissa. :) Ja musakäyttistähän ei tarvitse päivittää mitenkään, koska XP:n päivitykset lisäävät vain tietoturvaa.

Ja mäkeissäkin on kyllä hyvä olla palomuuri, kuten linuxissakin!

Ylläpidosta ja korjauksesta. Mitä ajattelit itse korjata? Miksi se on helpompaa? Maciin voit itse samalla tavalla lisätä muistia tai vaihtaa kovalevyn.

No esim. jos koneestani poksahtaa virtalähde. "Varaosa" -vaihtoehtoja on lukemattomia, laadukkaita ja ei niin laadukkaita. Itse yritän valita aina mahdollisimman laadukkaan, joka vielä on järkevän hintainen. Koska valikoima PC -puolella on öbaut satakertainen, hintakilpailu on kovempi, joten tuote on edullisempi. Eikös mäkeissä ole vain jotkut tietyt valmistajat, jotka "saavat" valmistaa esim. virtalähteitä, koska halutaan pitää laatua yllä? Hyvä näin, mutta hinta on sitten kalliimpi.

Ylläpito on oikeastaan tarpeetonta, järjestelmä kun itse suorittaa "puhdistavia skriptejä".

Joo just. Juuri näitten takia haluan ABSOLUUTTISEN minimaalisen käyttöjärjestelmän. Tämän takia minun pitäisi opetella kokonaan uusi käyttis, jos vaihtaisin OSX:ään. Mitäs jos nämä skriptit alkavat toimia juuri vaikka 24-raitaisen äänityksen aikana? Tuskin hyvää seuraa.
-=Botnee!!=-
Kassu
15.11.2005 22:53:20 (muokattu 15.11.2005 22:54:00)
Ei XP:ssäkään mitään kikkoja tarvita, jotta sen saa toimimaan. Siihen taas tarvitaan kikkoja, tai lähinnä kokemusta / tietoa, jotta sen saa optimoitua juuri tiettyyn käyttötarkoitukseen. Varmasti sama pätee OSX:ään.

En ole kyllä koskaan kuullut että esim. joku studiossa Macia käyttävä sitä sen kummemmin virittelisi. Piuhat kiinni ja pelaa. Voihan sitä tehdä kaiken vaikeaksi ja käyttää kaikkeen unix-loitsuja, mutta ei ole tarpeen.

Muistia tarvitaan enemmän juuri sen takia, että OSX:ssäkin varmasti pyörii jotain tyyliin "avustan sinua sähköpostisi luonnissa" -servicejä, vai mitä ne nyt ikinä ovatkaan OSX:ässä.

..Et ole siis käyttänyt koskaan Macia! Windows ilmoittelee ja varoittelee, ei Mac. Kaikkiin on tietenkin olemassa tuo "näin luot nahkasi" -juttukin.

Ja mäkeissäkin on kyllä hyvä olla palomuuri, kuten linuxissakin!

Ilmanmuuta, mutta se on järjestelmään sisäänrakennettu eikä sitä tarvitse pahemmin säätää.

Mitäs jos nämä skriptit alkavat toimia juuri vaikka 24-raitaisen äänityksen aikana? Tuskin hyvää seuraa.

Eivätpä ala, tämä kone tajuaa mitä on tekemässä.
musamies
15.11.2005 23:03:00
Mä olen entinen kunnanviraston atk-asiantuntija ja tietotekniikka-alan yrittäjä. Oma kasaamani PC-koneeni pelaa aivan perhanan hyvin, vaikken ole siihen viitsinyt paljoakaan panostaa. Tuppaa nykyisin aika menemään enemmän politiikkaan ja musiikkiin...
BotneLapio
15.11.2005 23:48:09
En ole kyllä koskaan kuullut että esim. joku studiossa Macia käyttävä sitä sen kummemmin virittelisi. Piuhat kiinni ja pelaa. Voihan sitä tehdä kaiken vaikeaksi ja käyttää kaikkeen unix-loitsuja, mutta ei ole tarpeen.

No varmasti kannattaa virittää. Esim. karkkigrafiikat syövät muistia ja tehoja näyttikseltä ja prosulta. Minimaalisesti ehkä, mutta kun lasket kaikki minimaaliset tehosyöpöt yhteen... Uskoisin, että ainakin isoihin studioihin tuotavat koneet viritetään edes jollain tavalla. Tai sit kukaan ei osaa. ;)

..Et ole siis käyttänyt koskaan Macia! Windows ilmoittelee ja varoittelee, ei Mac. Kaikkiin on tietenkin olemassa tuo "näin luot nahkasi" -juttukin.

Olen käyttänyt jonkun verran Maccia. Esim. äänitin käytännössä kaikki levymme särökitarat protarilla. Se tais olla G4, jossa OS 9.jotain.

Ilmanmuuta, mutta se (palomuuri) on järjestelmään sisäänrakennettu eikä sitä tarvitse pahemmin säätää.

OK, hyvä näin.

Eivätpä ala, tämä kone tajuaa mitä on tekemässä.

Onko noin? Usein äänityksemme venyivät samaisessa levyssä pikkutunneille asti, ja aina jossain vaiheessa protari hyytyi, koska koneessa käynnistyi joku kovalevyn indeksointi tms. Sen varmaankin olisi saanut pois päältä, mutta koska kone ei ollut meidän, emmekä halunneet riskeerata mitään, emme uskaltaneet alkaa konfailemaan. Yleensä siinä vaiheessa vedettiin burgerit. ;)
-=Botnee!!=-
superfly
15.11.2005 23:50:59 (muokattu 15.11.2005 23:51:47)
XP:n päivitykset lisäävät vain tietoturvaa.

Ei se nyt ihan näinkään mennyt. Onhan noissa XP:n päivityksissä paljon vakautta ja suorituskykyä parantavia korjauksia. Enivei, Mäkki on kaikin puolin parempi vaikken sellaista itse (vielä) omistakkaan.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
BotneLapio
15.11.2005 23:56:32 (muokattu 15.11.2005 23:58:33)
Ei se nyt ihan näinkään mennyt. Onhan noissa XP:n päivityksissä paljon vakautta ja suorituskykyä parantavia korjauksia.

Kerro mitä. DirectX:ää ja näyttiksen ajureita ei lasketa, koska niitä tarvitaan käytännössä vain pelaamiseen.
-=Botnee!!=-
musamies
15.11.2005 23:58:58 (muokattu 16.11.2005 00:00:42)
Ei se nyt ihan näinkään mennyt. Onhan noissa XP:n päivityksissä paljon vakautta ja suorituskykyä parantavia korjauksia. Enivei, Mäkki on kaikin puolin parempi vaikken sellaista itse (vielä) omistakkaan.

Mite nii Mäkki muka kaikin puolin parempi?

Jos ei tykkää XP:stä, niin laittaa Linuxin.. Mä olen kyllä tullut varsin hyvin XP:n kanssa juttuun.

PS: Ja perhana - eihän musakone ole mikään pelikone, jolle asennetaan keikkea paskaa. Jos on sellaista tarvista, niin sitä varten kokonaan eri kiintolevy käyttöjärjestelmineen.
BotneLapio
16.11.2005 00:00:10
Mite nii Mäkki muka kaikin puolin parempi?

No justhan tuo kirvesmies kertoi... :)
-=Botnee!!=-
musamies
16.11.2005 00:04:05
No justhan tuo kirvesmies kertoi... :)

No miksei meitin virastolla ole yhtään mäkkiä, eikä laiteräkissänikään?

Vastaan kaljapöhnässä: Jos niissä Mac:eissä on pitempään hiottu graaffinen käyttöjärjestelmä, mutta rauta on hinta/laatusuhteeltaan huonompaa kuin PC-rauta?
BotneLapio
16.11.2005 00:06:50
No miksei meitin virastolla ole yhtään mäkkiä, eikä laiteräkissänikään?

Koska siellä virastolla on totuttu käyttämään PC:itä. Sama sun laiteräkissä.

Vastaan kaljapöhnässä: Jos niissä Mac:eissä on pitempään hiottu graaffinen käyttöjärjestelmä, mutta rauta on hinta/laatusuhteeltaan huonompaa kuin PC-rauta?

Nyt meni ohi.
-=Botnee!!=-
superfly
16.11.2005 00:12:54

Heh, mitäs jos ottaisit vähän lisää kaljaa :)
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Kassu
16.11.2005 00:39:39
No varmasti kannattaa virittää. Esim. karkkigrafiikat syövät muistia ja tehoja näyttikseltä ja prosulta. Minimaalisesti ehkä, mutta kun lasket kaikki minimaaliset tehosyöpöt yhteen... Uskoisin, että ainakin isoihin studioihin tuotavat koneet viritetään edes jollain tavalla. Tai sit kukaan ei osaa. ;)

Olen käyttänyt jonkun verran Maccia. Esim. äänitin käytännössä kaikki levymme särökitarat protarilla. Se tais olla G4, jossa OS 9.jotain.

(palomuuri)

OK, hyvä näin.

Onko noin? Usein äänityksemme venyivät samaisessa levyssä pikkutunneille asti, ja aina jossain vaiheessa protari hyytyi, koska koneessa käynnistyi joku kovalevyn indeksointi tms. Sen varmaankin olisi saanut pois päältä, mutta koska kone ei ollut meidän, emmekä halunneet riskeerata mitään, emme uskaltaneet alkaa konfailemaan. Yleensä siinä vaiheessa vedettiin burgerit. ;)

En tiedä 9:stä paljoa. Mulla on 10.4.3. Hiukka sama jos vertailisit ysivitosta ja XP:tä.
mamiti
16.11.2005 00:50:37 (muokattu 16.11.2005 01:01:28)
Enivei, Mäkki on kaikin puolin parempi vaikken sellaista itse (vielä) omistakkaan.

Tuo on kyllä soopaa. Mun G4 powerbookista (1,67GHz, 2GB, 100GB 5400rpm) loppuu tehot ja se kuumenee pohjasta ihan tuhottomasti. iMaceissa ja 1.8GHz singleprosessori-G5-mäkeissä oli rautavikoja oikein tavaksi asti. Itseltä on paukahtanut G5 tuplaprossukoneesta kolme logiikkapiiriä enkä ole varma, että tekikö se hallaa vielä äänikortillekin siinä sivussa. OSX:n finder on minusta huono verrattuna xp:n filebrowseriin. XP:lle saa sellaista ilmaissoftaa, mitä osx:lle ei (tosin on tietenkin myös päinvastoin). Ennen edellistä käyttispäivitystä osx:ssä oli pb:n kanssa trackpad-bugi, joka söi ylimääräiset 5% prossutehoja. Tiikeri+suominäppis+powerbook: jokin aika sitten oli vielä bugi, joka kirjoitti joka näppäinpainalluksesta kaksi riviä tekstiä johonkin lokiin. Osx:lle ei saa Sound forgea. Näyttöfonttien pehmennys on kökkö ja pitää hakea netistä komentoriviskripti, että sen saa pois päältä. Dashboardin saa pois päältä vain komentoriviltä (tietääkseni...) tai hakemalla siihen sopivan pikkusoftan/widgetin. Safari toisinaan bugaa eikä yhdistä vaikka Firefox toimii. Officen Mac-versio ei osaa tulkita pc-version macroja kunnolla (en tiedä miten on toisinpäin).

Minusta on aivan turha sanoa, että "kaikin puolin parempi". Varmasti xp:stä löytyy vähintään yhtä pitkä lista asioita, mitkä ovat huonosti, joten olisko paremmin sanottu, että molemmissa käyttiksissä/alustoissa on hyvät ja huonot puolensa. Absoluuttisesti parasta ei ole olemassa. Toki pb on ihan jees kone.
BotneLapio
16.11.2005 01:45:09
En tiedä 9:stä paljoa. Mulla on 10.4.3. Hiukka sama jos vertailisit ysivitosta ja XP:tä.

No ei kai nyt sentään?

Ysivitonen söi ihan helvetin paljon vähemmän tehoja kuin XP defaulttina!

Eikös kakstonnisen ja XP:n vertailu osuisi enemmän kohdilleen?
-=Botnee!!=-
Kassu
16.11.2005 01:55:14
No ei kai nyt sentään?

Ysivitonen söi ihan helvetin paljon vähemmän tehoja kuin XP defaulttina!

Eikös kakstonnisen ja XP:n vertailu osuisi enemmän kohdilleen?

Ei todellakaan. OS X on täysin eri asia kuin OS9.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)