JulliH 15.11.2005 15:08:27 | |
---|
Lespaulista lähtee vanhat humpparit pois ja tilalle on tulossa EMG:ltä HZ:at, onko tarvetta vaihtaa potikoita samalla? Skitta on Epiphonen, tilattu T-kaupasta pari vuotta sitten eikä mulla oo noista vanhojen mikkien merkeistä mitään hajua. Mitä menee rikki jos on mikkeihin nähden väärät potikat kiinni? Älä viitti olla tollanen |
tommiot 15.11.2005 15:12:20 | |
---|
Lespaulista lähtee vanhat humpparit pois ja tilalle on tulossa EMG:ltä HZ:at, onko tarvetta vaihtaa potikoita samalla? Skitta on Epiphonen, tilattu T-kaupasta pari vuotta sitten eikä mulla oo noista vanhojen mikkien merkeistä mitään hajua. Mitä menee rikki jos on mikkeihin nähden väärät potikat kiinni? Ei kai noita tartte vaihtaa. Eikös potikat pidä vaihtaa silloin jos vaihtaa singlecoilit humppareiksi tai passiivit aktiiveiksi. Tai toisinpäin... Eikä siinä hajoa mitään, ne ei vaan toimi oikein. |
oiva tumpeloinen 15.11.2005 15:14:10 | |
---|
Ei kai noita tartte vaihtaa. Eikös potikat pidä vaihtaa silloin jos vaihtaa singlecoilit humppareiksi tai passiivit aktiiveiksi. Tai toisinpäin... Eikä siinä hajoa mitään, ne ei vaan toimi oikein. Jos nyt saa pikkuisen korjata: Kyllähän molemmat 250k ja 500k potikat toimii molemmissa versioissa. Soundit on vain erilaiset. |
kivi 15.11.2005 16:25:42 (muokattu 15.11.2005 16:26:19) | |
---|
Mitä menee rikki jos on mikkeihin nähden väärät potikat kiinni? Ei mitään. Tonepotikan arvolla voi säätää kirkkautta. Tää on sikäli kaksipiippuinen juttu, että periaatteessahan vanhat potikat toimii ihan ok myös jatkossa. Käytännössä on kumminkin niin, että sen minkä kalliissa, hienoissa ja uusissa mikeissä voittaa, sen osin menettää jos potikkoina on halvimmat kiinalaiset, kuten edullisissa kitaroissa usein on. On kitaran soinnin kannalta ihan yhtä tärkeää että siinä on kunnon potikat, kuin että on kunnon mikit. (Itse asiassa, usein potikoiden vaihto riittäisi.) Tämän vuoksi mä itse kyllä vaihdan heti jos kalliimpia mikkejä tulee, myös paremmat ja laadukkaammat potikat, vaikka se vähän maksaakin. Ja samalla saa just sellaiset, jotka omaa korvaa ja mikin outputtia parhaiten miellyttää :-) |
Juzzu 15.11.2005 16:29:07 | |
---|
...Ja humpuukien kanssa sitten treble-bleed circuit ni ei lähde yläpäät soundista kun volaa pienentää. Ihan must peli, ainakin jos on moiseen tottunut. |
...Ja humpuukien kanssa sitten treble-bleed circuit ni ei lähde yläpäät soundista kun volaa pienentää. Ihan must peli, ainakin jos on moiseen tottunut. Kiinnostuin tästä. Eli tuo viritetään noihin volume-potikoihin ? Tone-potikkaan ilmeisesti jätetään silti se konkka ? 0.002mikrofaradin konkka ainakin SD:n sivuilla sanottiin. http://www.stewmac.com/wiring101/images/resistors_capacitors.gif(ylin kuva) |