![]() 07.07.2003 14:14:21 | |
---|---|
kun kaikki kokoajan väittää ettei metallia voi soittaa hiljaa, niin kerrottakoon että voi. Tunnen erään tyypin joka pitää kotistudiota jossa paikalliset bändit sillon tällön käy nauhottelemassa demojaan. kun juttelin sen kanssa yks päivä, niin se sano että eräs blackmetallibändi (jonka yhden demon minäkin omistan) kävi sen luona nauhottamassa ja rumpali soitti niin hiljaa että mikseristä piti vääntää nupit kaakkoon että niistä rummuista olis ylipäätään kuulunu yhtään mitään. Eikä kyseessä ole mikään huono rumpali... “’Tiger, you are an egocentric mushbrain monster,’ she said. ‘You mean I’m a mean nigger,’ Tiger said. He loved to say ‘nigger’ because it shook the white folks so.” | |
![]() 12.07.2003 10:46:54 | |
Kolme asiaa (mainittujen lisäksi) vaikuttaa siihen, miten kovalta rummut kuulostavat: rummut itse, kokemus ja huoneen akustiikka. Tämä kävi ilmi ostaessani ensimmäisiä rumpujani (7 vuotta vanha käytetty pearl world series). Aloitin soittamisen yläasteella, sellaisilla suurinpiirtein alumiinifoliosta ja kuparilangasta tehdyillä Premier-rummuilla. Kapuloina oli risut. Rummut kuulostivat hyvältä (paitsi pellit), koska joku osaava oli ilmaisesti niitä viritellyt (niin ainakin oletin). Yritin soittaa joskus puukepeillä, mutta melua tuli liikaa. Ostin omat rummut. Niistä lähti kauhea meteli, ja lähtee edelleen, soitti sitten risuilla tai vaikka lyijykynällä. (Pitäisi varmaan vaihtaa kalvot tai jotain). Kuitenkin nyt osaan soittaa niitä koulun rumpuja puukapuloilla hiljaa. Ja tietysti - jos yrittää soittaa hiljaa omilla rummuilla, niin ääni on suurin piirtein "läts-läts". Mutta kas, kun soittaa koulun liikuntasalissa koulun rummuilla, niin niistä lähtee taas sellainen meteli, että hui. Ja kokemattomana rumpalina voin sanoa, että jos rumpali alkaa soittaa pikku hiljaa lujempaa, niin se tulee siitä, ettei keskity siihen soittoon. Täällä voit muokata tietojasi. | |
![]() 13.07.2003 15:42:16 | |
Ja kokemattomana rumpalina voin sanoa, että jos rumpali alkaa soittaa pikku hiljaa lujempaa, niin se tulee siitä, ettei keskity siihen soittoon. Enemmänkin kyllä johtunee siitä että innostuu siitä soittelusta liikaa, pääsee fiilikseen. ainakin henk.koht minulla näin. | |
![]() 13.07.2003 17:15:33 | |
Enemmänkin kyllä johtunee siitä että innostuu siitä soittelusta liikaa, pääsee fiilikseen. ainakin henk.koht minulla näin. Juuri näin. “’Tiger, you are an egocentric mushbrain monster,’ she said. ‘You mean I’m a mean nigger,’ Tiger said. He loved to say ‘nigger’ because it shook the white folks so.” | |
![]() 15.07.2003 10:36:59 | |
Toiset soittaa kovaa toiset hiljaa! nylon tip | |
![]() 20.07.2003 15:59:47 | |
kun kaikki kokoajan väittää ettei metallia voi soittaa hiljaa, niin kerrottakoon että voi. Tunnen erään tyypin joka pitää kotistudiota jossa paikalliset bändit sillon tällön käy nauhottelemassa demojaan. kun juttelin sen kanssa yks päivä, niin se sano että eräs blackmetallibändi (jonka yhden demon minäkin omistan) kävi sen luona nauhottamassa ja rumpali soitti niin hiljaa että mikseristä piti vääntää nupit kaakkoon että niistä rummuista olis ylipäätään kuulunu yhtään mitään. Eikä kyseessä ole mikään huono rumpali... Siis niinhän se on, että ne parhaat heavy äijät soittaa loppujen lopuksi verrattain hiljaa ja nimenomaan nää blasbeat miehet. Jos otetaan vaikka Kai Hahto, Trym tai se jeppe kuka soittaa Vaderissa, niin niistä taatusti jokainen soittaa niin, että pyrkii käyttämään lihasvoimaa mahdollisimman vähän, toisin sanoen soittaa sormilla. Tämä selittyy sillä, että sormíssa on pienemmät lihakset ja niiden on mahdollissta supistua nopeammin kuin muitten käden lihaksien. Aikaisemman paalujunttaustyylini olen nyt yrittänyt korvata mahdollisimman pieniä liikeratoja käyttävällä ultrarennolla soitolla, jolloin voin hommata pienemmät tomit, ohuemmat pellit ja pienemmät kapulat, toisin sanoen saan paremman soundin ja soittotatsin, eivätkä muut bändiläiset itke niin usein korviensa ja vahvistimiensa puolesta. Studioon ja keikoille mentäessä on myös etua tästä Sopivaa lyönnin voimakkuutta voisi kuvata sanalla napakka, eli lyödään riittävän kovaa, että rummun/symbaalin koko ääniala tulee käyttöön, muttei yhtään yli. Tosimies ei käy paskalla. | |
![]() 21.07.2003 15:50:24 | |
Kyllä hiljaa soittaminen on mahdollista. Pitää vain yksinkertaisesti omata sellainen tekniikka, että osaa soittaa hiljaa...hiljaa soittamaan pitää opetella. Hyvä niksi on esim. lyödä virveliä pikkasen laidempaan osaan sitä kalvoa. Mulla on kaveri, joka soittaa todella taitavasti hiljaa ja taitavasti kovaa. :D Mun rumpuopettaja sanoi, että nykyisin on taito osata soittaa hiljaa, ja olen siitä samaa mieltä! Ou Behave. | |
![]() 21.07.2003 15:59:46 | |
Onhan se hyvä osata soittaa hiljaakin, ihan musan mukaan niinku on tullu joskus jo todettua.. Tyylitaju on kaiken perusta. Ja niinku joku tais jo todetakin, jos oikeen pääsee vauhtiin, niin fiiliksestä se kovaa soittaminen lähtee. Mulla ainakin kun soitetaan mätömpää musaa iskee raivo päälle.. Tomeja tulee hakattua olan takaa, naama irvessä, päätarkotuksena saada kapula kalvosta läpi.. "Functionless art is simply tolerated vandalism. We are the vandals." - Type O Negative | |
![]() 21.07.2003 20:17:32 | |
Tomeja tulee hakattua olan takaa, naama irvessä, päätarkotuksena saada kapula kalvosta läpi.. Se niistä rummuista ja pelleistä. Tuleehan sitä itekkin soittua mättöä, mutta en mä nyt hakkaa niitä kalvoja nyt ihan olantakaa...se nyt on sitten ihan sama millä kireydellä kalvot on tai onko niitä viritetty jos hakkaa kuin heikkopäinen, sama pätee pelteihein. Se on melkein sama kuin hakkais niitä rumpuja jollain haloilla...yhtä hyvä saundi niistä lähtee. Ou Behave. | |
![]() 21.07.2003 23:41:18 | |
Se niistä rummuista ja pelleistä. Tuleehan sitä itekkin soittua mättöä, mutta en mä nyt hakkaa niitä kalvoja nyt ihan olantakaa...se nyt on sitten ihan sama millä kireydellä kalvot on tai onko niitä viritetty jos hakkaa kuin heikkopäinen, sama pätee pelteihein. Se on melkein sama kuin hakkais niitä rumpuja jollain haloilla...yhtä hyvä saundi niistä lähtee. Fiksu kommentti, et tainnu tajuta yhtään mitään mitä tarkoitin. Hohhoijjaa... Taas näitä "asiantuntijoita".. Selvennetään nyt, ettei joku pelle ala taas itkemään, tai pätemään. Ensinnäkin, sanoin että kun fiilis iskee päälle niin sillon tomeja tulee hakattua oikeen olan takaa. Huom. ei siis kovin usein. Kalvoja en oo vielä onnistunut edes kuopalle saamaan. Toiseksi, kuka puhui mitään peltien raiskaamisesta? Joillakin ilmeisesti on aina tarve päästä esittämään suuri asiantuntevuutensa, vaikka ainut mitä tulee todistetuksi on oma tietämättömyys. "Functionless art is simply tolerated vandalism. We are the vandals." - Type O Negative | |
![]() 22.07.2003 11:47:09 | |
se kommentti siitä, et kun tomei soittaa kovaa niin vireellä ei oo väliä, se on kuin onkin niin ihanan totta. mä oon käyttäny aina tota tekniikkaa, vaik toisaalta meidän musatyyli on aina ollu semmosta, et on pitäny soittaa suht kovaa kun ei oo mitään mikki virityksiä. siis niinku rummuissa. nylon tip | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)