Synth 14.11.2005 21:43:36 | |
---|
Elikkäs olen keskittynyt vaan alkeelliseen tilutteluun mutta nyt tekisi mieli kokeilla pientä akustista riffeilyä..
-----------------------------------------------------------------------------------------0---- -----------------------------------------------------------------------------------------0---- -11------9--------7--------------------------------------------------------------------9---- --9------------------------9---------7-----7----10----------9--------7----7----------9----- ---------10-------9-------7-----0-------------------------------------5----5-10-9-7------- ------0--------0-------0-------------8-----8----8----0------7----0------------------------- tämmönen olis kiva osata ja plekuahan ei tässä käytetä mutta mitenkä tuo sormituspuoli.. kannattaako minun tuo eka 11-väli tehdä etusromella ja 9 peukalolla ja heittää se peukalo äkkiä vapaalle E-kielelle vai pitäsinkö peukkua koko aika E-kielellä ja yrittäisin nuo näpäytykset tehdä samaan aikaan etu-ja keskisormella?? Niin ja riffihän on Joe Satrianin Circlesin alusta. |
Pande 15.11.2005 07:57:25 (muokattu 15.11.2005 07:58:29) | |
---|
tämmönen olis kiva osata ja plekuahan ei tässä käytetä mutta mitenkä tuo sormituspuoli.. kannattaako minun tuo eka 11-väli tehdä etusromella ja 9 peukalolla ja heittää se peukalo äkkiä vapaalle E-kielelle vai pitäsinkö peukkua koko aika E-kielellä ja yrittäisin nuo näpäytykset tehdä samaan aikaan etu-ja keskisormella?? Itse soitan tuon hyvän biisin/riffin hybridillä, mutta jos soittaisin sormin niin bassosävel peukalolla, ylemmät sävelet muilla sormilla. Käytän yleensä sormisoitossa sormen lihaisaa osaa tyyliin Albert Lee, mutta riffin aivan lopun soinnut soittaisin kynsillä (iskien alaspäin) jotta saa vähän kirkkaampaa atakkia niihin. Niin ja tuo sun tablatuuri on aika primitiivinen versio tosta, vai etkö vaan jaksanu kovin tarkasti kirjottaa? At the over-matured sushi
The Master
Is full of regret. |
randy 15.11.2005 08:38:41 | |
---|
Itse soitan kyseisen kohdan kappaleesta peukku- etu- keskisormityylillä. Soita sillä tavalla mikä kuulosta paremmalta, tai vaihtoehtoisesti tuntuu paremmalta (nimenomaan tässä järjestyksessä:). Seuraavaksi sitten "Tears in the rain" tai "Baroque". "Informaatio ei ole sama kuin tieto. Tieto ei ole sama kuin viisaus. Viisaus ei ole sama kuin totuus. Totuus ei ole sama kuin kauneus. Kauneus ei ole sama kuin rakkaus. Rakkaus ei ole sama kuin musiikki. Musiikki on kaikkein parasta."
-Frank Zappa- |
Itse soitan kyseisen kohdan kappaleesta peukku- etu- keskisormityylillä. Soita sillä tavalla mikä kuulosta paremmalta, tai vaihtoehtoisesti tuntuu paremmalta (nimenomaan tässä järjestyksessä:). Seuraavaksi sitten "Tears in the rain" tai "Baroque". Offtopic/ Ainakin tuo Tears In The Rain on myös erinomainen pikkaustreeni. Tuleepahan ainakin reippaasti string skippingiä treenattua. Saattaapi olla, että tuo ensimmäisen viestin biisi olisi myös sellainen. En tosin mene siitä sanomaan, kun en biisiä tunne, ja noista merkinnöistä ei saa mitään selvää. =) /Offtopic |
Pande 15.11.2005 13:43:39 | |
---|
Ainakin tuo Tears In The Rain on myös erinomainen pikkaustreeni. Tuleepahan ainakin reippaasti string skippingiä treenattua. Munmielestä tuo kuulostaa parhaalta nailonkielisellä pehmeästi sormin soitettuna. Saattaapi olla, että tuo ensimmäisen viestin biisi olisi myös sellainen. En tosin mene siitä sanomaan, kun en biisiä tunne, ja noista merkinnöistä ei saa mitään selvää. =) Voi tuon pelkällä plektrallakin soittaa, string skipping -treeniksi tosta ei kyllä ole. Baroque ja tuo Circles toimii parhaiten pleku+sormet yhdistelmällä. At the over-matured sushi
The Master
Is full of regret. |
oiva tumpeloinen 15.11.2005 13:47:19 | |
---|
Munmielestä tuo kuulostaa parhaalta nailonkielisellä pehmeästi sormin soitettuna. Siis kyllähän mäkin tuon näppäilen. Parhaaltahan se niin kuulostaa, ilman muuta. Olen vain huomannut sen mainioksi treeniksi, jos haluaa soiton samalla kuulostavan joltain. Ei tarvitse vain vetää pelkkiä perustreenejä. |
Synth 15.11.2005 17:31:37 | |
---|
joo en kovin tarkasti kiinnittäny huomiota tuohon tabulatuureihin... juu no tämä valaisee jonkin verran mutta en löytänyt tuolta faqista hybridin merkitystä eli kertokaas millaista se on... |
Pande 15.11.2005 20:08:57 (muokattu 15.11.2005 20:10:37) | |
---|
joo en kovin tarkasti kiinnittäny huomiota tuohon tabulatuureihin... juu no tämä valaisee jonkin verran mutta en löytänyt tuolta faqista hybridin merkitystä eli kertokaas millaista se on... Se on sekoitus sormisoitosta ja plektrasoitosta, ts. soitat molemmilla samaan aikaan. Itse pidän plektraa normaalisti etusormella ja peukalolla ja näppäilen lopuilla kolmella sormella. Demppaan myös kieliä sormin kokoajan, esim. jos soitan pitkää nuottia vibratolla G-kielellä niin oikean käden sormet lepäävät B ja D -kielillä, estäen niitä soimasta. Plektran voi myös jemmata kämmeneen peukalon taakse tarvittaessa, tai pitää sitä etusormella jos tarvitsee peukaloa. At the over-matured sushi
The Master
Is full of regret. |
randy 16.11.2005 08:09:12 | |
---|
Se on sekoitus sormisoitosta ja plektrasoitosta, ts. soitat molemmilla samaan aikaan. Itse pidän plektraa normaalisti etusormella ja peukalolla ja näppäilen lopuilla kolmella sormella. Demppaan myös kieliä sormin kokoajan, esim. jos soitan pitkää nuottia vibratolla G-kielellä niin oikean käden sormet lepäävät B ja D -kielillä, estäen niitä soimasta. Plektran voi myös jemmata kämmeneen peukalon taakse tarvittaessa, tai pitää sitä etusormella jos tarvitsee peukaloa. Pieni jatko vielä. Pidä plektraa silleen että etusormellakin voi näppäillä. Tähän lisäksi vielä näppäilytaitoinen pikkurilli niin aika kiva sointien kirjo on tarjolla. "Informaatio ei ole sama kuin tieto. Tieto ei ole sama kuin viisaus. Viisaus ei ole sama kuin totuus. Totuus ei ole sama kuin kauneus. Kauneus ei ole sama kuin rakkaus. Rakkaus ei ole sama kuin musiikki. Musiikki on kaikkein parasta."
-Frank Zappa- |
oiva tumpeloinen 16.11.2005 10:11:09 | |
---|
Pieni jatko vielä. Pidä plektraa silleen että etusormellakin voi näppäillä. Tähän lisäksi vielä näppäilytaitoinen pikkurilli niin aika kiva sointien kirjo on tarjolla. Pikkurilli on hyvä juttu toimiessaan, ehdottomasti. Mutta kerrotko vielä, miten pidät plektraa etusormen ja peukalon välissä siten, että etusormellakin voi näppäillä. |
Pande 16.11.2005 10:53:17 | |
---|
Pikkurilli on hyvä juttu toimiessaan, ehdottomasti. Mutta kerrotko vielä, miten pidät plektraa etusormen ja peukalon välissä siten, että etusormellakin voi näppäillä. Välillä pidän itse myös peukalon ja etusormen juurikohdan välissä, peukalolla tosin ei voi tällöin näppäillä. Eipä sitä juuri missään viittä sormea kerrallaan tarvitse, ihan riittävän hyvin pärjää neljälläkin, tai kolmella+plektralla. Dava-control plektraa oon täällä hehkuttanu jo monesti, mutta pitää nyt vielä sanoa että se soveltuu hyvin hybriditouhuun koska siitä saa hyvän pitävän otteen ja sen siirtely onnistuu helposti, peukalolla on esim. helppo siirtää plektra etusormea pitkin tohon ylös em. asentoon ja takasin ilman että plektra pyörii toisin kun tavallisissa sileissä plektroissa. At the over-matured sushi
The Master
Is full of regret. |
oiva tumpeloinen 16.11.2005 11:07:28 | |
---|
Välillä pidän itse myös peukalon ja etusormen juurikohdan välissä, peukalolla tosin ei voi tällöin näppäillä. Eipä sitä juuri missään viittä sormea kerrallaan tarvitse, ihan riittävän hyvin pärjää neljälläkin, tai kolmella+plektralla. Itse mä jemmaan plärän etusormen niveltaitteeseen. Ihan samalla tavalla mulla silloin on neljä nakkia viuhtomassa ympäriinsä. Tai sitten juurikin tuo kolmella sormella ja plektralla. Mä vaan luulin, että jollain on tapa, miten soittaa neljällä sormella ja plärällä samaan aikaan. |
Pande 16.11.2005 11:11:35 | |
---|
Itse mä jemmaan plärän etusormen niveltaitteeseen. Ihan samalla tavalla mulla silloin on neljä nakkia viuhtomassa ympäriinsä. Tai sitten juurikin tuo kolmella sormella ja plektralla. Mäkin teen myös noin, riippuu vähän tilanteesta. Toi peukalolla etusormen juurta vasten pitäminen soveltuu esim. tappingiin kätsysti, kun taas toi toinen tapa silloin kun tarvitaan peukaloa soitossa. Mä vaan luulin, että jollain on tapa, miten soittaa neljällä sormella ja plärällä samaan aikaan. Semmonen tapa on myös olemassa - peukaloplektra :) At the over-matured sushi
The Master
Is full of regret. |
oiva tumpeloinen 16.11.2005 11:20:39 | |
---|
Mäkin teen myös noin, riippuu vähän tilanteesta. Toi peukalolla etusormen juurta vasten pitäminen soveltuu esim. tappingiin kätsysti, kun taas toi toinen tapa silloin kun tarvitaan peukaloa soitossa. Mulle taas tuo ei ole ongelma, kun olen sellainen "outo lintu", että täppään keskisormella. Useamman sormen tappingin mä taas olen suosiolla jättänyt paremmille =)......tai pitäähän sitäkin aina joskus kokeilla taas huomatakseen huonoutensa. |
Pande 16.11.2005 12:07:17 | |
---|
Mulle taas tuo ei ole ongelma, kun olen sellainen "outo lintu", että täppään keskisormella. Mäkin täppäilen keskisormella :) Useamman sormen tappingin mä taas olen suosiolla jättänyt paremmille =)......tai pitäähän sitäkin aina joskus kokeilla taas huomatakseen huonoutensa. Tässä tulee tehtyä tuo em. juttu että saa etusormen mukaan, nimetön on vähän surkea.. Eipä näitä juttuja montaa ole, jotain Satrianin Midnight -tyylistä shittiä lähinnä missä tarvii iskeä 2 nuottia oikealla kädellä samaan aikaan. At the over-matured sushi
The Master
Is full of regret. |
tupakalle 16.11.2005 12:13:28 (muokattu 16.11.2005 12:18:43) | |
---|
Pieni jatko vielä. Pidä plektraa silleen että etusormellakin voi näppäillä. Kuis SE on mahdollista? Tähän lisäksi vielä näppäilytaitoinen pikkurilli niin aika kiva sointien kirjo on tarjolla. No kaikki 21 sormeani ovat näppäilytaitoisia. Mä vaan luulin, että jollain on tapa, miten soittaa neljällä sormella ja plärällä samaan aikaan. On sellanenkin tapa. Mm. Jimmy Paigella on sellanen plektra joka pysyy peukalossa ilman että sitä tarttee pitää kiinni. Mulle taas tuo ei ole ongelma, kun olen sellainen "outo lintu", että täppään keskisormella. Useamman sormen tappingin mä taas olen suosiolla jättänyt paremmille =)......tai pitäähän sitäkin aina joskus kokeilla taas huomatakseen huonoutensa. Vain amatöörit tappaavat etusormella. Eli et ole outo lintu, vaan pro. Tapatessa ei tarvita kuin yhtä näppäilykäden sormea, muut on showhommaa. |
Synth 16.11.2005 21:34:11 (muokattu 16.11.2005 21:35:52) | |
---|
jos oikein ymmärsin ni tappingilla tarkotatte sitä kun otetaan myös oikea käsi mukaan otelaudalle... itse käytän vaan keskaria koska muut sormet menevät ylimääräisten kielien vaimentamiseen... en ole kyllä koittanut muuta kuin satrianin always with me:ssä ja sitten jossain omissa sävellyksissä. En sitten tiedä onko kitarani vaan niin p*ska vai olenko itse mutta mahdotonta olisi ottaa lisää sormia mukaan ilman että alkaisi sivuääniä kuulumaan... |