Aihe: Mkä on vaikein biisi minkä osaatte?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Keppi
04.07.2003 23:00:21
No, aika paskalta nuo kuulostaa päällekkäin. Kyllähän tommosen ymmärtäisi joltain jazz-kitaristilta, et vetäis vähän "virallisen" skaalan ulkopuolelta. Mutta hei oikeesti.. Kurt Cobain vetää koko soolon mollilla duurin päälle!

Se on sitä nimenomaan sitä punk-asennetta, jossa nimenomaan vit****laan kaikille kaltaisillesi tiukkapipoisille..."kirjanoppineille";) Se on sitä kapinallisuutta...you know?
Juuup!
Horror of Night
05.07.2003 00:32:13
Siis ihan hyvin voi vetää molli soolon duuri soinnun päälle. Se vaan että se ei aina kuullosta hyvältä.
Keppi
05.07.2003 08:50:22
No, aika paskalta nuo kuulostaa päällekkäin. Kyllähän tommosen ymmärtäisi joltain jazz-kitaristilta, et vetäis vähän "virallisen" skaalan ulkopuolelta. Mutta hei oikeesti.. Kurt Cobain vetää koko soolon mollilla duurin päälle!

Ai jazz-kitaristit saa vetää mollia duurisoinnun päälle? Kurtin ois pitäny sitt vissiin aikoinaan valita jazz-ura, niin ois saanu rauhassa vedellä molliaasteikkoo, ihan mihin ois huvittanu...eikä ois näsäviisaat ollu jupisemassa.

No leikki leikkinä. En mä tiedä, kuvittelet sä ett Kurt Cobain ois lahjaton, ku se ei ymmärrä, mitä eroo on duurilla ja mollilla? Jos näin on, niin olet kyllä vetänyt aikamoisen johtopäätöksen yhdestä soolosta! On kyseessä kuitenkin mies, joka on tehnyt biisejä, jotka tulee jäämään rockin historiaan...eli tämä ihminen on kyllä ollut musiikillisesti lahjakas.

En oo kuullu tota sooloo ja uskon kyllä, ett se ei oo kuulostanu erityisen hyvältä. Oon kuullu kans jonkun konsertin, missä Kurt yrittää virittää kitaraa ennen ComeAsYouAre-kappaletta, mutta ku kitara ei sitt ookkaan vireessä, ni äijä vetää koko biisin tahallaan överiksi. Mun mielestä se oli hauska...ja osoitti just, miehen asenteen koko menestystä kohtaan(ComeAsYouAre oli kova hitti).

Kun Nirvanan keikat muutenkin oli hyvin pitkälle tollasta sekoilua, niin on vaan aika huvittavaa lukee tällasia kommentteja, ett ku joku asteikko ei nyt ookkaa saattanu täsmätä.

Menee vähän ohi, mutt katsoin tossa tän uuden Led Zeppelin dvd-boxin ja oon entistä vahvemmin sitä mieltä, ett siinä oli maailman kovin rock-bändi! Uskomattoman hienoja biisejä! Tuli vaan mieleen, ett jos Jimmy Pagenkin soittoa lähdetään noin teoriaorjallisesti analysoimaan, ni kyllähän tossakin tuli vääriä ääniä rutkasti ym. mutta ei se kokonaisuutta paljon haitannut. Väitänpä, ett Page on yksi maailman kovimmista rock-kitaristeista!! Eikä sitt mitään...Steve Vai on kovempi, ku sillä on parempi tekniikka...kommentteja!
Juuup!
vantage
05.07.2003 14:12:15
Kai se tuo MR - Crowley kokonaan on.
Heavy Metal Is The Law
Cletus Awreetus
05.07.2003 15:30:05
Ai jazz-kitaristit saa vetää mollia duurisoinnun päälle? Kurtin ois pitäny sitt vissiin aikoinaan valita jazz-ura, niin ois saanu rauhassa vedellä molliaasteikkoo, ihan mihin ois huvittanu...eikä ois näsäviisaat ollu jupisemassa.

No leikki leikkinä. En mä tiedä, kuvittelet sä ett Kurt Cobain ois lahjaton, ku se ei ymmärrä, mitä eroo on duurilla ja mollilla? Jos näin on, niin olet kyllä vetänyt aikamoisen johtopäätöksen yhdestä soolosta! On kyseessä kuitenkin mies, joka on tehnyt biisejä, jotka tulee jäämään rockin historiaan...eli tämä ihminen on kyllä ollut musiikillisesti lahjakas.

En oo kuullu tota sooloo ja uskon kyllä, ett se ei oo kuulostanu erityisen hyvältä. Oon kuullu kans jonkun konsertin, missä Kurt yrittää virittää kitaraa ennen ComeAsYouAre-kappaletta, mutta ku kitara ei sitt ookkaan vireessä, ni äijä vetää koko biisin tahallaan överiksi. Mun mielestä se oli hauska...ja osoitti just, miehen asenteen koko menestystä kohtaan(ComeAsYouAre oli kova hitti).

Kun Nirvanan keikat muutenkin oli hyvin pitkälle tollasta sekoilua, niin on vaan aika huvittavaa lukee tällasia kommentteja, ett ku joku asteikko ei nyt ookkaa saattanu täsmätä.

Menee vähän ohi, mutt katsoin tossa tän uuden Led Zeppelin dvd-boxin ja oon entistä vahvemmin sitä mieltä, ett siinä oli maailman kovin rock-bändi! Uskomattoman hienoja biisejä! Tuli vaan mieleen, ett jos Jimmy Pagenkin soittoa lähdetään noin teoriaorjallisesti analysoimaan, ni kyllähän tossakin tuli vääriä ääniä rutkasti ym. mutta ei se kokonaisuutta paljon haitannut. Väitänpä, ett Page on yksi maailman kovimmista rock-kitaristeista!! Eikä sitt mitään...Steve Vai on kovempi, ku sillä on parempi tekniikka...kommentteja!

En kyllä lähtisi Cobainia lahjakkaaksi haukkumaan. Kyllähän se pari hyvää biisiä rustas, mutta mikä siinä tekee sen lahjakkaaksi? Oasiksenkin tyypit ovat sitten varsin lahjakkaita myös? Ovathan hekin pari hittiä säveltäneet... ja Jorma Kääriäinen on varsin lahjakas leadkitaristi! Se, että soittaa 16 tahdin soolon yhdellä sävelellä vaatii taitoa!

Led Zeppelin on kieltämättä loistava bändi. Miksi helvetissä lähtisin analysoimaan Pagen soittoa, kun mies tietää varmasti mitä tekee ja sen minkä tekee, niin tekee loistavasti. Jos soolo kuulostaa hyvältä, niin en missään nimessä lähe miettimään, että tossahan ei ollut tilun tilua, joku lahjaton kitarassa. Oikeesti hei!! Page on varmasti yksi maailman kovimmista rock-kitaristeista. Kaikkihan sen tietää! Mutta siinä on tietenkin se, että kun on jo tarpeeksi arvostettu kitaristi, niin ei kukaan enää lähde arvostelemaan, jos soittaa skaalan ulkopuolelta. Se on vain taidetta siinä vaiheessa. Steve Vai on varmasti lahjakkaimpia kitaristeja, mitä koskaan on elänyt. Hyvä teoriapää ja tekniikka, osaa soveltaa niitä soitossaan, tunnetta ja taitoa sooloissa, kampikikkailut yms... On se vaan hyvä! Säveltäjänä tosin ei mikään Mozart.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
carlos
06.07.2003 22:41:56
Mikä on vaikein biisi minkä osaat.
jaa-a..paha sanoa..monet biisit on nii helppoja mut soolot sit ihan übertiluliluvaikeita

Minun vaikein biisi on CKY:n 96 guite bitter being tai eminemin lose yourself.
no tuota..hmm..lose yourself..siis osaat sen yhden soinnun siellä taustalla??
carlos
06.07.2003 22:43:31
Se on sitä nimenomaan sitä punk-asennetta, jossa nimenomaan vit****laan kaikille kaltaisillesi tiukkapipoisille..."kirjanoppineille";) Se on sitä kapinallisuutta...you know?

punk-asennetta mollisoinnut durin päälle??!! aight..
Keppi
07.07.2003 08:52:12
En kyllä lähtisi Cobainia lahjakkaaksi haukkumaan. Kyllähän se pari hyvää biisiä rustas, mutta mikä siinä tekee sen lahjakkaaksi? Oasiksenkin tyypit ovat sitten varsin lahjakkaita myös? Ovathan hekin pari hittiä säveltäneet... ja Jorma Kääriäinen on varsin lahjakas leadkitaristi! Se, että soittaa 16 tahdin soolon yhdellä sävelellä vaatii taitoa!

Led Zeppelin on kieltämättä loistava bändi. Miksi helvetissä lähtisin analysoimaan Pagen soittoa, kun mies tietää varmasti mitä tekee ja sen minkä tekee, niin tekee loistavasti. Jos soolo kuulostaa hyvältä, niin en missään nimessä lähe miettimään, että tossahan ei ollut tilun tilua, joku lahjaton kitarassa. Oikeesti hei!! Page on varmasti yksi maailman kovimmista rock-kitaristeista. Kaikkihan sen tietää! Mutta siinä on tietenkin se, että kun on jo tarpeeksi arvostettu kitaristi, niin ei kukaan enää lähde arvostelemaan, jos soittaa skaalan ulkopuolelta. Se on vain taidetta siinä vaiheessa. Steve Vai on varmasti lahjakkaimpia kitaristeja, mitä koskaan on elänyt. Hyvä teoriapää ja tekniikka, osaa soveltaa niitä soitossaan, tunnetta ja taitoa sooloissa, kampikikkailut yms... On se vaan hyvä! Säveltäjänä tosin ei mikään Mozart.

No hyvä ihminen, ku se on nimenomaan sitä lahjakkuutta, ett osaa tehdä hyviä biisejä!?! Mikäs sitten on? Mikä tässä maailmassa voi olla tärkeempi ominaisuus muusikolla, ett se osaa tehdä hyviä kappaleita, joille löytyy kuulijakuntaa?!? Sitäpaitsi joku Cobainin vanha opettajahan perusti rahaston Kurtille, nimenomaan sen takia, ett kyseessä oli hänen mielestään poikkeuksellisen lahjakas nuori. Kyllä väittäisin, ett hyvien kappaleiden tekemisellä on paljon enempi tekemistä lahjakkuuden kanssa, kun pelkän kitaransoiton hallitsemisella. Steve Vai on varmasti lahjakas kitaristi, mutt suuri osa hänen taidostaan tulee kuitenkin kovan työn tuloksena. Sen sijaan...ei hyviä/menestyviä kappaleita välttämättä onnistu tekemään ikinä, vaikka ois kuinka oppinut ja kokenut muusikko. Eikös se oo sillon nimenomaan lahjakkuutta?? Se on se juttu, miks tollaset lähes pummintasolla olevat rentut pärjäävät maailmalla siinä missä esim. huipputaitoiset jazz-muusikot. Toisilla on vaan visioita enempi, ku toisilla.

Mitä tulee Jorma Kääriäiseen...se ei tietääkseni ole mikään soolokitaristi. Sä ilmeisesti kuvittelet, ett Jorma on yrittänyt hurmata sinut teknisellä tietämyksellään, soittaessaan 16:sta tahdin soolon yhdellä sävelellä? Näin ei kuitenkaan ole. Sä puhut välillä, ett soolon teknisyys ei ole pääasia, kunhan solo kuulostaa hyvältä...mutt sitt kohta teknisyys näyttääkin olevan pääasia? Jos kappale artistin mielestä vaatii 16:sta tahdin soolon yhdellä sävelellä...niin eikö silloin sellainen pidä soittaa, ilman ett on ennakkoluuloja siitä, mitä kitaristit siitä ajattelee? Idea on silloin se, ett halutaan tehdä kappaleesta tietyn "näköinen", eikä siinä, ett halutaan osoittaa teknistä paremmuutta. Se osottaa mun mielestä enempi rohkeutta, ett on pokkaa tällanen temppu tehdä. Steve Vain ego ei tollasta kestäs.

Olemme sitt ilmeisesti Pagen asiassa yhtä mieltä.
Juuup!
Keppi
07.07.2003 08:55:31
punk-asennetta mollisoinnut durin päälle??!! aight..

Se oli toisinpäin...duurisoinnun päälle.

Se oli kuvainnollinen esimerkki. Punk-asenne on sitä, ett haistatetaan pitkät kaikelle tekniikalle...ja soitetaan vaikka päin pe***ttä, kuhan on hyvä meininki...eikä välitetä siitä, ett joku teoriaviisas tulee napisemaan, ett ei noin voi soittaa.
Juuup!
Cletus Awreetus
07.07.2003 10:43:21
No hyvä ihminen, ku se on nimenomaan sitä lahjakkuutta, ett osaa tehdä hyviä biisejä!?! Mikäs sitten on? Mikä tässä maailmassa voi olla tärkeempi ominaisuus muusikolla, ett se osaa tehdä hyviä kappaleita, joille löytyy kuulijakuntaa?!? Sitäpaitsi joku Cobainin vanha opettajahan perusti rahaston Kurtille, nimenomaan sen takia, ett kyseessä oli hänen mielestään poikkeuksellisen lahjakas nuori. Kyllä väittäisin, ett hyvien kappaleiden tekemisellä on paljon enempi tekemistä lahjakkuuden kanssa, kun pelkän kitaransoiton hallitsemisella. Steve Vai on varmasti lahjakas kitaristi, mutt suuri osa hänen taidostaan tulee kuitenkin kovan työn tuloksena. Sen sijaan...ei hyviä/menestyviä kappaleita välttämättä onnistu tekemään ikinä, vaikka ois kuinka oppinut ja kokenut muusikko. Eikös se oo sillon nimenomaan lahjakkuutta?? Se on se juttu, miks tollaset lähes pummintasolla olevat rentut pärjäävät maailmalla siinä missä esim. huipputaitoiset jazz-muusikot. Toisilla on vaan visioita enempi, ku toisilla.

Mitä tulee Jorma Kääriäiseen...se ei tietääkseni ole mikään soolokitaristi. Sä ilmeisesti kuvittelet, ett Jorma on yrittänyt hurmata sinut teknisellä tietämyksellään, soittaessaan 16:sta tahdin soolon yhdellä sävelellä? Näin ei kuitenkaan ole. Sä puhut välillä, ett soolon teknisyys ei ole pääasia, kunhan solo kuulostaa hyvältä...mutt sitt kohta teknisyys näyttääkin olevan pääasia? Jos kappale artistin mielestä vaatii 16:sta tahdin soolon yhdellä sävelellä...niin eikö silloin sellainen pidä soittaa, ilman ett on ennakkoluuloja siitä, mitä kitaristit siitä ajattelee? Idea on silloin se, ett halutaan tehdä kappaleesta tietyn "näköinen", eikä siinä, ett halutaan osoittaa teknistä paremmuutta. Se osottaa mun mielestä enempi rohkeutta, ett on pokkaa tällanen temppu tehdä. Steve Vain ego ei tollasta kestäs.

Olemme sitt ilmeisesti Pagen asiassa yhtä mieltä.

Eli kaikki ne 5 miljoonaa ihmistä, jotka ovat joskus tehneet listahitin ovat lahjakkaita? Ok. Mä veikkaan, että Kääriäinen veti sen yhden sävelen soolon vain siksi, koska ei muistanut muita pentatonisen skaalan säveliä. Mut kyllä toi yhden sävelen soolo olisi ollut ihan jees, jos olisi ollut jotain kunnon lavashowjuttuja samaan aikaan päällä, mutta jokatapauksessa varmasti oli yksi maailmanhistorian huonoimmista sooloista. Tai... no, ei siinä ainakaan virheitä ollut!
Cletus Awreetus
07.07.2003 10:45:52
Se oli toisinpäin...duurisoinnun päälle.

Se oli kuvainnollinen esimerkki. Punk-asenne on sitä, ett haistatetaan pitkät kaikelle tekniikalle...ja soitetaan vaikka päin pe***ttä, kuhan on hyvä meininki...eikä välitetä siitä, ett joku teoriaviisas tulee napisemaan, ett ei noin voi soittaa.

Tämän takia punk-soittajia arvostetaan hyvin paljon oikeiden muusikoiden keskuudessa, hehän rikkovat rajoja! :)
re infecta
07.07.2003 10:49:09
Ensimmäistä kertaa luin tämä viestiketjun kokonaan. Seurasin Cletus Awreetuksen ja Kepin väittelynomaista keskustelua soiton teknisen puolen ja musiikinteorian merkityksestä musiikin tarjoaman tunnemaailman luomisessa. Asetun Kepin mielipiteiden taakse.

Olennaisinta minusta musiikissa on sen tarjoama kanava - henkireikä - jonka kautta musiikkia luova tai lopputulosta kuunteleva voi purkaa tunteitaan ja ajatuksiaan, joille on vaikea tai mahdotonta antaa täsmällistä sanallista ilmaisumuotoa.

Musiikinteoria on kuvaus "musiikin kielestä". Se on jonkinnäköinen kielioppikirja musiikin ymmärtämiseen. Musiikin teorian täydellinen hallitseminen ei ole kuitenkaan edellytys luovan, oivaltan musiikin luomisessa.

Verrataan edellä olevaa vaikkapa kirjailijaan. Jos hän kirjoittaisi vain kieliopin mukaisesti ja kielen sääntöjä tarkasti mukaillen, tulisi lopputuloksesta varmasti varsin tylsä, harmaa. Kirjailijan valttina on kuitenkin ihmisen kyky tuntea ja ajatella. Joten hän lisää tekstiinsä kielioppia mahdollisti vastaan rikkovia ilmaisuja. Hän luo tekstiin sääntöjen mukaan ristiriitaisuuksia, loukkaa yleisestä "oikeana pidettyä".

Lopulta hän on kirjoittanut tekstin, johon hän on onnistunut siirtämään ajatuksena ja ennen kaikkea teksin, joka tavoittaa lukijan, sillä teksti noudattelee ihmisen ajatusta, tapaa tuntea ja ilmaista. Ylöskirjattujen kirjallisuuden lainalaisuudet eivät ole ykkösprioriteettina. Ne ovat toimineet kirjoittajan apuvälineinä, tekstin tukena, mutta eivät ovat kokonaan määränneet tekstin syntyprosessia.

Blues saattaa kuullostaa yksinkertaiselta, mutta sen kautta ilmaistaan tunteita, joita ei muiden musiikkityylien kautta olisi välttämättä mahdollista ilmaista. Blues on voi olla hyvinkin teknistä (sitä kuuntelevat tietävät). Mutta bluesista ei tee vaikeaa pelkästään soittotekniikkaan liittyvät seikat. Olennaista on nk. bluesfiiliksen saavuttaminen. Bluesia soittavan kitaristin ilmeistä näet hänen purkavan itseään kitaran kautta. Kitara itkee, laulaa, raivoaa hänen käsissään... Hän saa kitaran kuullostamaan anteeksipyyntöä anovalta, kysyvältä, iloiselta... ja pelkästään muuttamalla esimerkiksi pikkaustekniikkaa, siihen käytettyä voimaa tai ajoittamalla bendit oikein.

Mutta blues on vain musiikkilaji muiden joukossa. Eikä se ole mielestäni missään nimessä ylivertainen. Oman tunnemaailmani kirjo vaati useamman musiikkilajin ymmärtämistä ja soittamista.

Soitossani on tunne aina ykkössijalla, tekniikka ja teoreettinen tietämys sen tukiyksikkönä.
Katso tori!
Dick Parker
07.07.2003 11:37:50
Kyllä mä väittäisin, että Steve Vai on tehnyt parempia biisejä kuin Kurt Cobain. Steven biisit vaativat vain enemmän keskittymistä ja ne avautuvat hitaammin, mutta kun ne avautuvat niitä kuuntelee koko elämänsä. Toisin kuin näitä Radio Nova-hittejä yms. paskaa.

Viime aikaisista vaikein on ollut Racer X:n Technical Difficulties.
Keppi
07.07.2003 11:43:10
Eli kaikki ne 5 miljoonaa ihmistä, jotka ovat joskus tehneet listahitin ovat lahjakkaita? Ok.

Taas sä kärjistit! Ei yksi hitti kenestäkään tee jumalaa. Mä oon aina ollu tätä mieltä ja oon edelleen. Cobainin tilanne onkin toinen. Taisin sanoa, ett pystyy tekemään hyviä kappaleita...huom. monikko?! No jos en sanonu...ni nyt sanon.

Mä veikkaan, että Kääriäinen veti sen yhden sävelen soolon vain siksi, koska ei muistanut muita pentatonisen skaalan säveliä. Mut kyllä toi yhden sävelen soolo olisi ollut ihan jees, jos olisi ollut jotain kunnon lavashowjuttuja samaan aikaan päällä, mutta jokatapauksessa varmasti oli yksi maailmanhistorian huonoimmista sooloista. Tai... no, ei siinä ainakaan virheitä ollut!

Ehkä ei muistanut muita pentatonisen skaalan säveliä...ehkä muisti?!? Mistäs hitosta me se tiedetään?! En mä ymmärrä, mikä sua mättää tossa Kääriäisessä? Sehän on laulaja?! Onkai maailmassa muitakin komppikitaristeja, jotka ei välttämättä tiedä, mikä on pentatoninen skaala ja jotka suosiolla vai säestää. Ei kaikkien tarvitse olla Steve Vaita.

Minusta kitarasoolot on muutenkin yliarvostettuja. Kun järjellä miettii, niin eihän soolon merkitys kappaleessa oo useinkaan kovin suuri. On tietysti näitä elämää suurempia sooloja, mutt soolonhan voi jättää myös soittamatta ja se voi olla lopputuloksen kannalta parantava tekijä. Tottahan soolon soittaminen on hauskaa ja itsekkin tulee reviteltyä aina välillä...ja monesti tulee "ammuttua" hieman ylikin, mutt ei mun mielestä sitä pidä ottaa niin vakavasti. Täällä tuntuu olevan vaan aika ryppyotsainen suhtautuminen, miten nimenomaan soolo pitäs soittaa. Kyseessähän on vaan yksi osa suuremmasta/merkittävämmästä kokonaisuudesta...eli itse kappaleesta.
Juuup!
Hornanturska
07.07.2003 11:50:15 (muokattu 07.07.2003 12:33:16)
Kuunnelkaa cletusin omia biisejä ja kuunnelkaa onko ne parempia kuin Kurtin?

http://www.mikseri.net/artistit/?id=19679
...kyllä sakari kuosmanen yngwien voittaa...
Keppi
07.07.2003 12:29:23
Kyllä mä väittäisin, että Steve Vai on tehnyt parempia biisejä kuin Kurt Cobain. Steven biisit vaativat vain enemmän keskittymistä ja ne avautuvat hitaammin, mutta kun ne avautuvat niitä kuuntelee koko elämänsä. Toisin kuin näitä Radio Nova-hittejä yms. paskaa.

No joo...tää on taas makuasia.

Itsekkin kuuntelen mielelläni sellasta musaa, joka ei avaudu ihan heti ensikuuntelulla ja lähestulkoon poikkeuksetta noi listahitit ei oo kolahtanu meikäläisellä. Oon myös itse huomannut ton saman jutun, ett kun joku kappale avautuu vasta pitkien kuuntelukertojen jälkeen, niin sitä jaksaa kuunnella huomattavasti pidempään, ku näitä jotka avautuu heti. Ei muutenkaan oo oikeudenmukaista vertailla jotain listakamaa johonkin marginaali-musaan.

Itselläni on muutama Steve Vain levy ja onhan ne ihan hyvää kamaa...ja kuuntelenkin niitä joskus, mutt täytyy todeta, ett Vai taitaa loppuenlopuks jäädä historiaan pelkkänä taitavana kitaristina...päinvastoin kun esim. Cobain. Steve Vai on sen luokan ammattilainen, ett hän tekee varmaan silmänräpäyksessä levyllisen laadukasta ja hyvää musaa, muttakun se ei vaan takaa sitä, ett tulis menestystä. Näin se vaan on. En tiedä, "metsästääkö" Steve sitä yhtä suurta hittiä, mistä hänet tultaisiin aina muistamaan ympäri maailman. Siihen ei vaan yksinkertaisesti teoriatuntemukset eikä tekniikat riitä, vaan "se" on löydettävä. Ehkä Vain "ongelma" on just se, ett äijä on liian monipuolinen/monimuotoinen?! Mies on ollut niin monessa mukana, ett sellasta tunnistettavaa omaa juttua/linjaa ei oo vaan tullut...muutakun ilmiömäinen kitaransoittotaito.
Juuup!
Cletus Awreetus
07.07.2003 13:23:24
Minusta kitarasoolot on muutenkin yliarvostettuja. Kun järjellä miettii, niin eihän soolon merkitys kappaleessa oo useinkaan kovin suuri. On tietysti näitä elämää suurempia sooloja, mutt soolonhan voi jättää myös soittamatta ja se voi olla lopputuloksen kannalta parantava tekijä. Tottahan soolon soittaminen on hauskaa ja itsekkin tulee reviteltyä aina välillä...ja monesti tulee "ammuttua" hieman ylikin, mutt ei mun mielestä sitä pidä ottaa niin vakavasti. Täällä tuntuu olevan vaan aika ryppyotsainen suhtautuminen, miten nimenomaan soolo pitäs soittaa. Kyseessähän on vaan yksi osa suuremmasta/merkittävämmästä kokonaisuudesta...eli itse kappaleesta.

Tässä olet kyllä aivan oikeassa.
Cletus Awreetus
07.07.2003 15:54:09

Juuri niin. Valitettavasti instrumentaalikitaramusiikilla on aika vaikea tehdä listahittejä, mutta onhan Vailla joitain vitun loistavia biisejä! Suurin osa hänen tuotannostaan on valitettavasti aika tylsää kuunneltavaa (ei tosin soolojen osalta), se täytyy myöntää. Nämä listahitit ovat juuri sitä kertakäyttöpaskaa, vessapaperimusiikkia, tamppoonimusiikkia yms... joka on yleensä tehty, kuten Angus Youngkin joskus sanoi, vain rahan tarpeessa. Kyllä minä uskoisin, että moni taitava jazz-muusikko pystyisi tehdä listahittejä, mutta kuka oikeasti haluaa tehdä jotain Darude-jumputusta?

Ei varmaan tule mitään "jokaisella on oma musiikkimakunsa" -kommenttia...
Dick Parker
07.07.2003 18:45:40
Steve Vai tekee musiikkia rakkaudesta musiikkiin eikä rakkaudesta rahaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)