Aihe: Filleröinti ilman pohjalakkaa
1
big mac
14.11.2005 20:04:21

Mulle suositteli eräs asiantuntija, että saarnibodyn voisi filleröidä ilman pohjalle vedettyä lakkakerrosta. Ei kuulemma tartu tasaisiin pintoihin, vaikka niitä ei ole lakalla suojattukaan. Lakka kuulemma tukkii myös syiden huokoset niin, etteivät syyt vedä enää kunnolla filleriä.
Kaveri itse sekoittaa fillerinsä sellakkaan ja hieroo tällä kuralla.
Mitäs arvelette, kokeneemmat filleröitsijät. Mulla olisi vasta eka filleröinti edessä ja tieto olisi poikaa.
Hullu kaiken kokeilee...
kulmahiomakone
14.11.2005 21:40:00 (muokattu 14.11.2005 21:42:14)
Riippuu siitä, mitä filleröinnillä hakee. Jos tarkoitus on vain saada pinta maalia varten tasaiseksi, niin on ihan sama, onko niitä lakkakerroksia alla vai ei. Jos tarkoitus on korostaa tummalla fillerillä syykuvioita, niin voin kokemuksesta kertoa, että ilman lakkakerroksia fillerin väri imeytyy koko puuhun. Tuli meinaan taannoin kämmättyä... ja sen jälkeen höylättyä ja hiottua.

Itse vetäisin ne lakkakerrokset fillerin alle ja filleröisin puun tummalla fillerillä, vaikka pintaan tulisikin maali. Jos nimittäin joskus tekee mieli kaivaa se puupinta esille maalin alta...

Koepaloja kannattaa käyttää.

DIT: Riippuu varmaan myös filleristä tuo tarttuminen. Itse olen käyttänyt kaupan vesiliukoisia kittejä väriaineella terästettynä. Halpaa ja toimivaa on se.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
vrajala
15.11.2005 08:33:54
Sellakkaan sotketulla mössöllä tuo voi toimiakin, en tiedä. Mutta veteen ohennettua, värjättyä puukittiä ei kannata vetää raakapuulle. Tuosta se väriaine imeytyy puuhun aivan kuin petsatessa ja seos kuivuu turhan nopeasti kosteuden imeytyessä puuhun. Eikä sitäpaitsi tuollaisten vesimäärien imeyttäminen soittimeen ole muutenkaan järkevää.
Mää sano.
Juzzu
15.11.2005 08:43:59
Moon viimeksi käyttänyt melko jämäkkää puukitistä tehtyä filleriä, jonka olen tupolla/rätillä/paperilla tuputtanut ja pyöritellyt syihin, ei tartte kastella ja uittaa ihan koko vermestä märässä mönjässä niinkuin tein vielä tuon Telen kanssa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)