Aihe: Rumpali soittaa tosi kovaa.
1 2 3 4
Joku vaa
06.07.2003 15:42:07

Nii siis kyllä hevi/punk/rock musas kannattaa soittaa kovaa tomeja ja basaria. Muut kuuluu ja soi helpomminki. Eri asia sitten jos on jokku ohkaset rungot että menee tukkoo jos soittaa kovaa. Tämän moni harmi kyllä ymmärtää väärin ja hakkaa rumpuja kovaa ihan vaa siksi koska sattuu huvittamaan. Tarkotus on kuitenki soittaa rumpuja, ei hakata niitä. Itse tajusin tämän kun rupesin kuuntelemaan jeff porcaroa ja vinnie colaiutaa. Se tyyli soittaa rumpuja keski kovaa kyllä sykähdytti. Ei mitää super mättöä muttei mitää jazz hiplailuakaan. Eihän nykänenkää kovaa aina soita.
Ride : Tappaa talossa ja puutarhassa
Mikko A
06.07.2003 17:01:28
Nii siis kyllä hevi/punk/rock musas kannattaa soittaa kovaa tomeja ja basaria. Muut kuuluu ja soi helpomminki. Eri asia sitten jos on jokku ohkaset rungot että menee tukkoo jos soittaa kovaa. Tämän moni harmi kyllä ymmärtää väärin ja hakkaa rumpuja kovaa ihan vaa siksi koska sattuu huvittamaan. Tarkotus on kuitenki soittaa rumpuja, ei hakata niitä. Itse tajusin tämän kun rupesin kuuntelemaan jeff porcaroa ja vinnie colaiutaa. Se tyyli soittaa rumpuja keski kovaa kyllä sykähdytti. Ei mitää super mättöä muttei mitää jazz hiplailuakaan. Eihän nykänenkää kovaa aina soita.

Jeff Porcaro kyllä mätti kannujaan apinan raivolla. Ainakin näin olen lukenut.
“’Tiger, you are an egocentric mushbrain monster,’ she said. ‘You mean I’m a mean nigger,’ Tiger said. He loved to say ‘nigger’ because it shook the white folks so.”
Speedy
06.07.2003 17:27:34

Jeff Porcaro kyllä mätti kannujaan apinan raivolla. Ainakin näin olen lukenut.

Ei pidä paikkaansa... Vaikka suht kovaa soittikin, nii ei se kuitenkaa NIIN kovaa soittanu.. Lars Ulrich soittaa apinan raivolla, eikä Jeff lähellekkään sitä..=I
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Blitz
06.07.2003 18:11:47
Ei pidä paikkaansa... Vaikka suht kovaa soittikin, nii ei se kuitenkaa NIIN kovaa soittanu.. Lars Ulrich soittaa apinan raivolla, eikä Jeff lähellekkään sitä..=I

Bob Rockhan valitteli Metallican menoista juuri Black albumin aikaan, kun Ulrichilla meni harjoituksissakin usein koko peltisarja uusiksi. Tuolloin kaverilla ei ollut vielä mitään loistavia signaturesopimuksia Zildjianin tai AHEADin kanssa, toisin kuin nykyään. Vaikka kyllähän se kuulemma noita Aheadejakin katkoo. Ulrich kuulemma ei pysty soittamaan kunnolla "hissukseen" vaan on pakko aina paahtaa täysillä. Omahan on asiansa jos jaksaa hakata kolmen tunnin stadionkeikan täysillä. Ei ainakaan hiestä ole puutetta, se on nähty. Mikityksestä se soundi on ehkä eniten kiinni, ei niitä tarvi aina ihan täysillä lyödä, paitsi ehkä sitten kun on omat sponsorit jotka hommaavat uudet joka lyönnin jälkeen. Kyllä se Ulrich jaksaa vieläkin hyvin painaa, ja tuskin se "raivo" mihinkään on vielä kadonnut. Ainakin tuolla St. Angerin bonus-dvd:llä näytti olevan vielä täysi meno. Sai paksua paksumpi K-sarjan ridekin kunnolla kyytiä.
Rumpalilla on rytmi veressä. Basistilla veressä on lähinnä alkoholia.
Jaska
06.07.2003 20:35:19
Mutta eihän metallica enää jaksakkaan soittaa ku korkeintaa 2h keikkoja.

Gas Lipstick ja Nykänen lyö kans aika reilulla voimalla. Samoin Abe Laboriel Jr (olikohan oikein kirjotettu)
Speedy
06.07.2003 21:26:55 (muokattu 06.07.2003 21:27:33)

Gas Lipstick

Mikäs ton oikee nimi olikaan..??

EDIT: HIM:n rumpali??
Joku vaa
06.07.2003 22:10:55

Mikäs ton oikee nimi olikaan..??

EDIT: HIM:n rumpali??

Joo on HiM:n rumpali. Kuulemma hyväkin, ei tosin soita mitää kovin moni mutkasta komppii mutta biisissä biisin ehdoilla kylläkin.
Ride : Tappaa talossa ja puutarhassa
Speedy
06.07.2003 22:29:02

Joo on HiM:n rumpali. Kuulemma hyväkin, ei tosin soita mitää kovin moni mutkasta komppii mutta biisissä biisin ehdoilla kylläkin.

Joo, soittaa aika tanakasti, ja tiukasti..
FuGGa
06.07.2003 23:25:15
Pitkään on tästä hommasta bändissämme väännetty kättä ja soittelinkin puolisen vuotta kimppatreenejä riisitikuilla (basistin kanssa rytmitreenit kepeillä aina viikolla kun laulajat eivät pääse paikalle kuin viikonloppuisin). Loppujenlopuksi rakensin itselleni treenikselle rumpukopin jossa saan piestä kannuja halutessani niin kovaa kuin lystään ja muut voivat olla jopa treeniksellä ilman kuulosuojaimia. Itselleni hommasin vielä sellaisen ikälopun mikserin johon olen ajanut bassot sekä kitarat jotta saan ne kätevästi klikin sekaan kuulokkeisiin. Lauluille vedin vielä erikseen monitorin PA:sta jotta pääsen kuulemaan myöskin niitä. Kuulostaa aika kalliilta ja hienolta sydeemiltä, mutta aikoinaan palaset loksahtelivat juuri oikein kohdallensa ja sain rumpukoppiin tarvittavat ainekset kymmenellä eurolla, ei paha.

Keikoilla soitan lähes aina jesseteipillä vahvistetuilla riisitikuilla. Saundi on tietysti rumpalin mielestä kamala, mutta koska aika harva tavallinen taatelintallaaja kuuntelee yksittäisiä rumpusaundeja niin parempi että bändi kuulostaa tasapainoiselta kun sellainen helvetillinen mekkala, jota kukaan ei voi kuunnella. Tuosta voi siis päätellä että yleensä tulee paiskottua ainakin keikoilla suhteellisen kovaa, ja riisitikuilla lavavola putoaa ainakin 30db ja se vaikuttaa salisaundiin aika helkkaristi. Samoin laulajat ehkä voivat kuvitella laulavansa stemmat oikein kun alkavat kuulemaan mitä laulavat. Tämmöstä. Kannattaa joskus koettaa vetää vähän gaffaa riisitikkuihin ja vaikka soundchekissä katsoa miltä saundaa. Todennäköisesti miksaaja kiittelee, raflan henkilökunta kiittelee, satunnainen paikallaolija kehuu saundien parantuneen jne... Saundi on kamala, soittotatsi on kamala mutta bändi saundaa helvetin paljon paremmalta ja yleisö pystyy tulla lähemmäs lavaa kun ei tarvitse kammota valtavaa äänenpainetta. Uskokaas tai älkääs.
welho
07.07.2003 00:12:46

parempi että bändi kuulostaa tasapainoiselta kun sellainen helvetillinen mekkala, jota kukaan ei voi kuunnella. .

Asiaa. Kyllä rumpalinkin pitää ajatella kokonaisuutta. Joskus voi joutua hieman omasta luontaisesta tatsista karsimaan että saa kokonaisuuden toimimaan.

Itsekkin olen tässä treenaillut iisimpää soittoa ettei mene sormi suuhun jos pääsee veivaamaan iisimmän ryhmän kanssa. Rokkikeikoilla rymytään toki vanhaan malliin=)
Setit kuntoon, setit kunnossa!! Omakuvassa uusi setti keikalta 3.7.2003
Jaska
07.07.2003 00:36:13
En normaalisti soita kovaa, mutta jos joutuu hiljempaa soittamaan ni mulla lähtee rentous ja tatsi hyvin pitkälti soitosta.
Speedy
07.07.2003 00:52:28

En normaalisti soita kovaa, mutta jos joutuu hiljempaa soittamaan ni mulla lähtee rentous ja tatsi hyvin pitkälti soitosta.

Sama homma.. ei mun soitto ole mitään mättöä, vaikka ei mitään hissutteluakaa.. Mut jos siitä "normaalista" voimakkuudesta pitää tiputtaa, niin ei se ihan niin rentoa ole, kun ihanne volyymillä..

Tässä soittaessa on aina uudella bändillä tullu erinäisiä ongelmia soiton voluumin kanssa.. Eka bändi oli niin, että kaikki sano, soita kovemmin, no minä poika aloin mättää kovempaa.. Noh, sitten kun tuli se luontaiseks volyymiks, niin tulikin toinen bändi, ja homma oli päin vastoin.. Noh, sitten oli vuorossa big band.. ja kapellimestari huuti kokoajan, soita kovemmin, noh.. taas soitettiin kovemmin.. Noo, sitten tuli tanssikeikat.. ja taas soitettiin liian kovaa, eikun hiljemmaks.. sit tuli intti, vielä hiljemmaks.. Noh, sitte tuli muita hommeleita, ja taas piti soittaa kovempaa..

Noh.. nykyään kaikki menee suurinpiirtein samalla voluumilla, joka alkaa soittaa suutaan, niin kepilä sitä silmään ja nyrkillä otsaa...HÄHÄÄ...!! No ei vaiskaa, kapuloiden paksuutta vaihetaan sen mukaan, ja vähä osaa jo kahtoa, millon soittaa kovaa ja millon hiljaa.. son loppu peleissä aika vaikeeta toi kokonais nyanssin hallitteminen, kun ei oo mitään potikkaa, mistä kääntää suuremmaks ja pienemmäks.. Mut oppia ikä kaikki..=I
Jaska
07.07.2003 01:06:45
Hmmm... Voluumin hallintaa harjottamuseksi on kyllä varmaan big band touhu edistävää. Harvoin soitetaan viisua samalla äänen voimakkuuden tasolla
Jaska
07.07.2003 12:16:17
Sisko kun oli joku kerta taas kattomassa HIMin keikkaa ja oli saanu mukaansa Kaasun kepin (siis rumpukepin). Tutkiskelin kapulaa; se oli muistaakseni 2B ja siitä oli haljennut kappale suurinpiirtein keskeltä sinne tipin alle. Että tämäkin todistaa Kaasun käyttämästä voimasta.
Alpha
07.07.2003 12:33:22
Otan kantaa tuohon symbaalien hajoamiseen...liikaa edellisiä kommentteja lukematta.

Itse omistan 20" Alphan Power Riden, Meinlin 20" Laser Riden, Alphan 16" Crashin, 502:n 16" Crashin, Alphan 14" Crashin, Meinlin 18" Chinan sekä 10" Splashin...

Hyvin ainakin mulla tuo 502 on kestäny hitusen kovemmassakin soitossa, joten se siitä.

Ehkä nyt jotain puolen millin koloja niissä, mut muuten huippu kunnossa...
Tama drums, Paiste cymbals & Vic Firth sticks forever...
Alpha
07.07.2003 12:43:57
Otan kantaa tuohon symbaalien hajoamiseen...liikaa edellisiä kommentteja lukematta.

Itse omistan 20" Alphan Power Riden, Meinlin 20" Laser Riden, Alphan 16" Crashin, 502:n 16" Crashin, Alphan 14" Crashin, Meinlin 18" Chinan sekä 10" Splashin...

Hyvin ainakin mulla tuo 502 on kestäny hitusen kovemmassakin soitossa, joten se siitä.

Ehkä nyt jotain puolen millin koloja niissä, mut muuten huippu kunnossa...

Ja tuohon kapuloiden heikkouteen olen ennenkin ottanut kantaa...Zildjianin palikat eivät kestä kovaa soittoa...samoin olen myös todennut näiden Power-mita-nyt-lienee palikoiden kohdalla...Vic Firthin kepeillä takonu muutamia vuosia ja ovat loistavat kaikien tyyppiseen musiikkiin.

Itse siis käytän Vic Firthin 5B Classic palikoita...
Karlsson
07.07.2003 13:25:28
Tosiasiahan nimittäin on, että rummut vaativat kovan lyönti voiman soidakseen kunnolla. (varsinkin syvät pöntöt)

No, ei o totta. Kyllä hyvä rumpu soi nätisti vaikka siihen pumpulipuikon tipauttas. Olen kuullut enempi kommenttia, että rummun sointi menee tukkoon tietyn pisteen jälkeen ja sitten se on ihan sama kuinka kovaa sitä mätkii, ei se siitä ainakaan kovemmaksi tai paremmaksi muutu.

Itse en ole rumpali (juurikaan) joten rutatkaa rauhassa mun mielipide, mutta mikään ei ole rasittavampaa kuin kovaa soittava rumpali.
itse olen usein joutunut yhden tämmöisen tapauksen kanssa soittamaan ja siinä palaa hihat ja sormet ja vahvarit kun pitää luukuttaa hirveellä volalla vaan sen takia että yks salilla käymisen sijaan bodaa siellä rumpusetin takana.

Sitten kun sille sanotaan, että mitäs jos soitettas vähän hiljempaa, niin kyllä se aluks malttaa vähän jarrutella, mutta sitten taas vaivihkaa vola nousee sinne paalujunttaustasolle. Luulekohan se ettei me huomata?

Se taas on oikein oikein hienoa kun joku osaa soittaa tyylitajuisesti ja nyansseja mukaillen ja hiljaa, mutta napakasti. Silleen ihmisten volyymilla, eikä jonkun Valhallasta pöllähtäneen jumalan moukaroinnin tavoin.

Noni, ny meen pois...
"Luuletsä et sä osaat laulaa?" -Känninen Pekka Pohjola Robert Plantille
Alpha
07.07.2003 13:33:46
No, ei o totta. Kyllä hyvä rumpu soi nätisti vaikka siihen pumpulipuikon tipauttas. Olen kuullut enempi kommenttia, että rummun sointi menee tukkoon tietyn pisteen jälkeen ja sitten se on ihan sama kuinka kovaa sitä mätkii, ei se siitä ainakaan kovemmaksi tai paremmaksi muutu.

Itse en ole rumpali (juurikaan) joten rutatkaa rauhassa mun mielipide, mutta mikään ei ole rasittavampaa kuin kovaa soittava rumpali.
itse olen usein joutunut yhden tämmöisen tapauksen kanssa soittamaan ja siinä palaa hihat ja sormet ja vahvarit kun pitää luukuttaa hirveellä volalla vaan sen takia että yks salilla käymisen sijaan bodaa siellä rumpusetin takana.

Sitten kun sille sanotaan, että mitäs jos soitettas vähän hiljempaa, niin kyllä se aluks malttaa vähän jarrutella, mutta sitten taas vaivihkaa vola nousee sinne paalujunttaustasolle. Luulekohan se ettei me huomata?

Se taas on oikein oikein hienoa kun joku osaa soittaa tyylitajuisesti ja nyansseja mukaillen ja hiljaa, mutta napakasti. Silleen ihmisten volyymilla, eikä jonkun Valhallasta pöllähtäneen jumalan moukaroinnin tavoin.

Noni, ny meen pois...

Itselläni on 12", 13", 14", 15" ja 16" tomit...ja syvät.

HIeman raskaampaan musiikkiin varsin loistavat, mutta silti etsin 10" jota voisi käyttää kevyempään musiikkiin.
Jaska
07.07.2003 13:34:57
Joo. ei kovaa tartte soittaa mut jos kauheesti alkaa hissuttelee ni soitosta lähtee juuti se tiukkuus. Niinku Irwin oli joskus studiossa sanonu Kallion Ilpolle että "ei niitä rumpuja oo tarkotus painelle"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)