PJS 02.07.2003 17:18:39 (muokattu 02.07.2003 17:19:36) | |
---|
Eli mitenkäs mä saan hallittua mikä sävel syntyy feedbackkia käytettäessä. Nyt onnistun saamaan vaan yhdenlaisen sävelen ja asiaan ei ole vaikuttanut esim. eri nauhojen takaa painelu. Kamoina on Fender Stratocaster, jossa ne vakio ykskelaset mikit ja Vhvistimena toimii fender performer 100w hybridi kombo. Säröjä yms. purkkeja mulla ei oo. Eli miten sitä kokreuuta säädellään ja mitkä asiat tohon kierttoon vaikuttaa. Voisitte vaikka tehdä tästä Faq -tasoisen oppaan. Elämme enigmaattisia aikoja... |
Ilkarus 02.07.2003 19:44:47 (muokattu 02.07.2003 19:54:46) | |
---|
Jottei tarvitse uutta topicia pistää niin laitetaan nyt samaan. Onko kellään kokemuksia / suosituksia sustainer vehkeistä kuten sustainer-mikeistä yms. ? Niillähän pitäisi onnistua feedbackin saaminen millä tahansa volyymeillä, joten tavallaan ne liittyvät myös tähän otsikkoon. EDIT: en tarkoita nyt mitään compressoreja vaan tämän kaltaisia vehkeitä: http://www.sustainiac.com/ |
Einari 02.07.2003 20:19:06 | |
---|
kannattaa hankkia perkelen rankkoja säröjä ja vähä volumii ni kyl se sielt tulee. Ite piän noit sustainereit aika leikkikaluina, vähä aikaa ne kiinnostaa mut sit kyllästtyt'ä' |
re infecta 02.07.2003 22:40:26 | |
---|
Kertokaas aloittelijallekin, mistä on kyse "hallitussa feedbackissä"? Katso tori! |
ed 02.07.2003 23:57:52 | |
---|
Tehokkaammat mikit auttavat varmasti ja kokeile liikkua kitaran kanssa eri asennoissa saatat saada eri ääniä.Ja kammen kanssa leikkiminen ei voi haitata asiaa. |
PJS 03.07.2003 00:03:42 | |
---|
eri asennoissa, millaisissa asennoissa? MItkä muut voi auttaa asiaan. Pyytäisin tiettyä tarkkuutta ja rautalangasta vääntöä noihin vastauksiin. Elämme enigmaattisia aikoja... |
Aardfather 03.07.2003 00:24:33 | |
---|
Feedbackiä eli kiertoa on aika vaikea varsinaisesti hallita. Se riippuu kitarakamoista (vahvistin, pedaalit, jne.), kitarasta ja soittajan sijainnista ja asennosta kamoihin nähden. Kokeilemalla sen oppii niinkun monet muutkin asiat. Kitaran saa kiertämään kun laittaa tarpeeksi ääntä vahvistimeen ja paljon säröä ja sitten tuuppaa itsensä melko lähelle vahvistinta. Niitä äänenkorkeuksia pystyy kyllä vaihtelemaan ja hallitsemaan mm. sillä että ottaa esim. huiluäänen ja veivaa vähän kammella niin laitteet lähtevät usein helposti kiertämään juuri siltä korkeudelta. Sitten kun kääntää asentoaan vahvistimeen nähden niin sävel voi alkaa soida helposti esim. oktaavia ylempää tai alempaa. Myös kun vie sormia eri "huiluäänipisteisiin" kielen soidessa siten että kevyesti koskettaa kieliä painamatta niitä alas, niin kielet lähtevät helposti resonoimaan juuri siltä korkeudelta mikä syntyisi jos soitettaisiin huiluääni siltä kohtaa. - Aardfather |
PyGmi 03.07.2003 00:39:02 (muokattu 03.07.2003 00:40:40) | |
---|
Kampee ei edes tarvita ollenkaan ja kyllä niitä kieliä voi kunnolla painaa eikä vaan koskettaa Ja mitään helvetin rankkoja säröjä ei tarvita Puhutaankohan täällä nyt tosta "hallitusta feedbackista" ollenkaan? |
Aardfather 03.07.2003 01:04:53 (muokattu 03.07.2003 01:06:03) | |
---|
Kampee ei edes tarvita ollenkaan ja kyllä niitä kieliä voi kunnolla painaa eikä vaan koskettaa Ja mitään helvetin rankkoja säröjä ei tarvita Puhutaankohan täällä nyt tosta "hallitusta feedbackista" ollenkaan? Hehe.... En minä mitään ehdottomia rajoja/sääntöjä asettanutkaan. - Aardfather |
fridgebuzz 03.07.2003 08:46:15 | |
---|
Tarina taannoiselta demonauhoitussessioltamme: Erään biisin loppuun slidesoolon jälkeen piti saada kiertoa. Mulla oli joku pikkuvahvistin, joka ajoi muistaakseni 2x12" kaappia. Ne huusi toisessa huoneessa, soitin itse toisessa. Tarkoituksena oli siis vetää slidesoolo, juosta toiseen huoneeseen, vetää kiertoa, ja tulla pois. Ensimmäinen otto meni täysin käsille kun en pysynyt paikallani, unohtui nimittäin korvatulpat. Toisella otolla tuli jo parempi. Aika paljon riippuu soittajan ja kitaran välimatkasta ja asennosta styrkkariin. Ja tottakai volumea pitää olla :-) |
Snowblind 03.07.2003 12:51:27 | |
---|
Minulla lähtee aika hyvin kiertämään kun pistää tarpeeksi volumea ja kitara vahvistimen yläpuolelle. Vahvistin siis sellainen 15w pikkufenkku. Joo |
leather rebel 03.07.2003 18:34:49 | |
---|
Jottei tarvitse uutta topicia pistää niin laitetaan nyt samaan. Onko kellään kokemuksia / suosituksia sustainer vehkeistä kuten sustainer-mikeistä yms. ? Niillähän pitäisi onnistua feedbackin saaminen millä tahansa volyymeillä, joten tavallaan ne liittyvät myös tähän otsikkoon. EDIT: en tarkoita nyt mitään compressoreja vaan tämän kaltaisia vehkeitä: http://www.sustainiac.com/ Fernandes Sustainer ja edellämainittu Sustainiac. |
juici 03.07.2003 21:22:38 (muokattu 03.07.2003 21:24:04) | |
---|
Osta Bossin Df-2 Distortion/Feedbacker. Muuten sama kuin DS-1 mutta siinä on feedback ominaisuus. ;) Edit: Lisäsin hymiön The Feedbacks rocks/crunches! |
jogo3000 04.07.2003 14:29:48 (muokattu 04.07.2003 14:30:11) | |
---|
No jaa, itse kyllä olen päässyt hyviin tuloksiin ottamalla vaan jonkun nuotin ja antaa ruveta kiertämään. Ei tarvii kovin paljon säröä. Siis yleensä lähtee kiertämään juuri sillä nuotilla mitä painaa. Ja sitten tietty lähelle vahvistinta ja vähän 'säätelee' asentoa sopivaksi. Kunpa maailmassa olisi rauha ja hyvä tahto. |
Aardfather 04.07.2003 15:07:31 | |
---|
No jaa, itse kyllä olen päässyt hyviin tuloksiin ottamalla vaan jonkun nuotin ja antaa ruveta kiertämään. Ei tarvii kovin paljon säröä. Siis yleensä lähtee kiertämään juuri sillä nuotilla mitä painaa. Ja sitten tietty lähelle vahvistinta ja vähän 'säätelee' asentoa sopivaksi. Jep ja oletko muuten huomannut että tietynkorkuiset nuotit lähtevät kiertämään muita helpommin? Jotkut lähtee kiertämään ihan hiljasillakin äänentasoilla. Ja niistä huiluäänistä vielä, niin niitä kannattaa käyttää senkin takia että ne lähtevät yleensä kiertämään helpommin kun painetut nuotit, koska soivat puhtaasti ja korkealta kuten kiertoäänetkin. Ja mitä lähempänä soitettu nuotti on taajuudeltaan kiertävää ääntä niin sen herkemmin se alkaa kiertämään, koska "saavutettava välimatka" on pienempi, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Ja totta myöskin että ei sitä säröä välttämättä tarvitse olla edes ollenkaan, vaan pelkkä volumen kaakkoonpäin kiertokin riittää. Mutta särö kuitenkin auttaa asiaa huomattavasti. - Aardfather |
Roberto 06.07.2003 11:39:50 | |
---|
Matalien äänien kierrättämisessä auttaa kun laittaa headstockn kaappiin kiinni. Värähtely siirtyy silloin suoraan mekaanisesti kitaraan. |
noteride 06.07.2003 11:55:02 | |
---|
Tekeekö noilla sustainer mikeillä mitään? Onkohan ne kuin kalliita? |
Hallitun feedbackin kuningas Ted Nugent teippasi lattiaan merkkejä missä kohdin seisoa. Onhan se selvää että asiaan vaikuttaa niin kitaran tyyppi, särön laatu, volumemäärä, etäisyys vahvistimesta, hillitön vuosien opiskelu...blaa blaa blaa tätä listaa voi jatkaa taas ikuisuuksiin ja kaiken lisäksi akustiikka tekee sitten lavalla kuitenkin jossain vaiheessa temput, joten se siitä hallitsemisesta... Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
jogo3000 07.07.2003 10:28:27 | |
---|
Hallitun feedbackin kuningas Ted Nugent teippasi lattiaan merkkejä missä kohdin seisoa. Taisi Teddie-boyta auttaa myös puoliakustiset kitarat (: On muuten hyviä vinkkejä täällä. Joskus oon ite nauhotuksissa ollu vaikka miten ihme akrobatia-asennoissa, ja sitten on loppujenlopuksi hyllytetty feedback-versio. Voi hyvä ihme sentänsä. Kunpa maailmassa olisi rauha ja hyvä tahto. |
Roberto 07.07.2003 21:26:59 | |
---|
Raul Björkenheim lienee ainakin ottanut homman haltuun, sehän soitteli H:gin Rautatieasemalla jonkun sinfoniaorkesterin kanssa biisejä pelkästään kierrättämällä. Kommentoi jälkikäteen että on aika v-mäistä vetää kun joka ääni soi 5-6 sekuntia. Ei ne oikeat mitään mutta jos ottaa väärän... |