Aihe: Apuja Hammondin korjaukseen?
1 2
Mimosa1
14.11.2005 14:35:27
Edesmenneeltä isältäni jäi alkuperäinen 60-luvulla valmistettu putkihammond. Nykyisin tuo soitin ei enää sihahda päälle, joten pelkäänkin, että esim. ukkonen on saattanut polttaa laitteesta sulakkeen. Toivottavasti vika ei ainakaan ole kovin vakava.

Soitin ei varmasti pääse oikeuksiinsa kotikäytössä, ehkä 10 krt/vuodessa käytettävänä, mutta mukava se silti olisi saada toimimaan. Harmillista, ettei kukaan tuttu oikein osaa ottaa selvää isän harrastuksena rakentelemistä uruista. Olisiko kenelläkään antaa vinkkejä, mistä tuota laitetta kannattaisi lähteä purkamaan?
maza
14.11.2005 17:48:24

Jos isäsi on itse urun rakentanut, se ei kyllä varmasti ole merkiltään Hammond... Mutjoo, missä päin maailmaa laite sijaitsee? Meikäläistä voisi ihan omasta mielenkiinnostakin vilkaista konetta, korjaushommat sitten erikseen.
Mimosa1
14.11.2005 19:36:58
Jos isäsi on itse urun rakentanut, se ei kyllä varmasti ole merkiltään Hammond...

Korjaus: urkua ei ole rakennettu itse, joten Hammond-osio isommassa soitinkompleksissa on kyllä Hammond. Se, miten nämä laitteet on toisiinsa kytketty ja miten ne toimivat, on minulle tyttölapsena melkoinen mysteeri.

Soittimet ovat Kainuussa, kotonani, joten tällä hetkellä minulla ei ole kuvaa kyseisestä soitinkompleksista. Yritän kuitenkin järjestää kuvan jossain vaiheessa.
maza
14.11.2005 19:49:45

Ou jee. Kansa vaatii kuvia!

Sijainti on kieltämättä hieman hankala. Kunhan saadaan kuvia kehiin jne. niin katsotaan, josko osaisin autella vaikka näin etänä. Suomessa ei taida kovin monta ihmistä Hammondeja nykypäivänä korjailla.
steelysam
14.11.2005 19:50:17
Korjaus: urkua ei ole rakennettu itse, joten Hammond-osio isommassa soitinkompleksissa on kyllä Hammond. Se, miten nämä laitteet on toisiinsa kytketty ja miten ne toimivat, on minulle tyttölapsena melkoinen mysteeri.

Soittimet ovat Kainuussa, kotonani, joten tällä hetkellä minulla ei ole kuvaa kyseisestä soitinkompleksista. Yritän kuitenkin järjestää kuvan jossain vaiheessa.

Mitäs niissä vehkeissä lukee? Yleensä jossain takana on tarkemmin selostettu!
Tyttöjen ystävä.
musamies
14.11.2005 20:02:14

Olisiko kyseessä Hammond urkua ja jonkin sortin Leslie kaiutin - vai onko siinä jotain muitakin soittohärveleitä?

Se olisi kiva, niin ollaan hengessä mukana soitinarvoituksen selvittämisessä!
Leikari
14.11.2005 21:08:34 (muokattu 14.11.2005 21:13:04)
ne on varmaan jotkut vanhat generaattoriromut, jollaisia ei ole valmistettu enää kymmeniin vuosiin.. Painavatkin hitosti eikä niistä lähde kuin sitä urkujen ääntä.

Minä voisin vaihtaa päikseen mun yamaha psr:n - siinä on 128 MIDI-soundia, stereo ääni ja helppo ottaa mukaan. Melkein samanlaisella velipoika on vetänyt OMB-tanssikeikkaa ja hyvin on kuulunut.

Sen kaapinkin voin roudata samalla, ettei jää sinne Kainuuseen turhaan riesaksi.

Rahalla jos myyt niin voisin vaikka viiskymppiä maksaa koko kasasta. Kuntaan jos kierrätyskeskukseen tuommoisesta täällä Espoossa soittaisi niin perisivät maksun hakemisesta.

;-)
Soitetaan jamia!
steelysam
14.11.2005 22:00:10
ne on varmaan jotkut vanhat generaattoriromut, jollaisia ei ole valmistettu enää kymmeniin vuosiin.. Painavatkin hitosti eikä niistä lähde kuin sitä urkujen ääntä.

Minä voisin vaihtaa päikseen mun yamaha psr:n - siinä on 128 MIDI-soundia, stereo ääni ja helppo ottaa mukaan. Melkein samanlaisella velipoika on vetänyt OMB-tanssikeikkaa ja hyvin on kuulunut.

Sen kaapinkin voin roudata samalla, ettei jää sinne Kainuuseen turhaan riesaksi.

Rahalla jos myyt niin voisin vaikka viiskymppiä maksaa koko kasasta. Kuntaan jos kierrätyskeskukseen tuommoisesta täällä Espoossa soittaisi niin perisivät maksun hakemisesta.

;-)

kamoon....
Tyttöjen ystävä.
Mimosa1
15.11.2005 11:50:54

;-)

Kiitos ASIALLISESTA palautteestasi! :D Ei oo muuten pelkoa, että olisivat myynnissä..!
Mimosa1
15.11.2005 12:09:50
Olisiko kyseessä Hammond urkua ja jonkin sortin Leslie kaiutin - vai onko siinä jotain muitakin soittohärveleitä?

On siinä Leslie-kaappi ja sitten lisäksi sellainen sähköinen urkusysteemi.. Koskettimia kahdessa tasossa sen Hammondin lisäksi... Bassopolkimet jalalle ja Taajuuskorjain.. Mitähän muuta? Oon kyllä tosi huono näissä, joten palaan asiaan, kun saan kotikylältä valokuvia ja yksityiskohtaisempaa tietoa.
musamies
15.11.2005 12:22:37
Koskettimia kahdessa tasossa sen Hammondin lisäksi...

Ei avaudunu? Hammondissahan koskettimet kai yleensä lähinnä kahdessa tasossa.

Bassopolkimet jalalle ja Taajuuskorjain.. Mitähän muuta? Oon kyllä tosi huono näissä, joten palaan asiaan, kun saan kotikylältä valokuvia ja yksityiskohtaisempaa tietoa.

Voisiko "taajuuskorjain" olla Hammondin drawbars tyyliset äänikertavalitsimet, joita 9 tai alamanuaalille joskus 7 kappaletta. Jos 9, niin äänikerrat 16 jalkaisesta 1 jalkaiseen. 8 Jalkainen soi oktaavia korkeammalta kuin 16, 4 jalkainen oktaavia korkeammalta kuin 8....
maza
15.11.2005 12:51:02

Urun takana on tosiaan mallikilpi, josta pitäisi käydä laitteen malli ilmi. Ei muuta kuin konttaamaan. Leslien osalta samanlainen rojekti kannattaa tehdä myös.
Leikari
15.11.2005 12:51:02
Edesmenneeltä isältäni jäi alkuperäinen 60-luvulla valmistettu putkihammond. ..

Minkäpälaista musiikkia isäsi muuten soitti?? Tekikö paljon keikkaa??
Soitetaan jamia!
Mimosa1
15.11.2005 13:03:27
Ei avaudunu? Hammondissahan koskettimet kai yleensä lähinnä kahdessa tasossa.

Jaaha, siitäpä en tiedä. Tässä ne ovat yhdessä tasossa.. Muistaakseni se urkuhärveli on joku Technics-merkkinen (2 tasossa), jonka päälle tuo Hammond on sitten asetettu... Kuva kertoo enemmän kuin mun tuhat sanaani.. :-)

Voisiko "taajuuskorjain" olla Hammondin drawbars tyyliset äänikertavalitsimet, joita 9 tai alamanuaalille joskus 7 kappaletta. Jos 9, niin äänikerrat 16 jalkaisesta 1 jalkaiseen. 8 Jalkainen soi oktaavia korkeammalta kuin 16, 4 jalkainen oktaavia korkeammalta kuin 8....

Taajuuskorjain voi olla mikä tahansa, sillä sähkömiehenä isännällä oli mitä erikoisempia ratkaisuja. :-) Siksipä sanonkin niitä itse rakennetuiksi.. :-)
Mimosa1
15.11.2005 13:04:19
Urun takana on tosiaan mallikilpi, josta pitäisi käydä laitteen malli ilmi. Ei muuta kuin konttaamaan. Leslien osalta samanlainen rojekti kannattaa tehdä myös.

Käsittääkseni Leslie on itse rakenneltu.. Ainakin se kaappi.
steelysam
15.11.2005 13:24:04
Käsittääkseni Leslie on itse rakenneltu.. Ainakin se kaappi.

Kerroppa mitä niissä lukee, siis siinä Hammondissa ainakin? Jos Leslie-vahvistin on itserakennettu, niin tuskin siinä mitään lue....
Tyttöjen ystävä.
baron
15.11.2005 13:39:22

Kerroppa mitä niissä lukee, siis siinä Hammondissa ainakin? Jos Leslie-vahvistin on itserakennettu, niin tuskin siinä mitään lue....

Älä nyt: Mä ostin kaverin itse rakentamat aktiivikaapit ja niissä lukee tyylikkäin kirjaimin ROLLER S.
My name is Baron, Sir Baron.
Vemppu
15.11.2005 19:28:49
Onpas mystinen vekotin... Mutta photo on kiva ylläri jahka sellainen ilmaantuu...

Yksi-tasoiset hammondit generaattorilla? Mitkä ne vois olla?

Ettei olis ihan joku oma patentti mihin on sitten "hupi"mielessä lyöty Hammondin lätkä kiinni :-o

Tai sitten tää on ihan vedätystä ajankuluksi :-( (anteeksi, olen luonteeltani hieman kyyninen ;-) )
Clasu
22.12.2005 10:21:04
Niin tosiaan hammond valmisti muutamia yksimanuaalisia malleja "putkilla" ja olen joskus nähnytkin ja Hammond nimen lisäksi niissä oli joku toinenkin nimi jota en muista?
Mutta toisaalta ne eivät ollet mitenkään suosittuja malleja niinkuin L, M, ja T -sarjat puhumattakaan konsoliuruista eli A, B, C ja RT sarjoista.

Tuli vielä mieleen, ettetkö muistaisi urkujen vuosikymmentä väärin? eli saattaisi olla ns B-100 malli joka ei ole putkivehje, vaan uudempi, tehtiin joskus 70 -80 luvulla?.

joka tapauksessa kannattaa viedä laite korjattavaksi ammattimiehelle johonkin soitinkorjaamoon koska näitä ns. Hammond korjaajia (jotka eivät omista edes kyseistä laitetta) on vähän siellä sun täällä.
Pahimmassa tapauksessa tekevät urulle jotain peruuttamatonta "esim" säätävät generaattoria!!!! jonka jälkeen saadan hakea kaukaa "lue" (OSAAVA) henkilö.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)