Aihe: Keikkojen äänenvoimakkuus
1 2 3
aimotuska
14.11.2005 16:38:09
Kolmanneksi (Joku hyppää just seinälle): Jotkut ihan oikeasti diggaa todella kovaa möykkää.

Ei tässä toki seinälle hypitä, kyllä musaa täytyy kuunnella silleen, että se kuuluu. Ja basarikin tuntuu kivalta rintakehässä. Mut siinä mennään ihan liian monesti vikaan, kun hommataan liian isoja styrkkareita ja paiskotaan kamaa tulemaan täysiä. Sitten valitetaan, että kun vahvari ei soi tarpeeksi kivasti jos volat ei oo täpöllä -- no oliko pakko hommata se isoin mahdollinen styrkkari? :)

Joo, rokkia soitetaan kovaa, mutta kun todellisuus on sitä, että paikallisen räkälän nurkassa täpöllä huudatettu kama ei kuulosta enää hyvältä.

Ei se ketään haittais, jos treeniksellä opeteltaisiin soittaan siihen malliin, että mahtollisesti paikalla oleva miksaaja voisi tehdä muutakin kuin pitää liukuja alhaalla ja ottaa kaikki haukut vastaan.
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
musamies
14.11.2005 17:02:26 (muokattu 14.11.2005 17:17:34)
Luulen, että jossain vaiheessa tulee vastareaktioita. Tulee kapakkaa jossa pitää kirjoittaa ensin ovella lappu alle, jossa sitoudutaan tajuamaan se, että kapakassa oleskelu voi aiheuttaa pysyvän kuulovaurion, sekä keuhkosyövän kohentuneen riskin, ja mahdollisuuden sydän ja verisuonitauteihin, eikä kapakoitsijalla ole velvollisuutta krvata näistä aiheutuneita vahinkoja.

Tämäntapainen lappukin ovessa voisi auttaa kun silloin on helpompi jättää väliin sellainen paikka, joka on tarkoitettu kovan öykkämöykän ystäville tai varata mukaan ainakin korvatulpat.

Siitäkin olisi apua jos tilat ja laitteiden sijoittaminen/laatu on sellainen, että se mahdollistaa kuulijan itse riittävällä tavalla valita minkälaiselle melulle altistuu.

Vähän sama juttu kuin yleisessä liikenteessä on parempi, että ajetaan nopeusrajoitusten mukaan ja erikseen ralliin tai muuhun autourheiluun vihkiytyneet voivat ajaa niitä kisojaan yleisen liikenteen ulkopuolelle...

Treeneissä useimmiten akustisella pianolla vetelevänä tulee mieleen se näkökanta, että soittaminen on huomattavasti kiinnostavampaa kun pianon äänestäkin saa selvää, eikä tarvi hakata sitä kuullakseen edes jotain.

Lisämiinuksena kovasta treenivolasta seuraa se, että on hankalaa ohjailla muun bändin soittoa pianoa apunakäyttäen jos eivät sitä kuule, vaan peittävät alleen muulla soitolla.
markotetri
15.11.2005 03:34:10
Useimmiten keikoilla törmää suosituksiin siitä, paljonko maksimiäänenpaine saisi olla. Esim Tampereen Klubin äänipöydässä seisoo "max 100db(A) SPL". Ja samassa paikassa olen mitannut pelkästä komppipellistä suoraan lavalta mikserille tämän ylittäviä lukemia.

Festareilla on useimmiten joku maksimi, jonka ovat määritelleet joko yhdessä tai erikseen viranomainen ja järjestäjä. Vaikkapa Ilosaaressa oli teltassa "max 96dB". Ja kun yleisö osoitti suosiota biisien välissä, mittarissa luki 104dB(!).

Tällä yritän selventää sitä, että useimmissa tilanteissa joutuu tekemään kompromisseja, jotta yleisölle saadaan välitettyä se tunne, jonka muusikko itsestään antaa. Joskus joutuu joustamaan bändi, joskus miksaaja, joskus järjestäjä.

Käytännössä bändiltä, miksaajalta ja tilaisuuden järjestäjältä vaaditaan käytännön järkeä. Tilanne ei ole aina samanlainen, on eri asia tilata soittamaan tanssibändi tai heavyorkka. Kuitenkin terve tolkku toiminnassa on hyvä olla. Jos suurin osa yleisöstä on sitä mieltä, että tulee liian lujaa, se kannattaa ottaa huomioon. Viimeistään seuraavalla keikalla. Jos sellainen tulee.
Artificiality is normal to the medium.
-ez-
15.11.2005 04:26:51
Kunhan mittaajilla ja rajoitusten määrittelijöillä pysyy joku tolkku.

Tavallaan aika huvittava esimerkki oli viime kesänä Vauhtiajoissa Seinäjoella... Telttaan oli kaupungin puolelta määritelty rajaksi, toivottavasti muistan oikein, 85 dB:tä. Jännitystä lisäsi kovasti se, että jo roudatessa pelkkä vesisade nosti metelin tyhjässä teltassa likimain tuohon rajaan. Soundcheckissä bändi tuli ilman PA:ta lavalta helposti yli 85:ttä, kuten arvata saattaa. Ja koska vettä tuli kuin aisaa koko keikan ajan, voi nopeasti päätellä ettei rajoissa oikein pysytty. Semminkin kun keikalla oli vielä äänekästä yleisöäkin. Sanomista ei tainnut kuitenkaan tulla järjestäjän puolelta, tai ainakaan tänne asti ei ole kuulunut.

Toisen pään esimerkkinä Aitoossa oli puolestaan rajaksi määritelty 103 dB:tä, mikä ei ollut yhtään liikaa yleisön määrään ja siitä aiheutuneeseen mekkalaan nähden. Mitä näitä nyt on.

Järki mukana näistäkin hommista saattaa tulla jotain...
Rakkaudesta painaviin puulaatikoihin (Äijä don't get it)
vanhami
15.11.2005 12:08:14
Vähän sama juttu kuin yleisessä liikenteessä on parempi, että ajetaan nopeusrajoitusten mukaan ja erikseen ralliin tai muuhun autourheiluun vihkiytyneet voivat ajaa niitä kisojaan yleisen liikenteen ulkopuolelle....

just... mistä näitä sikiää. Menee vähän offtopiciksi

Suosittelisin noin kokeeksi vaikka ihan vain muutamaa sataa kilometriä jäisellä tiellä nopeusrajottimella varustetun rekan kyydissä, mielummin ratin takana. Mielellään vaikka tuolla jossain lapissa tai vaikka kainuussa, mäkisessä maastossa.

... täys poka päällä ... pitkä alamäki ... kärry alkaa luiruamaan ... kaaasua ... oho nopeudenrajoitin vei tehot...

Kai ne saatanan samat pellet on laskeneet, että nopeudenrajoittimen tuomia ruumiita on kumminkin vähemmän kuin ilman niitä.

Sama homma tässä holhouksessa.

Kuten sanoin, tää maa on menossa ihan perseelleen ja tää sota on hävitty kohta

nimim. harmaan kansan syvien rivien puolesta
kivi
15.11.2005 12:17:54 (muokattu 15.11.2005 12:18:36)
Sama homma tässä holhouksessa.

Äläs nyt hermostu, Vanhami.

Mä meinasin kans sanoa jotakin, mutta muistin sitten, että olen jo aikaa päättänyt, että joku iloinen diletantti, joka soittelee pianoa radiolla varustetut kuppisuojaimet päässä, ei mua saa provosoitumaan. Ei ainakaan jos ennätän laskea kymmeneen.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
vanhami
15.11.2005 14:05:25
Äläs nyt hermostu, Vanhami.

Mä meinasin kans sanoa jotakin, mutta muistin sitten, että olen jo aikaa päättänyt, että joku iloinen diletantti, joka soittelee pianoa radiolla varustetut kuppisuojaimet päässä, ei mua saa provosoitumaan. Ei ainakaan jos ennätän laskea kymmeneen.
:-)

Sori, vähän ärsytyskynnys herkässä. Oon rakentanu tässä taloa viime keväästä asti ja loppusuoralla ollaan. Olen tapellut kaiken maailman vi**upäiden ja kusettajien ja pikkusieluisten byrokraattien kanssa ihan tarpeeksi. Muutaman kerran joku rautakaupan mitääntietämätön onneton harjoittelija on sattunut sanomaan ihan väärään aikaan ihan vääriä juttuja ja on saanut korvat punaisena kuulla pientalorakentajan mielipiteen palvelevansa virman toiminnasta.

Vedä siinä sitten päivätyön ja talonrakennuksen kanssa kaikki vapaat välit humppaa kansalle. Kitaristi narisee että ei kuule mitään, basisti valittaa, ettei tajua. rumpali säestää tarvittaessa muuten vaan.

Siinä sitten vedetään hikihatussa savukoneet höyryten final countdownia kun joku saa*anan jivejalka tulee pyytämään tuistia.

Ja sillävälin byrokraatit suunnittelee uusia pykäliä muusikkojen nöyryyttämiseksi. prkl

;)
kivi
15.11.2005 16:18:23
Oon rakentanu tässä taloa viime keväästä asti ja loppusuoralla ollaan.

Reilu puoli vuotta on varsin hyvä tahti saada taloa kasaan.

Siinä sitten vedetään hikihatussa savukoneet höyryten final countdownia kun joku saa*anan jivejalka tulee pyytämään tuistia.

Ei se taitu twistin tahtiin mitenkään. Piti kokeilla.

Ja sillävälin byrokraatit suunnittelee uusia pykäliä muusikkojen nöyryyttämiseksi. prkl

Rumpali kopautti vasemmalla kädellä virveliin ennen kuin mitkään PA:t oli päällä - ravintolan mittari näytti 118 dB. Siitä ei auttanut kuin luottaa PA:n vaimentavaan vaikutukseen. Ääni ei kuitenkaan ollut millään lailla kova, eikä tullut mieleenkään laittaa tulppia (en uskaltaisikaan soittaa tulpat päässä, paitsi jos jotain on pahasti vialla monitoroinnissa, soitan mieluummin hiljempaa).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
musamies
15.11.2005 20:03:20 (muokattu 15.11.2005 20:39:37)
Mä meinasin kans sanoa jotakin, mutta muistin sitten, että olen jo aikaa päättänyt, että joku iloinen diletantti, joka soittelee pianoa radiolla varustetut kuppisuojaimet päässä, ei mua saa provosoitumaan. Ei ainakaan jos ennätän laskea kymmeneen.:-)

Voi kuulostaa kieltämättä omituiselta äkkisältään kuultuna, mutta mitä väliä jos tällä tavoin saa itselleen selkeäsaundisen monitoroinnin ja voi mikseristä valita mitä haluaa kuulokkeisiin ajaa. Paljon paremmat kuulokkeet keikalle kun vaikka nuo äskettäin kokeilemani AKG K501:set.

Sitäpaitsi ei mulla keikalla ole mitään akustista pianoa, vaan pikemminkin softapiano.

Hämmästelen sitä kun tuntuu muusikkojen keskuudesta puuttuvan uudistusmielisyyttä. Ennemmin pilataan vaikka oma ja muiden kuulo kuin muutetaan toimintatapoja. Mielestäni pitäisi suorastaan riemusta kiljuen ottaa vastaan normi, jossa melua pyritään vähentämään.

Tuntuu kuin monien mielestä olisi itsetarkoitus, että jatkettaisiin samalla tavalla miten on menty muutama vuosikymmen.

Kun kosketinsoittimia on vaikka minkälaisia polkuharmoonia, softapianoa, Wurlizer teatteriurkua, sähkömekaanista Clavinettia ja analogisyntikkaa, niin miksei myös lyömäsoittimia voisi olla yleisesti käytössä erilaisia ja erilaisin toimintaperiaattein toimivia?

On vähintäänkin hämmästyttävää jos ainoa kelvollinen lyömäsoitin on rummut, joita soitetaan kapuloin ja jotka soivat hemmetin lujaa. Kyse ei ole mielestäni teknologisista mahdollisuuksista, vaan ajattelutavasta.

Olen varma, että nykyistä pienemmät desibeliluvut ovat mahdollisia kun laitetaan ne ensisijaiseksi sitovaksi tavoitteeksi ja tämän perusteella valitaan keinot. Jos valitaan ensin keinot ja sitten ruvetaan miettimään tavoitetta, niin ei välttämättä onnistu.
markotetri
15.11.2005 23:11:31
Olen varma, että nykyistä pienemmät desibeliluvut ovat mahdollisia kun laitetaan ne ensisijaiseksi sitovaksi tavoitteeksi ja tämän perusteella valitaan keinot. Jos valitaan ensin keinot ja sitten ruvetaan miettimään tavoitetta, niin ei välttämättä onnistu.

Mutta kun tämä ei ole se pointti. Vaan:

1. Rock on fyysinen musiikinlaji. Se vaatii tietyn voimakkuuden, että sen tunne välittyy. Teknisesti sanoen väitän, että tämän saavuttamiseen vaaditaan n. 95-105dB SPL äänenpaine, jossa on tarpeeksi paljon matalia taajuuksia.

2. Kysymys ei ole siitä, että voluumi on itsetarkoitus, vaan siitä, että musiikki täytyy saada tuntumaan koko vartalossa. Ei, en halua, että kaikki soittavat täysillä, pois se minusta. Tähän ikään ja tässä ammatissa olen oppinut vihaamaan liian kovia ääniä... Tarkoitus ei ole kuitenkaan aiheuttaa kipua.

3. Popkonsertissa on tarkoitus luoda illuusio siitä, että paikalla on vain kuulija ja musiikki. Silloin musiikin tulee olla niin voimakasta, että se peittää alleen muut ympäristön äänet. Yleisön täytyy voida tanssia ja liikkua ilman, että töminä peittää soiton alleen. Jos joku haluaa laulaa mukana, sen täytyy olla mahdollista ilman, että viereinen kuulija siitä liiaksi häiriintyy.

Tilaisuuden järjestäjän tulee tiedostaa nämä faktat ja päättää, mikä esiintyjan rooli tilaisuudessa on. Onko se taustamusiikkia, tanssimusiikkia, ohjelmanumero vai konsertti. Jos kyseessä on vaikkapa konsertti, tällöin esiintyjän täytyy saada päättää se voimakkuus, jolla soitto soi. Taustamusiikki taas ei saa häiritä yhdenkään paikallaolijan keskustelua vierustoverin kanssa. Eli tässä kohtaa järjestäjän tulee kantaa vastuunsa.

Ja vielä lainaus muutaman vuoden takaa Ylläksen Pipolasta, kommentoijana n.55v mies, joka tanssii (ilmeisesti) vaimonsa kanssa:

"Ei tämä tässä miksauspöydän kohdalla niin lujaa tule, mutta kun menee ihan tuohon kovaäänisen viereen, siinä on tosi kova ääni!"
Artificiality is normal to the medium.
musamies
15.11.2005 23:38:31
Markotetrillä hyvää tekstiä.

Tuli tuosta popkonsertista mieleen. että sama meininkihän on kun olen ollut seuraamassa Lahden Ristinkirkossa konserttiurkureita kuten Kalevi Kiviniemeä ja Olivier Latryä. Siellä yleisö osaa pitää turpansa ja kännykkänsä kiinni. Myös kaupunginteatterissa on sama meininki, Sibeliustalossa, vanhalla konserttitalolla ja jättisuihkulähteellä - miksei teatteri Vanhassa Jukossakin, johon soisin kaupungin panostavan edes vähän pelimerkkejä.

Itse taas edustan naapurikunnan "kulttuurielämän kermaa". Meidän juttu on, että ollaan panostettu kommunikaatioon yleisön kanssa. Meidän keikalla on jopa eduksi jos yleisö ei pidäkään turpaansa kiinni ja esittää omia ideoitaan.
-ez-
16.11.2005 01:11:24
MT:lle plussa.
Hieno tiivistys asiasta.
Rakkaudesta painaviin puulaatikoihin (Äijä don't get it)
kivi
16.11.2005 07:22:33
Markotetrillä hyvää tekstiä.

Totta. Ymmärsitkö?

Tuli tuosta popkonsertista mieleen. että sama meininkihän on kun olen ollut seuraamassa Lahden Ristinkirkossa konserttiurkureita kuten Kalevi Kiviniemeä ja Olivier Latryä. Siellä yleisö osaa pitää turpansa ja kännykkänsä kiinni. Myös kaupunginteatterissa on sama meininki, Sibeliustalossa, vanhalla konserttitalolla ja jättisuihkulähteellä - miksei teatteri Vanhassa Jukossakin, johon soisin kaupungin panostavan edes vähän pelimerkkejä.

Nyt ei näy valoa.

Itse taas edustan naapurikunnan "kulttuurielämän kermaa". Meidän juttu on, että ollaan panostettu kommunikaatioon yleisön kanssa. Meidän keikalla on jopa eduksi jos yleisö ei pidäkään turpaansa kiinni ja esittää omia ideoitaan.

Epäilemättä.

Anteeksi. Tuollaiset ympäripyöreydet jäivät jäljelle, kun päätin etten sano ilkeästi.
(Handsome Dick Manitoba)    
musamies
16.11.2005 10:37:10
Ei tässä mitään ilkeyksiä tarvita.

Kun yhtenä rintamana ollaan sen puolesta ja tehdään töitä asian eteen, että kovaäänisimmillä keikoilla äänenvoimakkuus pienenee, niin päästään hyviin tuloksiin.
pitk
16.11.2005 14:30:21 (muokattu 19.11.2005 20:15:23)

Jos Nine Inch Nails olisi Provinssissa vetänyt alle sataa, olisin tehnyt valituksen. Sen musiikin kuuluu myös tuntua ;-)
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
J.T.
16.11.2005 15:10:29
Jon Nine Inch Nails olisi Provinssissa vetänyt alle sataa, olisin tehnyt valituksen. Sen musiikin kuuluu myös tuntua ;-)

Eipä NIN juuri mennyt alle sadan. Kun 100 dB(A) rajasta mainittiin, niin bändin miksaajaa avustanut systeemivastaava vain totesi kuivakkaan tyyliinsä, että "meidän keikoilla äänenpainetaso on 102-104 dB(A)". Piste. Siitä asiasta ei ollut syytä sen enempää keskustella. Lisäksi miekkonen lausahti: "Ihan kiva setti teillä. Subbasia voisi olla tuplasti lisää, niin olisi täydellinen". Kolmekymmentä ei ollut tarpeeksi... >=C). Ei siinä mitään - omassa genressään toimi loistavasti ja soundi oli vähintäänkin tukeva. Max dB(A) arvoja en viitsi edes tässä mainita. Pitk ja muut mikserillä piipahtaneet varmaan muistanevat missä mentiin.
musamies
16.11.2005 17:19:47
Eipä NIN juuri mennyt alle sadan. Kun 100 dB(A) rajasta mainittiin, niin bändin miksaajaa avustanut systeemivastaava vain totesi kuivakkaan tyyliinsä, että "meidän keikoilla äänenpainetaso on 102-104 dB(A)".

Onni onnettomuudessa, että tuontyylisiä bändejä osaa melusta kärsivä kohtuullisen hyvin varoa. Ei takuulla tule lähdettyä ainakaan ilman korvatulppia katsomaan jos keikalla on vaikka Iron Maiden tai edes Popeda.
v_m_kangas
17.11.2005 09:39:24

Onni onnettomuudessa, että tuontyylisiä bändejä osaa melusta kärsivä kohtuullisen hyvin varoa. Ei takuulla tule lähdettyä ainakaan ilman korvatulppia katsomaan jos keikalla on vaikka Iron Maiden tai edes Popeda.

Enkä minä mee kattomaan Menkkareita. Sillä Rostilla on muutenkin tuikkaava midle ääni ja kun sitä vielä sitten luukutettiin niin s**nasti, ei auttanut vaikka työnsi sormet nyrkkiä myöten korviin. Tää oli siis Oulun Foxiassa, jossa on muutenkin haastava akustiikka.
Humppaa tai soita humppaa
santtus
17.11.2005 11:28:32
On se silti aina soundista kiinni. Se NIN tuli kyllä todella tukevasti, kävin kyllä sitä Smaartin mittaria tiskillä katsomassa. Hauskan näköistä vielä, kun Venue tiskin mittaristo palaa punaisena. Silti itse kuuntelin ilman tulppia, eikä haitannut.

Ja on tainnut olla tuuraava kaveri Menkkarikeikalla. Vakiomiksaaja nimittäin vetää todella hiljaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)