Aihe: Bodyn rakennus
1
tomukka
13.11.2005 22:32:06
Ensimmäinen kitaraprojektini olisi pian käynnistymässä ja nyt kyselisin: Onko kellään käytännön kokemuksia / tieto-taito-nouhauta, soveltuuko omenapuu sähkökitaran bodyn rakennukseen??
vrajala
14.11.2005 13:53:37
Omenapuu on yleensä tiivistä, kovaa ja raskasta puuta. Näin ollen mä en ehkä koko runkoon sitä käyttäisi. Ennemmin tuo sopisi otelautapuuksi taikka ehkä kaulaan ja mahdollisesti erilliseen kanteen. En siis hetkeäkään epäile etteikö se toimisi runkopuinakin, omenapuu vaan on hankalaa työstettävää ja rungosta tulee kohtuullisen painava.
Mää sano.
Juzzu
14.11.2005 13:59:15
Jos jyrskäyttelee rungon täyteen 'tone chambereita' niin kyllähän se siitä sitten kevenisi... Myöhemmin voi sitten kehua kolojen (psyko)akustista vaikutusta soundiin ja unohtaa minkä takia kolot alunperin jyrsittiin :o)
tomukka
16.11.2005 13:42:21
Joo, olen jutellut nyt parin tietäväisen kanssa ja he sanoivat ihan samaa, että ehkä liian raskas tulee ja soundi voi olla "kipakka". Pitänee tyytyä perinteiseen Leppä-bodyyn. Itse kaatamasta puusta olisi vaan ollut kiva tehdä (kitara omasta metsästä). No kiitti vinkeistä!
spyykko
16.11.2005 13:51:03

Joo, olen jutellut nyt parin tietäväisen kanssa ja he sanoivat...

Saako kysyä mistä he sen tietävät? Näissä hommissa liikkuu niin paljon "asiantuntijoita", että ainut tapa selvittää tuleeko jostain puustä sellainen mikä omaa korvaa miellyttää, on rakentaa ja koittaa.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Volle
16.11.2005 14:22:05
.. Myöhemmin voi sitten kehua kolojen (psyko)akustista vaikutusta soundiin

Kylhän noilla koloilla on ihan oikeata vaikutusta rungon värähtelyyn (ja siis saundiin). Ainakin näin arvelisin jonkin verran mekaniikkaakin lukeneena. Joskus jos jaksan / ehdin, voisin ihan tietsikkamallinuksella kokeilla noitten kolojen vaikutusta.
Nam.
Juzzu
16.11.2005 14:40:17 (muokattu 16.11.2005 14:41:46)
Kylhän noilla koloilla on ihan oikeata vaikutusta rungon värähtelyyn (ja siis saundiin). Ainakin näin arvelisin jonkin verran mekaniikkaakin lukeneena. Joskus jos jaksan / ehdin, voisin ihan tietsikkamallinuksella kokeilla noitten kolojen vaikutusta.

Toki niillä on, ja se mitä olen kuullut ammatiksen soittimia rakentavan suusta, että pääasiassa yleensä vain positiivisia vaikutuksia.

Yritin olla vähän sarkastinen tuossa kirjoituksessani, mutta näemmä epäonnistuin surkiasti. Ja olihan siinä se 'psyko' suluissa. Ja toisaalta, myös kolojen koko vaikuttanee siihen kuinka paljon ne vaikuttavat soundiin. Mitä isommat, sitä enemmän, väittänen näin suoralta kädeltä. Eli pienet kevennysporaukset tuskin vaikuttaa niin paljon kuin isot 'tone chamberit' niinkuin ison veden takana on tapana sanoa.
Volle
16.11.2005 14:50:46
Toki niillä on, ja se mitä olen kuullut ammatiksen soittimia rakentavan suusta, että pääasiassa yleensä vain positiivisia vaikutuksia.

Yritin olla vähän sarkastinen tuossa kirjoituksessani, mutta näemmä epäonnistuin surkiasti. Ja olihan siinä se 'psyko' suluissa. Ja toisaalta, myös kolojen koko vaikuttanee siihen kuinka paljon ne vaikuttavat soundiin. Mitä isommat, sitä enemmän, väittänen näin suoralta kädeltä. Eli pienet kevennysporaukset tuskin vaikuttaa niin paljon kuin isot 'tone chamberit' niinkuin ison veden takana on tapana sanoa.

Joo, se on vähän kökköä koittaa netitse puhua asioista, kun toinen ei aina osaa lukea tekstiä, kuten itse sen on ajatellut luettavaksi. Kyllä mä sen tavallaan jonkinlaiseksi huumoriksi ymmärsin, mutta enpä sitä huomiota tullut tietenkään ilmaisseeksi omassa kirjoituksessani.

Mutta tosiaan noista rei'istä en tiedä mitään kokemuksen pohjalta, mutta intuitio tosiaan väittäisi, että isommat reiät vaikuttaisivat enemmän. Toisaalta pienet reiät tiheässä eivät hirmuisesti vaikuta rakenteen jäykkyyteen, mutta massaan kylläkin ja ominaisvärähtelyn taajuudet taas ovat verrannollisia jäykkyden ja massan suhteen neliöjuureen. Ääh... Ehkä parempi jättää arvailu sikseen ja antaa tietokoneen laskea, kun se kerran homman osaa (edelleen tosin vasta sitten, kun ehdin ja jaksan). :)
Nam.
Jannipaali
16.11.2005 16:28:42 (muokattu 16.11.2005 16:29:24)
Justiinsa tässä tänään pistin 8 kpl koivu-aihioita liimaukseen ja niistä pitäisi muotoutua jonkinlainen hevistrato (aka RR-05 = Röytö-Ritsa 2005), jossa on kiinteä talla, yksi humbukkeri ja volume ja kaulan otan tuosta jaskastani.

Ja sitten itse asiaan:

(Röytö-Ritsa 2005)

Materiaalina käytän ihan supisuomalaista koivua. En sitten tiedä, että soiko se miten, mutta tämähän on tällainen röytöprojekti jonka budjetti on 100e :D

Jos jollain on ylimmääräisiä humbukkereita, niin otan yhden sellaisen mielihyvin vastaan. (saa olla tuhnun kuuloinen).

Aihioiden teko liimalevyä varten oli ihan helppoa hommaa, mutta liimauksessa tuli vähän röytämistä, kun palikat eivät tahtoneet pysyä paikoillaan ja siitä tuli siksi vähän epätasainen jonka vuoksi menetän kitaran bodyn paksuutta jonkun verran :/

Huomenna kun liimalevy on kuivunut, niin höylään/hion sen tasaiseksi ja piirrän muotin avulla straton muodot siihen.

Pintakäsittelyn aion tehdä jollain halvalla autospraylla ja lakalla.

Ps. Miksiköhän kerroin koko jutun tähän topikkiin?
THV-klubi #40 Menossa mukana: Musiikkikullas
"Bang your head, kill your soul, let your fucking head explode"
tomukka
16.11.2005 21:55:41
Saako kysyä mistä he sen tietävät? Näissä hommissa liikkuu niin paljon "asiantuntijoita", että ainut tapa selvittää tuleeko jostain puustä sellainen mikä omaa korvaa miellyttää, on rakentaa ja koittaa.

Saat kysyä. Tietäväisillä tarkoitin ihmisiä, jotka ovat tehneet kitaroita ennenkin ja useamman kappaleen. Soundin kireys oli ainoastaan epäilys. Ei heilläkään ollut omenapuusta käytännön kokemuksia soitinrakennuksessa. Kovasti he kannustivat kokeilemaan. Ainoa asia, minkä uskalsivat varmana sanoa oli, että bodystä tulee painava ja omenapuuta on helkutin raskasta työstää, kun se on niin kovaa.
Juzzu
17.11.2005 07:52:14
että bodystä tulee painava ja omenapuuta on helkutin raskasta työstää, kun se on niin kovaa.

Noh, niitä kammioita vaan sitten sinne sun tänne, ainakin pari iso rungon reunoille.
Ja kyllä se kovakin puu nöyrtyy, työkalut pitää vaan mitoittaa tarpeen mukaan.
http://img256.imageshack.us/my.php?image=kannenmuotoiluapieni4qf.jpg
ruma-tero
17.11.2005 08:30:57
Asiaa. Ilahduttavaa nähdä instrumentti työssään...;)

Itse käytän rälläkässä vaan ihan semmosta 125 millistä kumitaustalaikkaa, johon sitten kiinnitetään pyöreitä vaihdettavia hiomakiekkoja. Taustan reuna joustaa pikkusen, ja kokemukseni mukaan kiekot kestää kauemmin ja voi käyttää useampia karkeuksia, eikä ne laikat paljon maksa. Tai; rautakaupan muutaman kappaleen pakkaus maksaa enempi, mutta olen ostellut noita Teräskonttorista muutaman kymmenen kappaleen paketeissa jolloin ne on halpoja. Vaikka yhdellä laikalla kyllä muotoilee muutamankin kitaran.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)