Aihe: Vinkkejä sävellykseen!
1
L_Laiho
06.07.2003 14:55:35
Elikkä olis tarkotus saaha aikaan joku semmonen melodinen,surumielinen rock-instrumenttaali ja en tiiä mistä alkaisi..
1.kannattaako ensin ottaa mallia jostaan muista biiseistä ja sitte alkaa miettimään mitä tekee,vai tuleeko siitä liikaa kopiointia(kokemuksia?)
2.Kannattaako ensin suunnitella jutut(osiot soolot ym.) ja säätää efektit.
3.kannattaako ensin kehitellä sointukierrot ym, ennen kuin alkaa sääätämään sooloja!

Kannattaako.. :) ottakaa tosta selvää!
?_LEgSA_?
Vilhelmus
06.07.2003 15:04:04

Tuollaisiin kysymyksiin ei ole vastausta: kukin tyylillään.
Kyllä se tulee, kun (tai jos) on tullakseen.
Vichy maistuu tutulle.
Cletus Awreetus
06.07.2003 15:13:06
Kannattaa vaikkapa jammatta hyviksi todettujen sointukulkujen päälle kuten esim. Em-C-G-D ja katsoa syntyisikö jotain melodiaa. Arpeggioita kannattaa myös kokeilla. Voit lisäillä niihin hieman arpeggion ulkopuolisia säveliä antamaan väriä..
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
PyGmi
06.07.2003 15:22:17
Pää sekasin. akustinen käteen
kid ego
06.07.2003 16:32:33
Kuuntele musiikkia, soita mukana, matki.
Do you really want to funk with me?
Hirvi on petoeläin.
noir
06.07.2003 16:34:49
1. Kannattaa tutustua ja tutkailla. Sitten soveltamaan.

2. Emmätajuu

3. Itse ainakin tekisin soolon biisiin, enkä biisiä sooloon :)

Suurin osa kannattaa useimmiten.
Knowledge is power, France is bacon.
Miikathebest
06.07.2003 21:26:19

Tai voishan se tenhdä niinkin, että kasaa "samanlaisia" sooloja, ja mällää ne kasaan =)

No ekana Kannaattaa ainakin keksiä kunnon riffi/riffejä.
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
carlos
06.07.2003 22:27:19
ensiksi keksi kunnon riffit.esimerkkiä voit ottaa muista kappaleista.jos teet surumielisen rock-kipaleen tee yksinkertaisia riffejä,käytä sointujakin.lopuksi kun biisi on sävellyllisesti valmis,rupea hiomaan saundia eri efekteillä ym.
PyGmi
07.07.2003 00:06:22
ensiksi keksi kunnon riffit.

Ei noin voi sanoo. Tollain ei tuu kun riffikamaa. Eikä kaikki musa ole riffikamaa
L_Laiho
07.07.2003 11:16:03
ensiksi keksi kunnon riffit.esimerkkiä voit ottaa muista kappaleista.jos teet surumielisen rock-kipaleen tee yksinkertaisia riffejä,käytä sointujakin.lopuksi kun biisi on sävellyllisesti valmis,rupea hiomaan saundia eri efekteillä ym.

Tossa on about vastaus mulle...Ainoo ongelma on saaha riffit sopimaa toistensa kanssa!
?_LEgSA_?
jogo3000
07.07.2003 11:21:10

No joo, itse olen yritellyt viime aikoina kahdella tavalla.

Metallia sillä tavalla, että yritän ilman kitaraa ensin miettiä juttuja valmiiksi. Sitten yritän toteuttaa ne jutut sekvensserin ja kitaran avulla mitä tulee mieleen.

Rokkia/Bluesia sillä tavalla, että otan kitaran käteen, mietin sanat ja soitan biisin suoraan selkärangasta ilman sen kummempaa miettimistä. Ainut ongelma on saada kaikki jutut talteen mitä tuolla tavalla tulee.
I'm a whiskey rock'n'roller.
lxi
07.07.2003 11:30:14
"Surumielinen rock-instrumentaali". Varsinkin instrumentaalissa se melodinen pääteema on se Kaikkein Tärkein Juttu. Minulle tulee jostain syystä heti mieleen joku Viikatteen instrumentaalibiisi, niissä on juuri sitä rautalankatyylistä slaavilaista kaihoa ja surumielisyyttä.

Surumielisyys tulee mollista ja pienestä terssistä. Eli jokin kaunis ja toimiva mollimelodia. Tässä vaiheessa sopii miettiä haluaako 4/4-biisin vai 6/8-jakoisen (kuten Nothing Else Matters). Tai sitten jotain ihan muuta.

Melodian pohjalta sitten alle sopiva soinnutus. Sitten kun biisin perusrakenne ja osat ovat kasassa, sopii miettiä soolojuttuja jos sellaista tuntee muutenkin instrumentaalibiisiin tarvitsevansa. Sitten räpellystä soundien kanssa, osien ja soittimien sovitusta ja niin edelleen. Kokeilua, hiomista, kokeilua, hiomista.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Huevos
07.07.2003 12:02:53

Aluksi kun hakee jotain tyyliä on varmaan hyvä kokeilla vähän imitoida jonkun toisen tekemiä biisejä ja siitä lähteä kehittämään omaa ilmaisua.

Ekat biisit voi olla aika surkean kuuloisia, mut ei pidä lannistua. (ainakin mulla) JOKAISELLA on oma tyylinsä sitä pitää vaan kehittää. Pidä korvasi auki...
L_Laiho
07.07.2003 12:20:56
Joo alkaa tää luonnistuu ja nyt ku ei o muuta tekemist ni tulee melkein vaa soiteltuu ja sillee!Seuraava tavote on tehä midillä(emagic logic fun) testiversio....!
?_LEgSA_?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)