Täytyy kysyä, koska asteikoissa on muutamia epäselviä asioita minulle. 1.Kuinka asteikoita tulisi soveltaa? Esim. jos asteikkoon liittyvät nuotit ovat C,D,E,G,A tuleeko minun aina soittaa nuotit järjestyksessä C,D,E,G,A vai miten? 2.Kuinka intervallit liittyvät asteikoihin ja onko niistä mitään käytännön hyötyä soitettaessa asteikoita? |
Nuages 13.11.2005 18:55:02 | |
---|
Teoriapalstalta löytyy aiheesta FAQ-kirjoitus. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
wilzhu 13.11.2005 18:59:50 | |
---|
Teoriapalstalta löytyy aiheesta FAQ-kirjoitus. Joka on muuten ainakin minulle sian saksaa. Elämä Off. |
Sergei Fallinen 13.11.2005 19:04:27 | |
---|
1.Kuinka asteikoita tulisi soveltaa? Esim. jos asteikkoon liittyvät nuotit ovat C,D,E,G,A tuleeko minun aina soittaa nuotit järjestyksessä C,D,E,G,A vai miten? Ei tarvi olla siinä järjestyksessä. Kunhan soitat (improvisointia kai tarkoitit) niitä asteikon säveliä miten huvittaa. Parempi on kuitenkin jos tiedät missä suhteessa mikäkin nuotti on vallitsevaan sointuun. Yleensä on hyvä jos suurin osa sävelistä on soinnun säveliä. 2.... Kyllähän intervallit kaikkeen liittyvät. Tarkemmin ossaa sanoa... |
Jzci 13.11.2005 19:10:30 | |
---|
Täytyy kysyä, koska asteikoissa on muutamia epäselviä asioita minulle. 1.Kuinka asteikoita tulisi soveltaa? Esim. jos asteikkoon liittyvät nuotit ovat C,D,E,G,A tuleeko minun aina soittaa nuotit järjestyksessä C,D,E,G,A vai miten? Soitat siinä järjestyksessä noita ääniä miltä tuntuu. Mitäs ideaa siinä olisi mennä edestakaisin jotain asteikkoa? Kokeile vaikka laittaa C-duuri sointu soimaan jostain ja soitat noita (duuripentatonisen asteikon) ääniä ihan missä järjestyksessä huvittaa. 2.Kuinka intervallit liittyvät asteikoihin ja onko niistä mitään käytännön hyötyä soitettaessa asteikoita? Omasta mielestäni tämä on erittäin tärkeä asia asteikoiden (ja lukemattoman monen muunkin asian) kanssa. Intervallihan on kahden sävelen välinen etäisyys, ja ideana on oppia kuulemaan miltä mitkäkin intervallit kuulostavat. Kun tiedät miltä mitkäkin intervallit kuulostavat, niin se auttaa ihan uskomattoman paljon melkeinpä missä tahansa. Esim. improvisointi tilanteessa siitä on uskomattoman paljon hyötyä kun tietää että "nyt olen nuotissa E, ja kun siirrän sormeni nuottiin G, tiedän että intervalli on pieni terssi ja tiedän tasantarkkaan miltä se kuulostaa ennen kuin olen edes soittanut sitä". Tämä taito varmasti kehittyy ajan kuluessa ihan itsestäänkin kunhan vain osaa kuunnella omaa soittoaan, eikä vain heiluttele sormiaan sillä tavalla kuin ne ovat tottuneet liikkumaan. Silti tämä taito on ihan yhtälailla harjoiteltavissa kuin mikä tahansa muukin juttu. Kokeile vaikka soittaa nuotti C, ja sen jälkeen hyräillä tai laulaa nuotti E ennen kuin soitat sen. Sitten kun pystyt laulamaan minkä tahansa nuotin verrattuna vaikka tuohon C:hen, niin sitten asiat alkavat jo olla erittäin hyvin. (kyllä minäkin tähän vielä joku päivä kykenen. :) |
Jucciz 13.11.2005 19:12:46 | |
---|
2.Kuinka intervallit liittyvät asteikoihin ja onko niistä mitään käytännön hyötyä soitettaessa asteikoita? Aina kun on olemassa kaksi säveltä, olivatpa ne peräkkäin tai yhtä aikaa soitettuna, meillä on olemassa intervalli. Intervalli tarkoittaa kahden sävelen välistä matkaa. Intervallien kuulemisesta on paljon hyötyä ja esimerkiksi jos melodialle tai soololle pitää tehdä stemma, on selvästi helpompaa lähteä liikkeelle kun intervallit ovat hanskassa. Intervallit ylipäätään ovat niin perusosa musiikin teoriaa, että niiden pohjalle rakentuu oikeastaan kaikki paitsi rytmilliset asiat. Esimerkiksi soinnut muodostetaan tietyistä intervalleista riippumatta missä sävellajissa ollaan. |
randy 15.11.2005 08:56:50 (muokattu 15.11.2005 09:06:24) | |
---|
Täytyy kysyä, koska asteikoissa on muutamia epäselviä asioita minulle. 1.Kuinka asteikoita tulisi soveltaa? Esim. jos asteikkoon liittyvät nuotit ovat C,D,E,G,A tuleeko minun aina soittaa nuotit järjestyksessä C,D,E,G,A vai miten? Asteikot toimivat peruspohjana kaikelle melodisille ja harmonisille aineksille joita sävellykseen/soittoon sovellat. Eli asteikon avulla pysyt "kartalla". 2.Kuinka intervallit liittyvät asteikoihin ja onko niistä mitään käytännön hyötyä soitettaessa asteikoita? Asteikkoja soittaessa on enemmänkin mielestäni hyötyä tietää sävelen asema asteikossa. Eli onko sävel asteikon teräsävel, välittäjä, huippusävel jne. Periaatteessa kyse on tässäkin tavallaan intervalleista. "Informaatio ei ole sama kuin tieto. Tieto ei ole sama kuin viisaus. Viisaus ei ole sama kuin totuus. Totuus ei ole sama kuin kauneus. Kauneus ei ole sama kuin rakkaus. Rakkaus ei ole sama kuin musiikki. Musiikki on kaikkein parasta."
-Frank Zappa- |