Aihe: Sähkörummut aloittelijalle
1 2
Sqirrl
13.11.2005 10:55:38
Olen siis kiinnostunut rumpujen soitosta. Tunneille on tarkoitus mennä viimeistään ensi vuoden puolella. Kysyisinkin, mitkä ovat tarkoitukseen sopivat sähkörummut, kerrostalossa kun asun. Tavalliset rummut eivät tule kuuloonkaan. Hintaa ei mielellään saisi olla mitään puolta omaisuutta.
Tässä on sitten turha käyttää nimityksiä "hihat", "symbaali" jne., koska en älyä niistä yhtään mitään.
Akahito
13.11.2005 11:28:19

Olen siis kiinnostunut rumpujen soitosta. Tunneille on tarkoitus mennä viimeistään ensi vuoden puolella. Kysyisinkin, mitkä ovat tarkoitukseen sopivat sähkörummut, kerrostalossa kun asun. Tavalliset rummut eivät tule kuuloonkaan. Hintaa ei mielellään saisi olla mitään puolta omaisuutta.
Tässä on sitten turha käyttää nimityksiä "hihat", "symbaali" jne., koska en älyä niistä yhtään mitään.

Tehtäköön selväksi heti alkuun, että sähkörumpuja soittamalla et opi soittamaan akustisia rumpuja. Miksi? Monestakin syystä, joista tärkeimmät:
1. Soittotuntuma on täysin eri. Sitä ei saa samaksi kuin akustisissa rummuissa. Siksi, minkä opit tekemään sähkörummulla ei välttämättä onnistukaan akustisella, koska tuntuma ei vastaakaan opittua.
2. Sähkörummut ovat pienet ja kompaktit - akustiset rummut eivät. Soittajan on välttämätöntä liikkua ympäri settiä soittaessaan käsillään ja vartalollaan. Vartalosi motoriset radat eivät siis riitä akustisen setin soittamiseen, jos treenaat kotona sähköisellä. Myöskin, akustista rumpua täytyy usein soittaa kovempaa kuin sähköistä, joten siirtyessäsi soittamaan akustista settiä, et saakaan siitä pihaustakaan irti.
3. Ne symbaalit, eli lautaset. Niihin on omat lyöntitapansa, ja sähkösetin lautasilla sitä on lähestulkoon mahdoton opetella, koska nekin jälleen käyttäytyvät täysin eri tavoin kuin oikeat lautaset.

Tämän sanottua suosittelenkin aluksi pelkkää harjoitusalustaa jolla treenata kapulaotteita ja harjoittaa rytmitajua, sekä opetella erilaisia rytmejä. Pikkurummunsoitto on kuitenkin rummunsoiton keskeisin osa-alue, joten jos se luonnistuu jo, kun aloitat tunnit, saat tuntien opetuksesta paljon enemmän irti.

Sähkörummut maksavat myös aika todella paljon enemmän kuin akustiset, myös ne huonommat. Eli älä MISSÄÄN NIMESSÄ osta sitä Thomannin halvinta Millenium-sähkörumpusettiä, sillä vaikka se itse sähköalustasetti ei maksaisi paljon, se moduuli, eli tietokone joka ne sähköiset äänet tuottaa, maksaa kyllä.

Säästä rahasi, soita koulussa ja tunneilla settiä, tai yritä löytää jostain paikka johon voisit sijoittaa akustiset rummut. Sähkörummut _ovat hyvä ostos_ siinä vaiheessa, kun tekniikkaa olisi pidettävä yllä, esim. kerrostalossa asuessa ja treenikämppä on liian kaukana, tai muussa vastaavassa tilanteessa. Mutta niitä ei missään nimessä tulisi ostaa aloittelijalle, jolla ei edes akustisen rummun soittotekniikka ole vielä hallussa. Siihen liittyy PALJON enemmän, kuin osaat edes kuvitella, lupaan sen.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"
mr_b
13.11.2005 12:09:02

Tehtäköön selväksi heti alkuun, että sähkörumpuja soittamalla et opi soittamaan akustisia rumpuja. Miksi?

Filosofinen kysymys: Harjoitusalusta on periaatteessa sähkörumpupädi ilman piuhaa. Silti eräiden ihmisten mielestä vain toisella oppii soittaamaan rumpuja. Miksi? :-)
I'm thinkin' about my doorbell
hgr
13.11.2005 12:13:02
Tehtäköön selväksi heti alkuun, että sähkörumpuja soittamalla et opi soittamaan akustisia rumpuja...

No siinähän oli aika puristinen näkemys aiheeseen. En kyllä ihan noin suoralta kädeltä tyrmäisi sähkörumpuja, vaikka sulla oli hyviä pointteja.
Akahito
13.11.2005 12:18:15 (muokattu 13.11.2005 12:23:45)

Filosofinen kysymys: Harjoitusalusta on periaatteessa sähkörumpupädi ilman piuhaa. Silti eräiden ihmisten mielestä vain toisella oppii soittaamaan rumpuja. Miksi? :-)

Koska harjoitusausta maksaa aika paljon vähemmän kuin sähkösetti. Kyllä sähkörumpualustalla niitä rudimentteja ja muita pikkurummunsoittoharjoituksia voi opetella, mutta setin soittamisen harjoitteluun sitä on paha käyttää yllämainituista syistä.

Olen myös sitä mieltä, että hyvä soittoalusta ei ole yhtä kuin sähkörumpupadi. Eri kalvovalmistajat, esim. Remo valmistaa harjoitusalustoja, joiden soittotuntuma jäljittelee oikeaa kalvoa, eli antaa enemmän myöte. Sähkörumpupadin tulee olla suht kova ja erittäin kimmoisa, että saadaan aikaan tarpeeksi tarkka erottelu sille elementille joka ne iskut poimii ja lähettää signaalin moduulille. Siksi noita "real feel"-alustoja on vaikea käyttää sähkörumpuun. Rolandilla on niitä hyttysverkkokalvoilla varustettuja "oikeita rumpuja" joihin on laitettu piezo-elementti, mutta semmonen kalvokaan ei vastaa soivaa mylar-kalvoa, vaan tuntuma on pehmeämpi ja pomppu on ihan järjetön.

No siinähän oli aika puristinen näkemys aiheeseen. En kyllä ihan noin suoralta kädeltä tyrmäisi sähkörumpuja, vaikka sulla oli hyviä pointteja.

Ymmärrän tuon reaktion, haluankin lähinnä herättää ajatuksia ja saada threadin aloittajan ajattelemaan asiaa useammalta kantilta. Voihan se onnistuakin joltain opetella soittamaan rumpuja sähköillä, mutta en kyllä suosittelisi riskeeraamaan, että ensin käytät paljon rahaa sähkösettiin ja siirtyessäsi akustiselle, olet jälleen miltei samassa tilanteessa kuin olit aluksi. Sama kuin yrittäisit opetella soittamaan flyygeliä halvalla sähköpianolla jossa ei ole minkäänlaista kosketintuntumaa.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"
Shitmanek
13.11.2005 12:35:49

Ööh, lienee vähän vaikea puhua rummuista käyttämättä niiden osien nimiä...?
Yarr!
Klooni
13.11.2005 13:18:06
No teoria sama mille tahansa rummuille, osta niin hyvät kuin vain suinkin pystyt = niin kalliit kuin vain budjetti antaa periksi yleensä ...
Mielettömän hyvää musiikkia mielettömän huonosti soitettuna ! www.klooni.net
Peicco
13.11.2005 13:25:19
Älä nyt usko kuitenkaan näitä lappusilmäisten juttuja. Toimi niin kuin itse parhaaksi katsot. Sähkösetti himassa ja akustisten hakkaaminen soittotunneilla toimii ihan mainiosti.
Jos sulla on mahdollisuus soittotilaan johon saat akustiset rummut sijoitettua ja pääset niitä helposti soittamaan milloin haluat ja tiedät myös ettei siellä käy muita, osta akustiset ehdottomasti. Jos tällaista mahdollisuutta ei ole, pysy sähkösettihankkeessasi.

Tuntuma settien välillä on erilainen, mutta olen huomannut kitaristienkin oppivan soittamaan sähköskitan ohella myös nailonkielistä akustista. Se vaatii vain harjoittelua. Sama pätee rumpuihin.

Halpa sähkösetti ei ole sama asia kuin akustiset rummut, mutta se toimii täydellisesti juuri esittelemässäsi tarkoituksessa: kotiharjoittelussa.

Ja käy ihmeessä ensin tutustumassa sähkösettien valikoimaan jossain liikkeessä.
Peicco
13.11.2005 13:26:55
Hintaa ei mielellään saisi olla mitään puolta omaisuutta.

Eli paljonko olet varannut tähän hankkeeseen? Tuo kun on kovin epämääräinen ilmaisu.
kaitsu81
13.11.2005 13:27:33

Eli älä MISSÄÄN NIMESSÄ osta sitä Thomannin halvinta Millenium-sähkörumpusettiä,

Tuon väitteen kanssa olen samaamieltä,tosin muiden väitteiden kanssa vähemmän samaamieltä.
that´s all i have to say about that
pasikaikkonen
13.11.2005 13:28:23 (muokattu 13.11.2005 13:28:57)

Tzäp !

En usko etteikö sähkörummuilla voi opetella soittamaan rumpuja.
Se soittotuntuma on kyllä niissä halvimmissa melko huono ja väite voi pitää paikkaansa.

Kalliimmissa Rolandeissa on jo ihan hyvä tatsi.
vaikka edelleen erillainen onkin.
Eikä ne tietenkään akustista settiä korvaa, mutta uskon että noilla voi opetella soittamaan.

Hinnasta tietenkin voi olla monta mieltä, sillä samalla hinnalla saa esim. Kumulta setin + pellit ja hardwaren :)
TZÄP !!! Kyllä, Olen osa ongelmaa !!!
Peicco
13.11.2005 13:32:50
Hinnasta tietenkin voi olla monta mieltä, sillä samalla hinnalla saa esim. Kumulta setin + pellit ja hardwaren :)

Vaikka olisi 5000 euroa laittaa kannuihin, mitä niillä kerrostalossa tekee?
Akahito
13.11.2005 13:33:45

Kalliimmissa Rolandeissa on jo ihan hyvä tatsi.
vaikka edelleen erillainen onkin.
Eikä ne tietenkään akustista settiä korvaa, mutta uskon että noilla voi opetella soittamaan.

Tämä on justiin suurimpia syitä, miksi en niitä suosittele. Kehnotkin sähkörummut maksaa suht-hyvien akustisten rumpujen verran, ja vaikka nuo Rolandin lippulaivat on tottavieköön komioita pelejä, jos on varaa ostaa sellainen huom. _ensimmäiseksi setiksi_, olisi myös varaa ostaa akustinen setti ja vuokrata joltain bändikämpältä nurkka johon kioskinsa kokoaa.
Peicco
13.11.2005 13:45:14
...ja vuokrata joltain bändikämpältä nurkka johon kioskinsa kokoaa.

VINKKI:

Lue aina mitä threadin aloittanut hakee ja USKO myös se.

Mä en ymmärrä tätä jatkuvaa käännytystyötä mitä täällä tehdään. Mulla itselläni olisi todellakin varaa laittaa halutessani useampikin tonni sileäksi ja hankkia akustiset kannut ja vuokrata niille bänditila. ...Mutta mutta, miksi en sitä tee?
En jaksa reissata kodin ja treenikämpän välillä päästäkseni vähän soittelemaan, eikä siihen olisi nykyään aikaakaan.
Mä haluan soittaa rumpuja usein vaan hetken mielijohteesta. Ja useamman kerran päivässä, silloin juuri kun siltä tuntuu. Riittää kun nousee portaat yläkertaan ja istahtaa setin taakse.

Helppoa ja mukavaa. Näissä jutuissa on aina oleellisinta ymmärtää henkilökohtainen tarve, mahdollisuudet ja niiden toteuttaminen.
LumPus
13.11.2005 13:48:30
Tämä on justiin suurimpia syitä, miksi en niitä suosittele. Kehnotkin sähkörummut maksaa suht-hyvien akustisten rumpujen verran, ja vaikka nuo Rolandin lippulaivat on tottavieköön komioita pelejä, jos on varaa ostaa sellainen huom. _ensimmäiseksi setiksi_, olisi myös varaa ostaa akustinen setti ja vuokrata joltain bändikämpältä nurkka johon kioskinsa kokoaa.

eli parempi olla soittamatta kuin soittaa sähkörummuilla?

kaikilla ei ole mahdollisuutta siihen treeniksen pienimpäänkään nurkkaan johon ei aina pääse silloin kun tarvisi ja joutuu kuitenkin maksamaan jonkunverran rahaakin siitä.
Minkä helvetin takia kaikki pitää tuomita noin jyrkästi aina. sähkörummuista löytyy paljon loistavia ominaisuuksia treenaamiseen, ja niiden monikäyttöisyys on vertaansa vailla.

jostain syystä menee aina sodaksi nämä. mitähän kitaristit on tehny kun sähkis tuli?
"burn the nonbelievers who don't play acoustic!!"
Ei tästä hyvä tule, tämä on jo.
LumPus
13.11.2005 13:49:13
VINKKI:

Lue aina mitä threadin aloittanut hakee ja USKO myös se.

Mä en ymmärrä tätä jatkuvaa käännytystyötä mitä täällä tehdään. Mulla itselläni olisi todellakin varaa laittaa halutessani useampikin tonni sileäksi ja hankkia akustiset kannut ja vuokrata niille bänditila. ...Mutta mutta, miksi en sitä tee?
En jaksa reissata kodin ja treenikämpän välillä päästäkseni vähän soittelemaan, eikä siihen olisi nykyään aikaakaan.
Mä haluan soittaa rumpuja usein vaan hetken mielijohteesta. Ja useamman kerran päivässä, silloin juuri kun siltä tuntuu. Riittää kun nousee portaat yläkertaan ja istahtaa setin taakse.

Helppoa ja mukavaa. Näissä jutuissa on aina oleellisinta ymmärtää henkilökohtainen tarve, mahdollisuudet ja niiden toteuttaminen.

soot fiksu miäs. saanen puristaa kättäsi kun tapaamme.
Ei tästä hyvä tule, tämä on jo.
pasikaikkonen
13.11.2005 15:00:30

VINKKI: Lue aina mitä threadin aloittanut hakee ja USKO myös se

Tzäp !

jep näin ois tarkoitus ...
Kun näitä keskusteluja lukee, niin nämä jutut lähtee enempi vähempi rönsyileen.
Minua se ei haittaa, kunhan ei eksytä kokonaan aiheesta.
mutta se ärsyttää jos jotkut rupeavat keskenään jauhamaan jostain muusta kuin aiheesta.
TZÄP !!! Kyllä, Olen osa ongelmaa !!!
xerxes
13.11.2005 15:53:16
Kyllä sähkörumpualustalla niitä rudimentteja ja muita pikkurummunsoittoharjoituksia voi opetella, mutta setin soittamisen harjoitteluun sitä on paha käyttää yllämainituista syistä.

Miksi sitten on olemassa harjoituspädi-settejä? Juuri viimeksi 'tuli vastaan' DW:n mainoksessa. Ja miksi näitä suosittelevat mm. rumpali-legendat?
Relax.
kampela
13.11.2005 17:41:36

Sähköisten rumpujen valinta on hyvä vaihtoehto sun tilanteessasi. Hyvä tietysti olisi jatkon kannalta saada myös kosketusta akustisiin rumpuihin, jos meinaat niillä tulevaisuudessa soittaa. Eli jos mahdollista niin koita päästä välillä treenaamaan myös akustisilla. Sähkörummut kyllä kehittävät soittoasi monilla osa-alueilla, varmasti. Itselläni on kokemusta tuosta. Tärkeintä olisi että pyrit soittamaan niillä päivittäin vaikka tunnin verran.
Peruna kerrallaan..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)