Aihe: Behringerin pedaalit testissä
1 2 3 4 5
Twinkle
11.11.2005 19:31:56
Mutta sitten taas modaamisen kannalta ei ole. Esim. mulla ei taito riitä pintaliitoskomponenttien kanssa palaamiseen.

opettele, ei ole vaikeaa koska jos minäkin osaan niin kuka vain osaa. Jos taas yrittämisestä huolimatta pintaliitosten kanssa ei pärjää, niin sitten täytyy modata Bossin tuotteita. Itse en pysty näihin juttuihin vaikuttamaan mitenkään.

DI-boksi jutussa kiinnostaisi vertailukohta. Se että signaali on 98,6 prosenttisesti alkuperäistä vastaava, kuulostaa tietysti hyvältä, mutta pääsevätkö kalliimmat vehkeet parempiin tuloksiin? Ja kun kerran johdot laitteen sisällä olivat "paukkulankaa", niin olisit toki vaihtanut ne parempiin ja mitannut uudelleen.

Parempaa ei ole nyt käsillä, tehdään kun keretään. Testitavat kehittyy koko ajan ja vertailukohtia tehdään sitä mukaan kun niitä saadaan. DI-boksiin liittyvä homma ei ollutkaan vertailu ja se oli käytännössä ensimmäinen yritys. Siinä on perusmittaukset luettavissa, jotakin kuvaa se antaa käyttäjälleen ja kuten tekstissä sanotaan (muistaakseni) ettei kokonaisuus ole vielä tilanteesta johtuen täydellisen analyyttinen.

Se mua vähän ihmetyttää, että vaikka artikkelin "---", niin olet kuitenkin kirjoittanut suhteellisen lyhyesti.

Jeps, jos lyhyet artikkelit häiritsee, niin siihen tulee muutos sitä mukaan kun homma etenee ja sanottavaa löytyy enemmän tai vähemmän. Otit varmaan huomioon kuitenkin sen, että valtaosa työstä tuli siitä kun kuvasi, availi laitteita, löi kasaan, äänitti sampleja, kirjoitti tekstiä, oikoluki ja ajatteli mitä tekee. Toivottavasti otit huomioon myös sen, että mittaamiseen kuluu aikaa ja analyysi/mittausohjelmien käytön oppiminen ei tapahtunut tunnissa, itse asiassa ei päivässäkään saatika sitten viikossa. Pelkästään tuon DI-boksin vaatimattomiin mittauksiin kului tuntitolkulla aikaa, siinä on nimittäin 6 mittausta per kerta, 6 mittaus kertaa, kolme mittaria, oskilloskooppi ja funktiogeneraattori. Lisäksi mittaus toteutettiin jokaisesta kohdasta kolme kertaa että saatiin mittausvirhettä pois.

Suurin osa lukijoista varmasti ymmärtää kyseisten laitteiden tarkoituksen ja toimintaperiaatteen ennestään, mutta yhtä varmasti on niitäkin, jotka eivät ymmärrä. Toisekseen, hyvin kirjoitettuja taustoituksia jaksaa lukea niistäkin asioista jotka jo tietää. Ymmärrän toki lyhytsanaisuuden, jos paskan suoltaminen ei käy luonnostaan, vaan sen eteen joutuu tosissaan pinnistelemään.

Paskan suoltaminen käy luonnostaan, palautteesi on otettu huomioon ja mahdollisuuksien rajoissa tulevia artikkeleja laajennetaan. Tässä oltiin kahden vaiheilla että kuinka syvälle mennään tai pintaa raapaistaan ja nyt päädyttiin tähän. Palautteesta riippuen tulevaisuutta katsotaan uudestaan kun se on ajankohtaista.
Strings
11.11.2005 19:39:24
Loistava juttu, onkin pitänyt eq ostella tässä, nyt tiedän minkä hommaan.
High velocity bullet at close range can damage the mind.
zepeteus
12.11.2005 00:11:23
"Behringerin EQ700 on siis aivan täysiverinen kopio Bossin vastaavasta tuotteesta ja ominaisuuksiensa puolesta se ei käytännössä häviä mitään vertailussa."

Twinkle, tämä yhteenveto ei ole mielestäni mitenkään oikeutettu. Jos olisit tehnyt molemmille pedaaleille samat mittaukset ja "rasitustestit" joista ne olisivat selviytyneet samoin tuloksin, asia olisi eri.

Käytännössä? Pedaalit on tehty poljettaviksi, ja niiden päälle myös hypitään, vahingossa tai tarkoituksella. Niiden säätimet saavat iskuja (rakenteen sen salliessa) sivulta ja päältä, samaten kuin jakeissa olevat plugit. Plugeja työnnetään paikoilleen ja vedetään pois, potikoita veivataan edestakaisin.

Bossien käyttäjillä on jopa yli 20 vuoden vuoden kokemus siitä miten ne kestävät noissa tilanteissa. Tämän uuden Behringerin taputtelutesti ei puolestaan kertonut ainakaan minulle yhtään mitään. Twinkle, vaikka kyseenalaistit rikkomistestin, minun mielestäni nimenomaan se olisi antanut suuntaa siitä, ovatko nämä pedaalit oikeasti kaikkien ominaisuuksiensa puolesta samanlaiset. Molemmat pedaalit penkkiin ja sitten rasitetaan samanlaisilla painoilla kaikkia olennaisia kohtia, kunnes hajoavat.

Koko tätä Behringerin pedaaleiden julkaisua on vaivannut omituinen kahtiajakoisuus. Toisaalta annetaan ymmärtää että olisivat samanlaisia kuin Bossit, paitsi että _hinta_ on eri luokkaa. Vaan sitten jos laitteiden arkipäiväistä käyttämistä tarkastellaan, on kuulunut puolusteluja etteivät nämä olekaan Bosseja, eikä pidä vertailla samalla tavoin?

Mitä noihin korjauksiin, pintaliitostekniikkaan jne. tulee, kertakäyttötavaraa taitavat nämä behkun laatikot olla siinä mielessä. Ei noita bosseja ynnä muita vastaaviakaan kovin moni korjaile, vaikka niitä jopa joillekin pajoillekin välillä kiikutetaan, huollettaviksi tai modifioitaviksi. Harjoittelemalla oppii tottakai pintaliitoskomponenttienkin vaatiman tekniikan, vaan mitäs sitten? SMD-tavara on tehty koneilla asennettaviksi ja siihen koskee nykyisillä tuntipalkoilla paljon pienempi osa ihmisiä, eritoten ottaen huomioon tämänkin laitteen hinta. Sama ilmiö esiintyy kaikessa elektroniikkatavarassa.

Okei, kiitos testiraportista Twinkle. Vaivaa olet nähnyt tuon eteen, siitä hatunnosto, vaikka em. motkotusta aiheuttikin.
Twinkle
12.11.2005 01:15:23
Käytännössä? Pedaalit on tehty poljettaviksi, ja niiden päälle myös hypitään, vahingossa tai tarkoituksella. Niiden säätimet saavat iskuja (rakenteen sen salliessa) sivulta ja päältä, samaten kuin jakeissa olevat plugit. Plugeja työnnetään paikoilleen ja vedetään pois, potikoita veivataan edestakaisin.

Käytännössä on vaikea ennustaa siitä, miten behringerin loota kestää. Olosuhdetestiä ei voi suorittaa näin lyhyellä varoitusajalla ensinnäkään jo sen takia ettei siihen ole resursseja eikä mitään standardia mihin nuo vehkeet saattaisi joutua.

Bossien käyttäjillä on jopa yli 20 vuoden vuoden kokemus siitä miten ne kestävät noissa tilanteissa. ... Molemmat pedaalit penkkiin ja sitten rasitetaan samanlaisilla painoilla kaikkia olennaisia kohtia, kunnes hajoavat.

Minä voin sanoa sen, että jos molemmat pedaalit laitetaan penkkiin samanaikaisesti niin behringerin laatikko menee ensimmäiseksi rikki. Onko se sitten mitään tarkoitusta palveleva testi, se jää mietittäväksi jokaiselle itselleen. Behkuista on vaikea sanoa vielä mitään, ne on ollut markkinoilla vasta jokusen kuukauden ja tällä hetkellä sen kokemuksen ja tulkinnan perusteella mitä minulla on, niin oletan että behringer tulee kestämään käytössäni kyllä. Minä en tiedä miten se kestää muiden käytössä, niin kauan kuin standardia tuohon ei kunnollista ole. Testin menetelmät eivät ole todellakaan tieteellisiä, mutta ne antaa jotakin suuntaa siitä, mistä muun muassa tuo kotelointi selviää.

Koko tätä Behringerin pedaaleiden julkaisua on vaivannut omituinen kahtiajakoisuus. Toisaalta annetaan ymmärtää että olisivat samanlaisia kuin Bossit, paitsi että _hinta_ on eri luokkaa. Vaan sitten jos laitteiden arkipäiväistä käyttämistä tarkastellaan, on kuulunut puolusteluja etteivät nämä olekaan Bosseja, eikä pidä vertailla samalla tavoin?

Tuo testi osoittaa sen miten ne nyt on samanlaisia, mutta kertoo mitä niissä on erilaista. Pääasiallisesti tuon jutun tarkoitus nyt oli ottaa selvää, mitä Behringeri on syönyt ja sen mukaan antaa mietittävää ihmisille.

Jos noiden testien jälkeen katsoo että Boss on parempi laite, niin ei se minua haittaa millään muotoa. Kukin saa hankkia millaisen tuotteen itse tahtoo.
fox
12.11.2005 01:29:59

Minä voin sanoa sen, että jos molemmat pedaalit laitetaan penkkiin samanaikaisesti niin behringerin laatikko menee ensimmäiseksi rikki.

Itseäni tuossa Behkussa, jonka ostin tuonne meidän studiolle "katteltavaks" eniten huolettaa nuo skeleton-potikat, switchin kestävyys ja patterikotelon köppänen avaussysteemi/käyttökestävyys..
Pintaliitoslutikoitten vaihto/modaaminen on kyllä sellasta hommaa, et kuka siihen ryhtyy.. ja jos joku komponentti kärähtää niin arpomiseks menee arvot siinä.

Jos noiden testien jälkeen katsoo että Boss on parempi laite, niin ei se minua haittaa millään muotoa. Kukin saa hankkia millaisen tuotteen itse tahtoo.

Näinpä. Justihin näin. Missään nimessä Behku ei oo Boss.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Twinkle
12.11.2005 02:05:48
Itseäni tuossa Behkussa, jonka ostin tuonne meidän studiolle "katteltavaks" eniten huolettaa nuo skeleton-potikat, switchin kestävyys ja patterikotelon köppänen avaussysteemi/käyttökestävyys..

Patterikotelon avaussysteemi on minusta taas loistava ajatus, minusta se on kätevän ja kestävän oloinen. Omista bosseista on ajan saatossa mennyt patterikotelon avaamiseen käytettävästä ruuvista kierteet paskaksi ja niitä on tarvinnut pariin otteeseen tehdä uusiksi.

Näinpä. Justihin näin. Missään nimessä Behku ei oo Boss.

Joo, ne alkaa samalla alkukirjaimella ja näillä testeillä tekee saman asian, mutta ei ne sama asia ole, periaatteessa. Kukin päättäköön itse mitä ostaa, jos noista testeistä on päätöksenteossa on niin se on tietty hyvä homma.
fox
12.11.2005 02:10:41

Patterikotelon avaussysteemi on minusta taas loistava ajatus, minusta se on kätevän ja kestävän oloinen. Omista bosseista on ajan saatossa mennyt patterikotelon avaamiseen käytettävästä ruuvista kierteet paskaksi ja niitä on tarvinnut pariin otteeseen tehdä uusiksi.

Nii-ii.. Kats tässä se nähdään..Mikä on yhelle hyvä on taas toiselle sitte vähemmän hyvä.. Iban 10-sarjasissa on hyvä systeemi.. Taas noissa vanhemmissa perinneboxeissa tarvii melkeen olla ristipäämeisseli aina mukana.. Minä en ihan kauheesti tuosta pitäny, tosin varmaan moni ajaa ulkosella virtalähteellä.. Kun niillä on nykyään niit steppilautoja kaikilla... nii..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
zepeteus
12.11.2005 02:22:47 (muokattu 12.11.2005 02:34:07)
Käytännössä on vaikea ennustaa siitä, miten behringerin loota kestää. Olosuhdetestiä ei voi suorittaa näin lyhyellä varoitusajalla ensinnäkään jo sen takia ettei siihen ole resursseja eikä mitään standardia mihin nuo vehkeet saattaisi joutua.

No juurikin tuosta syystä se hajoittamistesti voisi olla paikallaan, edes suuntaa antavana. Bossille löytyy todella laaja käyttäjäkunta pitkällisine kokemuksineen. Jos testeissä osoittautuu että Boss kestää x-kertaa enemmän kuin Behringer, on jo helpompi suhteuttaa asioita.

Tokihan se todellinen testi tulee kuitenkin käytön myötä, ja se vie aikaa.

Onko se sitten mitään tarkoitusta palveleva testi, se jää mietittäväksi jokaiselle itselleen.

No, minulle ainakin pedaalin käyttö on se, jota tarkoitusta varten sen ensisijaisesti ostan. En tee yhtään mitään laitteella joka ei käyttöä kestä, paitsi koetan ehkä korjata, aihe jota myös on aiemmin jo pähkätty. Kaikilla laitteilla on toki jokin raja käyttöiässä, mutta minkäs itse kukin mieltää sitten kohtuulliseksi ja minkä ei...

Tässä kohtaa tunnustaudun itse sen verran vanhoilliseksi, että minulle hinta on toissijaista muiden parametrien ollessa kohdallaan. Laatu sen sijaan on ihan päivätyössäni ensisijainen seikka, joten se kiinnittää automaattisesti huomioni.

Jos noiden testien jälkeen katsoo että Boss on parempi laite, niin ei se minua haittaa millään muotoa.

Heh, minä epäilin Bossia paremmaksi laitteeksi jo kun luin Behringerin ensimmäiset esittelyt NAMM:sta viime keväänä. Kaikki sen jälkeen esiin tullut on vain vahvistanut tuota kuvaa, mutta se toki on henkilökohtainen asia.

Kukin saa hankkia millaisen tuotteen itse tahtoo.

Mutta tuo on taivaan tosi, itse kukin hankkikoon minkä...millaisen haluaa.

Behringer olisi minun kannaltani ihan eri asemassa, jos he olisivat jo alunalkaen julkistaneet omanlaisensa pedaalin, vaikkapa sellaisen kuin juuri nyt on esillä. Minua se sisuskalujen kopsaaminen sinällään ei vaivaa, niin kauan kun pysytään lain rajoissa.

Sen sijaan he päättivät hyökätä esiin raflaavasti toisen valmistajan imagoon nojautuen. Tuollainen lyhytkin mainostus sai ilmeisesti jotain jäämään ihmisten mieliin, näinä päivinäkin kysytään että mikä behku on mikäkin boss. Ajatelkaapa, kukaan ei kysy esim. mikä DOD Bad Monkey on?

edit: Nii-ii.. Kats tässä se nähdään..Mikä on yhelle hyvä on taas toiselle sitte vähemmän hyvä..

Näinpä. Minä en varmastikaan joiltakin mieltymyksiltäni kuulu mahdolliseen Behringerin käyttäjäkuntaan, enkä joiltakin edes Bossin...joten siinä mielessä minun paatokseni tässä asiassa on kenties jopa aiheetonta. Pyydänkin jotta lausuntoni otetaan rakentavan kritiikin (?) kannalta, ennemmin kuin hellittämättömän kamasnobin näkemyksenä...jos kohta jälkimmäinen jotenkin omituisesti tuntuu osuvan kohdilleen tähän aikaan vuorokaudesta.
Twinkle
12.11.2005 02:42:07 (muokattu 12.11.2005 02:42:25)
No juurikin tuosta syystä se hajoittamistesti voisi olla paikallaan, edes suuntaa antavana. Bossille löytyy todella laaja käyttäjäkunta pitkällisine kokemuksineen. Jos testeissä osoittautuu että Boss kestää x-kertaa enemmän kuin Behringer, on jo helpompi suhteuttaa asioita.

Joo, hajottamistesti olisi kyllä oikeasti hyvä juttu tehdä, meillä on koulussa muun muassa semmoinen "ruuvipenkki" jolla voidaan testailla tuotteiden mekaanista rasituksen kestoa ja olosuhde-kaappi että paine- ja kosteusaspektit saadaan katottua.

Tässä on vaan se ongelma, että minä en behkuani riko sen takia että testi saataisiin täydelliseksi, sen olen nimittäin maksanut itse ja ostanut.

Kaikilla laitteilla on toki jokin raja käyttöiässä, mutta minkäs itse kukin mieltää sitten kohtuulliseksi ja minkä ei...

Juu, laitteen normaalikäytön käyttöajasta ei tällä hetkellä voi sanoa vielä mitään. Katsotaan parin vuoden päästä miltä näyttää.

Sen sijaan he päättivät hyökätä esiin raflaavasti toisen valmistajan imagoon nojautuen. Tuollainen lyhytkin mainostus sai ilmeisesti jotain jäämään ihmisten mieliin, näinä päivinäkin kysytään että mikä behku on mikäkin boss.

Joo, sinänsä hauska homma kun bossit eivät ole ainoita mitä Behringer kopioi, kopioita on tehty Procon, MXR:n ja Ibanezin pedaaleistakin. Jäänyt ihmisten mieleen tämä kampanja kyllä.
zepeteus
12.11.2005 02:56:31
Joo, sinänsä hauska homma kun bossit eivät ole ainoita mitä Behringer kopioi, kopioita on tehty Procon, MXR:n ja Ibanezin pedaaleistakin. Jäänyt ihmisten mieleen tämä kampanja kyllä.

Kah, tuleeko niiltä MXR:ääkin? EH:sta oli kyllä ainakin ne ensikuvat aikaslailla suoraa kopsaa, ja taisipa jossakin olla maininta jotta metallilootissa tulevat, ja ovat (siis) myös kalliimpia kuin nämä muut.

Tuo mainostaminen se onkin sitten yksi...sellainen. Osaavat hyödyntää kaiken mahdollisen ja luoda mielikuvia asioista joita ei olisikaan. Viimeaikaiset suosikkini samasta kitaraefektimainoksesta erillisinä iskulauseina: "Artistien mainostama" ja " Autenttisesti toteutettu". Huom. Tämä ei liity Behringeriin, OT.
Twinkle
12.11.2005 03:23:36
Kah, tuleeko niiltä MXR:ääkin? EH:sta oli kyllä ainakin ne ensikuvat aikaslailla suoraa kopsaa, ja taisipa jossakin olla maininta jotta metallilootissa tulevat, ja ovat (siis) myös kalliimpia kuin nämä muut.

http://www.behringer.com/DM100/index.cfm?lang=ENG

Melkeinpä voisin lyödä vetoa siitä, että tuossa vehkeessä on kopsattuna kolme eri overdriveä eli kytkimen kohdat tyyliin Boss DS-1 (DS1), MXR Distortion+ (D+) sekä Proco RAT (RAT).

Siitähän saadaan selvyys sitten ehdin, kerkeän ja säädän. Lisäksi tarttee taikoa alkuperäiset lainaan jostakin.
Lilli
12.11.2005 06:44:39
- Luin testisi ja mielestäni oli suuremoinen teko aloittaa (toiveajattelua...?) tällainen keskustelusarja Behringerin halpasarjalaisten testien merkeissä. - Testissäsi kerroit oman näkemyksesi pedaalista ja käytit omia testimenetelmiäs (vrt. Tekniikan Maailma vs. Tuulilasi).

Tässä keskustelun lomasta vaan pöllähti ilmoille jälkiviisauden (on perimmiltään puhdasta kateutta...!) lemu: '...miksi teit sen ja sen sillälailla, kun se olisi pitänyt tehdä näin kun mää sen...'.

- Jos joku haluaa toisille jakaa itse hakemaansa ja löytämäänsä tietoa tuotteista, jotka taatusti kiinnostavat muitakin, niin eiköhän oteta vast'edes uusi asenne: Jos joku testaa tuotetta ja testaustapa ei mielestäsi anna objektiivista tietoa kohteesta,
niin EI nosteta testitulosta pöydälle naljailtavaksi vaan TEHDÄÄN OMA testi, omalla menetelmällä ja tuodaan tulokset vertailtavaksi toisen testin tulosten kanssa. - Mitä enemmän erilaisia testikonsteja löydetään, sen 'tarkempia' ovat tulokset.
'Tärkeintä on dägä-dägä!' - MAN
Tympee Huttunen
12.11.2005 10:20:02
Musta tää hajoitustesti on nyt saanut ihan liikaa ennenkaikkea negatiivista huomiota ja naljailua. Mitä hyötyä siitä olisi, jos laitteet heittäisi ruuvipenkkiin ja puristaisi ensin muovisen Behkun hajalle? Ei siihen tarvitse mitään testiä. Kaikkihan sen tietää, ettei muovi kestä siinä missä metalli.

Mitä tuohon rahalahjoitusjuttuun tulee, niin eikös sen niin ole, että yrittänyttä ei laiteta. Netti on kuitenkin täynnä arvioita ja testejä ja käyttäjät eivät oikein ole tottuneet niistä maksamaan. Mielestäni kirjoittajan kannattaa ottaa vinkeistä vaaria ja koittaa miettiä, miten artikkeli sopisi vaikka lehtiin? Kirjoituksen rahallinen palkkio voisi tulla vaikka Riffin tms. kautta(?). Olisi mielestäni melko virkistävää nähdä tälläinen tieteellinen testi kaikkien "mielipidearvosteluiden" keskellä.
Minä Mikä sua vaivaa Mauri? Onko sulla tauti?
zepeteus
12.11.2005 16:00:30
Kaikkihan sen tietää, ettei muovi kestä siinä missä metalli.

No, kun itsekin olen oikein metallialalla töissä, niin tuollainen yleistys ei liene uutta. Olen kuitenkin murtanut metalliosiakin paljon helpommin kuin joitakin muovisia. Asiat eivät ole aina niin yksiselitteisiä. Täytyykö jonkun kuitenkin leikkiä tyhmää, jos sitä ei virallisesti saada sanottua? Edellinen lause sisältää viittauksen myös seuraavaan:

"Behringerin pedaaleita on yleisesti kritisoitu muovisesta koteloinnista, mutta tätä puolta on suuresti liioiteltu."

Minä en ole ollut eritoten vaatimassa hajoitustestiä. Mutta juurikin koska sellaista ei ole tehty eikä aiheesta ole vielä käytön myötä tullutta kokemusta, jää testin sanamuoto mielestäni hämääväksi. Itse kukin voi pähkätä kumpi on parempi vaihtoehto, muuttaa sanomaa vai testiä.

"Parempaa suunnittelua ei toisaalta ole kovinkaan monesta muusta laitteesta löytynyt, joten sinällään tämä on sallittavaa."

Kun kyseessä oli kuitenkin vertailu nimenomaan Boss GE-7:ään, niin olisin toivonut Bossin vastaavien kohteiden esittelyä. Testin loppuyhteenveto kuitenkin on:

"Behringerin EQ700 on siis aivan täysiverinen kopio Bossin vastaavasta tuotteesta ja ominaisuuksiensa puolesta se ei käytännössä häviä mitään vertailussa. "

Minä omistan Boss GE-7:n, olen omistanut jo 80-luvulta. Jos minun pitää lukea soveltaen tätä testiä, mites on heidän laita joilla sitä vertailukohtaa ei ole ollenkaan?

Olen aina kiinnostunut myös uudesta, ja tämäkin loota kiinnostaa ratkaisuineen. Kuka täällä ottaa vastuun siitä että menen vaihtamaan bossini behkuun, ja se ei toimikaan samoin? Minä itse tietenkin, mutta mitä se taas kertoisi testin sanomasta? Jos tästä huomauttaminen on kateutta, jälkiviisautta ja naljailua, näin olkoon. Kalikka taitaa kuitenkin kalahtaa muualla.

Minä en vedä hernettä nenään vaikka mistä laitteesta sanottaisiin mitä, kunhan ovat nimenomaan niitä omia mielipiteitä. Mutta jos aiheesta tehdään tieteellisempää testausta, sille tulee painoarvoa joka saattaa vaikuttaa jo enemmän ihmisten päätöksiin. Tällöin ei mielestäni sovi, että asiaa lähestytään yksipuolisesti, ellei sitä juuri erikseen mainita...se täytyy näkyä myös testin sanomassa.

Jos joku testaa tuotetta ja testaustapa ei mielestäsi anna objektiivista tietoa kohteesta, niin EI nosteta testitulosta pöydälle naljailtavaksi vaan TEHDÄÄN OMA testi, omalla menetelmällä ja tuodaan tulokset vertailtavaksi toisen testin tulosten kanssa.

Tämä topiikki oli käsittääkseni testin esittely, itse testi on muualla. Jos testin esittelyssä ei voi puhua testistä, olen kirjaimellisesti sanaton. Minulla henkilökohtaisesti ei ole mitään halua alkaa statuskilpailuun sanomien painoarvoista. Jos jossakin asiassa on huomauttamista, se pitää mielestäni pystyä sanomaan suoraan aiheesta ja aiheessa. Tällöin nykyaikaisessakin informaatiotulvassa säilyy jonkinlainen yhteneväisyys.

Erilaiset ja uudet vertailuasetelmat toivotan itsekin tervetulleeksi, mutta jotenkin en jaksa uskoa että tänne tulisi 5 eri versiota EQ-700 vs. GE-7? Hyvä että on saatu edes yksi.

Oman osani aiheeseen paneutumisesta olen jo suorittanut Elektroniikka ja soitinrakennusosastolla. Jos noihin testissä mainittuihin suunnitteluyksityiskohtiin kaivataan lisätietoa, sellaistakin voin antaa GE-7:n osalta. Sen esittämistä toisen laitteen testin esittelyssä en kuitenkaan nähnyt missään muotoa järkeväksi.

Twinkle itse suhtautuu asiaan ja ehdotuksiin avoimesti, sitä arvostan. Kiitokseni testistä oli vilpitön, ymmärrän vaivan mitä sen eteen on nähty.

En ole mielestäni kritisöinyt saatikka herjannut ketään henkilönä. Jos henkilökohtaisuudet unohtaen itse asiasta ei kuitenkaan voi keskustella, niin ainakin minun on aika jättää silleen. Pyydän anteeksi aiheuttamaani häiriötä.
Twinkle
12.11.2005 17:50:55
Minä en ole ollut eritoten vaatimassa hajoitustestiä. Mutta juurikin koska sellaista ei ole tehty eikä aiheesta ole vielä käytön myötä tullutta kokemusta, jää testin sanamuoto mielestäni hämääväksi. Itse kukin voi pähkätä kumpi on parempi vaihtoehto, muuttaa sanomaa vai testiä.

Sanamuotoa korjattu.

"Parempaa suunnittelua ei toisaalta ole kovinkaan monesta muusta laitteesta löytynyt, joten sinällään tämä on sallittavaa."

Kun kyseessä oli kuitenkin vertailu nimenomaan Boss GE-7:ään, niin olisin toivonut Bossin vastaavien kohteiden esittelyä.

Tuo tekstin kohta viittaa siis liittimen asetteluun, ilmeisesti se on hieman hämäävä, korjattu. Testin luonteesta on tehty muutokset kanssa uuteen suuntaan.

Minä omistan Boss GE-7:n, olen omistanut jo 80-luvulta. Jos minun pitää lukea soveltaen tätä testiä, mites on heidän laita joilla sitä vertailukohtaa ei ole ollenkaan?

Korjattu nyt.

Olen aina kiinnostunut myös uudesta, ja tämäkin loota kiinnostaa ratkaisuineen. Kuka täällä ottaa vastuun siitä että menen vaihtamaan bossini behkuun, ja se ei toimikaan samoin? Minä itse tietenkin, mutta mitä se taas kertoisi testin sanomasta?

Korjattu tämäkin, tavallisille einareille jotka eivät käytä omia aivojaan on laitettu mukaan myös viitteet siitä, että testi ei ole täydellinen eikä täydellisen tieteellinen. Että annetut tiedot on viitteellisiä ja ihmiset voivat käyttää niitä apuna ratkaisun teossa.

Tämä topiikki oli käsittääkseni testin esittely, itse testi on muualla. Jos testin esittelyssä ei voi puhua testistä, olen kirjaimellisesti sanaton. Minulla henkilökohtaisesti ei ole mitään halua alkaa statuskilpailuun sanomien painoarvoista. Jos jossakin asiassa on huomauttamista, se pitää mielestäni pystyä sanomaan suoraan aiheesta ja aiheessa.

Juu, tämä threadi on tässä juuri sitä varten että tässä voidaan keskustella sisällöstä ja tiedotettiin että tuollainen on tehty. Palaute onkin ollut hyvälaatuista tähän mennessä vaikka siinä kyseenalaistetaan tätä hommaa suhteellisen paljon.

Oman osani aiheeseen paneutumisesta olen jo suorittanut Elektroniikka ja soitinrakennusosastolla. Jos noihin testissä mainittuihin suunnitteluyksityiskohtiin kaivataan lisätietoa, sellaistakin voin antaa GE-7:n osalta. Sen esittämistä toisen laitteen testin esittelyssä en kuitenkaan nähnyt missään muotoa järkeväksi.

Vertailutieto ja kaikki vastaava tieto on hyvinkin tervetullutta, Boss ei ole säpäleinä pöydälläni juuri sen takia että en saanut lainalaitteeseen kajota. Kaikki apu otetaan vastaan että kokonaisuus saadaan mahdollisimman hyväksi.
zepeteus
12.11.2005 18:02:11
Twinkle, kiitos paljon. Tutustun raporttiin uudelleen heti kun ehdin. Jos ei täällä, niin pikaviesteillä voidaan, mitä haluat tai tarvitset verrokkina GE-7:stä.
Johnny99
18.11.2005 18:25:56 (muokattu 18.11.2005 18:27:45)
Ei mitään.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Pauline 8v.
kulmahiomakone
18.11.2005 19:12:31
Mitä tuohon rahalahjoitusjuttuun tulee, niin eikös sen niin ole, että yrittänyttä ei laiteta. Netti on kuitenkin täynnä arvioita ja testejä ja käyttäjät eivät oikein ole tottuneet niistä maksamaan. Mielestäni kirjoittajan kannattaa ottaa vinkeistä vaaria ja koittaa miettiä, miten artikkeli sopisi vaikka lehtiin? Kirjoituksen rahallinen palkkio voisi tulla vaikka Riffin tms. kautta(?). Olisi mielestäni melko virkistävää nähdä tälläinen tieteellinen testi kaikkien "mielipidearvosteluiden" keskellä.

Mulle tuo rahan kerjääminen lukijoilta särähtää korvaan siksi, että mielestäni tuo testi on ennen kaikkea mainos. Jos jonkun siitä pitää maksaa, niin Behringerin. Testin asetelma ja näkökulma on Behringerin: Behringeriä verrataan "standardiin" ja se suoriutuu testistä hyvin, koska näkökulma on makuuhuonesoittelijan (ja kenellepä muulle tuollainen rimpula on voitu suunnitella kuin makuuhuonesoittelijalle).

Pointti on siinä. että noita laitteita ei pitäisi missään olosuhteissa edes verrata toisiinsa - koska ne eivät ole vertailukelpoisia, koska ne ovat eri olosuhteisiin tarkoitettuja ja koska sen vuoksi on helvetin vaikeaa löytää neutraalia näkökulmaa. Harvemmin autolehtien testeissäkään verrataan maasturia johonkin citykauppakassiin. Tai jos pedaaleita on ihan pakko verrata toisiinsa, niin testin pitäisi sitten olla niin kattava, että molemmat olisi laitettu paskaksi. Olisi sitä myötä tullut tarpeeksi selväksi sekin, että pedaalit on ihan eri olosuhteisiin suunniteltuja. Nythän meininki oli se, että "kyllä tää Behku ihan riittävästi kestää ja oikeastaan Boss on ihan liiankin kestävä" (a.k.a. makuuhuonesoittajan näkökulma).

Mutta ei sen puoleen, nykyään ei tahdo löytää enää maksullisistakaan julkaisuista muita kuin testiksi naamioituja mainoksia. Sen kuitenkin ymmärtää, sillä kyseiset testit _ovat_ yritysten sponsoroimia: jos ei muuta, niin julkaisu saa ainakin ilmaiseksi laitteet testattavaksi. Eikä niitä sitten parane lyttyyn hakkua, sillä muuten ei valmistajalta heru seuraavaan testiin laitteistoa. Vaan eipä noitakaan testejä kukaan pakota lukemaan. Vituttaa vaan tämä julkisuuden saastuminen kaikesta markkinointipropagandasta. Intressivapaa julkisuus on kohta yhtä harvinaista kuin puhdas ilma. Netissä sitä on yhä suhteellisesti ottaen enemmän kuin muissa medioissa, joten vaalitaan sitä.

Muuten, olenko mä muka ainut joka vahingossa tallaa pedaalin säätimien päälle ihan kotioloissakin?
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
Tympee Huttunen
18.11.2005 19:31:22
Mulle tuo rahan kerjääminen lukijoilta särähtää korvaan siksi, että mielestäni tuo testi on ennen kaikkea mainos. Jos jonkun siitä pitää maksaa, niin Behringerin. Testin asetelma ja näkökulma on Behringerin: Behringeriä verrataan "standardiin" ja se suoriutuu testistä hyvin, koska näkökulma on makuuhuonesoittelijan (ja kenellepä muulle tuollainen rimpula on voitu suunnitella kuin makuuhuonesoittelijalle).

Eikös tuo testi tuonut jo julki, että laite voisi sopia muillekin kuin makuuhuonesoittelijalle?

Pointti on siinä. että noita laitteita ei pitäisi missään olosuhteissa edes verrata toisiinsa - koska ne eivät ole vertailukelpoisia, koska ne ovat eri olosuhteisiin tarkoitettuja ja koska sen vuoksi on helvetin vaikeaa löytää neutraalia näkökulmaa. Harvemmin autolehtien testeissäkään verrataan maasturia johonkin citykauppakassiin. Tai jos pedaaleita on ihan pakko verrata toisiinsa, niin testin pitäisi sitten olla niin kattava, että molemmat olisi laitettu paskaksi. Olisi sitä myötä tullut tarpeeksi selväksi sekin, että pedaalit on ihan eri olosuhteisiin suunniteltuja. Nythän meininki oli se, että "kyllä tää Behku ihan riittävästi kestää ja oikeastaan Boss on ihan liiankin kestävä" (a.k.a. makuuhuonesoittajan näkökulma).

Eikös näitä pedaaleita nimenomaan pidä verrata toisiinsa, kun toinen on toisen halvempi kopio? Jälleen kerran tuli tuo makuuhuonesoittajan näkökulma esiin, jota kyllä hieman ihmettelen(?).

Mutta ei sen puoleen, nykyään ei tahdo löytää enää maksullisistakaan julkaisuista muita kuin testiksi naamioituja mainoksia. Sen kuitenkin ymmärtää, sillä kyseiset testit _ovat_ yritysten sponsoroimia: jos ei muuta, niin julkaisu saa ainakin ilmaiseksi laitteet testattavaksi. Eikä niitä sitten parane lyttyyn hakkua, sillä muuten ei valmistajalta heru seuraavaan testiin laitteistoa. Vaan eipä noitakaan testejä kukaan pakota lukemaan. Vituttaa vaan tämä julkisuuden saastuminen kaikesta markkinointipropagandasta. Intressivapaa julkisuus on kohta yhtä harvinaista kuin puhdas ilma. Netissä sitä on yhä suhteellisesti ottaen enemmän kuin muissa medioissa, joten vaalitaan sitä.

Tuossa olet täysin oikeassa. Rivien välistä voi ehkä hieman kritiikkiä lukea, mutta makuasioista on paha kiistellä, kun miljardi kärpästä tykkää mistä tykkää. Itse en ole aikoihin laitteita hankkinut, mutta hankin ne mieluummin m.netin käyttäjien kommenttien perusteella, kuin Riffin kirjoittajien.

Muuten, olenko mä muka ainut joka vahingossa tallaa pedaalin säätimien päälle ihan kotioloissakin?

Et varmasti, mutta varovainen kannattaa olla myös "vahvempien" pedaalien kanssa. Ei se Big Muffikaan tykkää, jos potikoita talloo. Tai ei ainakaan se soundi:)
Minä Mikä sua vaivaa Mauri? Onko sulla tauti?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)