Bluesmies 05.07.2003 19:45:45 (muokattu 05.07.2003 19:52:18) | |
---|
Kitarassani huomasin sellaisen ongelman, että kun olen virittänyt ohkaisemman E-kielen, niin kun painan 3. nauhalta G:n, niin myös soi G, mutta kun painan samalta kieleltä 5. nauhalta A:n, soi se alivireessä. Kun painan 7. nauhalta H:n, on sointi jo todella pahasti alavireessä. Miten tämän ongelman saisi hoidettua? Kun viritin kitaran, soi puhdas E, kun otin huiluäänen 12. nauhalta ja kun soitin vapaan äänen. Eli tämän mukaan intonaatio pitäisi olla kohdallaan, vai? No, mikä avuksi tässä ongelmassa? Saisiko mielellään pikaista vinkkiä, koska olen juuri äänittämässä. Kiitän syvästi!! Niin ja kitarana on american series telecaster. edit: Kävin vielä testaamassa. Ongelma esiintyy H ja E kielillä. Eli kahdella ohkasimmalla kielellä. Mullontele. |
lxi 05.07.2003 19:54:58 | |
---|
Kun viritin kitaran, soi puhdas E, kun otin huiluäänen 12. nauhalta ja kun soitin vapaan äänen. Eli tämän mukaan intonaatio pitäisi olla kohdallaan, vai? Ei. Katsos -- kun virität, saat sen vapaan E:n kyllä kohdalleen, ja huiluääni joka jakaa kielen tasan kahteen yhtäpitkään osaan soi aivan yhtälailla puhtaana E:nä, oktaavin korkeammalta vain. Mutta se mikä puuttuu, on tarkistus 12. nauhalta painettaessa. Sen äänen pitää olla sama kuin 12. nauhan huiluääni, silloin intonaatio on siltä osin kuosissa. |
Bluesmies 05.07.2003 20:01:27 | |
---|
Mutta se mikä puuttuu, on tarkistus 12. nauhalta painettaessa. Sen äänen pitää olla sama kuin 12. nauhan huiluääni, silloin intonaatio on siltä osin kuosissa. Juuri tuon äsken testasinkin, ja se tosiaan oli pielessä. Eli huiluääni oli korkeampi kuin vastaava ääni painettaessa 12. nauhalta. Mikä siis neuvoksi? Mullontele. |
Bluesmies 05.07.2003 20:02:50 | |
---|
Ok, käytän hakua. Mullontele. |
Bluesmies 05.07.2003 20:04:41 | |
---|
Joo no ei just tohon ollu apua... eli jos viittis joku autella hieman. Mullontele. |
hemmo 05.07.2003 20:05:22 | |
---|
Juuri tuon äsken testasinkin, ja se tosiaan oli pielessä. Eli huiluääni oli korkeampi kuin vastaava ääni painettaessa 12. nauhalta. Mikä siis neuvoksi? Kitarasta riippuen ristipääruuvari tai kuusiokoloavain käteen ja säätämään tallapaloja taaksepäin viritysmittaria apuna käyttäen. Säröä beibi! |
Bluesmies 05.07.2003 20:06:15 | |
---|
Eiku löyty sittenkin! =) Mullontele. |
KooAa 05.07.2003 20:07:10 | |
---|
Pitää siirrellä niitä tallapaloja eteen-taakse niille kielille missä se intonaatio on persiillään. Kai sun kitarasta voi säätää niitä ? Koo(Aa)lla ei ole väliä ! |
lxi 05.07.2003 20:15:25 | |
---|
Toistan näppärän muistisäännön: FFF Fret Flat Fingerboard. Eli jos intonaatiota säädettäessä nauhalta (fret) soitettu ääni on matalampi (flat) kuin huiluääni, siirretään tallapalaa kohti otelautaa (fingerboard). Muuten toisinpäin. |
moikki 05.07.2003 20:55:18 | |
---|
Jos kielet on paskaset niin se intonaatio menee sillon perseelleen. Tukka kasvaa, minä en. |
hemmo 05.07.2003 21:14:10 | |
---|
Jos kielet on paskaset niin se intonaatio menee sillon perseelleen. Ei. Melko lailla virheellinen tieto. Kielten likaisuus vaikuttaa vain jonkin verran vireen pysyvyyteen. Toisaalta jos ajatellaan asiaa niinpäin, että kitarassa on oikein hyvin vanhat kielet joissa on todella erittäin paljon eritteitä, niin silloin kielten massa kasvaa, ja se, aivan totta, vaikuttaa hienovireeseen. Säröä beibi! |
moikki 05.07.2003 21:44:15 | |
---|
Ei. Melko lailla virheellinen tieto. Kielten likaisuus vaikuttaa vain jonkin verran vireen pysyvyyteen. Toisaalta jos ajatellaan asiaa niinpäin, että kitarassa on oikein hyvin vanhat kielet joissa on todella erittäin paljon eritteitä, niin silloin kielten massa kasvaa, ja se, aivan totta, vaikuttaa hienovireeseen. Kyllä ainakin mulla on mennyt intonaatio perseelleen kun on pitänyt pari kuukautta samoja kieliä kitarassa ja sitten on korjautunut kun olen vaihtanut kielet. Tukka kasvaa, minä en. |
re infecta 06.07.2003 10:33:55 (muokattu 06.07.2003 10:41:05) | |
---|
Nahkis: "Mutta se mikä puuttuu, on tarkistus 12. nauhalta painettaessa. Sen äänen pitää olla sama kuin 12. nauhan huiluääni, silloin intonaatio on siltä osin kuosissa." Eli toisin sanoen, jos viritysmittari näyttää E:tä sekä 12.nauhalta painettaessa että soitettaessa natural harmonics saman kielen 12.nauhalta, on intonaation kohdallaan? Jos huiluäänellä saadulla E:llä on 1/8-sävelaskeleen ero "referenssi-E:hen" tarvitseeko intonaatiota säätää? Toisaalta tuo ero mahtuu kyllä käytännön virhemarginaaliin, joka muodostuu siitä että viritysmittarilla on tapana näyttää hieman eri "lukemaa" riippuen millä voimakkuudella kieltä frettaa. Tämä korostuu erityisesti liikuttaessa kielellä ylöspäin. |
Kyllä ainakin mulla on mennyt intonaatio perseelleen kun on pitänyt pari kuukautta samoja kieliä kitarassa ja sitten on korjautunut kun olen vaihtanut kielet. Niin, no kysehän ei ole kielien paskaisuudesta, vaan siitä että niiden keskinäiset jännityserot muuttuu - ja muuttuneet voimat vetävät kaulaa eri tavalla kuin uudet kielet ja kas, intonaatio muuttuu. Uusilla kielillä, joiden jännitykselle kaula ja talla on säädetty, hienovire on taas kohdallaan. Uudet kielet sisäänsoitettuna aina kun säädetään hienovirettä. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
gitarisat 11.07.2003 17:56:03 (muokattu 11.07.2003 18:03:55) | |
---|
Eli toisin sanoen, jos viritysmittari näyttää E:tä sekä 12.nauhalta painettaessa että soitettaessa natural harmonics saman kielen 12.nauhalta, on intonaation kohdallaan? Oikein. Jos huiluäänellä saadulla E:llä on 1/8-sävelaskeleen ero "referenssi-E:hen" tarvitseeko intonaatiota säätää? Itse laittaisin tuon korvatestiin. Suomeksi: Jos soitellessa esim. jonkin levyn mukana, ei soitto kuulosta ylemmiltä nauhoiltakaan epävireiseltä, kaikki ok. Toinen vaihtoehto olisi synan tai muun sopivan soittimen omistajalle, että laittaa jonkun soinnun taustalle ja improvisoi siihen kitaralla nimenomaan tuolta ylemmiltä nauhoilta, tai vaikka vain soittelee sopivia asteikoita tai jotain. Jos kuulostaa epävireiseltä, niin sitten säätämään. Jos ei häiritse, niin mitäpä sitä korjaamaan. Toisaalta ihmisten korvat ovat erillä tavalla herkkiä tuolle epävireisyydelle, että vaikka ei omaan korvaan koskisi, niin bändikaverin tai jonkun muun korvaan tuo epävireisyys voi sattua. Jos tunnet tyypin, jolla on hyvä sävelkorva, niin kysy häneltä, mikäli et luota omiin korviisi. Kannattaa vielä kokeilla, että yksittäisten äänien lisäksi myös soinnut kuulostavat hyvältä ylemmiltä nauhoilta. Noissa kahdessa tilanteessa kun tulee painettua kieliä vähän eri tavalla. Soinnut voi tietenkin testata viritysmittarillakin läpi jos oikein innostuu. -kepusilmä |