Aihe: Studion kuuntelu
1
Nick Leeson
12.11.2005 13:11:13
Uusiin studiotiloihini olen satsannut mahdollisimman hyviin kuunteluolosuhteisiin ja nyt tarvitsen mahdollisimman hyvät monitorit.
Olen aikaisemmin käyttänyt Genelecin lähikenttämonitorointia - olikohan malli joku 1024 tai sinneppäin.(sorry, jos ei mennyt numerot jetsuulleen..)
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kuulemma kannattaisi hankkia uudet suppasen kanssa.
Mitä mallia suosittelisitte ja mihin mielestänne suppanen pitäisi sijoittaa ja mikä teistä on sen paras hyöty miksatessa ?
Voinko noita vanhoja Genelecejä hyödyntää surround-miksauksessa ?
Olen ollut tyytyväinen Geneleciin, joten ei ainakaan syytä olisi vaihtaa siksi merkkiä, mutta jos hintalaatusuhteessa jokin muu - vielä parempi löytyy, ni mikäpä ettei..
Risk
12.11.2005 13:21:53 (muokattu 12.11.2005 13:33:07)
Minkälaiseen tilaan kaiuttimet ovat tulossa ja kuinka paljon olet valmis investoimaan?
Nick Leeson
12.11.2005 14:45:30
Mielstäni ihan normaalin tarkkaamon kokoinen erinäisin akustiikkaratkaisuin.
Suunnilleen n. 15 - 18 neliömetriä on kokonaispinta-ala.
Kyllä varmaankin täytyy varautua 2000-3000 euron investointiin, vai riittäisikö ?
mhelin
12.11.2005 15:00:01
Suosittelen että otat yhteyttä Geneleciin ja kerrot tilanteesi, talousarviosi ym. Voit nimittäin saada myös käytännön apu studion virittämiseen (eli tulevat Geneltä mittalaitteiden kanssa säätämään akustiikan tai paremminkin kaiuttimet). Tuossahan on montakin mahdollisuutta noiden kaiuttimien suhteen. Esim. eteen voisi upottaa seinään 3 kpl jotain suht. isoa kaiutinta esim. 1032A (kuten esim. Cosmic studioilla Tampereella, http://www.cosmicstudios.fi/en/equipment.html) ne vanhat kaiuttimet voisi laittaa tällöin takakaiuttimiksi, Genelecillä varmaan osaavat sanoa paremmin). Niin ja subbarikin tarvitaa 5.1 miksauksissa vaikka muuten noilla pääkaiuttimillakin pärjäisi.
Nick Leeson
12.11.2005 15:57:34
Oukei.
Kun minulla on firma, niin varmaankin saan ostaa suoraan Iisalmesta vermeet, vai ?
Ilmeisesti myös edullisinta sillä tavalla.
Seinään upotettavia ei minun tiloissani oikein ole mahkuja, mutta josko
lähikenttä/suppanen riitäisi. (?)
Juu, se kuulostaisi hyvältä, että vanhat kelpaisivat 5.1.-jutskassa.
Oisko se tyyliin :
2 x Genelec 8040 APM
1 x Genelec 7060 A
Reilun 2500 eukan paukku.
Liekkö järkeä ja pärjäiskö noilla ?
Risk
12.11.2005 16:08:51
5.1-kuuntelua varten tarvitset 3x 8040A eteen.
Nick Leeson
13.11.2005 09:15:39
TmuKoo
13.11.2005 10:37:43

Jos 8020:a suunnittelet, niin hifilehden torilla on myynnissä pari hintaan 450€

http://www.hifilehti.fi/keskustelu/tm.asp?m=57610
www.isatjapojat.com
Leikari
13.11.2005 11:02:19
Voit nimittäin saada myös käytännön apu studion virittämiseen (eli tulevat Geneltä mittalaitteiden kanssa säätämään akustiikan tai paremminkin kaiuttimet).

näinköhän vaivautuisivat kälyisen 8040-parin ja subbasen myynnin takia - semmoisen mittausreissun kustannukset (ammattilaisen palkkauskustannukset, matkakulut) pelkän paikallakäynninkin osalta ovat varmaan vähintään samaa luokkaa kuin laitteiston hinta...
Soitetaan jamia!
mhelin
13.11.2005 11:42:28
näinköhän vaivautuisivat kälyisen 8040-parin ja subbasen myynnin takia - semmoisen mittausreissun kustannukset (ammattilaisen palkkauskustannukset, matkakulut) pelkän paikallakäynninkin osalta ovat varmaan vähintään samaa luokkaa kuin laitteiston hinta...

Joo ajattelin lähinnä kiinteätä asennusta eli kaiuttimien upotusta, tosin käsittääkseni he ovat kyllä erittäin avuliaita näissä asioissa ja ainakin neuvoja antavat ilmaiseksi. Mutta esim. Fantomin studiossa (http://www.fantomstudio.fi/studio/tilat.htm) on tuollaiset mittaukset tehty (tosin heillä onkin 1032:t seinään upotettuna).
kivi
13.11.2005 11:53:55

Kolmen kaiuttimen ja subbarin. Sulla on kovin positiivinen kuva ammattilaisten palkoista, kunpa asia todellakin olisi noin.
:-)

Mutta en mä ihmettelisi. Ammattiaudion puolella on yllättävän tavallista, että tehtaan edustaja virittää kuuntelun spekseihin ihan vaikka samaan hintaan. Tuleehan niitä ammattivirittäjiä ulkomailtakin kaiuttimien mukana.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Leikari
14.11.2005 15:10:04 (muokattu 14.11.2005 15:10:55)
Kolmen kaiuttimen ja subbarin. Sulla on kovin positiivinen kuva ammattilaisten palkoista, kunpa asia todellakin olisi noin.
:-)

Mutta en mä ihmettelisi. Ammattiaudion puolella on yllättävän tavallista, että tehtaan edustaja virittää kuuntelun spekseihin ihan vaikka samaan hintaan. Tuleehan niitä ammattivirittäjiä ulkomailtakin kaiuttimien mukana.

olihan se vähän reippaasti sanottu - myönnän

jos hommaa kuitenkin miettii jonkun ääni(diplomi)insinöörin henkilökustannusten (palkka sivukuluineen + henkilön osuus yleiskuluissa) puolelta niin taitaa ainakin kate valahtaa firmalta jo siihen, että paikalla kävisi kääntymässä - puhumattakaan, että vielä vähän asiaan paneutuisikin

toki ymmärrän, että puhtaan asiakaspalvelun lisäksi hintavimpien kaiuttimien osalta valmistaja voi haluta varmistua, että sijoitusolosuhteet mahdollistavat parhaan toiston. Muutenhan merkiltä voi mennä maine kun kymppitonnin/kpl pöntöt soivat onnettoman huoneen ja sijoituksen takia miten sattuvat. (Monta muutakin asiaa maailmalla myydään vain asennettuna).

ammattiaudion puolella varmasti toimivat liiketaloudellisten periaatteiden mukaan - mikä sitten kullakin valmistajalla on kipuraja, että hintaan voi viritys sisältyä ??

mikäli joku saa 8040+subbari paketille normaaliin kaupan hintaan sisältyen asiantuntijan studiolle käymään niin kertokaa täällä - osaan tarvittaessa pyytää, että "minulle kans" ;-)
Soitetaan jamia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)